Batteri
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-03-07 15:53

Hej NG

Hmm... hvordan er det nu lige med et 12V batteri,
hvor meget må det aflades og hvor meget må det lades?

mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Joakim

Dato : 14-03-07 17:35

"Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hmm... hvordan er det nu lige med et 12V batteri,
> hvor meget må det aflades og hvor meget må det lades?

12,72 V er fuldt opladet batteri. Ved 12,12 V er der 50 pct tilbage og
batteriet skal oplades. 11,64 V helt fladt batteri.

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-03-07 19:11

Joakim sendte dette med sin computer:
> "Jan Rasmussen" <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> 12,72 V er fuldt opladet batteri. Ved 12,12 V er der 50 pct tilbage og
> batteriet skal oplades. 11,64 V helt fladt batteri.

Der er også denne her tabel fra:
http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

Open circuit voltage State-of-Charge in %

Test the battery at room temperature. Allow 4-8 hour of rest after
charge or discharge.
Courtesy of BCI
Open circuit voltage State-of-Charge in %
12.65V    100%
12.45V       75%
12.24V       50%
12.06V       25%
11.89V       or less Discharged

Note: The BCI readings apply to flooded batteries with antimony doping.
Calcium will raise the voltage by 5 - 8%. Calcium is commonly used for
maintenance-free lead acid batteries.
After charge or discharge, allow the battery to rest for a minimum of
eight hours before assessing the state-of-charge by measuring the
terminal voltage.

Hjemmesiden: http://www.batteryuniversity.com/index.htm
er en guldgrube af viden om genopladelige batterier, dog mest om andre
typer end bly batterier, men her er der noget meget specifikt om
hvordan man forlænger levetiden på forseglede blybatterier (SLA):
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-35.htm

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Joakim

Dato : 15-03-07 15:29

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre typer end bly batterier, men her er der noget meget specifikt
> om hvordan man forlænger levetiden på forseglede blybatterier (SLA):

Ok, tak for linket.

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 18:59

> [...]
> Hej NG
>
> Hmm... hvordan er det nu lige med et 12V batteri,
> hvor meget må det aflades og hvor meget må det lades?

Det afhænger lidt af, hvilken batteritype du har i tankerne.

"Min tommelfingerregel" siger:

"Et "normalt vådt" batteri kan lades med ca. 25% af dets kapacitet og
bør normalt ikke aflades mere end ca. 35%, hvis man vil anvende det i
flere år ... Opladningsspænding er ca. 14,3V og vedligeholdelsesspænding
er ca. 13,3V (gælder ved 25 grader C)."

For andre typer batterier gælder andre regler ... f.eks. Gel- eller
AGM-batterier.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'