Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er det for objektiver....
Fra : Magnus

Dato : 12-03-07 20:36

Når man ser fodbold i tv så ser man fotografer sidde med disse kæmpe
objektiver med en åbning på størrelse med en en mindre sidetallerken.

Nu er jeg blevet så nysgerrig. Jeg kan se at de er Canon men hvad er
dataerne på disse kæmper og hvad er det det gør dem så velegnede til sport.

Har selv et Canon 20D med et 17-40mm objektiv men det ser jo ikke ud af
noget.

/Magnus

Fra : Preben

Dato : 12-03-07 20:53

Magnus skrev:
> [...]
>
> Har selv et Canon 20D med et 17-40mm objektiv men det ser jo ikke ud af

Jeg gætter på nogle teleobjektiver i god lysstyrke... Sikkert noget 200,
300, 400 mm f/2.8 - de bliver lidt store og har en kæmpe filterring...

Fra : blue

Dato : 12-03-07 20:57

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Fixed_Focal_Length/EF_400mm_f56L_USM/

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/image_stabilization_lenses/ef_500mm_f4lis_usm/index.asp

http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/image_stabilization_lenses/ef_600mm_f4lis_usm/index.asp

Fra : blue

Dato : 12-03-07 21:00
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-03-07 20:59

On Mon, 12 Mar 2007 20:35:50 +0100, Magnus wrote:

> [...]
>
> Har selv et Canon 20D med et 17-40mm objektiv men det ser jo ikke ud af

Du skal nok regne med at de sidder enten med et 300mm f2.8 L IS USM eller
et 400mm f2.8 L IS USM der er påmonteret et 1dMKII hus. Mange af
fotograferne har sikkert 2 huse med hvor der på det andet sidder noget med
en kortere brændvidde som f.eks. 24 - 70 f2.8 L USM.

Til sportsarrangementer som f.eks fodbold er der som regel lang afstand
fra der hvor fotografen (det går jo nok ikke han løber rundt på banen med
dem) sidder til der hvor spillerne er, så stor brændvidde er nødvendig for
få billedet af dem. Den store lysstyrke i objektivet skal bl.a. sikre at
det er muligt få så hurtig en lukketid at det er muligt at fryse
bevægelsen - selv under til tider dårlige lysforhold. F. eks. kampe om
aftenen. I dagstimerne kan man sagtens klare sig med noget der er mindre
lysstærkt.

Når det er indendørs begivenheder er det tit nødvendigt med noget endnu
mere lysstærkt end f2.8 og af canon fotograferne bruger mange en 200mm
f1.8 L USM og en 135mm f2.0 L USM. Jeg har selv en 70 - 200 f2.8 L IS USM
og for at fryse bevægelserne indendørs er jeg nødt til at bruge ISO 1600 i
de små haller. Men selv i haller med god belysning er det tit nødvendigt
med ISO 1000 for at få bevægelserne frosset.

Canon har en side hvor de kort beskriver den tekniske side af objektiverne
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/f_lens.html

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-03-07 21:08

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Nu er jeg blevet så nysgerrig. Jeg kan se at de er Canon men hvad er
> dataerne på disse kæmper og hvad er det det gør dem så velegnede til
> sport.

Se
http://www.pressefotografforbundet.dk/2920

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-03-07 05:50

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse
> Når man ser fodbold i tv så ser man fotografer sidde med disse kæmpe
> objektiver med en åbning på størrelse med en en mindre sidetallerken.
hej

det er somregel en 300 eller 400 f2,8 man bruger.
nogle bruger sigmas 120-300 f2,8.

vh ta

Fra : Magnus

Dato : 13-03-07 15:53

> det er somregel en 300 eller 400 f2,8 man bruger.
> nogle bruger sigmas 120-300 f2,8.

Vil det sige det er en fast 400 mm de sidder med?
Dette må da give nogle begrænsninger på hvor meget man kan få med.

Ën Canon 400 mm f2.8 koster jo meget og er helt urealistisk for en
almindelige amatør fotograf.
Men hvad hvis det var en Canon 400 mm f5.6 vil det ikke kunne tage ligeså
gode billeder af sport når det er godt med lys i sommerhalvåret f.eks. eller
er der nogen der har nogle erfaringer?

/Magnus

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-03-07 17:13

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad hvis det var en Canon 400 mm f5.6 vil det ikke kunne tage ligeså
> gode billeder af sport når det er godt med lys i sommerhalvåret

du så jo have dobbelt så meget lys med 5,6 end ved 2,8, dvs. at du skal
pumpe meget højere iso for at opnå samme lukkehastighed med 5,6 end ved
2,8..

Så nej på dit spørgsmål. kender ikke 400 2,8 eller 5,6, men deres 300mmf2,8
er fænomenal!

vh ta

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-03-07 19:06

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:45f6cd99$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

[8<8<8<]
> du så jo have dobbelt så meget lys med 5,6 end ved 2,8,

4 gange så meget

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen