En røst fra fortiden
Fra : @

Dato : 10-03-07 15:01

<<<<<<
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=4289616
SELV OM religionsforskeren Mikael Rothstein er en moderne mand, som
vistnok ynder at følge med tidens tendenser, er det alligevel som at
høre en røst fra fortiden, når han åbner munden.

Det er et rent ekko fra 1970ernes universitetsmiljø, hvor de med de
rigtige holdninger talte om værdirelativisme og repressiv tolerance,
mens de hyldede massemorderen Mao Tse Tung, som han hed dengang.
Det er egentlig trist, at han ikke er kommet videre, og det er om
muligt endnu tristere, at en standsperson som formanden for
Rektorkollegiet, rektor Jens Oddershede fra Syddansk Universitet,
understøtter den uprofessionelle trang til i undervisningen at docere
egne meninger i stedet for en professionel formidling af pensum.

Aktuelt har nogle studerende på Københavns Universitet klaget over, at
Rothstein har opfordret dem til at deltage i demonstrationer for det
såkaldte ungdomshus på Jagtvej 69 i København.

Folk, der følger med i den aktuelle debat, har næsten ikke kunnet
undgå at kende til Mikael Rothsteins holdning i den sag.

Blandt andet har man oplevet ham i en debatudsendelse i tv fortælle om
sin uskyldige søns hjemmevante færden blandt brosten, slagvåben og
brandbomber, som var tiltænkt politibetjente.

Man har hørt ham meddele, at justitsministeren skulle »holde sin
kæft,« da hun havde tilladt sig blandt andet at fordømme hærværk mod
en skole.

Vi kender således hans synspunkter og hans debatniveau.

At han bruger sin arbejdstid som offentligt ansat til at agitere for
egne synspunkter er rystende uprofessionel adfærd, men han forsvarer
den og pakker den ind i forførende plusord. »Jeg er ingen
undervisningsmaskine«, understreger han, og hvem bryder sig da også om
et menneske, der fungerer som en maskine?

Rektor Jens Oddershede fra Syddansk Universitet afstår fra at
kommentere den aktuelle sag, men understreger, at en underviser efter
hans mening ikke gør noget forkert ved at opfordre til en politisk
demonstration »så længe den holder sig inden for lovens rammer.«

Det gjorde de demonstrationer, som Mikael Rothstein opfordrede til, i
særklasse ikke, men det er jo netop heller ikke nødvendigvis dem, som
rektor Oddershede taler om.

Rektor Jens Oddershedes meget liberale adfærd over for politiserende
universitetsansatte kan ikke overraske, for det var samme rektor
Oddershede, der ikke fandt anledning til at kritisere religionsforsker
Tim Jensen, der havde faret med bevislig løgn i forbindelse med den
såkaldte Muhammed-krise.

Tim Jensen påstod i Politiken, at han havde advaret Morgenavisen
Jyllands-Posten mod at bringe Muhammed-tegningerne den 30. september
2005. Det afsløredes som fantasifuld efterrationalisering, at avisen
skulle have afstået fra at følge de lærde råd.

Samme Tim Jensen har gentagne gange fremført den løgnagtige påstand,
at avisens formål med tegningerne var at forhåne et trængt religiøst
mindretal.

Hans rektor fandt imidlertid ikke anledning til at belære sin ansatte
om, hvad der passer sig for en lektor, der repræsenterer et
universitet og den autoritet, som det medfører.

En underviser skal naturligvis bruge sin hele person, sin hele
personlighed og sin hele erfaringsbaggrund til at formidle sit faglige
stof og det pensum, som de studerende skal tilegne sig.

Den virkeligt professionelle underviser gør det imidlertid på en sådan
engagerende måde, at de studerende tilegner sig pensum og kan deltage
i faglige diskussioner uden at ane, hvor underviserens personlige
sympatier eller antipatier ligger.

Det er den slags, som man med et relevant plusord kalder
professionalisme. Det andet er studentikost, uværdigt og belastende
for den faglige troværdighed.
<<<<<<<
/Albert Camus/

Fra : gb

Dato : 10-03-07 15:27

"@" <1[at]invalid.net> wrote in

> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=4289616

Det ville være rart, hvis du tog forfatterens navn med, når du citerer.

--
GB

Fra : @

Dato : 10-03-07 15:40

On Sat, 10 Mar 2007 14:27:11 GMT, gb <nospam@no.invalid> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in

>Det ville være rart, hvis du tog forfatterens navn med, når du citerer.

hvorfor?

kan det ikke være noget så underordnet HVEM det er der siger at
2 plus 2 er 4

et udsagns korrekthed afhænger vel ikke af hvem der leverer det

/Albert Camus/

Fra : gb

Dato : 10-03-07 16:54

"@" <1[at]invalid.net> wrote in

> et udsagns korrekthed afhænger vel ikke af hvem der leverer det

Næ, men det er almindelig høflighed at medtage forfatterens navn, når
man citerer en hel artikel.

--
GB

Fra : @

Dato : 10-03-07 17:08

On Sat, 10 Mar 2007 15:54:01 GMT, gb <nospam@no.invalid> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in

>Næ, men det er almindelig høflighed at medtage forfatterens navn, når
>man citerer en hel artikel.

nu er lederen ikke underskrevet så dette var ikke muligt

/Albert Camus/

Fra : gb

Dato : 10-03-07 18:09

"@" <1[at]invalid.net> wrote in

> nu er lederen ikke underskrevet så dette var ikke muligt

Du har ret - jeg trækker tilbage. Sorry!

--
GB

Fra : Bruno Christensen

Dato : 10-03-07 18:58

On Sat, 10 Mar 2007 17:07:35 +0100, @ wrote:

> nu er lederen ikke underskrevet så dette var ikke muligt

Så kunne du foroven have skrevet at du citerede JPs leder

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : @

Dato : 11-03-07 08:56

On Sat, 10 Mar 2007 18:57:49 +0100, Bruno Christensen <news@dommer.dk>
wrote:

>Så kunne du foroven have skrevet at du citerede JPs leder

eller folk kunne vænne sig til at forholde sig til budskabet i stedet
for til budbringeren

det brev du modtager falder eller stiger da ikke i værdi alt efter
hvad postbudet hedder

/Albert Camus/

Fra : Bruno Christensen

Dato : 11-03-07 18:59

On Sun, 11 Mar 2007 08:55:40 +0100, @ wrote:

> eller folk kunne vænne sig til at forholde sig til budskabet i stedet
> for til budbringeren

AC Horsens har spillet fodbold i eftermiddag, det er rart at vide hvem
der skriger "vi har vundet". Det kunne jo være at Horsens fik en
sejr

> det brev du modtager falder eller stiger da ikke i værdi alt efter
> hvad postbudet hedder

Nej, men jeg vil stadig gerne vide hvem afsenderen er.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : @

Dato : 11-03-07 22:56

On Sun, 11 Mar 2007 18:59:17 +0100, Bruno Christensen
<news@lpdommer.dk> wrote:

>AC Horsens har spillet fodbold i eftermiddag, det er rart at vide hvem
>der skriger "vi har vundet".

med mit kendskab til AC Horsens er man da ikke i tvivl om at det ikke
er folk fra Horsens som skriger:"Vi har vundet"

)))))

/Albert Camus/

Fra : Bruno Christensen

Dato : 12-03-07 18:18

On Sun, 11 Mar 2007 22:55:32 +0100, @ wrote:

> med mit kendskab til AC Horsens er man da ikke i tvivl om at det ikke
> er folk fra Horsens som skriger:"Vi har vundet"
>
> )))))

Det gjorde de så også, i overtid.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-07 21:14

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> hvorfor?

Af flere grunde.

> kan det ikke være noget så underordnet HVEM det er der siger at
> 2 plus 2 er 4

Nej.

> et udsagns korrekthed afhænger vel ikke af hvem der leverer det

Det har intet med sagen at gøre. Du overtræder både lovgivning og grænser
for anstændig opførsel med din adærd. Hvis det var mig, der havde skrevet
det citerede, havde jeg sagsøgt dig langt ind i helvede.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 10-03-07 21:30

On Sat, 10 Mar 2007 21:13:52 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Af flere grunde.

er de hemmelige?

eller ikke eksisterende

>Nej.

igen er grunden måske en dyb hemmelighed

>Det har intet med sagen at gøre.

jo det har det lige nøjagtig

> Du overtræder både lovgivning og grænser
>for anstændig opførsel med din adærd. Hvis det var mig, der havde skrevet
>det citerede, havde jeg sagsøgt dig langt ind i helvede.

for hvad?

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 10-03-07 21:33

> [...]

>for anstændig opførsel med din adærd. Hvis det var mig, der havde skrevet
>det citerede, havde jeg sagsøgt dig langt ind i helvede.

åh heregud da

er du virkelig blevet så sur over at jeg viderebringer oplysniger om
Mikael Rothstein's landsskadelige virksomhed

/Albert Camus/

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-07 21:37

> er du virkelig blevet så sur over at jeg viderebringer oplysniger om
> Mikael Rothstein's landsskadelige virksomhed

Nej. Jeg er ikke det fjerneste sur, men finder din adfærd med at citere uden
kildeangivelse dybt kritisabel.

At du samtidig ovetræder gældende lovgivning, og står til at få et
ordentligt økonomisk hak i tuden, er dit problem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 10-03-07 21:48

On Sat, 10 Mar 2007 21:36:56 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Nej. Jeg er ikke det fjerneste sur, men finder din adfærd med at citere uden
>kildeangivelse dybt kritisabel.

og hvor har jeg så gjort det?

>At du samtidig ovetræder gældende lovgivning, og står til at få et
>ordentligt økonomisk hak i tuden, er dit problem.

siden hvornår er det blevet forbudt at citere fra en avis?

/Albert Camus/

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-07 22:03

> og hvor har jeg så gjort det?

Jeg ser først nu, du rent faktisk anfører JP som kilde. Undskyld.

> siden hvornår er det blevet forbudt at citere fra en avis?

Det har alle dage været forbudt at citere, som du gør. Du må citere dele af
en artikel, men ikke en hel artikel, som du har gjort.

Noget andet er, at det er totalt overflødigt at citere en artikel, vi andre
så fint selv kan læse ved at klikke på dit link. Derudover er det (god)
kutyme, at man ikke bare poster links eller citater uden kommentarer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 10-03-07 22:12

On Sat, 10 Mar 2007 22:03:04 +0100, "Jens Bruun"
> [...]

>så fint selv kan læse ved at klikke på dit link. Derudover er det (god)
>kutyme, at man ikke bare poster links eller citater uden kommentarer.

nogen gange er kommentatrer helt overflødige, især hvis man er
fuldkommen enig i det man citerer, da en kommentar i så tilfælde blot
vil blive en gentagelse af citatet

/Albert Camus/

Fra : gb

Dato : 10-03-07 23:03

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> Det har alle dage været forbudt at citere, som du gør. Du må

Fuck da dig, din nar. Vil du lukke Usenet ned, eller hvad har du gang
i?

--
GB

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-07 23:17

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse

> Fuck da dig, din nar. Vil du lukke Usenet ned, eller hvad har du gang
> i?

Jeg ved ikke, hvad jeg har gang i, men jeg har tydeligvis ikke samme problem
med for stort et alkohol-indtag, som du har.

Forresten: Fuck dig selv, Georg Borchorst.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : gb

Dato : 11-03-07 02:54

> Forresten: Fuck dig selv, Georg Borchorst.

Det er min pik ikke lang nok til - hvordan bærer du dig ad, "Jens
Bruun"?

--
GB

Fra : gb

Dato : 11-03-07 02:55

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

- ellerer du bøøseven med Rothstein-brødrene? Så forurener du ikke dit
jødiske dhimmi-blod.

--
GB

Fra : ThomasB

Dato : 11-03-07 12:53

> Jeg ser først nu, du rent faktisk anfører JP som kilde. Undskyld.

Det er ligegyldigt. Vi har haft en længere debat om det i en anden gruppe,
og det er ikke lovligt at citere en hel artikel.

http://www.jp.dk/ophavsret.html
"Om ophavsret
Kopiering m.v.
Artikler, fotografier, grafik og andet offentliggjort materiale på
Jyllands-Postens website stilles til rådighed for visning/læsning.

Du må gerne udprinte enkelte kopier til din egen private brug. Denne adgang
gælder alene fysiske personer. En virksomhed må således ikke udprinte
artikler m.v., heller ikke til brug for kopiering til virksomhedens
medarbejdere.

Du må også gerne tage en kopi i digital form, hvis det udelukkende sker til
din egen personlige brug inden for husstanden, jf. ophavsretslovens § 12.

Læs om ophavsretsloven hos Statens Retsinformation

Yderligere anvendelse og eksemplarfremstilling kræver udtrykkelig aftale med
Jyllands-Posten. Nærmere aftale om køb af artikler skal ske til Videresalg
87 38 38 38. Nærmere aftale om køb af foto skal ske til Polfoto 33 47 12 33.

Links
Du må gerne henvise til forsiden af vores hjemmeside - www.jp.dk - med
tydelig kildeangivelse. Til gengæld accepterer vi ikke gentagen og
systematisk brug af dybe links direkte til underliggende materiale på
hjemmesiden.

Der må heller ikke linkes på en måde, så Jyllands-Postens website kommer til
at se ud, som om den er en del af en anden hjemmeside, medmindre du har
indgået aftale med os.

Overtrædelser medfører krav om vederlag, erstatning og godtgørelse.

Jyllands-Posten er ikke ansvarlig for indholdet på websites, som
Jyllands-Posten linker til."

Spørgsmålet er så om jeg har overtrådt noget ved, at citere og deeplinke
deres ophavsret