sådan helt grundligene
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-03-07 12:10

Når man nu sætter sig ned og beslutter sig for at kode et html dokument -
skiver man så bare alle de her koder i en txt fil og omdøber den til html
bag efter også har man så sin html side :) ? eller hwa ?

jeg vil bruge og har fået anbefalet denne side
http://www.html.dk/tutorials/css/Default.asp

Den virker som om den er lige til at gå til
problemet med mange bøger om hvordan man laver / koder hjemme sider er at de
er skrevet for folk der allerede kan det og mangler nogen fif ...

I stedet for at tage en indledning der erkender at læseren er helt på barn
bund og skal lære det her på en for forstanden fremkommelig måde helt fra
grunden.

Kim Ludvigsen er en af dem der kan skrive en manual
der er til at forstå - jeg har ihvertilfælled haft meget glæde af hans
hjemme side samt de svar han har givet mig hænd af vejen ( også selv om han
ikke kan li frames

Mv.
Bo MM

Fra : Brian Joergensen

Dato : 18-03-07 14:03

Når jeg laver et HTML-dokument benytter jeg Wordpad som i Win XP findes via
START / PROGRAMMER / TILBEHØR / WORDPAD, men du kan såmænd også benytte andre
tekst editorer så som Notesblok.

Med Wordpad skal du sørge for at dit dokument er åbnet som et rent tekstdokument
(Tryk CTRL + N og vælg tekstdokument).

Når du har indtastet dine HTML koder gemmer du dokumentet som Tekstdokument i
MS-DOS format som du vil finde under "Filtype" når du vælger "Gem som" og husker
at bruge extension *.htm eller *.html - sidstnævnte foretrækkes..!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-07 14:33

"Brian Joergensen" skrev i en meddelelse...

<Snip>

> ..og husker
> at bruge extension *.htm eller *.html - sidstnævnte foretrækkes..!

Aha? sagde han, og så spørgende ud, og af hvilken årsag foretrækkes .html?
Har da altid lært, de to er ét fedt, derfor altid brugt .htm, da det er
kortere (og jeg er lidt doven anlagt).

Bare nysgerrig, selvfølgelig

MVH
Rune Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-07 14:42

Rune Jensen wrote :

> [...]
> Har da altid lært, de to er ét fedt, derfor altid brugt .htm, da det er

..HTM er vist generelt opfattet som værende en opfindelse Microsoft
lavede dengang deres systemer endnu ikke kunne håndtere filendelser på
mere end 3 tegn.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-07 14:47

Rune Jensen skrev:

> Aha? sagde han, og så spørgende ud, og af hvilken årsag foretrækkes .html?

Af æstetiske og/eller historiske årsager. Fænomenet hedder jo
HTML (æstetik). Linux kunne fra starten håndtere alle mulige
filnavne, altså også dem med fire tegn i efternavnet. DOS/Windows
kunne i mange år kun klare tre bogstaver i efternavnet, så .htm
er sådan set et forkrøblet .html (historie).

I praksis i dag er det ligegyldigt bortset fra de tilfælde hvor
man i samme mappe har to index-filer med henholdsvis .htm og
..html som efternavn. Så er det serverens opsætning der afgør
hvilken der serveres først.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-07 15:11

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse...

> [...]
> man i samme mappe har to index-filer med henholdsvis .htm og
> .html som efternavn. Så er det serverens opsætning der afgør

Det vidste jeg ikke. Men kunne have sagt mig selv, der var en MS-årsag -

Mange tak for jeres svar, så blev jeg også klogere i dag

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-07 18:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> man i samme mappe har to index-filer med henholdsvis .htm og
> .html som efternavn. Så er det serverens opsætning der afgør

Så enkelt er det nu ikke. Hvis man beder om en foo.htm, som i virkeligheden
hedder foo.html - eller omvendt, får man "file not found".

Man kan sige, at det er ligegyldigt, om man kalder siden foo.htm eller
foo.html, når man laver siden. Men når der linkes til den, skal endelsen i
linket svare til endelsen i filen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-03-07 19:07

On Sun, 18 Mar 2007 18:46:12 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Så enkelt er det nu ikke. Hvis man beder om en foo.htm, som i virkeligheden
>hedder foo.html - eller omvendt, får man "file not found".

Det er rigtigt, men det er ikke det, Bertel skriver. Han skriver om,
hvis: "man i samme mappe har to index-filer med henholdsvis .htm og
..html som efternavn".

Hvis man så kalder:
sti/mappen/
så er det serverens opsætning, der afgør, hvilken default fil, der har
højst prioritet.

Man kan fx sagtens have både en index.htm og en default.asp i samme
mappe - hvor jeg tror det mest normale er, at default.asp har højst
prioritet.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-07 21:32

Jørn Andersen wrote:

> Det er rigtigt, men det er ikke det, Bertel skriver. Han skriver om,
> hvis: "man i samme mappe har to index-filer med henholdsvis .htm og
> .html som efternavn".

Det skriver han også. Men formuleringen

<citat>
I praksis i dag er det ligegyldigt bortset fra de tilfælde hvor
man i samme mappe har to index-filer med henholdsvis .htm og
..html som efternavn.
</citat>

.... kan misforstås af dem, der ikke ved bedre, så de forledes til at tro, at
man kan lægge en index.html ud og forvente, at den kan kaldes med
index.htm - eller omvendt, hvis kun den ene variant er til stede. Det var
blot denne misforståelse, jeg ønskede at forebygge.

> Man kan fx sagtens have både en index.htm og en default.asp i samme
> mappe

Netop dette har jeg prøvet med index.*, default.* og home.* samt med *.asp,
*.php, *.shtml, *.html og *.htm for at se, hvilken rækkefølge de forskellige
servere vælger at servere filerne, når kun mappen er kaldt.

> - hvor jeg tror det mest normale er, at default.asp har højst
> prioritet.

Tjah, på en server, der kun understøter php (især apache på unix/linux),
skal man nok regne med, at index.php har højere prioritet end default.php.
På tdc's og cybercity's hoteller er det vist home.*, der vælges først.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-07 21:47

Erik Ginnerskov skrev:

> ... kan misforstås af dem, der ikke ved bedre, så de forledes til at tro, at
> man kan lægge en index.html ud og forvente, at den kan kaldes med
> index.htm - eller omvendt, hvis kun den ene variant er til stede.

Jeg tror kragerne for længst er vendt om.

> Netop dette har jeg prøvet med index.*, default.* og home.* samt med *.asp,
> *.php, *.shtml, *.html og *.htm for at se, hvilken rækkefølge de forskellige
> servere vælger at servere filerne, når kun mappen er kaldt.

Det kan man sætte op individuelt hvis man har adgang til
htaccess-styring.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-07 05:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan man sætte op individuelt hvis man har adgang til
> htaccess-styring.

Korrekt, hvis ejeren ved at og hvordan. Den medfødte opsætning siger index
før default.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-03-07 17:53

HI Brian

> [...]
> tekstdokument
> (Tryk CTRL + N og vælg tekstdokument).
>
> Når du har indtastet dine HTML koder gemmer du dokumentet som

Uhh dos det er før min tid det var lige næsten gået af mode i 1995 hvor jeg
fik min første maskine
jeg tror kun det var doom man var nød til at køre på dos og det kørte af sig
selv når det først var instaleret

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

vil straks se på sagen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-07 00:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det kan man sætte op individuelt hvis man har adgang til
> htaccess-styring.

- og arbejder på en Apache-server. Under IIS foretages
indstillingen med et administrationsprogram der kører direkte på
serveren (og det er derfor ikke noget man normalt kan ændre ved på
et IIS/Windows-webhotel).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-07 05:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> indstillingen med et administrationsprogram der kører direkte på
> serveren (og det er derfor ikke noget man normalt kan ændre ved på

Men her snakkedes specielt om Apache, som vælger index før default, hvis
ejeren ikke med .htaccess har ændret på dette.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-07 09:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Men her snakkedes specielt om Apache, som vælger index før
> default, hvis ejeren ikke med .htaccess har ændret på dette.

I det afsnit Bertel kommenterede stod der specifikt "hvilken
rækkefølge de forskellige servere vælger at servere filerne".
Derfor var kommentaren om .htaccess ikke fyldestgørende.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-07 09:31

Erik Ginnerskov skrev:

> Korrekt, hvis ejeren ved at og hvordan. Den medfødte opsætning
> siger index før default.

Det er også logisk alt den stund at index.html er den "gamle"
standard - det var i hvert fald kun den der virkede på den første
(unixbaserede) webserver jeg prøvede tilbage i 1993. Default.htm er
så vidt jeg husker en MS-opfindelse som har bredt sig til andre
webservere.

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-03-07 15:18

"Bo M. Mogensen" skrev i en meddelelse...

> Når man nu sætter sig ned og beslutter sig for at kode et html dokument -
> skiver man så bare alle de her koder i en txt fil og omdøber den til html
> bag efter også har man så sin html side :) ? eller hwa ?

I princippet ja (og en anden har svaret på lige dét spørgsmål), men husk, at
_inden_ du går i gang med kodningen, så dan dig et overblik over

- Hvad skal siden omhandle
- Hvem henvender den sig til
- Hvilken rækkefølge og prioritering skal de forskellige sider have (af
hensyn til menustrukturen, og hvor vigtige emnerne er for brugeren, samt
også lidt hvor du skal lægge indsatsen overfor søgemaskiner)
- Hvordan skal selve designet udformes (på baggrund af de forangående
oplysninger). Plejer at lave en råskitse i Corel Draw, finpudse i Photopaint
og her skære de forskellige elementer ud, som bruges til opbygningen af
siden.

Så har du en grundform, og du kan begynde at finde ud af, hvilken metode, du
skal bruge. Hvis du skal benytte serverside til eksempel (som er ultimativt
til f.eks. større billedgallerier), så skal du have fat i en udbyder, som
tilbyder dette.. Og så kan du efterhånden begynde at tænke på kodningen.

Et lille PS. Det er ikke nødvendigt at kode ALT fra bunden, og jeg tror
egentlig sjældent nogen gør dette mere end én gang. Når du har lavet en
grundside, eller "template", som kan danne ramme for fremtidige hjemmesider,
så gem den, gerne med sådan noget "Ipsum Dolor"-tekst, så du kan hente den
frem, når du starter nyt projekt. Dette gælder for så vidt også dele af
koder, som menuer, form mails mm. Det er selve HTMLen, som er interessant,
for opsætning, farver mm. laves jo med CSSen, og den er rimelig nem at
tilrette.

Ingen grund til at skrive hver gang fra bunden hvad allerede er opfundet.
Jeg hugger også tit fra andre projekter, jeg har lavet, altså simpel
copy/paste og så tilretning. En vigtig ting er bare, at der ikke er kodefejl
i "templaten", så plejer det at funke. Det lærer man, når man for 27. gang
har skrevet indledningen <!DOC TYPE bla bla bla..., <head>, <title> osv med
de elemeter, som man alligevel altid bruger. Så skal man nok finde et sted,
man kan hugge sådan noget fra i stedet. Uden CTRL+C og CTRL+V ville
webdesign være en kamp.

MVH¨
Rune Jensen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-03-07 18:03

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I princippet ja

Godt :)

> (og en anden har svaret på lige dét spørgsmål), men husk, at _inden_ du
> går i gang med kodningen, så dan dig et overblik over
>
> - Hvad skal siden omhandle
> - Hvem henvender den sig til

-snip-

alt det kommer måske sener - hvis jeg kan inledningvis lave en side der bare
ligner noget som helst OVERHOVEDET så er jeg glad
kan jeg få det til at køre så skal jeg nok overføre erfaringerne til andre
områder - sagen er at jeg skal lave nogen sider som jeg kan bruge igen og
igen da 98 % af det jeg laver er billede gallerier og der er MANGE billeder

men tak for svaret og jeg har sendt dit svar til min gemme email adresse der
hvor ´jeg gemmer relevante info om hjemme sider

Mv.
Bo MM