Matador
Fra : Peter Heide

Dato : 17-03-07 20:21

Sjovt nok går dk.politik næsten istå imellem 20.00- 21.00 hver lørdag. Der
bliver
der hygget omkring kakkelbordene med kaffe og kage ,uanset om man er til
højre eller venstre. Der er nemlig
Matador på DR1.

Fra : Petse

Dato : 17-03-07 22:37

Peter Heide sendte dette med sin computer:

Og?

Fra : Konrad

Dato : 17-03-07 23:05

Petse wrote:
> Peter Heide sendte dette med sin computer:
>
> Og?

Matador styrer. For min skyld måtte én eller anden kanal godt køre den i
re-run hver evig eneste lørdag. Eller mandag eller tirsdag eller onsdag
eller torsdag eller fredag eller søndag.

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-07 23:26

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Matador styrer. For min skyld måtte én eller anden kanal godt køre den i
> re-run hver evig eneste lørdag. Eller mandag eller tirsdag eller onsdag
> eller torsdag eller fredag eller søndag.

Helt enig. Det er en genial serie - også 8. gang man ser den.

Fra : Kert Rats

Dato : 18-03-07 02:32

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Helt enig. Det er en genial serie - også 8. gang man ser den.

Jeg har set den mere end tyve gange. En gang som maraton: Alle afsnit i
træk, kun afbrudt af sovning og andre nødvendige ting.

En gang gjorde jeg det sammen med Star Trek: The Next Generation. Der er 178
afsnit a 45 minutter. Værsgo' å spis!!

Venligst

Kert Rats
(stav bagfra og ....

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-03-07 02:47

Kert Rats skrev den 18-03-2007 02:31:

> En gang gjorde jeg det sammen med Star Trek: The Next Generation. Der er 178
> [...]

Så har du vel også DS9 og VOY på DVD?

LLAP

Carsten Riis

NB: og naturligvis ved du hvad LLAP står for.

Fra : Alucard

Dato : 18-03-07 03:15

On Sun, 18 Mar 2007 02:47:05 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Så har du vel også DS9 og VOY på DVD?

Og de 3 sæsoner af Enterprise (den hedder ikke andet), for lige at få
starten af historein med.....

Fra : Kert Rats

Dato : 18-03-07 06:55

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og de 3 sæsoner af Enterprise (den hedder ikke andet), for lige at få
> starten af historein med.....

Faktisk har jeg TNG på gamle VHS-bånd, men får snart serien på dvd.
DS9 er ved at blive anskaffet.
VOY og ENT kommer senere.
TOS er jeg ved at få på dvd.

Er I, ligesom jeg, medlem af trekkies.dk?

Venligst

Kert Rats

Fra : Alucard

Dato : 18-03-07 09:48

On Sun, 18 Mar 2007 06:55:23 +0100, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:

>Er I, ligesom jeg, medlem af trekkies.dk?

Nix.... Jeg er mere til Stargate...

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-03-07 10:57

Kert Rats skrev den 18-03-2007 06:55:

> Er I, ligesom jeg, medlem af trekkies.dk?

634

ja

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : ThomasB

Dato : 18-03-07 11:15

Kert Rats skrev:

> Jeg har set den mere end tyve gange. En gang som maraton: Alle afsnit
> i træk, kun afbrudt af sovning og andre nødvendige ting.

Jep, det har jeg også prøvet - fredag-søndag

Det bliver man i øvrigt på en eller anden finurlig måde temmelig øm i
hovedet af

Fra : Konrad

Dato : 18-03-07 12:22

Kert Rats wrote:

> En gang gjorde jeg det sammen med Star Trek: The Next Generation. Der
> er 178 afsnit a 45 minutter. Værsgo' å spis!!

Coool!! Det er en gammel drøm jeg også har. Der er dog et par Wesley
Crusher afsnit hvor kaffebrygning eller lignende mærkværdigt nok vil slække
lidt på koncentrationen Alternativt kan man jo se nogle af disse
collections der fokuserer på afsnit med éns yndlingsfigurer - eller slet og
ret køre de bedste afsnit i evig rerun på computeren - The Innner Light,
Datas Day etc

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-03-07 13:11

Konrad skrev den 18-03-2007 12:22:

> [...]
> ret køre de bedste afsnit i evig rerun på computeren - The Innner Light,

Data-fan?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 14:09

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Data-fan?

Star Trek - The Next Generation ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-03-07 17:21

Per Rønne skrev den 18-03-2007 14:08:

> Star Trek - The Next Generation ?

Jep.

Fra : Kert Rats

Dato : 18-03-07 19:11

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jep.

Data's Day er fra TNG, Sæson 4 og har episodenummer 85.
Se evt. på www.trekkies.dk under "Tv-serier" for yderligere oplysninger.

Venligst

Kert Rats

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 10:09

Carsten Riis wrote:

> Data-fan?

Han er da herlig! Ikke specielt - han er bare en del af "kernen". Som så
mange nadre har jeg kun et problem med Wesley, i nogle få afsnit i de
tidligere sæsoner.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 19:23

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> Han er da herlig! Ikke specielt - han er bare en del af "kernen". Som så
> mange nadre har jeg kun et problem med Wesley, i nogle få afsnit i de
> tidligere sæsoner.

Wesley ? Er det ikke ham drengen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 20:50

Per Rønne wrote:

> Wesley ? Er det ikke ham drengen?

Netop Jeg kan også wikepædisere
http://en.wikipedia.org/wiki/Wesley_Crusher Lige du ville sikkert elske
ham - for en trekkie som undertegnede er han hovedperson i nogle af de imho
dårligste afsnit. Ved ikke hvorfor - det "problem-kompleks" som man kunne
bygge over denne figur er lidt malplaceret ift grundkonceptet. Det falder
simpelthen lidt udenfor.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-03-07 03:40

ThomasB wrote:
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Helt enig. Det er en genial serie - også 8. gang man ser den.

Tja, så mangler vi vist efterhånden bare lidt dybfølt oplæsning af "Ove"
Ditlevsen-digte!

Anders Peter Johnsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 10:53

Anders Peter Johnsen wrote:

> Tja, så mangler vi vist efterhånden bare lidt dybfølt oplæsning af
> "Ove" Ditlevsen-digte!

Nu skal du ikke være sarkastisk, Ove Ditlevsen er faktisk en af vores
største digtere..

/Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 11:24

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> wrote:

> Nu skal du ikke være sarkastisk, Ove Ditlevsen er faktisk en af vores
> største digtere..

En transvestit som iført dametøj satte et 't' foran fornavnet ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-03-07 13:51

"Per Rønne" wrote:

> En transvestit som iført dametøj satte et 't' foran fornavnet ?

Nej, det er en indforstået vittighed fra den nyere danske komediefilm
"Blinkende Lygter", der kort fortalt går ud på at en gruppe småkriminelle
under ledelse af smågangsteren Thorkild - spillet af Søren Pilmark - er på
flugt fra en større gangster efter et kup og gemmer sig i en gammel nedlagt
kro et sted i provinsen: For at fordrive tiden i deres ufrivillige eksil
bruger de en del af pengene fra byttet til at købe et fjernsyn, en
DVD-afspiller og hele boxsættet med Matador, da Thorkild i bedste
kulturkanon-stil er chokeret over at at høre at nogle af hans håndlangere
slet ikke har set pågældende danske serie, "som man bare SKAL kende!"...

(Selve titlen på filmen kommer af et Tove Ditlevsen-digt af samme navn som
een af disse håndlangere - spillet af Nikolaj Lie Kaas - finder på stedet i
godt rottegennemgnavet tilstand, hvorfor "T"'et i forfatternavnet mangler,
deraf misforståelsen...)

Denne sorthumoristiske komediefilm er faktisk i sig selv nærmest
obligatorisk at se, hvis man har med unge mennesker at gøre, for der er en
hel del udødelige replikker og replikskifter i den, som mange unge således
spiller temmelig indforstået på og som derfor slet ikke giver mening, hvis
ikke man netop har set pågældende film og derfor kender konteksten: Jeg vil
i hvert fald klart anbefale den, hvis du har brug for et godt grin...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 14:09

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> ikke man netop har set pågældende film og derfor kender konteksten: Jeg vil
> i hvert fald klart anbefale den, hvis du har brug for et godt grin...

Ja, jeg kendte den nu ikke ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 18-03-07 19:05

> Ja, jeg kendte den nu ikke ...

Du bør også se filmen om "De Skrigende Halse" og høre cd'en med samme. Cd'en
hedder "Testament for Ronni".
Dét er kult-guf af højeste klasse!

Venligst

Kert Rats

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 19:16

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Du bør også se filmen om "De Skrigende Halse" og høre cd'en med samme. Cd'en
> hedder "Testament for Ronni".
> Dét er kult-guf af højeste klasse!

Det næste jeg skal se bliver Debussys 'Pelleas et Melissande', som jeg
har bilet til 31. marts.

Og så har jeg bestilt en samlet pakke med Monteverdis operaer, men
Harnoncout som dirigent. Fra amazon.co.uk, afsendes i morgen. Fem
dvd'ere.

<http://www.amazon.co.uk/dp/B000L438ZY/ref=pe_pe_5301_5387961_pe_ar_t4>

£51 ..

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-03-07 20:41

"Per Rønne" wrote:

> [...]
>
> Og så har jeg bestilt en samlet pakke med Monteverdis operaer, men
> Harnoncout som dirigent. Fra amazon.co.uk, afsendes i morgen. Fem

Tja, det er skam da også hæderværdigt at man benytter sig af alle disse
virkeligt fremragende nutidige muligheder for folkeligt at dyrke en
finkultur, der oprindeligt nærmest var et ensidigt adelsprivlegium
overhovedet at kende, men alligevel mener jeg nu nok at man bør vare sig for
at blive for ensporet og derved risikere at miste kontakten med den levende
samtidskultur, man trods alt OGSÅ befinder sig i.

Det er for så vidt ikke - som mange på begge fløje af denne latente
"kulturkløft" gerne naivt vil have det til at være - nødvendigvis et skarpt
spørgsmål om "enten-eller" i forhold til f.eks. Dansktop eller Den Kongelige
Opera, men derimod en mere pragmatisk erkendelse af at man altså nu engang
får det rigeste og fuldeste kulturelle udbytte i at kende til både fin- og
populærkultur for at lade disse to ting kunne spejle sig retmæssigt i
hinanden. Populærkulturen er ikke nødvendigvis så plat, som den ofte gøres
til, og omvendt behøver finkultur absolut ikke at være totalt samtidsfjern
for at kunne værdsættes oprigtigt (i stedet for som det så ofte ses ved
forceret, halvkultisk "Kejserens Nye Klæ'r"-snobberi).

Som jeg vist engang før har nævnt, så var det således noget af en såkaldt
"aha-oplevelse" for undertegnede på sin kandidatuddanelse at have et fag om
Kulturhistoriens opståen, hvor man i modsætning til udelukkende at
beskæftige sig med traditionel "elitær" statshistorie, der ofte skældes ud
for næsten kun at handle om "store, døde hvide magthaver-mænd" handler om de
historisk påviselige "dybere strømninger" i, hvad man således med moderne
politiske termer kan betragte som "folkedybet": Det ene kan simpelthen bare
ikke forstås og værdsættes retmæssigt uden at spejles i det andet, og med
fare for at lyde helt Gammeltestamentlig er det jo nærmest at sammenligne
med Skabelsesberetningens berømte ord om "Guds Ånds svæven over
Verdensdybet", der netop litterært set bibringer en pregnant spænding, uden
hvilket der sandsynligvis ville være tale om noget ret akavet abstrakt
"frisvæveri" fra Vorherres side, for lige at blive i analogien.

Faren ved at man af misforstået personlig usikkerhed skulle hævde sig "for
fin til at beskæftige sig med (derigennem indirekte impliceret "plat"?)
populærkultur" er således at man i værste fald bare nørder rundt omkring een
eller ganske få, om end nok så ellers fine, endimensionelle tråde i stedet
for at værdsætte hele det så at sige "store, finvævede kulturelle klæde",
trådene kontekstuelt indgår i.

Denne latente "kulturelle dialektik" synes mig således at være en afgørende
væsentlig nøgle til overhovedet at forstå selve begrebet "kultur" i bredere,
meningsfuld forstand, hvis altså man ikke bare vil grave sig ned i sin
proverbielle skyttegrav og dyrke sit eget lille "hævdede
kulturterritorie"...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 06:06

> [...]

> virkeligt fremragende nutidige muligheder for folkeligt at dyrke en
> finkultur, der oprindeligt nærmest var et ensidigt adelsprivlegium

Monteverdi, der omtales som 'operaens Shakespeare' [de var i øvrigt
samtidige], fik sine værker opført på San Cassiano i Venezia, på samme
måde som Shekespeare fik /sine/ værker opført på The Globe i London. Med
adgang for enhver der ville betale entréen, som ikke var høj, især ikke
til de billigste pladser.

Opera var ikke adelens privilegium, og på gulvet med dets ståpladser
medbragte de fattige kasteskyts i form af rådne æg og tomater, hvis
forestillingen ikke fandt i deres smag. Det måtte en Richard Wagner, der
vovede at opføre en opera i Pariseroperaen uden indlagte balletindslag,
da også sande ...

Opera var skam en ganske folkelig ting, og er det da også stadig i et
land som Italien, hvor kun en fodboldlandskamp kan udkonkurrere en
operaforestilling. Den fremherskende 'instruktørsyge' i faget, hvorefter
alt i handlingen skal vendes på hovedet for at modernisere den, prøver
dog at reducere genrens popularitet.

Ikke mere smægtende kærlighedsarier, men absurditet dynget på
absurditet, synes at være mottoet ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 18-03-07 11:15

Anders Peter Johnsen skrev:

> Tja, så mangler vi vist efterhånden bare lidt dybfølt oplæsning af
> "Ove" Ditlevsen-digte!

Haha - genial film i øvrigt

Fra : Petse

Dato : 18-03-07 15:22

Konrad frembragte:

> Matador styrer. For min skyld måtte én eller anden kanal godt køre den i
> re-run hver evig eneste lørdag. Eller mandag eller tirsdag eller onsdag
> eller torsdag eller fredag eller søndag.

Nu har jeg den på DVD, så jeg kan se den, når det passer mig.

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-07 23:28

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der bliver
> der hygget omkring kakkelbordene med kaffe og kage ,uanset om man er til

Det er fantastisk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 17-03-07 23:24

On Sat, 17 Mar 2007 20:21:23 +0100, Peter Heide wrote:

> [...]
> bliver
> der hygget omkring kakkelbordene med kaffe og kage ,uanset om man er til

Nu har vi set den 28 gange erller er det antallet af afsnit, jeg blev
"træt" af Matador første gang den blev sent og gad ikke se de sidste
afsnit. Konen har den på dvd, jeg har stadig ikke set slutningen.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 18-03-07 09:23

On Sat, 17 Mar 2007 23:24:14 +0100 Bruno Christensen <news@lpdommer.dk>
sent the following smoke signals:

>Nu har vi set den 28 gange erller er det antallet af afsnit, jeg blev
>"træt" af Matador første gang den blev sent og gad ikke se de sidste
>afsnit. Konen har den på dvd, jeg har stadig ikke set slutningen.

Jamen tillykke, så kan du og Peter Heide få jer en sludder i fred og ro
herinde imens.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-03-07 11:33

On Sat, 17 Mar 2007 20:21:23 +0100, Peter Heide skrev:

> [...]
> bliver
> der hygget omkring kakkelbordene med kaffe og kage ,uanset om man er til

For hvilken gang er det, du ser den gamle produktion fra
Nordisk Film?

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : ThomasB

Dato : 18-03-07 11:43

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> For hvilken gang er det, du ser den gamle produktion fra
> Nordisk Film?

For alt for lidtne gang

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-03-07 15:42

On Sun, 18 Mar 2007 11:42:45 +0100, ThomasB skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> For alt for lidtne gang

Lav DR om til en genudsendelsesstation og afskaf licensen.
Efter 50 år forsvinder bortfalder rettigheder til alle film,
og DR kan sende dem kvit og frit. Matador-folket vil juble og
dkpolitik bliver mere læseværdig.

--
?One of the penalties for refusing to participate in politics
is that you end up being governed by your inferiors.?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 11:48

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> For hvilken gang er det, du ser den gamle produktion fra
> Nordisk Film?

Følger man den stadig hver lørdag, kan det jo så undre en, at man ikke
forlængst har købt den på dvd ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-03-07 15:44

On Sun, 18 Mar 2007 11:48:22 +0100, Per Rønne skrev:

> Følger man den stadig hver lørdag, kan det jo så undre en, at man ikke
> forlængst har købt den på dvd ...

DR kunne også bare lægge den ud på nettet i stedet for at
spilde den bedste sendetid. Eller sende den om formiddagen, så
matadorfolket kunne optage den og se den, når de lyster.

--
"Nothing is easier than self-deceit. For what each man wishes,
that he also believes to be true." --Demosthenes

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 17:07

> [...]

> spilde den bedste sendetid. Eller sende den om formiddagen, så
> matadorfolket kunne optage den og se den, når de lyster.

Serien synes nu dog stadig at være DRs største sællert, selv i 8ende
genudsendelse. Og jeg har da i hvert fald 37 andre kanaler at vælge
imellem, TDCs store pakke, så hvorfor brokke sig?

Ellers kan man jo altid kaste sig over Umberto Ecos sidste bog ... mens
man længselsfuldt venter til ultimo juli, hvor Harry Potter bind 7
skulle ligge i postkassen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 18-03-07 18:42

On Sun, 18 Mar 2007 17:07:01 +0100, Per Rønne skrev:

> Serien synes nu dog stadig at være DRs største sællert, selv i 8ende
> genudsendelse.

Skulle ikke undre mig.

> Og jeg har da i hvert fald 37 andre kanaler at vælge
> imellem, TDCs store pakke, så hvorfor brokke sig?

Hvis licensbetalerne er så glade for serien, burde DR så ikke
ligge den på nettet til dem, der jo allerede forlængst har
betalt for den? Forekommer mig at være oplagt public service.

> Ellers kan man jo altid kaste sig over Umberto Ecos sidste bog ... mens
> man længselsfuldt venter til ultimo juli, hvor Harry Potter bind 7
> skulle ligge i postkassen ...

Selv fik jeg min Harry Potter smag ødelagt af et par af
bøgernes filmatisering. Blev ellers helt tryllebundet, da jeg
for nogen år siden læste første bind uden at vide, hvad jeg
havde givet mig ud i - det var min ældste søn, der havde lånt
bogen på biblioteket.

--
?The price good men pay for indifference to public affairs is
to be ruled by evil men.? - Platon

Fra : Jim

Dato : 18-03-07 12:49

> [...]
> Der bliver
> der hygget omkring kakkelbordene med kaffe og kage ,uanset om man er til

Skadderrøv!
Det er sgu da tid til at duske damen.

Fra : Martin

Dato : 19-03-07 01:34

On 18 Mar., 18:42, Henrik Svendsen <HrSvend...@msn.com> wrote:

> Selv fik jeg min Harry Potter smag ødelagt af et par af

Potter har jeg gudskelov aldrig haft noget med at gøre. Og jeg er dybt
chokeret over at se at Per har et blødt punkt der.

Potterfeberen og hengivelse til magisk tænkning er næppe et
sundhedstegn.

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-03-07 03:54

On 18 Mar 2007 17:34:09 -0700, Martin skrev:

> Potter har jeg gudskelov aldrig haft noget med at gøre. Og jeg er dybt
> chokeret over at se at Per har et blødt punkt der.
>
> Potterfeberen og hengivelse til magisk tænkning er næppe et
> sundhedstegn.

Det er da meget sundt at lade sig underholde - vel også af
Potter. Det siges at glade mennesker lever længere end sure
mennesker.

--
"If a lie is repeated often enough all the dumb jackasses in
the world not only get to believe it, they even swear by it."

Fra : Kert Rats

Dato : 19-03-07 05:49

> Det er da meget sundt at lade sig underholde - vel også af
> Potter. Det siges at glade mennesker lever længere end sure
> mennesker.

Vel talt!
Harry Potter, Star Trek eller andre fantasiverdener - de beriger alle vores
fantasi, dermed også vores virkelighedsopfattelse.
Dog, er ikke netop fantasien og vores vidunderlige fantasi-tankeverden den
væsentligste del af vores virkelighed?
Jeg tror det!

Venligst

Kert Rats

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 06:06

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

Jeg kan så forstå at du så absolut ikke er tilhænger af J.R.R. Tolkiens
værker ...

> Det er da meget sundt at lade sig underholde - vel også af
> Potter. Det siges at glade mennesker lever længere end sure
> mennesker.

Ja, og min afsluttende litteraturopgave på engelskstudiet var skam om
Ringenes Herre og Tolkiens verden.

Kan downloades på min hjemmeside i pdf-format.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 10:08

Martin wrote:

> Potter har jeg gudskelov aldrig haft noget med at gøre. Og jeg er dybt
> chokeret over at se at Per har et blødt punkt der.

Også her. Per - får du også lyst til at købe fladskærme, når du ser Per
Arnoldi reklamere for dem med sin lokumspapirkunst som trækplaster,
intoneret Chris Minh Dokys kattejammer? [=absolut dårlig smag]

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-03-07 13:53

On Mon, 19 Mar 2007 10:08:16 +0100, Konrad skrev:

> Også her. Per - får du også lyst til at købe fladskærme, når du ser Per
> Arnoldi reklamere for dem med sin lokumspapirkunst som trækplaster,
> intoneret Chris Minh Dokys kattejammer? [=absolut dårlig smag]

Det er en genial reklame. Samsung har fået lavet en masse
elendige fladskærme, man skal være idiot for at købe, og så
laver man selvfølgelig en reklame, som henvender sig til et
maksimalt antal idioter, der kan finde på at købe en fladskærm
fordi de tror, der er tale om kunst. Og der er jo folk nok,
som ikke tør tænke at kejseren er nøgen. Genialt - intet
mindre.

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 19:05

Henrik Svendsen wrote:

> Det er en genial reklame.

Hvorfor kørte den så ikke længere end hvad jeg formoder er testperioden?

> [...]
> fordi de tror, der er tale om kunst. Og der er jo folk nok,
> som ikke tør tænke at kejseren er nøgen. Genialt - intet

Nej - for folk er netop ikke idioter. Man skal rigtig nok være småborgerlig
og en smule idiot for at kunne læse noget særlig fint og attraktivt ind i
fiduskunst, i relation til fladskærme - men genial er reklamen ikke. Det er
forsøgt 1000 gange før - lade produkter associere til Mona Lisa, f.eks, for
at koble maleriets genialitet sammen med produktets postulerede
fortræffeligheder. Det virker bare ikke længere.

I dag - altså anno 2007 - er de to dokumenterbart bedst virkningsfulde
reklamemetoder "teknikknebet" og "storytellingknebet". Teknikknebets
funktion er at dupere modtageren med en række facts, virkelige såvel som
frit opfundne - alt fra hvor "videnskabelig bevist" en shampoos virkning er,
88% længere øjenvipper etc, til f.eks en computerforhandlers meningløse
opremsning af computerens indhold. "DDR II SDRAM PC2-4200" er en temmelig
meningsløs beskrivelse, hvis du grunder lidt over det. Det fortæller sådan
set ikke en pind om hvordan computeren vil fungere for brugeren i praksis -
ekspert eller ej. Storytelling-knebet er nok det mest hippe for øjeblikket.
Produktet skal have en historie, der i sig selv fortæller om dets
kvalifikative fordele. Den er nået helt ind i det politiske, hvor f.eks DF
har været dygtige til at lancere en historie om undertrykkelse og den
menihge dansker - men du kan f.eks også se det pt i smørklamerne, hvor
virksomheden fremstiller sig selv som en lille provinsiel biks - eller f.eks
når TV-stationerne skal have succes med en ny TV-serie, så er det bedste man
kan fortælle en historie om at den har "slået alle rekorder", "taget alle
med storm" osv - uagtet, at de fleste nok kan regne ud at de færreste
TV-serier kan have slået alle rekorder.

At kæde udefrakommende kvalifikationer sammen med et produkt -
projektionsknebet - "Jeg er også gået over til Prince" - er ganske enkelt
utidssvarende, og man ser det kun i særlige livsstilsblade, såsom Brad Pitt
der reklamerer for Tag Heuer ure. Og det er just denne famøse reklames
brøde.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-03-07 20:25

On Mon, 19 Mar 2007 19:04:48 +0100, Konrad skrev:

> Hvorfor kørte den så ikke længere end hvad jeg formoder er testperioden?

Den har kørt siden starten af november sidste år. En meget
lang testperiode i så fald.

> Nej - for folk er netop ikke idioter.

Der er ellers en del, du har kaldt noget i den retning gennem
årene. Men ellers er det en smuk indstilling. Jeg gir' den to
glorier ud af fem.

> Man skal rigtig nok være småborgerlig
> og en smule idiot

"Smule idiot" kan folk altså godt være. Det kommer til at
koste dig en glorie ...

> for at kunne læse noget særlig fint og attraktivt ind i
> fiduskunst,

Hehe - sådan ser de små kultursnopper jo ikke på det,
Samsung/Arnoldi/jazzkineseren er også røget på kunstmuseum med
deres makværk.
http://kunstindustrimuseet.dk/udstillinger/aktuelle-saerudstillinger/samsung

> [...]
> at koble maleriets genialitet sammen med produktets postulerede
> fortræffeligheder. Det virker bare ikke længere.

Ikke på dig og mig. Det virker på andre, der nu forbinder
Samsung med kunst og design. Det har udvidet Samsungs image,
og folk er blevet mere opmærksomme på Samsung.

> [...]
> kan fortælle en historie om at den har "slået alle rekorder", "taget alle
> med storm" osv - uagtet, at de fleste nok kan regne ud at de færreste

Allways Ultra beviste for nogen år siden, at det giver pote
bare det at skille sig ud fra de andre reklamer. Reklamens
koncept var tåkrummende pinligt; men også anderledes og
reklamen brændte sig ind i forbrugernes bevidsthed. Vi er
mange der aldrig igen får den reklame til at forsvinde helt ud
af vores små forpinte hoveder.

> [...]
> der reklamerer for Tag Heuer ure. Og det er just denne famøse reklames

Helt ærligt - Samsungreklamen har virket. Alle folk husker den
og dermed produktet - ligesom med Allways Ultra reklamen i sin
tid.

--
"Never interrupt your enemy while he is making a mistake" -
Napoleon

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-03-07 19:57

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> fordi de tror, der er tale om kunst. Og der er jo folk nok,
> som ikke tør tænke at kejseren er nøgen. Genialt - intet

Mnja, nu mener jeg så imidlertid at Samsung har en hæverværdig, hævdvunden
tradition for at lave nogle af de teknisk set bedste (i hvert fald hvad
angår opdateringshastigheder) og IMHO samtidig også designmæssigt flotteste
skærme, man overhovedet kan få til sin PC, så jeg er sådan set ikke i tvivl
om at deres fladskærmsfjernsyn også måtte være ganske fremragende, hvis de
altså har rødder i netop denne computermonitorteknologi.

Af lige præcis denne årsag deler jeg dog netop også synspunktet om at
Samsung her synes at føre en ret forceret, irrelevant reklamekampagne, hvor
det åbenbart handler alt andet end egentligt hardcore-teknisk elektronisk
hardware-produktkvalitet ved at lade et par ellers for hvert deres
abstraherede vedkommende nok så givetvis begavede danske kunstnere
markedsføre søgte, pseudo-intellektuelle "signal-værdier"
(host-host-bull-shit-host!) i stedet for blot at holde sig til det helt
umiddelbart oplagte og lade den ellers ganske udmærkede produktkvalitet - og
tidligere, tilfredse brugeres spontane "word by mouth"-kultiske
anbefalinger - tale ærligt for sig selv.

Det virker nu altså engang mest overbevisende på undertegnede når anonyme
horder af hærdede hardcore-nørder udi progressiv PC-teknologi roser den
tekniske indmads formåen, fremfor at en halvfesen grafiker og en
klaverklimprende jazz-musiker fuldstændigt malplaceret og uden den blot
fjerneste adkomst til noget, der overhovedet ligner reel kompetence udi
brugselektronik tager sig dyrt betalt for at lovprise noget i sagens natur
så skingrende intetsigende som det ydre, formmæssige design...

Men okay, det virker vel åbenbart helt sikkert MEGET overbevisende på
målgruppen, nemlig dèt efterhånden desværre stadig mere småborgerligt
reaktionære "B&O-segment", der tydeligvis er for dumme til at købe
overordentligt meget bedre elektronik væsentligt billigere i Hi-Fi-klubben i
den faretruende fanatiske tro på at indpakningen af deres relativt set ret
middelmådige brugselektronik socialt set automatisk skulle kunne løfte dem
op til en eller anden "højere, finkulturel-æstetisk tilværelsessfære" ud fra
devisen "brugskunst skaber folk" (som ikke nødvendigvis ellers måtte have
ret meget at prale af...)

Jeg skal klart indrømme at jeg selv stammer fra et relativt almindeligt
dansk middelklassehjem med snart sagt allerstedsnærverende B&O-fjernsyn,
PH-lamper og Arne Jacobsens "myre"-stole, og nok er sådanne danske
"designikoner" da alle sammen helt sikkert storslået smukke at skue som
selvstændige skulpturer på respektive piedestaler i et såkaldt "modern art
museum", men netop noget så forbandet elementært som _praktisk
funktionalitet_ - som groft sagt burde være selve /HOVEDIDEEN/ bag alt, hvad
der egentlig i sin egen blotte ret måtte kunne kaldes "godt design" - bør
altså immervæk IMNSHO stadig kunne tages op til diskussion!
(Jeg kan således blive helt ærke-stok-reaktionær og bagstræberisk
"teknokratisk", når jeg f.eks. i et bilprogram på Discovery Channel hører,
at noget så afsindigt smukt og stort og stilikonisk suverænt som Jaguars
legendariske E-type-sportsvogn oprindeligt blev designet af en tidligere
flyingeniør, som ifølge diverse indædte - og dermed i sagens natur desværre
dog nok heller ikke helt troværdige - apokryfe overleveringer derom
UDELUKKENDE koncentrerede sig rationelt om praktiske, aerodynamiske
_funktionsegenskaber_, mens noget så "uvedkommende lir" som egentlig
"æstetisk formgivning" slet ikke skulle have været noget, man således kærede
sig for, endsige dengang overhovedet kunne drømme om at sætte postulerede
"kunstneriske formgivere" af Arnoldi-typen til blande sig utidigt og
uretmæssigt i! )

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-03-07 21:44

On Mon, 19 Mar 2007 19:57:29 +0100, Anders Peter Johnsen
skrev:

> [...]
> tidligere, tilfredse brugeres spontane "word by mouth"-kultiske
> anbefalinger - tale ærligt for sig selv.

Okayokay - lad os få det ned på jorden. Samsun henvender sig
til de kvindelige købere ...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-03-07 23:11

Henrik Svendsen wrote:

> Okayokay - lad os få det ned på jorden. Samsun henvender sig
> til de kvindelige købere ...

Tja, jeg må da give dig ret i at det goft sagt lugter lige vel fælt af det
mere verdensfjerne, bimbo-betændte café latte-fiselette(m/k)-segment, hvis
man skal indsnævre tilsigtede kommercielle målgrupper...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 19:23

> [...]

> Arnoldi reklamere for dem med sin lokumspapirkunst som trækplaster,
> intoneret Chris Minh Dokys kattejammer? [=absolut dårlig smag]

Jeg har ikke lagt mærke til dem. Under reklamer er jeg tilbøjelig til at
læse tekst-tv eller gå på toilettet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 19-03-07 12:37

On 19 Mar., 03:54, Henrik Svendsen <HrSvend...@msn.com> wrote:

> Det er da meget sundt at lade sig underholde - vel også af
> Potter. Det siges at glade mennesker lever længere end sure
> mennesker.

Jeg er ikke sur - jeg er skuffet
Du burde også have forstand nok til at vide at ikke al humor er sund -
Tænk fx blot på KimL & AHW.
Og at Per, som ikke forsømmer nogen lejlighed til at prale med sin
altmodische smag for kastratsangere ol, har et ømt punkt her - er da
hylende morsomt.

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-03-07 13:48

On 19 Mar 2007 04:37:26 -0700, Martin skrev:

> Jeg er ikke sur - jeg er skuffet
> Du burde også have forstand nok til at vide at ikke al humor er sund -
> Tænk fx blot på KimL & AHW.

Jeg kommer ellers altid til at smile, når jeg tænker på dem.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 19:23

Martin <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> Og at Per, som ikke forsømmer nogen lejlighed til at prale med sin
> altmodische smag for kastratsangere ol, har et ømt punkt her - er da

Jeg har altid kunnet lide science fiction og fantasy, lige så meget som
jeg finder socialrealisme og moderne, absurde stykker søvndyssende ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 19-03-07 14:10

On 19 Mar., 13:48, Henrik Svendsen <HrSvend...@msn.com> wrote:

> Jeg kommer ellers altid til at smile, når jeg tænker på dem.

Du har måske for lidt empati

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-03-07 14:52

On 19 Mar 2007 06:09:56 -0700, Martin skrev:

> Du har måske for lidt empati

Det er skam et kærligt smil.

--
"How many legs does a dog have if you call the tail a leg?
Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg." - Abraham

Fra : Martin

Dato : 19-03-07 15:26

On 19 Mar., 14:52, Henrik Svendsen <HrSvend...@msn.com> wrote:

> Det er skam et kærligt smil.

Og din yndligssang er: "Er du dus med himlens fugle", med Poul
Reichhardt

Mvh
Martin