PHP i menuen
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-07-01 23:53

Hey NG!

Jeg har set på nogle sider, at de links som findes i sitets menu - er bygget
op med ID's på hver link. Forstået på den måde, at klikker man på Sport i
Nyheder, så kommer man ikke til: www.xdomain.dk/nyhder/sport.php (or what
ever), men man kommer til f.eks. www.xdomain.dk/nyhder.php?id=1429

Er der nogen som ved hvordan det er opbygget? Er det med databaser, så man
f.eks. ligger den enkelts sides navn ind under et ID i basen - eller
hvordan?

Og endnu bedre, hvis nogen har et link til et site der viser (nogenlunde
forståligt), hvordan man opbygger en menu på denne måde.

Jeg er stadigvæk lidt ny i det her, så undskyld hvis det lyder som et dumt
spørgsmål

Mvh
*/Henrik Pedersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-07-01 00:01

"Henrik Pedersen" <henrik@popclub.dk> wrote in message
[www.xdomain.dk/nyhder.php?id=1429]

> Er der nogen som ved hvordan det er opbygget? Er det med databaser, så man
> f.eks. ligger den enkelts sides navn ind under et ID i basen - eller
> hvordan?

For eksempel. Princippet er bare, at "nyhder.php" finder indholdet til
siden, ud fra værdien i "id".
At lave selve urlen på den måde er så en dårlig ide, man kan opnå det samme
med fx.
www.xdomain.dk/nyhder.php/1429
Men det er en helt anden snak.

> Og endnu bedre, hvis nogen har et link til et site der viser (nogenlunde
> forståligt), hvordan man opbygger en menu på denne måde.

Det kommer helt an på hvad der ligger bag.
Men hvis vi nu siger at du har en stak artikler i en database. I en tabel
har du to felter "id" og "indhold".

artikler.php?id=noget

Så fyrer du en SQL af i stil med dette:
SELECT indhold FROM tabelnavn WHERE id=$id

resultatet kværner du så bare ud på siden mellem header og footer.

> Jeg er stadigvæk lidt ny i det her, så undskyld hvis det lyder som et dumt
> spørgsmål

Og jeg har på fornemmelsen at du ikke forstod meget af ovenstående.
Det, du skal læse på er grundlæggende PHP og database. Når du er med på det,
kan du sikkert svaret på dit spørgsmål. Hvis ikke, så spørg igen... :)

Hvis du vil have noget af ovenstående uddybet kan du bare sige til. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thïngmand

Dato : 02-07-01 07:58

[klip-klip-klip]
> Så fyrer du en SQL af i stil med dette:
> SELECT indhold FROM tabelnavn WHERE id=$id

Fordelen ved at gøre det på denne måde er at man kan have en 100% dynamisk
side - dvs. når du f.eks. fjerner en side fra databasen, forsvinder den
automatisk fra menuen - og laver du en ny, ja så bliver den aut. vist i
menuen

Ta-da!

Fra : Peter Kjær Monsson

Dato : 05-07-01 20:47

Thïngmand <michael@thingmand.dk> skrev:
> [...]
> side - dvs. når du f.eks. fjerner en side fra databasen, forsvinder den
> automatisk fra menuen - og laver du en ny, ja så bliver den aut. vist i

Så er der bare lige det, at det er rimelig dumt at fjerne noget indhold fra
sin side/database - det kan være der er nogle andre der linker til det
selvom der er id på.
Men det er en helt anden snak.

Hilsen Peter