|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skal en MC ikke have bremselys på forbrems~ Fra : MikeDJ
 | 
 Dato :  11-03-07 23:05
 | 
 |  | Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle
 MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
 
 Ka' et nu passe ?
 
 Mvh
 Salto
 
 
 
 
 |  |  | 
  Steen Gruby (11-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  11-03-07 23:11
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 11 Mar 2007 23:04:59 +0100, "MikeDJ"
 <michael.dahl@SLETDETTEsol.dk> wrote:
 Hej Salto.
 >Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle 
 >MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
 >
 >Ka' et nu passe ?
 >
 Ja, det er rigtigt.
 Jeg kan ikke huske hvornår det blev lovpligtigt.
 Jeg tror det er en gang først i 70'erne at det blev et krav.
 Sikkert er det at hvis cyklen er typegodkendt uden lontakt på
 forbremsen er det stadig sådan.
 Både min NSU Max og Super Fox er synet uden.
 De er fra 1956 og 1958.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
  Futte & Co. (11-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Futte & Co.
 | 
 Dato :  11-03-07 23:16
 | 
 |  | 
 
            MikeDJ wrote:
 > Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle 
 > MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
 > 
 > Ka' et nu passe ?
 > 
 Jeps, den er go' nok    Jeg har kun stoplyskontakt på på forbremsen på 1 ud af 3, og jeg har 
 synet og ejerskiftet alle 3. Det er reglerne for indretning af køretøjer 
 (detailforskrifter) for pågældende år der gælder. Hvis cyklen er gammel 
 nok, skal der end ikke være stoplys på    Til gengæld skal lappen op 
 når man bremser   . Og jow, jeg er gammel nok til at ha' lært og kørt 
 med at venstre hånd skulle løftes ved standsning    Og det var også 
 selvom cyklen havde stoplys.
 -- 
 Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70 Honda CB550F, 1975, til salg
 Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
 Triumph Bonneville, 1969
            
             |  |  | 
  Kim Olsen (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Olsen
 | 
 Dato :  13-03-07 08:54
 | 
 |  | 
 
            > >
 > > Ka' et nu passe ?
 Ja det passer - men kan da blive meget værre endnu:
 Min DKW RT125/2 fra 1954 er typegodkendt og født  uden stoplys overhovedet,
 og jfr. køretøjsbekendtgørelsen, kan den så (hvis den er fra før 1955) synes
 uden stoplys idag - hvilket den da  også blev i 2005.
 Kim Olsen
 DKW RT125/2 - 1954
 Yamaha RS125 - 1976
 Lifan LF250-4 - 2006
www.kims.pahn.dk |  |  | 
  Torben Scheel (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  12-03-07 07:15
 | 
 |  | 
 
            MikeDJ wrote:
 > Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at gamle 
 > MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på for/håndbremsen.
 > 
 > Ka' et nu passe ?
 > 
 Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar    Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod 
 miniblink og deslige burde vel være på mit hold    -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
  Armand (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-03-07 16:23
 | 
 |  | 
 "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 > MikeDJ wrote:
 >> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at 
 >> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på 
 >> for/håndbremsen.
 >>
 >> Ka' et nu passe ?
 >>
 > Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar    >
 > Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod 
 > miniblink og deslige burde vel være på mit hold    >
 Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - Men 
 dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget med 
 indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
 -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
   Futte & Co. (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Futte & Co.
 | 
 Dato :  12-03-07 17:18
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >>Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod 
 >>miniblink og deslige burde vel være på mit hold    >>
 > 
 > Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - Men 
 > dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget med 
 > indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
 > 
 Kyllinger    -- 
 Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70 Honda CB550F, 1975, solgt
 Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
 Triumph Bonneville, 1969
            
             |  |  | 
    Torben Scheel (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  12-03-07 18:29
 | 
 |  | 
 
            Futte & Co. wrote:
 > 
 > Kyllinger    > 
 bok bok booooaaaark    -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
    JJ (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JJ
 | 
 Dato :  12-03-07 18:33
 | 
 |  | 
 >> Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran -
 >> Men
 >> dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget
 >> med indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
 >>
 >
 I Praksis betyder det ikke meget om forbremsen  har forbindelse med
 stoplyset, idet forbremsen på de gamle "cykler" sjældent bruges alene.
 
 Man må jo huske, at bremseevnen på forhjulet slet ikke må sammenlignes med
 nutidens skivebremser.
 
 Hilsen
 Jørgen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Steen Gruby (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  12-03-07 22:01
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 12 Mar 2007 17:18:21 +0100, "Futte & Co."
 <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
 Hej Jørgen.
 >
 >Kyllinger    Nu er det jo ikke os alle sammen der praksiserer øvelser med 5 tomme
 og en med noget i    Jeg har faktisk overvejet om det var muligt at montere en switch på
 mine nostalgi knallerter men har opgivet det igen.
 Blot for at holde originaliteten.
 Nu er det jo "heldigvis" således at forbremsen på NSU'erne ikke er de
 mest effektive, så det er altide en kombination af for- og bagbremse
 der er i brug.
 Det sikrer at der er glød i pæren    Glødens itensitet kan så også diskuteres, der er absolut basis for
 forbedringer   )
 Men igen - Det går ud over originaliteten så det er valgt fra.
 Den med labben i luften har jeg også lært.
 Det forekommer faktisk helt naturligt at vifte med armene når der skal
 skiftes retning - Det er pudsigt hvorledes sådanne indlærte vaner har
 bidt sig fast, selv i en fremskreden alder.
 Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
 Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
     Ager (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ager
 | 
 Dato :  13-03-07 09:29
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Jeg køber da en kontakt der sættes ind på kablet og vupti har man bremselys 
 til forbremsen, selvom den kun har en svag retarderende virkning på de gamle 
 cykler.
 Skriv til mig hvis der er nogen der ønsker et billede (af kontakten)
 MVH
 Kai Agerschou
 "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse 
 news:q9fbv2tn4lhi64rrb2i3pbskd6vjmckt5g@4ax.com...
 > On Mon, 12 Mar 2007 17:18:21 +0100, "Futte & Co."
 > <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
 >
 > Hej Jørgen.
 >>
 >>Kyllinger    >
 > Nu er det jo ikke os alle sammen der praksiserer øvelser med 5 tomme
 > og en med noget i    > Jeg har faktisk overvejet om det var muligt at montere en switch på
 > mine nostalgi knallerter men har opgivet det igen.
 > Blot for at holde originaliteten.
 > Nu er det jo "heldigvis" således at forbremsen på NSU'erne ikke er de
 > mest effektive, så det er altide en kombination af for- og bagbremse
 > der er i brug.
 > Det sikrer at der er glød i pæren    > Glødens itensitet kan så også diskuteres, der er absolut basis for
 > forbedringer   )
 > Men igen - Det går ud over originaliteten så det er valgt fra.
 >
 > Den med labben i luften har jeg også lært.
 > Det forekommer faktisk helt naturligt at vifte med armene når der skal
 > skiftes retning - Det er pudsigt hvorledes sådanne indlærte vaner har
 > bidt sig fast, selv i en fremskreden alder.
 > Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
 > Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat    >
 > -- 
 >
 > Steen Gruby
 > Suzuki XN85 Turbo
 > Ducati Paso 750
 > NSU MAX Special 1956
 > NSU Super FOX 1958
 > www.gruby.dk |  |  | 
     Futte & Co. (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Futte & Co.
 | 
 Dato :  13-03-07 19:30
 | 
 |  | 
 
            Hej Steen
 Steen Gruby wrote:
 > Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
 > Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat    > 
 Jeg kom lidt sent igang med de to hjulede, begyndte først i '68
 I de dage var en såkaldt køretime  = 20 min.
 Så efter 7 af den slags på Es køreskolen, og uden teori, kørte jeg en 
 tur på frederikssundsvej, ved bellahøj husene. Kørslen forgik på en 125 
 dekewik. Nåe ja, jeg bestod. Samme dag hentede jeg min Bonneville inde 
 hos Egon Walther på Østerbro. Inden jeg nåede hjem, sneede det. At jeg 
 overlevede denne den første tur på så stor en cykel, slår mig stadig med 
 undren. Det skal da lige med, at gaden Egon Walther havde butik på , var 
 brolagt, og da jeg startede fra Østebro, piskede regnen ned. Jeg har 
 aldrig siden været så bange som da jeg kørte bonnen hjem. Og udstyret 
 var ret mangelfuldt. Ingen hjælm og en vindjakke, et par tynde handsker 
 og et halstørklæde op omkring ansigtet.Den slags burde være forbudt, 
 al  å    Da konen tog kørekort, foregik det på en Vespa. På det tidspunkt havde 
 vi en Honda 500F . Det må ha' være lige så skræmmende at komme op på.
 Ja ja ja ja, det var tider , dengang     (halm i træskoene og frost på 
 dynen om natten)(hver vinter havde vi mindst 2 meter sne fra nov. til 
 langt ind i marts, og man kunne gå over storebælt)Akeee'ja akke'ja    -- 
 Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70 Honda CB550F, 1975, til salg
 Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
 Triumph Bonneville, 1969
            
             |  |  | 
      Bo Nielsen (14-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bo Nielsen
 | 
 Dato :  14-03-07 01:20
 | 
 |  | 
 "Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse 
 news:9a54a$45f6ed9b$3e3d8b9d$27246@news.arrownet.dk...
 > Hej Steen
 > Steen Gruby wrote:
 >
 >> Jeg var til køreprøve på en gammel Nimbus d. 22-12-1964.
 >> Jeg husker stadig at det var pisse koldt og glat    >>
 > Jeg kom lidt sent igang med de to hjulede, begyndte først i '68
 > I de dage var en såkaldt køretime  = 20 min.
 > Så efter 7 af den slags på Es køreskolen, og uden teori, kørte jeg en tur 
 > på frederikssundsvej, ved bellahøj husene. Kørslen forgik på en 125 
 > dekewik. Nåe ja, jeg bestod. Samme dag hentede jeg min Bonneville inde hos 
 > Egon Walther på Østerbro. Inden jeg nåede hjem, sneede det. At jeg 
 > overlevede denne den første tur på så stor en cykel, slår mig stadig med 
 > undren. Det skal da lige med, at gaden Egon Walther havde butik på , var 
 > brolagt, og da jeg startede fra Østebro, piskede regnen ned. Jeg har 
 > aldrig siden været så bange som da jeg kørte bonnen hjem. Og udstyret var 
 > ret mangelfuldt. Ingen hjælm og en vindjakke, et par tynde handsker og et 
 > halstørklæde op omkring ansigtet.Den slags burde være forbudt, al  å    > Da konen tog kørekort, foregik det på en Vespa. På det tidspunkt havde vi 
 > en Honda 500F . Det må ha' være lige så skræmmende at komme op på.
 > Ja ja ja ja, det var tider , dengang     (halm i træskoene og frost på 
 > dynen om natten)(hver vinter havde vi mindst 2 meter sne fra nov. til 
 > langt ind i marts, og man kunne gå over storebælt)Akeee'ja akke'ja    - og det sku' angiveligt være de forhold, udvalgte medlemmer af 
 arbejdsmarkedssegmentet "Det Grå Guld" betegner 'de _gode_ gamle dage'??? 
   ScooterBo
 (for hvem gamle dage er før 1972     ) 
            
             |  |  | 
   flopper (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : flopper
 | 
 Dato :  12-03-07 18:32
 | 
 |  | 
 
            Armand har bragt dette til os:
 > "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 >> MikeDJ wrote:
 >>> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at 
 >>> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på 
 >>> for/håndbremsen.
 >>>
 >>> Ka' et nu passe ?
 >>>
 >> Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar    >>
 >> Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod 
 >> miniblink og deslige burde vel være på mit hold    >>
 > Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - Men 
 > dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og noget med 
 > indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
 årh det er vel en vanesag lige at vise bremselys med bagbremsen, mens 
 man bruger forbremsen
 flopper
            
             |  |  | 
    Glavind (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Glavind
 | 
 Dato :  12-03-07 21:53
 | 
 |  | 
 "flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:mn.64577d73e303b229.66186@hotmail.com...
 > Armand har bragt dette til os:
 >> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 >> news:45f4efea$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> MikeDJ wrote:
 >>>> Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at 
 >>>> gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på 
 >>>> for/håndbremsen.
 >>>>
 >>>> Ka' et nu passe ?
 >>>>
 >>> Det troede jeg heller ikke før jeg læste oldermændenes svar    >>>
 >>> Jeg ville ikke turde køre uden, og dem der normalt advarer kraftigt mod 
 >>> miniblink og deslige burde vel være på mit hold    >>>
 >> Jeg turde heller ikke være en del af den daglige trafik på en veteran - 
 >> Men dén slags kørsel er jo heldigvis også mere lejligheds-betonet og 
 >> noget med indenfor bygrænsen og på de små veje imellem byerne.
 >
 > årh det er vel en vanesag lige at vise bremselys med bagbremsen, mens man 
 > bruger forbremsen
 >
 > flopper
 >
 Helt enig Flopper. Jeg bruger altid bagbremsen på min BSA, kun for 
 bremselysets skyld. Vil lige nævne at min dobbeltvirkende fuldnavns 
 forbremse virker fortrindeligt. Betydeligt bedre end skiven på min Suzuki 
 GS450L.
 Mvh
 Glavind
 --------------------------------------------------------------------------------
 Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
 Den har indtil videre sparet mig for at få 187 spam-mails
 Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
 Hent en gratis SPAMfighter her. 
            
             |  |  | 
    Ukendt (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  12-03-07 21:59
 | 
 |  | 
 "flopper" <odalhan@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:mn.64577d73e303b229.66186@hotmail.com...
 >
 > årh det er vel en vanesag lige at vise bremselys med bagbremsen, mens man 
 > bruger forbremsen
 >
 >
 Efter mit besøg hos DMC's Bronce kursus, for nogle år siden , så bruger jeg 
 både for og bag bremse samtidigt, det anbefaler de, og du må meget gerne 
 lægge bag bremsen på et split sekund før for bremsen...
 -- 
 Mvh.
 Dennis Pedersen.
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66 |  |  | 
  Jes Vestervang (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  12-03-07 23:41
 | 
 |  | "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> writes:
 
 > Efter mit besøg hos DMC's Bronce kursus, for nogle år siden , så
 > bruger jeg både for og bag bremse samtidigt, det anbefaler de, og du
 > må meget gerne lægge bag bremsen på et split sekund før for
 > bremsen...
 
 Nemlig, for det gør det en del nemmere at holde baghjulet ved jorden
 da cyklen vipper mindre forover pga. bagbremsen. På veterancykler er
 forbremsen nok sjældent kraftig nok til baghjulsløft, men det giver jo
 så bare en god grund til at udnytte den ekstra bremsekapacitet på
 bagbremsen.
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
 
 
 |  |  | 
  bigOne (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bigOne
 | 
 Dato :  13-03-07 19:42
 | 
 |  | 
 "MikeDJ" <michael.dahl@SLETDETTEsol.dk> skrev i en meddelelse
 news:45f47d0c$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg skal have synet en gammel MC med tromlebremse, og naboen siger, at
 > gamle MC IKKE SKAL aktivere bremselyset når der bremses på
 > for/håndbremsen.
 >
 > Ka' et nu passe ?
 >
 Ja
 
 I 1975 blev det lovkrav i DK
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |