brun sæbe
Fra : HO

Dato : 12-03-07 17:13

Hej
Samme beretning som foråret 2005:

Jeg har ikke haft stor tiltro til den med brun sæbe. Jeg har altid
brugt en luftsliber.
Men da der har været en del omtale af brugen af brun sæbe skulle
det afprøves.
Da jeg besluttede kun at afprøve på kølen købte jeg "kun" 10 bøtter med
den brune sæbe.
Jeg trak en bane af gaffetape rundt øverst og nederst på kølen, tog et par
gummihandsker på - tog en klump sæbe i hånden og smurte et tykt lag på.
Det var faktisk en lidt større opgave, end man umiddelbart skulle tro.
Efter endt påføring, trak jeg et lag kraftig plastfolie rund om kølen, jeg
brugte
gaffe tape til at holde plasten på plads, grunden til den første bane med
gaffetape, er at det er svært at få tapen til at holde på blød bundmaling.
Så når der er en hel bane tape, holder det bedre, og når plasten skal holdes
fast er der jo kun en halv bane til kølen og en halv bane til plasten.
Det gik næsten 1 ½ uge inden jeg fik tid til at tage plasten af igen.
MEN sikken fantastisk virkning - alt - ALT bundmalingen - ja alle
8 - 10 lag kunne skrabes af med en spartel, fantastisk fint.
Det var så effektiv at selv en billig spartelmasse der var under blev
blød og kunne skrabes af.
Jeg fandt ud af flg.:
Det meget vigtig at plasten slutter tæt - således der dannes kondensvand
under plasten, dette for at sæben ikke tørrer ind, så udebliver effekten, og
sæben er vanskelig at fjerne.
Inden plasten lukkes tæt, er det en god ide´ at spray en del vand ind til
sæben.
Omkring en uge er passende til sæben at gøre sin virkning.
Sæben må ikke fortyndes med vand.
Det laver en gruelig svineri at fjerne sæben igen, men det er nemt at
vaske tøjet bagefter
Det kan ikke undgås, at der sidder rester i huller og sprækker, og
overfladen
skal være HELT rent før primer igen påføres.
Derfor er en gang højtryksrensning nødvendig - og det anbefales IKKE at
dette gøre på havnen- det gav en kæmpe stor sø med vand som var virkelig
flot BLÅ.
Da der nu var gået 14 dage, kunne jeg ikke vente med at gentage proceduren

resten af skuden, så fat i en ø300 korn 30 og 2 kompressor til at fjerne
resten - det
tog så også kun 5 timer - og til aften var den primet 1. gang.
Jeg regner med at bundmale her i denne weekend.
Men jeg kan kun sige, hvis det gøres rigtig, så er sæben effektiv, rigtig
effektiv.
Hilsen
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-03-07 17:36

Hej Hans,

Brun sæbe virker og anvendelse af højttrykrenser bagefter på
havnen, skal man nok lige kontrollere hos havnevæsenet eller i
regulativet for havnen.
I regulativet for Kastrup havne står der:
Kemikalier eller vådslibning må ikke anvendes til fjernelse af
bundmaling.
Det er stadig lovligt at højtrykspule bådene - uden
miljøproblemer, så længe bundmalingen ikke er opløst af brun
sæbe / bums eller lignende.
Al maleafskrab og slibestøv skal opsamles.
Fjernelse og slibning af bundmaling må kun finde sted med udstyr
og metoder godkendt af havneudvalget efter havnefogedens
anvisninger.
Havnen har indkøbt 4 stk slibemaskiner m/ støvsuger. Maskinerne
udlånes gratis og de er af praktiske grunde placeret i
Marineshoppen.
Man skal selv betal for slibepapir og støvposer.

Mvh/Harding