nogen forslag til online kurser i frames o~
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 14-03-07 11:06

jeg har på google fundet det her 2 søgninger :

http://www.google.dk/search?hl=da&q=L%C3%A6r+frames&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

http://www.google.dk/search?hl=da&q=L%C3%A6r+CSS&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

nu bor jeg jo pt. i Thailand så det med at få bøger frem og møde op til
kurser er ikke en mulighed - men hvis der er nogen der kan anbefale ( har en
mening om )nogen af de
tilbud der er på søgning så lad mig det vide - sagen er jeg skal have det
MEGET pædagogisk jeg er et fjols til tal matematik fysisk og det slags
tænkning

Mv.
BMM

Fra : Per Rasmussen

Dato : 14-03-07 12:42

Bo M. Mogensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> tilbud der er på søgning så lad mig det vide - sagen er jeg skal have det
> MEGET pædagogisk jeg er et fjols til tal matematik fysisk og det slags

http://www.html.dk/tutorials/ der kan du finde nogle gode tutorial, men dog syntes jeg at du
skal overveje nøje om du overhovedet vil bruge frames.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 14-03-07 17:19

Per Rasmussen wrote:
Hi Per tak for svaret

> http://www.html.dk/tutorials/ der kan du finde nogle gode tutorial,
> men dog syntes jeg at du skal overveje nøje om du overhovedet vil
> bruge frames.

jeg ved godt der er mange der ikke bryder sig om frames - men det har den
fordel når det først køre så virker det
og det skulle ikke være så svært som css og i betragning af jeg er et
matematisk fjols og slet ikke har nogen flair for abstrakt matematisk
tænkning
så skal jeg gerne have noget der både er simpelt og virker

Mv.
BMM

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-07 18:46

Bo M. Mogensen wrote:

> jeg ved godt der er mange der ikke bryder sig om frames - men det har
> den fordel når det først køre så virker det

Det gør html og css uden frames da så sandelig også. Og det virker endda
meget bedre end frames:

http://html-faq.dk/2009.asp

> og det skulle ikke være så svært som css og i betragning af jeg er et
> matematisk fjols og slet ikke har nogen flair for abstrakt matematisk
> tænkning

Hvad skal du også bruge matematik til, for at lære css? Jeg har lidt svært
ved at se sammenhængen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 20:45

"Bo M. Mogensen" <usnet1fjaerrn-mig@gmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg ved godt der er mange der ikke bryder sig om frames - men det har den
> fordel når det først køre så virker det

Ja når det først er lavet så virker det ja, men det er ikke sådan bare lige,
hvis man samtdig ønsker at afhjælpe de problemer frames desværre har. Jeg
ville ikke bruge tid på at sætte mig ind i forældet stof, der ovenikøbet er
besværligt at få til at fungere optimalt

> og det skulle ikke være så svært som css og i betragning af jeg er et
> matematisk fjols og slet ikke har nogen flair for abstrakt matematisk
> tænkning

Hvad vil du bruge matematik til?

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : David Trasbo

Dato : 15-03-07 14:10

"Derfor er frames en dårlig idé" [http://www.html-faq.dk/2009.asp].

--
David Trasbo.
Læs om Usenet: http://usenet.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-03-07 16:51

On Thu, 15 Mar 2007 14:09:39 +0100, David Trasbo <datra@mail.dk> wrote:

>"Derfor er frames en dårlig idé"

Undskyld, men jeg bryder mig ikke om alt for kategoriske udmeldinger
vedr. frames.

Jeg synes det er rigtigt at advare endog *meget* kraftigt imod at bruge
frames - specielt fordi de tit bruges af folk, som ikke kender ulemperne
ved det. Jeg har selv gjort det - også i denne gruppe - og vil fortsat
gøre det.

Men *hvis* folk kender problemerne, og hvis de alligevel synes, at det
er den rigtige løsning for dem [1], så er frames altså stadig en del af
HTML4-specifikationerne og dermed "lovlige" at bruge.

> [http://www.html-faq.dk/2009.asp].

Erik pkt. 2 (pixelfast frames-design) kan man ofte komme (i det mindste
delvist) ud over ved at vælge %-angivelser. Og problemet eksisterer også
for ikke-frames baseret layout (selv om konsekvensen er mindre, fordi
der bliver færre scrollbars).

Desuden synes jeg, at Erik mangler endnu en vigtig ulempe, nemlig at
frames kan være et helvede at vedligeholde, hvis et site vokser op over
en bestemt størrelse og man gerne vil linke fra én sektion til en anden.
Her risikerer man nemt at få en side vist i en forkert kontekst,
medmindre man holder tungen meget lige i munden samt bruger javascript
og andre krumspring.

Så det der startede med at være motivation (for mange) ved at bruge
frames, nemlig at det skulle være lettere for designeren, bliver hurtigt
et mareridt for samme.

[1] Der kan sagtens være situationer, hvor det ikke giver den store
mening at linke til enkelt-sider i et frameset. Og har man ikke
serverside-adgang, *kan* frames i enkelte tilfælde være en forsvarlig
løsning - *hvis* man altså kender ulemperne.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU
Demonstrér 17. marts: www.nejtilkrig.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-07 19:02

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> en anden. Her risikerer man nemt at få en side vist i en forkert
> kontekst, medmindre man holder tungen meget lige i munden samt bruger

Den gang, jeg arbejdede i frames, løste jeg den slags problemer let og
elegant ved at lægge et framesset i hver mappe, så filerne i pågældende
mappe havde sit eget framesset ar referere til. Det fungerede upåklageligt -
bortset fra de øvrige problemer, som frames medfører.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 14-03-07 12:44

> [...]
> tilbud der er på søgning så lad mig det vide - sagen er jeg skal have det
> MEGET pædagogisk jeg er et fjols til tal matematik fysisk og det slags

http://www.9am.dk/ og http://www.hjemmesideskolen.dk/default.asp er også 2 steder hvorfra der er
meget godt og lærerigt at hente.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 14-03-07 17:21

Per Rasmussen wrote:

> http://www.9am.dk/ og http://www.hjemmesideskolen.dk/default.asp er
> også 2 steder hvorfra der er meget godt og lærerigt at hente.

takker vil se på det :)