MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
scandisk
Fra : Kert Rats

Dato : 21-03-07 12:37

Hvad er der blevet af scandisk? Jeg har den ikke på min pc - med Windows XP
Pro SP2, fuldt opdateret.

Sjovt nok ligger der en scandisk.log-fil i C:\. Filen er dateret 19-03-2005,
så på det tidspunkt med scandisk vel have været at finde på min pc.
Jeg ved, at jeg ikke selv har slettet programmet - mon Windows selv har
slettet det, under en opdatering, måske?

Findes der evt. et andet program, der kan tjekke ens harddisk for fejl?

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole C

Dato : 21-03-07 12:46

Kert Rats skrev blandt andet:

> Hvad er der blevet af scandisk? Jeg har den ikke på min pc - med
> Windows XP Pro SP2, fuldt opdateret.

Findes ikke i XP. Der hedder funktionen CHDSK.EXE
Kan aktiveres fra en kommandoprompt - eller du kan for eksempel vælge dit
drev i Stifinder - og så Egenskaber>Funktioner>Undersøg nu.

--
vh
Ole C.

Fra : Ole C

Dato : 21-03-07 12:49

Kert Rats skrev blandt andet:

> Hvad er der blevet af scandisk? Jeg har den ikke på min pc - med
> Windows XP Pro SP2, fuldt opdateret.

Rettelse: funktionen hedder CHKDSK.EXE

--
vh
Ole C.

Fra : Kert Rats

Dato : 21-03-07 13:41

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Rettelse: funktionen hedder CHKDSK.EXE

Tak for din hurtige hjælp, Ole!

Venligst
Kert Rats

Fra : Ole C

Dato : 21-03-07 14:55

Kert Rats skrev blandt andet:

> Tak for din hurtige hjælp, Ole!

Selv tak!

--
vh
Ole C.

Fra : John

Dato : 21-03-07 20:43

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Rettelse: funktionen hedder CHKDSK.EXE
>
> --
> vh
> Ole C.

Virker skam også ved blot at skrive: chkdsk
så kører den med det samme, med ved EXE
kører den først ved genstart.
Sådan er det hos mig !
Mvh. John

Fra : Ole C

Dato : 21-03-07 22:13

John skrev blandt andet:

> Virker skam også ved blot at skrive: chkdsk

Ja, da.
Det var bare for at skrive det fulde navn - da jeg fik taget mig sammen til
at stave det rigtigt

> så kører den med det samme, med ved EXE
> kører den først ved genstart.
> Sådan er det hos mig !

Det synes jeg til gengæld lyder mærkeligt.
Hos mig undersøger kommandoen CHKDSK - med eller uden .exe - harddisken, men
retter intet før man tilføjer parameteren /F (fix). Det kan den imidlertid
ikke mens Windows kører (da jeg forudsætter at vi taler om systemdrevet).
Derfor får jeg tilbud om at den vil køre programmet ved næste (gen)start af
maskinen.

--
vh
Ole C.

Fra : jda

Dato : 22-03-07 02:05

Wed, 21 Mar 2007 22:12:48 +0100 hamrede Ole C i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> Derfor får jeg tilbud om at den vil køre programmet ved næste (gen)start af

Der er flere forskellige muligheder for at køre chekdisk. Se nærmere her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/chkdsk.mspx

--
Jakob

Fra : Kert Rats

Dato : 22-03-07 02:48

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> dk.edb.system.ms-windows:

> Der er flere forskellige muligheder for at køre chekdisk. Se nærmere her:

Meget flot!
Tak for dit gode tip, Jakob.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole C

Dato : 22-03-07 03:52

jda skrev blandt andet:

> Der er flere forskellige muligheder for at køre chekdisk. Se nærmere
> her:
> http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/chkdsk.mspx

Ja - men ingen der virker som det John beskrev.

--
vh
Ole C.