|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Fjerne maling fra kåbe Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  11-03-07 22:51
 | 
 |  | Hejsa,
 
 Jeg går og overvejer at male min kåbe selv.
 
 Findes der nogen genvej til at fjerne den nuværende maling fra kåben
 (plastik), eller er der kun den hårde vej med at slibe det af.
 
 De malingsfjernere som jeg har set, må ikke bruges på plastik, findes
 der nogen der må?
 
 Jeg har øvet mig i at male selv på min hugger, og synes selv resultatet
 blev hæderligt. Dog vil jeg bruge lidt flere penge end hvad Biltemas
 spraymaling kostede mig, da den afleverer malingen i en noget ujævn
 byge.
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
  Futte & Co. (11-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Futte & Co.
 | 
 Dato :  11-03-07 23:28
 | 
 |  | 
 
            Rene Joergensen wrote:
 > Hejsa,
 > 
 > Jeg går og overvejer at male min kåbe selv.
 Det kan du også sagtens, men husk egnet beskyttelse, maske, briller, 
 handsker, hætte og måske dragt    > Findes der nogen genvej til at fjerne den nuværende maling fra kåben
 > (plastik), eller er der kun den hårde vej med at slibe det af.
 Jamenne, du skal da ikke fjerne den gamle maling, kun matslibe. Og gerne 
 ved vådslibning med fint papir.
 > 
 > Jeg har øvet mig i at male selv på min hugger, og synes selv resultatet
 > blev hæderligt. Dog vil jeg bruge lidt flere penge end hvad Biltemas
 > spraymaling kostede mig, da den afleverer malingen i en noget ujævn
 > byge.
 > 
 Så låner du da bare en fin finecoat sprøjte af mig. Den arbejder efter 
 "støvsuger" princippet og er let at bruge og rense    Farverne købes så 
 eventuelt hos den lokale autolakerer. På den måde er du sikker på at få 
 de rigtige malinger og de dertil egnede fortyndere.
 -- 
 Jørgen, Brøndby (proff maler)
http://dfmc.dk/?id=70 Honda CB550F, 1975, til salg
 Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
 Triumph Bonneville, 1969
            
             |  |  | 
  Rene Joergensen (11-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  11-03-07 23:54
 | 
 |  | 
 
            Futte & Co. <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
 >> Jeg går og overvejer at male min kåbe selv.
 > Det kan du også sagtens, men husk egnet beskyttelse, maske, briller, 
 > handsker, hætte og måske dragt    Sikke et udstyrsstykke    > Jamenne, du skal da ikke fjerne den gamle maling, kun matslibe. Og gerne 
 > ved vådslibning med fint papir.
 Nogle af delene har været malet flere gange, og jeg ville gerne i bund
 inden jeg maler det over endnu en gang.
 > Så låner du da bare en fin finecoat sprøjte af mig. Den arbejder efter 
 > "støvsuger" princippet og er let at bruge og rense    Farverne købes så 
 > eventuelt hos den lokale autolakerer. På den måde er du sikker på at få 
 > de rigtige malinger og de dertil egnede fortyndere.
 Den har jeg lige i mente. Det varer nok nogle måneder inden økonomien er
 til det, efter den her motorhistorie.
 -- 
 -René
            
             |  |  | 
   Armand (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-03-07 01:02
 | 
 |  | 
 "Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnev9247.dmh.nospam@pluto.bananas.dk...
 > Futte & Co. <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:
 >
 >> Jamenne, du skal da ikke fjerne den gamle maling, kun matslibe. Og gerne
 >> ved vådslibning med fint papir.
 >
 > Nogle af delene har været malet flere gange, og jeg ville gerne i bund
 > inden jeg maler det over endnu en gang.
 
 Helt til spild og kun udsprunget af en misforestilling du har omkring emnet!
 Det eneste der kan begrunde en dyb nedslibning er for at komme i bund af
 voldsomme ridser, men istedet for at grovslibe store flader og efterfølgende
 skulle jævne dé slibespor gradvist ud med finere slibninger vil spartling og
 (derved punktvis) nedslibning deraf samt den almene matslibning med fint
 vådslibe-papir være mere overskuelig, og som sagt fuld tilstrækkelig :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Rene Joergensen (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  12-03-07 01:13
 | 
 |  | Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:
 
 > Helt til spild og kun udsprunget af en misforestilling du har omkring emnet!
 
 Hvad så når det sidste lag maling den har fået er en såkaldt
 "salgslakering", som krakkelerer en del? Det kræver vel at underlaget er
 iorden hvis man skal male ovenpå?
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-03-07 01:20
 | 
 |  | 
 "Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnev96o5.i0d.nospam@pluto.bananas.dk...
 > Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:
 >
 >> Helt til spild og kun udsprunget af en misforestilling du har omkring
 >> emnet!
 >
 > Hvad så når det sidste lag maling den har fået er en såkaldt
 > "salgslakering", som krakkelerer en del? Det kræver vel at underlaget er
 > iorden hvis man skal male ovenpå?
 >
 Jo, jo! Dybe ridser eller krakeleringer er et fedt.
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Rene Joergensen (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  12-03-07 01:22
 | 
 |  | Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:
 
 > Jo, jo! Dybe ridser eller krakeleringer er et fedt.
 
 Okay, så slibe og spartle?
 Eller bare matslibe?
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
       Thomas Jensen (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  12-03-07 06:35
 | 
 |  | 
 > Okay, så slibe og spartle?
 > Eller bare matslibe?
 >
 pas på med at slibe for meget på plast.
 En af mine venner er autolakerer, og han fortæller at noget plast rejser 
 sig, hvis man har slebet først og derefter maler pga. opløsningsmidlet i 
 malingen.
 Der er vist en speciel grunder til plast så det ikke sker så nemt, men han 
 har oplevet det mange gange med skørter, spoilere, kåber osv.
 Kommer nok an på plasttypen, men du bør nok lige prøve et "usynligt" sted 
 først.
 Det eneste de bruger inden de maler er en scottsprite (kender ikke 
 stavemåden) som minder om den grove side af en svamp, til lige at ridse let 
 i plastik inden de maler.
 Så bruger de noget han kalder "limvand", for at sørge for at malingen hæfter 
 ordentlig og ikke skaller af som man tit ser på Brianbilernes spoilere....
 Derefter maler de med farven.
 Det er ikke for at skræmme dig til, at du ikke selv skal gøre det    Blot 
 det info jeg har fået om plast, da jeg spurgte til hvordan jeg kunne male 
 sideskjolde på DT.
 -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
       Armand (12-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-03-07 16:25
 | 
 |  | 
 "Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrnev978g.i4o.nospam@pluto.bananas.dk...
 > Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:
 >
 >> Jo, jo! Dybe ridser eller krakeleringer er et fedt.
 >
 > Okay, så slibe og spartle?
 > Eller bare matslibe?
 
 Slibe i bund af krakeleringerne med halvfin vandslibepapirskvalitet, og
 efterfølgende matslibe gennem brug af stedse finere vandslibepapir!
 
 Som andetsteds skrevet, så er det helt galt hvis du kommer i bund og får fat
 i plasten, så med måååde!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |