Hvordan lærer jeg min hund at ville lege p~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-07-01 13:29

Den er 11 uger - og står bare og kigger dumt, når jeg kaster pinden.

Jeg kan godt lege trækkelege med den og den virker ellers frisk nok.

Gider den ikke - og skal man bare lade den være, eller skal man motivere den
på en eller anden måde? Når jeg dunker pinden ned i jorden et par gange,
tager den fat i pinden og vil trække - og når den får pinden, gnaver den i
den.

Men hente den gider den ikke.

--

Lars Bonnesen
http://lars.eberhardt-bonnesen.dk

Fra : Pia

Dato : 02-07-01 16:42

Det gad Max heller ikke i den alder - og han er stadig ikke så vild med det
som at gnave i dem. Først for nylig er han ligefrem begyndt at opfordre mig
til at kaste ting, men han gider ikke ret længe. Nogen hunde har altså lyst
og andre ikke. Og han er endda halv labsevaps. (7 mdr.)

Så find på anden underholding! Max syntes det var sjovt at lege med dansende
ting i en snor i den alder, som en kat.

Vær hellere glad for du ikke har en skrupforstyrret overhyperenergisk hund,
som aldrig står stille! De er helt umulige at råbe op, når de sådan fjoller
rundt... (ikke noget ondt om fjollede hunde, de er bare lidt trættende i
længden :)

:Pia

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-07-01 20:17

Ja, jeg kan godt følge dig. Men det ville jo være en god måde at motionere
den på uden selv af gøre noget:

Kast pind.
Vent på at den kommer tilbage.
Tag pind fra hund.
Kast pind.
Vent på at den kommer tilbage.
Tag pind fra hund.
Kast pind.... osv. osv.

For os dovne er det en go' ting.

Vores gamle hund var helt vild med at lege pind - man kastede bare pinden,
og den fes rundt med pinden i store cirkler som en skoldet skid - var vildt
glad.

Denne her står bare og kigger og nærmest siger: "tror du jeg gider at rende
efter den"?

Nej, den virker ikke som en skoldet skid, og det er naturligvis godt. Nu har
den prøvet at være alene i kortere tid nogle gange, og det ser ud til, at
den er rigtig flink til det. Den ødelægger ikke noget og bider ikke i nogen
ting. Derimod kan den være ret drillesyg, når vi er hjemme. Så skal der i
perioder ske en masse ting og man skal være efter den hele tiden. Men det må
forhåbentligt aftage noget, når den bliver lidt ældre.

Fra : Pia

Dato : 03-07-01 07:26

en hvalp på 11 uger har ikke det store behov for motion. Det skal nok komme
af sig selv, hun bruger nok al sin energi på at vokse og udvikle sine
led/muskler ligenu, det må være trættende med den fart!

:Pia & Max (fra 7 til 40 kg på 5 måneder)

Fra : pmj

Dato : 02-07-01 20:16

Hej Lars

Hvorfor skal den "lege pind"? og hvad mener du med at den skal "lege
pind". Ikke alle hunde synes at det er sjovt at fræse efter træpinde og
levere dem tilbage til mennesket. Andre hunde synes at det er så sjovt,
at de er pindegale og det er ikke sjovt for mennesket.
Hvis det du gerne vil have er "at hunden løber efter noget, samler det
op og leverer det tilbage til dig, så hav tålmodighed. Du kan prøve at
starte med to bolde. Tril den ene på jorden og sørg for at være så
hurtig at hunden ikke får fat i den. Hvis den ikke er interesseret, så
tag bolden i lommen og gå hjem med den. Du kan engang imellem tage den
op af lommen og snakke med den (bolden) og stoppe den ned i lommen igen.
Gør det et par dage, så bliver hunden også interesseret i bolden.
Hvis hunden løber efter bolden, så ros den og tril den anden bold i den
anden retning. Du kan nu samle 1. bold op. Efterhånden triller du boæd 2
senere og senere og til sidst vil hunden samle boldene op og aflevere
dem til dig, så du kan trille dem. Det kan godt tage et par måneder,
hvis hunden ikke er en naturlig apportør.
Du kan også bruge trække/kamplegen, men den er svær at styre og lidt
"farlig" at bruge, hvis hunden allerede i den alder har en stor
kampdrift.

mvh

Pia Johnsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 05-07-01 15:05

Thilde er faktisk allerede begyndt nu at ville lege pind. Den kommer med
pinden og får en lille kiks. Så kaster jeg igen, og den kommer med pinden. D
et gider den 5-10 gange, og så bliver den optaget af noget andet.

Den er stadig ret glad for at ville trække om kap.

Der var en i gruppen, der sagdem, at det er tidligt for sådan en lille
hvalp - er det det?

Fra : Henrik Vejhe

Dato : 06-07-01 14:24

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message

> Den er stadig ret glad for at ville trække om kap.

Du skal passe på med de der trækkelege, for hvis det er hunden der
bestemmer, så bliver du den lille, og i hundens verden vil du være den
underlagt.... Eksemplet kunne ses, at TV for nyligt genudsendte den engelske
udsendelse om "de satans hunde"...

MVH

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 09-07-01 11:53

Men det er mig, der vinder.

Fra : Lars

Dato : 09-07-01 21:16

Hej.

Resultatet (dvs. hvem der "vinder" pinden) bør jo helt og aldeles afgøres af
hundens temperament.
Er det en forsig, tilbageholdende, underdanig (udtrykkene kan være mange)
hund, kan (bør) man jo øge dens selvtillid ved at lade den vinde - og ikke
"presse" den endnu længere ned ved at lade den "tabe".
Er det der i mod en rigtig bølle, der har behov for det modsatte, skal
føreren selvfølgelig vinde - hver gang.

Altså: ingen fast regel om hvem som skal vinde - det kommer helt an på
hunden.

Hilsen Lars