Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvem bruger Adobe Lightroom her?
Fra : michael bs

Dato : 11-03-07 09:15

Er der Lightroom brugere på dette forum?

Hvad synes I om Lightroom?

mvh Michael

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-03-07 09:42

On 2007-03-11, michael bs <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote:
> Er der Lightroom brugere på dette forum?
>
> Hvad synes I om Lightroom?

Jeg har brugt windows-versionen siden de første beta versioner, og er
rigtigt godt tilfreds med den. Jeg har endnu ikke brugt Print og Web
delene af programmet ret meget, men Develop (RAW-behandlingen) og Library
(DAM-delen) fungerer rigtigt godt. Man kan rigtigt mange ting i Develop
og det eneste jeg må ty til photoshop for er dodge/burn.
I Library fungerer tagging godt, og det er ret dejligt at kunne browse
sine billeder udfra metadata.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-03-07 12:08

Thomas Kjær skrev i slrnev7g6n.4k4.tk@irq.hestdesign.com dette:

> [...]
> ting i Develop
> og det eneste jeg må ty til photoshop for er dodge/burn.

Kunne du lige så godt have lavet det hele i PS? Personligt vil jeg gå langt
for at slippe for at skulle benytte to programmer i workflow. Derfor har jeg
f.eks. droppet Nikon Capture4 selvom den imo laver et bedre job med
konvertering end ARC. Meget ofte er der jo lige en enkelt detalje, der skal
laves i PS.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-03-07 12:33

On 2007-03-11, Jan Boegh <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> f.eks. droppet Nikon Capture4 selvom den imo laver et bedre job med
> konvertering end ARC. Meget ofte er der jo lige en enkelt detalje, der skal

Det kunne jeg sagtens, jo. Jeg kan dog bedre lide at arbejde i ACR via
Lightroom end via Photoshop.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-03-07 11:02

"michael bs"
> Er der Lightroom brugere på dette forum?
>
> Hvad synes I om Lightroom?
>
> mvh Michael

Har testet den hurtigt - fint program, hva er det den
minder mig om..? Man skal lige vænne sig til det
"elegante" look. Passe på ikke at slukke lyset, hvis
men ikke ved hvor kontakten sidder og så skal man
have mere power end en 2Gh P4m maskine og mere
guld end kong Midas, de er for grådige hos adobe.
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-07 15:25

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message
> og mere
> guld end kong Midas, de er for grådige hos adobe.
> -max-

Er 199$ dyrt for sådan et progeam synes du?

--
Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-03-07 18:19

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Er der Lightroom brugere på dette forum?

Jeps - har testet det siden siden første beta udgave til MS-Windows.
Den frigivne version er langt bedre end betaerne.

> Hvad synes I om Lightroom?

Det bliver brugt som erstatning for RawShooter Premium.
Man skal vende sig til skiftet, men jeg syntes det virker rigtigt godt. Det
lykkedes ikke for beta-udgaverne at overtage det daglige arbejde, men nu har
jeg skiftet.
Jeg savner muligheden for at have flere "fremkaldelser" af samme billede som
RawShooter har - selv om man i Lightroom har "Virtual Copy" funktionen
virker, men det er alligevel lidt anderledes.
Det grafiske design er brugerfladen er checket - langt mere gennemført og
selvstændigt end RawShooter, der er meget et MS-Windows program.
Måden som paneler i siderne fungerer er super.
Det er helt fantastisk godt på en 30 tommer skærm.

Denne weekend har jeg importeret alle mine billeder i Lightroom - der virker
Library modulet godt.

Muligheden for at lave "stacks" er super god - selvom den er kopieret fra
Apple Aperture.

Jeg syntes den integrerede print og slideshow funktion er rigtig god.
Jeg glæder mig til Photshop CS3 bliver frigivet.

Kig eventuelt på videoerne
http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Photoshop_LR/01/index.html
(som har en dagsorden med at sælge WhiBal)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : michael bs

Dato : 11-03-07 18:37

Ja, jeg sidder og roder med det lige nu. Jeg er ret begejstret for
rawkonverteringerne, som ikke lider af mærkelige hudtoner/røde farver, som
ACR gjorde (vistnok overstået i ACR 3.7), hvilket fik mig til at skifte til
C1 med Magnes Profiles.
Men Lightroom virker lovende på dette område..og med den blærede brugerflade
og features.

> Denne weekend har jeg importeret alle mine billeder i Lightroom - der
> virker Library modulet godt.

Jeg synes det virker lidt bøvlet. Kan det virkelig passe, at jeg sidder og
fremkalder billeder som tiff over i Phtoshop og så arbjejder med dem der og
gemmer. Og så skal jeg først til at importere dem i Library for at kunne se
dem i Lightroom igen? Virker meget bøvlet, eller findes der en måde, hvor
der automatisk detekteres nye billeder i mapper/undermapper??

> Muligheden for at lave "stacks" er super god - selvom den er kopieret fra
> Apple Aperture.

Hvad er stacks? Det er uklart for mig?

Jeg har forstået, at den samme konversion engine går igen fra Lightroom til
den nyeste ACR 3.7 og at man derfor kan justere billederne i LR og så bruge
Bridge's Imageprocessor til at køre actions og gemme. ACR 3.7 skulle kunne
reproducere alle tweaksene i LR raw justeringen pånær spotremoval og redeye,
men farvegengivelsen skulle være identisk. Og det er super, synes jeg, for
så kan man stadig bruge Image processor fra Bridge.
Kommentarer?

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-03-07 19:17

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> fremkalder billeder som tiff over i Phtoshop og så arbjejder med dem der
> og gemmer. Og så skal jeg først til at importere dem i Library for at

Ja billederne skal importeres ind i Lightrooms database inden de bliver
synlige.
Det er een af de store forskelle mellem Lightroom og Photoshop: Photoshop er
fil-orienteret og Lightroom er database orienteret.

Men jeg forstår ikke helt den måde at arbejde på.
Meningen med Lightroom er at man starter med at importere alle sine (primært
RAW) billeder, for derefter at sortere og behandle dem. Hvis der så er nogen
der har brug for mere behandling end hvad Lightroom kan klare, så
eksporterer man det som PSD fil(Ctrl-E), som er kendt i Lightroom som en del
af en stack af original-billedet. PSD- filen vises fuldt ud, men tolkes som
eet enkelt lag hvis det f.eks. printes, eksporteres til JPG eller vises i
slideshow.

[8<8<8<]
> Hvad er stacks? Det er uklart for mig?

Stacks er grupperinger af billeder (men det er der jo så meget der er), hvor
det typisk er billeder taget hurtigt efter hinanden af samme motiv.
Det kan f.eks. være en sekvens af en mål-scoring. Typisk bruger man højest
eet billede fra en stack.
Så stacks er en måde at få hurtigere overblik over sine billeder

> Jeg har forstået, at den samme konversion engine går igen fra Lightroom
> til den nyeste ACR 3.7

Ja

> og at man derfor kan justere billederne i LR og så bruge Bridge's
> Imageprocessor til at køre actions og gemme.

Det ved jeg så ikke - jeg bruger kun Photoshop CS, men regner med at skifte
til CS3 når den bliver frigivet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : michael bs

Dato : 11-03-07 22:02

> [...]
> Det er een af de store forskelle mellem Lightroom og Photoshop: Photoshop
> er fil-orienteret og Lightroom er database orienteret.

Den er jeg med på.

> Men jeg forstår ikke helt den måde at arbejde på.
> Meningen med Lightroom er at man starter med at importere alle sine
> (primært RAW) billeder, for derefter at sortere og behandle dem.

Den er jeg også helt med på.

> [...]
>fuldt ud, men tolkes som eet enkelt lag hvis det f.eks. printes,
>eksporteres til JPG eller vises i slideshow.

Ok jeg har sat den til at eksportere som tiff, men det er måske bedre at
eksportere som PSD?

Det jeg taler om er, når man gerne vil batche en action på fx 100 billeder.
Fx en action, der kører Velvision Plugin, Noise ninia, Local contrast
enhancement, burn corners, tilføje ramme, resize og sharpen. Alt sammen er
lavet i een Photoshop action. Det jeg plejer at gøre er at vælge de 100
billeder i brdge og fra bridge åbne imageprocessor. Derfra laver løber den
actionen igennem på samtlige billeder, laver en undermappe til den mappe,
jeg er i , og gemmer dem heri i det format og kompression, som jeg vælger i
imageprocessoren. Altsammen med eet klik. Smart.

Med Lightroom exporterer jeg som tiff/psd 100 billeder til Photoshop. Her
skal jeg så til at batchprocessere 100 åbne billeder. Det tvinger computeren
i knæ og sætter arbejdshastigheden meget alvorligt ned. Usmart.

Men jeg er lige ved at finde ud af en vej omkring det: Som jeg lige forstår
det nu, kan jeg enten lave denne action i en droplet version og putte den i
Lightrooms Action folder, som er forbeholdt .exe filer. Her kan man med
exportknappen i venstre hjørne nederst vælge at lade gennemløbe dropletten
efter fremkaldelsen.

> Ja

> Det ved jeg så ikke - jeg bruger kun Photoshop CS, men regner med at
> skifte til CS3 når den bliver frigivet.

Ok. Jeg sidder med CS2.

mvh Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-03-07 22:18

michael bs wrote:

> [...]

Har søgt efter den, men hvornår kommer den til købs ?

Bo //

Fra : michael bs

Dato : 11-03-07 22:26

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Har søgt efter den, men hvornår kommer den til købs ?
>
> Bo //

27. marts
læs her:
http://www.dpreview.com/news/0703/07030808adobecs3.asp
mvh Michael

Fra : Lindkold

Dato : 11-03-07 22:52

> 27. marts
> læs her:
> http://www.dpreview.com/news/0703/07030808adobecs3.asp
> mvh Michael

Og åbenbart i 2 udgaver - CS3 og CS3 Extended (med understøttelse af motion
graphics, 3D etc.):

http://www.adobe.com/products/photoshop/ps_psext_info.html

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-07 23:29

michael bs <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> wrote:

> Er der Lightroom brugere på dette forum?

ja

> Hvad synes I om Lightroom?

fantastisk ..

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Peter T.

Dato : 11-03-07 23:58

michael bs udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvad synes I om Lightroom?

Jeg er slet ikke begejstret. Det kan simpelthen alt for lidt når jeg
sætter det op imod Bibble Pro. Men GUI'en ser da fancy ud og det mørke
layout er ikke dumt tænkt af Adobe. :)

--
"MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-03-07 10:59

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:45f3ba84$0$52112$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er der Lightroom brugere på dette forum?
>
> Hvad synes I om Lightroom?

Jeg har både testet beta udgaven og nu den færdige version 1.0. På mange
måder virker den som en v 1.0 med manglende features, som f.eks. at kunne
håndtere lokale toning af billeder og ikke kun globale, støjreduktion via
plugins og sharpening. Library er virkelig nyttig og den tætte integration
med develop modulet og også den reducerede develop funktion, der er
tilgængelig i library modulet er vel tænkt. Muligheden for keywords og
browsing af billeder fungerer meget fint. Jeg synes programmet generelt
kører for langsomt, men alligevel er det lysår bedre end Adobe Bridge, som
jeg ellers har brugt, når jeg ikke faldt tilbage til Capture One. Som
programmet fungerer nu vil det reelt erstatte Bridge for mig. Jeg laver
sharpening ved at eksportere til PS CS 2/3 downsized til destination (web,
pbase) og så en let sharpnening med radius 0.2 og amount 50% før upload. Jeg
ville gerne have haft en image processor lignende funktion, som der findes i
Bridge for at kunne køre et udvalgt antal billeder igennem PS med PS
actions. Selvom der ikke er en eksplicit eksport/import funktion fra en
computer til en anden, så oplevede jeg da jeg kom hjem fra Spanien i forgårs
at alle mine billeder fra min laptop med keywords, beskæringer, justeringer
etc. var blevet gemt i xmp sidecar filer for hvert billede. History, som
ellers gemmes for hvert billede, så man kan gå tilbage og ændre overlevede
dog ikke, så en egentlig database eksport mellem LR installationer, som
f.eks. fra en laptop til en stationær ville være meget ønskeligt. Så da jeg
importerede alle de foldere, der var lavet på min laptop blev keywords
automatisk adderet til LR's database. Jeg har indtil nu levet med ikke at
anvende keywords for at holde styr på mine billeder og må indrømme at jeg
ikke forstår jeg kunne leve uden det så længe. For at arbejde hurtigt med LR
skal man lære sig shortcuts, de mange smarte måde man kan justere billeder
på. Curves lignende funktioner er virkeligt fantastiske, men ville bare
ønske at der var mulighed for lokale justeringer på dele af et billede.
Simple ting som spot healing er også lækkert så man ikke skal ind i PS bare
for det. Jeg er helt solgt på programmet, men der er mange ting, som
forventer i senere versioner. Jeg tror det bliver et meget populært program
til fotografer af alle slags. Det er designet til at kunne håndtere store
mængde af fotos og få overblik over dem og sortere. Når man kommer hjem med
tusinder af billeder fra en tur en rart at have et effektivt værktøj til
det.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : michael bs

Dato : 12-03-07 22:27

> [...]
> findes i Bridge for at kunne køre et udvalgt antal billeder igennem PS med

Du er med på at man kan lave sine actions om til droplets (exe filer) i PS
og placere dem i LR's actionfolder, hvor man så kan smide billederne i efter
konvertering ?

Det er lidt som Image Processor.

> [...]
>anvende keywords for at holde styr på mine billeder og må indrømme at jeg
>ikke forstår jeg kunne leve uden det så længe.

Okay. Jeg har levet uden keywords indtil nu, men har også spildt meget tid
med at rode rundt i mapper og undermapper.
Jeg må nok få det integreret i workflowet, når du nu finder det så vigtigt.

> [...]
>måde man kan justere billeder på. Curves lignende funktioner er virkeligt
>fantastiske, men ville bare ønske at der var mulighed for lokale

Ja, det ville være fantastisk. Det samt en ordentlig sharpening feature samt
en bedre støjreduktionsbehandling ville nærmest kunne overflødiggøre PS.
De få gange man ville have brug for blendmodes lagarbejde kunne man så åbne
PS til.

> [...]
> håndtere store mængde af fotos og få overblik over dem og sortere. Når man
> kommer hjem med tusinder af billeder fra en tur en rart at have et

Jeg kender ikke programmet ordentligt endnu, men er indtil nu fuldstændigt
enig.
Tak for inputtet.

Er du faldet over og har brugt en tutorial fra nettet, som du finder
specielt brugbar og måske har et link til?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-07 11:14

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:45f5c5be$0$52165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du er med på at man kan lave sine actions om til droplets (exe filer) i
> PS og placere dem i LR's actionfolder, hvor man så kan smide billederne i

Nej, havde faktisk aldrig prøvet det, men havde godt set at i eksport i LR
at man kan gå til export actions folder now under post processing, men jeg
må indrømme at det ikke var klart for mig mere præcist hvordan det skulle
bruges. Indtil har jeg heller ikke set dette nævnt i nogen af de tutorials,
der findes om LR. Det kommer jo nok.

Jeg har prøvet at lavet en enkelt sharpening action om til en droplet og det
synes jeg ikke umiddelbart er bedre end at specificere CS2 eller CS3 som
eksport action. Det er jo rimeligt hurtigt at bruge ctrl-f og alt-f4 for
hvert billede, der popper op i CS2/3 ved eksport af hvert billede.

> Er du faldet over og har brugt en tutorial fra nettet, som du finder
> specielt brugbar og måske har et link til?

Jeg har købt tutorials fra http://www.luminous-landscape.com/ og synes de er
gode. Man kan sikkert finde det meste via gratis tutorials, men for den
billige pris på disse, så dækker de fint. De er ikke alle lavet endnu, da
ca. halvdelen mangler.

Fra : michael bs

Dato : 13-03-07 11:57

> [...]
> som eksport action. Det er jo rimeligt hurtigt at bruge ctrl-f og alt-f4
> for hvert billede, der popper op i CS2/3 ved eksport af hvert billede.

ctrl f og alt-f4 ?? hvad gør de?

> [...]
> billige pris på disse, så dækker de fint. De er ikke alle lavet endnu, da

Jeg kigger på dem.

Takker

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-03-07 13:03

"michael bs" <mbsfjerndette@ogfjerndettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:45f68386$0$52098$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ctrl f og alt-f4 ?? hvad gør de?

Når jeg har valgt f.eks. smart sharpen første gang CS2/3 er aktiveret fra
LR, så kan man næste gang lave den samme sharpening ved at trykke ctrl f.
ctrl f4 (ikke alt f4, som også lukker programmet) lukker billedet så det
gemmes i den folder man har valgt i LR (. Det LR gør når man i eksport
vælger Open in Adobe Photoshop CS3 og også vælger Constrain maximum size, så
det resizede billede allerede lagt i den rigtige folder, så når billedet
åbnes i PS, så laver jeg blot en mild sharpening og lukker igen. Hvis jeg
skal lave mere på billdet ville jeg vælge at højreclicke på et billede og
editere en kopi i CS3. Jeg har så sat i preferences at dette skal ske på en
PSD konvertering af det rå billede.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-03-07 09:19

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> støjreduktion via
> plugins og sharpening.

Der er et plugin API, enten på vej eller allerede frigivet, så det skal
nok komme.

/thomas

Fra : Nicolai

Dato : 13-03-07 15:56

> Er der Lightroom brugere på dette forum?
>
> Hvad synes I om Lightroom?

Betaerne skuffede fælt. V1.0 overrasker positivt, så jeg synes det er et
rigtigt godt produkt af et V1.0 at være :)