Hvor køber man en MacBook?
Fra : -USH-

Dato : 17-03-07 16:35

Hej gruppe

Nu har jeg endelig besluttet mig for at skifte min gamle l****computer ud
med en MacBook, men vil lige høre:

Hvor er det billigst at købe henne? Er det på apple.dk, eller er der andre
steder med tilbud, evt noget med rabat hvis man køber en iPod oveni?

--
Mvh. Ulrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-07 17:23

Hej Ulrik

-USH- wrote:
> Nu har jeg endelig besluttet mig for at skifte min gamle l****computer ud
> med en MacBook, men vil lige høre:
>
> Hvor er det billigst at købe henne?

Afhængig af, hvor du bor, så prøv Humac/OfficeLine - tlf. 70215350 -
eller en af de store Fona/Fona2000 butikker

> Er det på apple.dk, eller er der andre steder med tilbud,
> evt noget med rabat hvis man køber en iPod oveni?

Uanset om du køber hos Humac eller AppleStore, så er der svjh. min. 5%
rabat for studerende på alt, man køber dér. - Fordelen ved Humac er, at
du kan gå ned i butikken og se og mærke på produktet....

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-07 17:59

On 2007-03-17 17:23:21 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> rabat for studerende på alt, man køber dér. - Fordelen ved Humac er ,
> at du kan gå ned i butikken og se og mærke på produktet....

Men bortset fra det, så er priserne på Apples produkter forbløffende
ens. Der er mange, der spørger, hvor man billigst kan købe en Mac, men
svaret er desværre, at der ikke rigtig er nogen mulighed for at få den
ekstra billigt. Apple har jo sin egen netbutik Apple Store. Den sætter
en vis standard for priserne. Det siges, at de priser, Apple sælger for
en gros til andre forhandlere ikke er ret meget lavere. Der tales om
2-4%. Forhandlerne har således ikke mulighed for at sætte prisen ned
under prisen på Apple Store. Så ville de jo slet ikke tjene noget.
Omvendt kan forhandlerne heller ikke sætter priserne højere end Apple
Store, for så ville folk jo bare købe på Apple Store. Priserne varierer
derfor kun nogle få kr. og måske et par hundrede for en hel computer.
Det kan ske, der er tilbud, hvis man samtidig køber en iPod, eller man
får en Office-pakke billigt med en computer. Men det er ikke faste
tilbud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 18-03-07 00:50

Henrik Münster wrote:
> [...]
> 2-4%. Forhandlerne har således ikke mulighed for at sætte prisen ned
> under prisen på Apple Store. Så ville de jo slet ikke tjene noget.

Hvor har du det med de 2-4% fra?

Jeg tror simpelthen det må være en skrøne, for prøv lige og regne på
hvor meget Mac grej en butik så skal sælge for og tjene til lønninger,
husleje, reklame...

Desværre tror jeg årsagen er en anden, nemlig at markedet slet ikke
reelt er frit!

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-07 03:46

On 2007-03-18 00:50:26 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> Hvor har du det med de 2-4% fra?
>
> Jeg tror simpelthen det må være en skrøne, for prøv lige og regne på
> hvor meget Mac grej en butik så skal sælge for og tjene til lønninger,
> husleje, reklame...

Det har været nævnt mange gange. Jeg har læst det masser af steder på
nettet. Forhandlerne beklager sig da også højlydt.

> Desværre tror jeg årsagen er en anden, nemlig at markedet slet ikke
> reelt er frit!

Men hvad er et frit marked? Der var vist engang, forbrugerrådet ville
se på priserne på iPod, fordi de var påfaldende ens i forskellige
butikker. Jeg synes bare ikke, det er enestående. Sidste år så jeg på
et ret dyrt ur til min kone. Jeg var inde i flere butikker forskellige
steder i landet. Samtlige urmagere tog importørens store katalog frem
og opgav den vejledende udsalgspris som den pris, de ville have.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-03-07 10:00

> Det har været nævnt mange gange. Jeg har læst det masser af steder på
> nettet. Forhandlerne beklager sig da også højlydt.

Det gør utvivlsomt en forskel om forhandleren bestiller hele paller af
samme model eller kun en enkelt special konfigureret maskine. Jeg har
dog svært ved at tro at en forhandler ikke kan få mindst lige så meget
som studenterrabatten.

Den forhandler som klager sig højlydt har vidst ikke så stort volumen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-07 16:31

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Hvor har du det med de 2-4% fra?

2-4 % lyder meget rigtigt efter hvad jeg har hørt ...

/thomas
--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Bruno

Dato : 18-03-07 16:55

Thomas von Hassel wrote:

> 2-4 % lyder meget rigtigt efter hvad jeg har hørt ...

Hvor har du hørt det?

Hvis en forhandler skulle tjene så lidt, så forstår jeg simpelthen ikke
der er nogen som vil sælge Apple grej. Selv hvis vi taler f.eks. Fona
der kun har Apple som en del af sortimentet afsætter jo stadig plads,
kapital og tid og det gør de helt sikkert ikke fordi Apple beder pænt om
det, men fordi de vurdere at det giver overskud og mere overskud end
blot at havde noget andet stående.

Mit bud på de ens priser er at avancen er ganske god, så god at
forhandlerne ikke vil risikere at miste Apple og derfor følger de
Apple's priser så der ikke pludselig bliver problemer med leverancer
eller andet.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-07 16:58

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Hvor har du hørt det?
>
> Hvis en forhandler skulle tjene så lidt, så forstår jeg simpelthen ikke
> der er nogen som vil sælge Apple grej.

Du tjener så på: volumen, tilbehør, ram upgrades, support, software etc.
etc. etc. Avance på hardware er latterlig lav ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-07 17:27

On 2007-03-18 16:54:32 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> [...]
> kapital og tid og det gør de helt sikkert ikke fordi Apple beder pænt
> om det, men fordi de vurdere at det giver overskud og mere overskud end

Som Thomas skriver, så tjener de jo på det mersalg, der følger med.
Apples produkter ser også lækre ud. Det giver butikken et ekstra pift,
når der er en flot, stilren stand med Apples produkter. Det kan være
med til at lokke kunder ind i butikken, og selv om de ikke køber en
Mac, så køber de måske noget andet. Der kan være mange årsager end
fortjenesten på selve computeren.

> [...]
> forhandlerne ikke vil risikere at miste Apple og derfor følger de
> Apple's priser så der ikke pludselig bliver problemer med leverancer

Så du gætter altså på, hvad avancen er. Du gætter på, at Apple straffer
leverandører, de ikke kan lide, med leveranceproblemer og den slags.
Det er sådan set ret alvorlige anklager. Jeg refererer blot noget, jeg
har læst masser af steder, og som er alment kendt. Og så stiller du
spørgsmålstegn ved det. Er det ikke den omvendte verden?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-07 17:35

> [...]
> har læst masser af steder, og som er alment kendt. Og så stiller du
> spørgsmålstegn ved det. Er det ikke den omvendte verden?

Apple er temmlig ligeglade med hvad du sælger produkterne til, du skal
jo alligevel købe dem af apple, så apple tjener penge uanset hvad
forhandlerne gør ...

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 18-03-07 17:49

Henrik Münster wrote:

> Så du gætter altså på, hvad avancen er.

Mere præcist så gætter jeg vel på hvad avancen ikke er - altså 3-4%

Du gætter på, at Apple straffer
> leverandører, de ikke kan lide, med leveranceproblemer og den slags.

Uha nej. Det er dine ord. Jeg gætter på at forhandlerne er så glade for
at sælge Apple, at de ikke vil risikere problemer. Fænomenet med
prisstyring, enten vha. pisk eller gulerod, er ret udbredt når vi taler
mærkevare, men hvis du tror noget andet skal du havde lov til det.

Det
> er sådan set ret alvorlige anklager. Jeg refererer blot noget, jeg har
> læst masser af steder, og som er alment kendt.

Henvisninger tak.

Og så stiller du
> spørgsmålstegn ved det. Er det ikke den omvendte verden?

Indtil jeg ser noget dokumentation så er den ene teori da lige så god
som den anden, jeg er da ikke den første som undrer sig over hvor ens
priserne på Apple grej er uanset hvor man handler.

Mvh
Bruno

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-07 18:13

> [...]

> som den anden, jeg er da ikke den første som undrer sig over hvor ens
> priserne på Apple grej er uanset hvor man handler.

I kan jo prøve at spørge Stig(Appleforhandler, der deltager i denne
gruppe), hvor stor avancen er

1:5 på, at Henrik har ret

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-07 23:25

On 2007-03-18 17:48:42 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever> said:

> Mere præcist så gætter jeg vel på hvad avancen ikke er - altså 3-4%

Jeg ved ikke, hvad den præcis er, men det er ofte nævnt, at avancen kun
er ganske få procent. Mange steder er det almindeligt med avancer på
måske 50-70%, men avancen på Apples produkter siges at ligge langt
under 10%. Jeg kan da finde et par referencer, men jeg har selvfølgelig
ikke mærket det på min egen krop, da jeg ikke er i den branche. Led
efter ordet "avance" på disse sider:

<http://www.presswire.biz/default.asp?obj=8&id=21974>
<http://www.mediamac.dk/index.php/forum/show/tid=79673>
<http://www.musikeren.dk/artikler/vis.asp?intArtikelId=1578>

> [...]
> prisstyring, enten vha. pisk eller gulerod, er ret udbredt når vi taler
> mærkevare, men hvis du tror noget andet skal du havde lov til det.

Næ-næ. Det er skam dine ord. Jeg kan i hvert fald ikke tolke dem
anderledes, når du skriver:

> [...]
> forhandlerne ikke vil risikere at miste Apple og derfor følger de
> Apple's priser så der ikke pludselig bliver problemer med leverancer

Det kan da ikke betyde andet, end at hvis forhandlerne ikke gør, som
Apple ønsker, så kan der pludselig opstå "problemer" f.eks. med
leverancer. Eller er der en mening, som jeg ikke har fanget?

> Henvisninger tak.

Det er et par stykker ovenfor.

> Indtil jeg ser noget dokumentation så er den ene teori da lige så god
> som den anden, jeg er da ikke den første som undrer sig over hvor ens
> priserne på Apple grej er uanset hvor man handler.

Som jeg nævnte i et tidligere eksempel med et dyrt armbåndsur, så
trives de vejledende udsalgspriser i bedste velgående i mange brancher.
Jeg tror ikke, Apple er specielt suspekt på det punkt. Nu kan man jo
ofte købe Apples produkter hos radiohandlere, hvis det stadig hedder
sådan. Hvis man i de samme butikker går hen i hjørnet med produkter fra
B&O, så vil man opleve nøjagtig de samme fuldstændig ens priser landet
over.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sebastian Løck

Dato : 22-03-07 09:04

Henrik Münster wrote:

> ... Apple sælger for
> en gros til andre forhandlere ikke er ret meget lavere. Der tales om
> 2-4%. Forhandlerne har således ikke mulighed for at sætte prisen ned
> under prisen på Apple Store. ...

Så må du lige forklare os hvorfor Fona giver 4,5 % rabatt ved betaling
gennemført via Forbrugsforening.

Med studierabatt og Forbrugsforeningen er der altså en rabatt på 8,98% i
Fona.
AppleStore har nogle gange ret favorable men besværlige "send-in
refound" tilbud.

hilsen
Sebastian

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-07 01:03

On 2007-03-22 09:04:17 +0100, Sebastian Løck <thorfinn@ofir.dk> said:

> [...]
>
> Med studierabatt og Forbrugsforeningen er der altså en rabatt på 8,98% i Fona.
> AppleStore har nogle gange ret favorable men besværlige "send-in

Jeg aner da ikke, hvordan Fona kan give deres rabat. Hvor i alverden
skulle jeg vide det fra? Jeg har blot refereret de lave fortjenester på
Apple produkter, som jeg har læst om utallige steder både på danske og
amerikanske hjemmesider. Jeg troede faktisk, det var almindeligt kendt.
Ligesom at jorden er rund. Det har de fleste af os jo også kun andres
ord for.
   Hvad Fona angår, så er der vel to muligheder: Enten tjener de så
meget, at de faktisk har råd til det, eller også taber de på de salg,
hvor folk får rabat. Det er ikke ualmindeliget, at store supermarkeder
sælger varer med tab for at lokke kunder i butikken, bevare at godt ry
for billige priser eller lignende. Fona regner måske med, at der trods
alt er ret få, der både får studierabat og bruger Forbrugsforeningen.
Hvad skulle Fona i øvrigt gøre? Fona kan jo ikke så godt sige til
Forbrugsforeningen, at der er rabat på alle varer undtagen Apples. Så
måske bider Fona i det sure æble og taber lidt på disse sikkert ret få
salg. De er til gengæld med til at øge Fonas samlede salg af
Apple-produkter. Det kan måske gøre, at Fona som en god kunde kan
forhandle sig til lavere priser.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-03-07 01:24

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> on lørdag 17. marts 2007 at 16:35 +0100
wrote:
he
> [...]
>andre
>steder med tilbud, evt noget med rabat hvis man køber en iPod oveni?

Tillykke med din beslutning

Det er efterhånden meget svært at få rabatter. Humac giver kun 2% i
studierabat, Officeline hører med under Humac
Om man kan få lidt mere ved at købe online hos Apple selv, må du selv
undersøge.

Som medlem af MacBruger har vi aftale med nogle få steder, hvor vore
medlemmer får rabat.
Venlig hilsen
Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 05:59

Hanne Hertzog <Hanne@enterpol.dk> wrote:

> Det er efterhånden meget svært at få rabatter. Humac giver kun 2% i
> studierabat, Officeline hører med under Humac

Og med rabat til medlemmer af MacBruger [øv, glemte det så sent som i
går ;-(].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-03-07 10:51

> [...]

> Det er efterhånden meget svært at få rabatter. Humac giver kun 2% i
> studierabat, Officeline hører med under Humac

Som offentligt ansat underviser og medlem af Forbrugsforeningen skulle
man kunne opnå 4,5 % rabat hos Fona. Men er prisen før rabat den samme?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-03-07 10:55

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Som offentligt ansat underviser og medlem af Forbrugsforeningen skulle
> man kunne opnå 4,5 % rabat hos Fona. Men er prisen før rabat den samme?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen Smidt

Og så er der 8 % hos Humac til medlemmer af LIC.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 18-03-07 11:18

> [...]

> studierabat, Officeline hører med under Humac
> Om man kan få lidt mere ved at købe online hos Apple selv, må du selv

Applestore giver 5% til personer under uddannelse og lærere, så ja det
kan man! (nederst til venstre på den danske applestores hjemmeside er
der mulighed for at trykke på "Educational Discounts" og leveringen er
gratis for ordrer over 700kr).

~ Jørgen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-03-07 12:11

Hanne Hertzog on søndag 18. marts 2007 at 1:24 +0100 wrote:
>Det er efterhånden meget svært at få rabatter

Tja, jeg synes nu ikke det er så svært. Det var ganske vist ikke et
kontant afslag i prisen, men en ekstra 1gb ram-klods - det tæller da også,
synes jeg.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-07 16:26

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Tja, jeg synes nu ikke det er så svært. Det var ganske vist ikke et
> kontant afslag i prisen, men en ekstra 1gb ram-klods - det tæller da også,
> synes jeg.

Ja, det samme hér: blot fik jeg 2 x 1GB Kingston RAM, så maskinen nu er
udstyret med 2,5GB RAM - det fungerer fint. Desuden fik jeg en dobbeltLP
med Tosca

Men de havde nu også kludret lidt i det - de fine fona folk

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 19:36

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> med Tosca
>
> Men de havde nu også kludret lidt i det - de fine fona folk

En dobbelt-LP med Tosca? Jeg var ikke klar over at Fona var begyndt at
forhandle antikviteter.

Puccini sælges da i dag på dvd ... lige som de Monteverdi-operaer, jeg
lige har bestilt:

<http://www.amazon.co.uk/dp/B000L438ZY/ref=pe_pe_5301_5387961_pe_ar_t4>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-07 20:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> forhandle antikviteter.
>
> Puccini sælges da i dag på dvd ... lige som de Monteverdi-operaer, jeg

Hæ, hæ - undskyld, Per...jeg mener naturligvis CD

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 06:06

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hæ, hæ - undskyld, Per...jeg mener naturligvis CD

Ja, jeg var selv lige ved at bestille Buxtehudes oratorium »Das jüngste
Gericht« {Dommedag} på LP, indtil jeg forleden dag på amazon.de så at
det var kommet på en dobbelt-DVD.

Et af de største mesterværker begået af en dansk komponist. I øvrigt den
mest indflydelsesrige danske sådan i musikhistorien, idet hans
påvirkning af Händel og Bach har været uhyre stor. Latterligt, at
kanon-udvalget afviste ham, og kaldte ham tysk. Han er født og opvokset
i Danmark [Helsingør], faderen var også født og opvokset her, og i sin
korte selvbiografi, som jeg har, kalder han sig selv for »dansker«. Hans
to første stillinger var i Danmark [Helsingborg indtil den svenske
erobring var sikker, der efter Helsingør]. At han så blev 'kaldet' til
stillingen som organist i Lübeck skyldtes da kun at han var så god en
organist og komponist.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : fjerndette

Dato : 19-03-07 11:56

> [...]
> erobring var sikker, der efter Helsingør]. At han så blev 'kaldet' til
> stillingen som organist i Lübeck skyldtes da kun at han var så god en

Meget ærede Buxtehude-fan!!

Man opfattede vel nationalitetbegrebet en hel del anderledes dengang i
1600-tallet (Buxtehude 1637-1707 - 300-året for hans død i år!!)
Lübeck var jo tysk, med den danske konge som hertug - i Holsten...
Weyse var tysk født i Altona i Holsten, men regnes vel som dansk som
nogen - Weyses morgen- og aftensange.
Ligeså Kulau, som skrev musik til Elverhøj!!

Men Buxtehude er god musik....

Kristian Stange
"orgel-spillemand"

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 18:53

fjerndette <"gantes(fjerndette)"@mac.com> wrote:

> [...]
> nogen - Weyses morgen- og aftensange.
> Ligeså Kulau, som skrev musik til Elverhøj!!

Buxtehude opfattede selv sin nationalitet som dansk, selv efter et liv i
Lübeck, som grænsede op til Holsten, som var i personalunion med
Danmark.

Og Skåneland svarede på den svenske erobring med 100 års partisankrig.
'Snaphanekrigen'. Snaphanerne blev først endelig nedkæmpet omkring 1760
i Gønge Herred.

I øvrigt har dette så ikke meget med mac'er at gøre, men hører mere
hjemme i dk.videnskab.historie.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 19-03-07 21:23

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-07 21:23

> Pjat, du har skrevet det på en Mac. Almenviden er vigtig!
>
> Pommern har vist også været både dansk og svensk.

Erik af Pommern var i hvert fald både dansk og svensk konge .

Men det gik ham jo også helt ad Pommern til ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-03-07 23:04

Og der er den særlige dyd ved en Mac, at når man har lært at bruge den
har fået den til at virke, har man stadig masser af energi i behold til
at lade den accumulere kundskaber, dannelse og kreativitet. Mange af os
har endog anskaffet vores første og følgende Mac'er med dette formål.
Det er nok værd at minde hinanden om her.

> Erik af Pommern var i hvert fald både dansk og svensk konge .
- og norsk.

> Men det gik ham jo også helt ad Pommern til ...

Nej, dér stammede han da fra. Han trak sig tilbage til Gotland, hvor han
levede af sørøveri.

Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-07 06:27

> [...]

> har endog anskaffet vores første og følgende Mac'er med dette formål.
> Det er nok værd at minde hinanden om her.

Hvilket i lige denne sammenhæng ikke var væsentlig.

> Nej, dér stammede han da fra. Han trak sig tilbage til Gotland, hvor han
> levede af sørøveri.

Til Bornholm, Hammershus. Og det er jo derfor at det 'gik ham ad Pommern
til'. En fyret nordisk ærkekonge ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-03-07 18:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvilket i lige denne sammenhæng ikke var væsentlig.

> Til Bornholm, Hammershus. Og det er jo derfor at det 'gik ham ad Pommern
> til'. En fyret nordisk ærkekonge ...

Så er Politikens "Hvornår skete det" fejlinformeret.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-07 18:47

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Så er Politikens "Hvornår skete det" fejlinformeret.

Det ser nu ud til at det er mig der huskede forkert. SDE:

Erik 7. af Pommern, ca. 1382-1459, konge af Danmark, Norge og Sverige
fra 1396 (Norge fra 1389), unionskonge 1397-1439/41, søn af hertug
Vartislav 7. af Pommern-Stolp (d. 1394) og Margrete 1.s søsterdatter
Maria af Mecklenburg (d. 1394). Efter Margrete 1.s søn Olufs død i 1387
blev Erik, der oprindelig hed Bugislav, Margretes fostersøn og opdraget
til kongegerningen."

I 1435 sluttede Erik fred med de vendiske hansestæder og hertug Adolf 8.
af Slesvig, hvilket indebar et nederlag for hans slesvigske politik. På
et møde i Kalmar i 1436 blev et forlig indgået med svenskerne om
ændringer i Eriks hidtidige regeringspraksis og centralistiske
unionsstyre. Han tog ophold på Gotland og forsøgte 1437-38 uden held at
føre hertug Bugislavs kandidatur igennem i Danmark. Han blev afsat i
alle tre riger i løbet af årene 1439-41 og efterfulgt af søstersønnen
Christoffer 3. af Bayern. I 1449 overlod kong Erik Gotland til danskerne
og levede til sin død i Rügenwalde i Pommern.

Moderne forskning har anerkendt Erik af Pommerns mangeårige og energiske
kamp om Slesvig og hans bestræbelser på bl.a. at udvikle de danske
købstæder, især i Øresundsområdet.

"

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-03-07 18:57

Skal man vente med at købe sig en ny Mac, til man kan være sikker på, at
Mac OS X 10.5 følger med?

Eller tager prisen på computeren alligevel et tilsvarende hop til den
tid?

Eller er der noget med, at man ved køb af computer lige nu får en kupon
til gratis udlevering af 10.5, når den kommer til salg?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 19:36

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Skal man vente med at købe sig en ny Mac, til man kan være sikker på, at
> Mac OS X 10.5 følger med?

Det er i hvert fald en overvejelse værd.

> Eller tager prisen på computeren alligevel et tilsvarende hop til den
> tid?

Nej, men du kan 'risikere' at der samtidig kommer nye modeller, som kan
mere, til samme eller lavere pris.

> Eller er der noget med, at man ved køb af computer lige nu får en kupon
> til gratis udlevering af 10.5, når den kommer til salg?

Måske ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter B. P.

Dato : 18-03-07 22:14

http://anymac.dk

--
"Technically, they're not homosexuals, they'll just fuck anything that
is hot and concave".

Fra : Rune Ege Gade Maagen~

Dato : 19-03-07 15:01

-USH- skrev:
> [...]
>
> Hvor er det billigst at købe henne? Er det på apple.dk, eller er der andre
> steder med tilbud, evt noget med rabat hvis man køber en iPod oveni?

Der er 12% rabat på selve computeren hvis du køber gennem applestore og
logger ind via KU's system (eller kender en).

I hvert fald folk på Panum (medicin) og en del samfundsvidenskabelige
uddannelser kan få den rabat.

/Rune

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-03-07 15:14

Rune Ege Gade Maagensen wrote:

> [...]
> logger ind via KU's system (eller kender en).
>
> I hvert fald folk på Panum (medicin) og en del samfundsvidenskabelige

Jeg studerer på naturvidenskab, og vi kan umiddelbart ikke. Jeg
ringede dog ind til apple store, hvor der blev sagt at jeg kunne
stadig godt få 12%, jeg skulle bare bestille via telefonen eller
email. Og så fremvise studie kort.

JonB

Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-03-07 18:59