Start med aktivt felt i form
Fra : Bjørn G

Dato : 19-03-07 20:26

Hej gruppe
Jeg har en statisk HTML-side med to forms, jeg kunne godt tænke mig at det
ene felt i den ene form var aktivt fra start af.
Har set det gjort med JavaScript, men tænker på om der er en rigtig HTML
måde at gøre det på?

Kærlig hilsen Bjørn

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-07 23:45

"Bjørn G" skrev i en meddelelse...

> [...]
> ene felt i den ene form var aktivt fra start af.
> Har set det gjort med JavaScript, men tænker på om der er en rigtig HTML

Der findes flere javascript løsninger. Denne er sikkert ikke den bedste, men
den virker tilsyneladende.
http://javascript.internet.com/forms/field-focus.html

Ellers er der:
http://www.htmlgoodies.com/tutorials/forms/article.php/3479201 som også
siger lidt om Tabindex.

Så vidt jeg kan læse, er der ingen direkte "autofocus" funktion i nuværende
HTML. Men den kommer formentlig i næste version.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-07 00:07

Rune Jensen skrev:

> Så vidt jeg kan læse, er der ingen direkte "autofocus"
> funktion i nuværende HTML. Men den kommer formentlig i næste
> version.

Det er med i HTML5 - <input ... autofocus>. Understøttes pt. kun af
Opera (og muligvis Safari) - se artiklen her:
http://dev.opera.com/articles/view/improve-your-forms-using-html5/
--
Jens Gyldenkærne Clausen