Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW for begyndere?
Fra : John Larsson

Dato : 13-03-07 15:56

Jeg har tidligere prøvet at hente RAW-filer ind i Paint Shop Pro, men det
virkede så bøvlet at jeg opgav projektet. Nu har jeg set at jeg kan åbne
RAW-filer i både Irfanview og Picasa. Jeg kan godt forestille mig at man
med disse programmer ikke kan "spille på alle tangenterne", men dúr disse
programmer til blot at demonstrere noget af mulighederne med RAW?

John

Fra : Brian Lund

Dato : 13-03-07 17:20

> [...]
> med disse programmer ikke kan "spille på alle tangenterne", men dúr disse
> programmer til blot at demonstrere noget af mulighederne med RAW?

Hvordan hentede du dine filer ind i Paint Shop Pro?
(Jeg bruger selv PSP, men min version kan altså ikke æde RAW)

Jeg bruger Capture One til at konvertere mine RAW filer til enten JPG eller
TIFF!
http://phaseone.com/Content/Downloads/COforWIN.aspx

Jeg synes det er meget effektivt og meget nemt at gå til og simpelt at finde
ud af!

Brian

Fra : Verner Alias

Dato : 13-03-07 21:48

<..>

Der er ikke noget "magisk" ved RAW, og begrebet "RAW konvertering" bliver
ofte brugt selv om man ikke rigtigt konverterer noget.. Med den rette
software kan du åbne RAW filerne præcis som om de var JPG. (Og i mange
tilfælde kan man ikke umiddelbart se forskel på JPG og RAW når de åbnes i
samme program). Du behøver altså ikke at tænke så meget over
"konverteringen" i mange tilfælde. Du kan blot anvende RAW billederne uden
at konvertere dem.

Du får naturligvis den absolut bedst tænkelige kvalitet ved at anvende RAW
frem for JPG, og derfor anbefales det at anvende udelukkende RAW, såfremt du
ikke har problemer med plads på memory kortet eller på din computer.

Jeg har med stor success anvendt Picasa til at vise og redigere mine RAW
filer. Der er dog den ulempe at du skal konvertere RAW filen til DNG for at
anvende visse kameraer (fx. Canon 400D).

På denne måde kan man anvende alle funktionerne i Picasa helt uden at der
findes JPG filer på din computer. Og da progammet er meget let at gå til, og
da det har en masse gode funktioner som for manges vedkommede er
tilstrækkelige det meste af tiden, så kan dette altså anbefales.

Så svaret er "Ja". Picasa er et program hvori du har stor glæde af RAW, og
du behøver slet ikke at lave dine billeder om til JPG for at vise dem. Men
som sagt skal man konvertere til DNG for nogen kameraers vedkommende (eller
hvis RAW filen fx. er mørk eller har forkert farvebalance, så konverter blot
til DNG. Dette sikrer at billedet ligner JPG udgaven på en prik).

Du vil opleve en dramatisk kvalitetsforskel på RAW og JPG ved visse typer
redigering. Fx. hvis du ændrer på farvebalance, eller ved visse effekter.
Dette gælder også for Picasa programmet.

For at være helt ærlig så må jeg indrømme at jeg har fået fremragende
resultater ud af denne fremgangsmåde (altså at åbne DNG filer med Picasa, og
anvende Picasa til redigering). Faktisk er det ret sjældent at jeg anvender
PhotoShop, da Picasa løser en stor del af de redigeringsopgaver som jeg har
brug for det meste af tiden.

Mvh.
Verner Alias

Fra : John Larsson

Dato : 14-03-07 08:07

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> writes:
>Hvordan hentede du dine filer ind i Paint Shop Pro?
>(Jeg bruger selv PSP, men min version kan altså ikke æde RAW)

Min version har nok været 9. Da jeg åbnede filen, blev jeg mødt af en
masse spørgsmål som sikkert er meget relevante, men jeg havde altså mest
lyst til lidt "automatgear" på det tidspunkt!

John

Fra : Brian Lund

Dato : 14-03-07 15:09

> Min version har nok været 9. Da jeg åbnede filen, blev jeg mødt af en
> masse spørgsmål som sikkert er meget relevante, men jeg havde altså mest
> lyst til lidt "automatgear" på det tidspunkt!

Samme version som mig! Den kan altså ikke tage RAW, så du skal bruge et
program til at konvertere dine filer til noget du kan læse først!
F.eks. Capture One, men der findes vist også gratis programmer...

Brian

Fra : John Larsson

Dato : 14-03-07 08:56

"Verner Alias" <no@spam.4me> writes:
> [...]
>anvender
>PhotoShop, da Picasa løser en stor del af de redigeringsopgaver som jeg

Mange tak Verner! Ja, sådan var min fornemmelse også. Jeg er godt klar
over at Picasa virker ved "macroer" og at man sikkert kan finde behov for
at finjustere de forskellige grundparametre yderligere, men det
essentielle er jo om man beholder de oroginale værdier som billedchippen
afleverer, altså springer den interne billedbehandling i kameraet over.

John

Fra : emj

Dato : 14-03-07 11:31

John Larsson skrev:

>Jeg har tidligere prøvet at hente RAW-filer ind i Paint Shop Pro, men det
>virkede så bøvlet at jeg opgav projektet.

Du kan vel hente dine RAW over på PCen iuden at slæbe den ind i PSP
først?
PSP9 -10 og 11 har ingen problemer med at læse og redigere RAW
filer, hvis blot det handler om lidt ældere digimodeller, som c-5050
eller c-8080 osv
Skriv RAW i søgefeltet på http://support.corel.com/

Camera raw formats supported by Corel Paint Shop Photo (listings in
bold are new for version 11.2):

Canon EOS-1D Mark II, 5D, 10D, 20D, Rebel, Rebel XT, Rebel Xti, 400D,
300D, 350D, Kiss, Kiss n, Kiss Digital X, D30, D60
PowerShot G3, S30, S40, S50, S60, Pro1
Fuji FinePix F700, S5000Z, S7000Z
Kodak DCS720X, DCS760C, DCS760M
Konica Minolta DiMAGE 5, 7, 7Hi, 7i, DiMAGE A1, A2, Maxxum7D/Dynax7D,
Dynax5D, Alpha-7 Digital, Alpha Sweet Digital
Nikon Coolpix 8800, D1H, D1X, D2H, D50, D70, D70s, D80, D100, D200
Olympus C-5050, C-5060, C-8080, E-1, E-10, E-20
Pentax *ist D, K100D, K110D, *ist DL2
Sony DSCF828, DSC-R1, DSC-V3

Hilsen emj