MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Afinstallere Vista - installere XP
Fra : Annelise

Dato : 20-03-07 14:27

Jeg har købt Medion Notebook med Vista i Aldi 1-2-2007.

Mine mest brugte programmer der kørte fint i XP, kan tilsyneladende ikke
køre i Vista.
Kan jeg afinstallere Vista, og installere XP? Kan der blive nogen problemer
ved det?

(Jeg har her i gruppen set, at nogen kører både Vista og XP - ???)

Mvh.
Annelise

Fra : Ole C

Dato : 20-03-07 14:42

Annelise skrev blandt andet:

> [...]
> problemer ved det?
>
> (Jeg har her i gruppen set, at nogen kører både Vista og XP - ???)

På maskiner med præinstallation af styresystem som din, vil jeg mene at det
bliver noget rod at forsøge at lægge endnu et styresystem ind, da maskinen
formentlig er sat specielt op med en partition til regeneration etc.
Sådan var det da på min Medion, da jeg købte den for flere år siden.
Der burde imidlertid ikke være noget i vejen for at rydde hele disken og
starte forfra med at installere en XP og oprette de partitioner du ønsker,
men derefter skal nok ikke regne med at få hjælp fra Medion Service Center
hvis du har problemer.

--
vh
Ole C.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 17:27

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> men derefter skal nok ikke regne med at få hjælp fra Medion Service Center

_____________________

Det med hjælpen har du sikkert ret i, selv om jeg dog ville synes at det er
mærkeligt, hvis de ikke vil hjælpe med PC-problemer som ikke har noget med
Vista at gøre. Det er da 2 forskellige ting?

Hilsen
Annelise

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 20-03-07 15:47

Annelise skrev:

> [...]
> der blive nogen problemer ved det?
>
> (Jeg har her i gruppen set, at nogen kører både Vista og XP - ???)

Jeg har også oplevet, at nogle programmer ikke pt er så glad for Vista,
men langt de fleste har jeg dog fået til at fungere. Hvilke programmer
er det du ikke kan køre?
Et fif til at få noget skovlet ind som Vista'en ikke bryder sig om, er
at starte Vista i "clean boot", installere programmet, og derefter
boot'e normalt igen. Ved ikke om det kan være en hjælp?
...::JMJ::..

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 16:58

Tak for svar til både Ole og JMJ.

Lige nu har jeg fået et svar fra Medions hotline:
______________________________
Hej.

Det skulle ikke være noget problem at installere XP.
Jeg kan dog ikke garantere at det vil fungere 100%.

Hvis du ønsker, at besvare denne mail bedes du venligst notere dit
telefonnummer / kundenummer i mailen, samt medsende den foreløbige mail
korrespondance omhandlende emnet.

Med venlig hilsen / Best Regards

Compare Support A/S
Computer og IT service
Meterbuen 6-12, Bygning 8
2740 Skovlunde
Hotline +45 70204233
Fax. +45 70204224
hotline@compare-support.dk
________________________________

Hvorfor mon det ikke skulle fungere perfekt?

Mvh.
Annelise

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 17:14

Til JMJ

Det er navnlig mit slægtsforskningsprogram og mit fotobehandlingsprogram
der bliver lukket ned af Vista. Der ligger 16 års arbejde - og da jeg er
årgang 1929, vil jeg jo meget gerne gøre det færdig inden jeg stiller
træskoene.
Jeg købte den bærbare p.gr.af pladsmangel, og ikke fordi jeg var syg efter
at få Vista. Da jeg hidtil ikke har haft nævneværdige problemer med de
forskellige Windows-udgaver, drømte jeg slet ikke om, at det ville ske nu!

Hilsen
Annelise

Fra : emj

Dato : 20-03-07 17:42

"Annelise" <lise.b(a)ishotel.dk> skrev:

>Det er navnlig mit slægtsforskningsprogram og mit fotobehandlingsprogram
>der bliver lukket ned af Vista.

Har du undersøgt om der er kommet opdateringer til de to programmer på
producenternes hjemmeside?
Der dukker jo flere og flere programopdateringer op til Vista.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 22:33

Ja, jeg har været ine på deres hjemmesider - men det går lidt langsomt med
at lave disse drivere.

Hilsen
Annelise
____________________

Fra : Pico

Dato : 20-03-07 22:10

Annelise wrote:
> [...]
> det færdig inden jeg stiller træskoene.
> Jeg købte den bærbare p.gr.af pladsmangel, og ikke fordi jeg var syg

Det er måske lidt sent nu, men hvis din gamle PC bare mangler plads kan den
skaffes uden problemer ved at anskaffe en extern USB harddisk. Du kan jo evt
kørere de 2 programmer på den gamle og så ellers bruge din, sansynligvis,
lækre nye Pc til alt andet.
--
MVH
Pico

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-03-07 22:19

Pico skrev:
> [...]
> kørere de 2 programmer på den gamle og så ellers bruge din, sansynligvis,

Det kunne også være en mulighed at installere en virtuel maskine med den
gamle windows i og deri køre de gamle programmer.

Det giver også mulighed for at let at flytte installationen til andre
maskiner (næste gang der udskiftes computer)

/A

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 22:47

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det giver også mulighed for at let at flytte installationen til andre
> maskiner (næste gang der udskiftes computer)

Jeg tror godt jeg vil vente lidt med at anskaffe endnu en ny PC!

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 22:45

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> jo evt kørere de 2 programmer på den gamle og så ellers bruge din,
> sansynligvis, lækre nye Pc til alt andet.

Ja, det er lidt sent - det var ikke i min PC der manglede plads, det var i
min lejlighed
Jeg fik overført alle programmer, og lige i første omgang så alt fint ud, og
så røg den stationære ud til mit barnebarn. Da jeg ville begynde at arbejde
med programmene, begyndte Vista at
lukke dem ned.
___________________________________

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-03-07 23:05

"Annelise" <lise.b(a)ishotel.dk> skrev i en meddelelse
> Til JMJ
>
> Det er navnlig mit slægtsforskningsprogram og mit fotobehandlingsprogram
> der bliver lukket ned af Vista.

Har disse programmer et navn? Hvis vi kendte navnene på programmerne, var
der måske nogen, som kunne oplyse om de kan/ikke kan få programmerne til at
virke.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 23:17

Det er WinFamily og Ulead Photoimpact XL - og jeg har været i kontact med
begge hjemmesider!

Fra : emj

Dato : 21-03-07 00:02

"Annelise" <lise.b(a)ishotel.dk> skrev:

>Ulead Photoimpact XL

Den kan du opdatere til Vista på
http://www.ulead.com/tech/pi/pi_ftp.htm

Hilsen emj

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-03-07 01:41

> Det er WinFamily og Ulead Photoimpact XL - og jeg har været i kontact med
> begge hjemmesider!

emj har givet dig et link til en opdatering til ulead.

Jeg har lige installeret WinFamily v 6.02 på en Vista Ultimate, og jeg kan
ikke se nogen problemer. Installationen forløb gnidningsløst og den demofil
som ligger i programmet kan jeg fint åbne. Jeg har umiddelbart kun mulighed
for at køre den i Shareware versionen.
Du er vel ikke begrænset af nogle brugerbegrænsninger?
Prøv at slå brugerkontistyring fra. Standardbegrænsningen er nærmest ikke
til at leve med.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 20-03-07 17:20

On Tue, 20 Mar 2007 16:58:01 +0100, "Annelise" <lise.b(a)ishotel.dk>
wrote:

> [...]
>Hej.
>
>Det skulle ikke være noget problem at installere XP.
>Jeg kan dog ikke garantere at det vil fungere 100%.

Det samme som - enten virker det eller også virker det ikke. Hvis det
ikke virker er det ikke vores skyld...

Jeg tror du får problemer med at lægge XP ind - det var oppe at vende
for noget tid siden, der er flere komponenter i maskinen som ikke
understøttes af XP, der er ganske enkelt ikke lavet drivere til den.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-03-07 18:16

Annelise skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvorfor mon det ikke skulle fungere perfekt?
> Annelise

Det gør det formentlig også - der kan være problemer, hvis Medion
bruger noget specielt hardware, som kræver nogle specielle
drivere, som de har lagt med sammen med PC'en - men ikke er i
XP - men med stort set alle standard dele er det ikke noget
problem.

Vista er stadig lidt mangelfuld mht til understøttelse af
specielle programmer - men i løbet af et års tid bliver den
sikkert helt OK, når alle småskavankerne er rettet

Normalt kan man have XP på det ene drev og så installere Vista på
et andet drev - så kører de fint samtidig med en dualboot menu,
hvor man i opstarten vælger hvilket OS, der skal starte op.

Jeg ved ikke om man kan installere XP efter Vista uden at slette
Vista først ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 22:53

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> opstarten vælger hvilket OS, der skal starte op.
>
> Jeg ved ikke om man kan installere XP efter Vista uden at slette Vista

Det har hele tiden været meningen, at Vista skulle fjernes først.

hilsen
Annelise

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 23:10

Fra : Ole C

Dato : 20-03-07 22:21

Annelise skrev blandt andet:

> Tak for svar til både Ole og JMJ.

Selv tak.

> [...]
> Hej.
>
> Det skulle ikke være noget problem at installere XP.
> Jeg kan dog ikke garantere at det vil fungere 100%.

Det er dog ikke helt det samme som at de stiller op på en detaljeret hjælp
hvis du har behov.
Men lad os håbe min skepsis bliver gjort til skamme, for jeg ville nok også
vælge XP-løsningen i dit tilfælde, frem for at bøvle med mere eller mindre
opfindsomme løsninger for at få dine programmer til at fungere på et
styresystem der er så nyt, at alle skavankerne endnu ikke er rettet.
Og XP SP2 er ikke så ringe endda.....
Held og lykke med det!

--
vh
Ole C.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-07 23:05

> [...]
> mindre opfindsomme løsninger for at få dine programmer til at fungere på
> et styresystem der er så nyt, at alle skavankerne endnu ikke er rettet.

Tak for dine gode ønsker! Jeg havde XP SP2 på den stationære, og den
kørte fint, men jeg trængte til at få lidt mere plads i min stue, derfor
faldt jeg for den bærbare, og gik ud fra som givet, at den bare ville køre
OK, ligesom alle tidligere Windowsvers. jeg har haft.

Hilsen
Annelise

Fra : emj

Dato : 21-03-07 00:11

"Annelise" <lise.b(a)ishotel.dk> skrev:

>derfor
>faldt jeg for den bærbare, og gik ud fra som givet, at den bare ville køre
>OK, ligesom alle tidligere Windowsvers. jeg har haft.

Den kører sikkert også perfekt, men det kniber lidt med at
softwareproducenterne kan følge med.

I WinXP kan man fortælle sine gamle programmer, at de skal køre som på
Win95 eller win98 - er der ikke en lignende mulighed i Vista?
Højreklik på programfilen til Winfamly - vælg egenskaber - vælg
fanebladet kompatibilitet - vælg Kør dette program i
kombatibilitetstilstand for - vælg et af de andre styresystemer under
pilen
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-07 13:03

Hej.

Ja, og WinFamily er her kompatibel med XP SP2, men det er Vista revnende
ligeglad med.
Du har også ret i, at softwareproducenterne er noget langsomme i optrækket
hvad drivere angår, men de jeg har været i kontakt med siger at det er
Microsoft der smøler med at give dem de fornødne oplysninger.
Lige nu prøver jeg at hive fat i Medions tyske hjemmeside.
Hilsen
Annelise