Logon på trådløs netværk med skju
Fra : KentBM

Dato : 13-03-07 21:16

På en XP-maskine logger maskinen automatisk på et trådløs netværk. Også
selvom SSID er skjult.

Jeg kan ikke få min MacBook til at logge på automatisk, men hvis jeg
skjuler SSID fra routeren, så skal jeg skrive netværksnavn og password,
hver eneste gang. Det er ikke så stort et problem selv at vælge mit
netværk, men med skjult SSID bliver det godt nok for besværligt.

Kan en MacBook virkelig ikke finde ud af logge på fortruknetværk uden
alle disse problemer? Hvad har jeg overset?

--

Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-03-07 21:30

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>
> Kan en MacBook virkelig ikke finde ud af logge på fortruknetværk uden
> alle disse problemer? Hvad har jeg overset?

Har du oprettet en særlig "Location" til det trådløse netværk med det
skjulte SSID? Eller bruger du Automatic?

Fra : KentBM

Dato : 16-03-07 20:17

Axel Hammerschmidt skrev:
> Har du oprettet en særlig "Location" til det trådløse netværk med det
> skjulte SSID? Eller bruger du Automatic?
Jeg har prøvet at oprette en speciel lokation til det trådløse netværk,
men jeg må indrømme, at det ikke rigtigt er gået op for mig, hvad
forskellen skal være?

Under alle omstændigheder, så skal jeg stadigvæk indtaste både
netværksid. og kodeord, hvis SSID ikke bliver sendt ud.

Nu har jeg ændret mit trådløse netværk, så SSID bliver sendt, men det
tager omkring 2 minutter, før mit netværk er fundet så jeg kan vælge
det. Og det er selvom maskinen i øjeblikket står ca. 1 m. fra routeren.
--

Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-03-07 20:43

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Jeg har prøvet at oprette en speciel lokation til det trådløse netværk,
> men jeg må indrømme, at det ikke rigtigt er gået op for mig, hvad
> forskellen skal være?

Du kan bl.a slukke for nogle forbindelser, f.eks Bluetooth og modem ved
at fjerne hakket ud for dem i Network Preferences -> Network Port
Configuration, og på den måde spare strøm.

> Under alle omstændigheder, så skal jeg stadigvæk indtaste både
> netværksid. og kodeord, hvis SSID ikke bliver sendt ud.

Du skal bruge Internet Connect til at få forbindelse og der kan du
indstille så din Key Chain husker nøglen. Du kan endvidere sætte et hak
så Airport ikonet kommer til syne i menulinien øverst på skærmen. Ved at
klikke med musen på det ikon, kan du bl.a får de tilgængelige trådløse
net frem i den pull-down menu der kommer og vælge det du vil forbinde
til.

> Nu har jeg ændret mit trådløse netværk, så SSID bliver sendt, men det
> tager omkring 2 minutter, før mit netværk er fundet så jeg kan vælge
> det. Og det er selvom maskinen i øjeblikket står ca. 1 m. fra routeren.

OK. I den tidligere omtalte Network Port Configuration kan du ændre den
rækkefølge OS X undersøger og vælger den forbindelse der kan bruges, ved
at trække porten opad eller neded med musen. Prøv at flytte den trådløse
port op øverst i listen (og fjern evt hak i de øvrige) i det specielle
Location der styrer din Airport forbindelse.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-03-07 23:28

KentBM wrote:
> [...]
>
> Kan en MacBook virkelig ikke finde ud af logge på fortruknetværk uden
> alle disse problemer? Hvad har jeg overset?

Jo da min er sat op på denne måde :

System preferences > Network >

Location = (F.eks.)Home
Show   = Airport
By default, join: = A specific network

Network = Dit ssid-navn
Password = Dit password

Så banker den på mit netwærk så snart jeg er hjemme og netværket er
inden for rækkevidde !

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-03-07 23:32

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
>
> Network = Dit ssid-navn
> Password = Dit password
>
> Så banker den på mit netwærk så snart jeg er hjemme og netværket er

Glemte lige...

Du kan jo så lave andre locations, f.eks. Arbejdet, biblioteket, or what
ever.

Fra : Kent

Dato : 17-03-07 23:27

Henry Lerche Madsen skrev:
> Du kan jo så lave andre locations, f.eks. Arbejdet, biblioteket, or what
> ever.
Så en lokation svarer til "tilføj nyt netværk" under Windows?

I øvrigt har jeg lige haft problemer med mit netværk. Hvad enten det er
mit udstyr eller Fullrate, som roder i deres del af netværket. Så for
skægs skyld valgte jeg "automatisk logon" til "først fundne netværk". Og
ved genstart af maskinen fandt den straks Dudicom og skabte forbindelse.
Dette bør man selvfølgelig ikke gøre, men jeg tror, at jeg vil få en
bekendt til at se på min Linksys-router. For åbentbar virker maskinen
godt nok, mens problemet ligger i opsætningen af netværket.

Men tak for hjælpen

--

Kent

Fra : Kent

Dato : 17-03-07 23:36

Og så kom jeg i tanke om, at jeg havde valgt kanal 13 til det trådløse
netværk i stedet for kanal 11, som er standard. Dette bryder AirPort sig
åbenbar ikke om. Men nu har jeg rettet til kanal 11 og alting fungerer
perfekt med auto logon og det hele.

--

Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-03-07 20:55

Kent <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
> netværk i stedet for kanal 11, som er standard. Dette bryder AirPort sig
> åbenbar ikke om. Men nu har jeg rettet til kanal 11 og alting fungerer

Det sker desværre, at udstyr ikke opfylder normerne for det der er
gældende, men fungere efter ældre normer eller de amerikanske. Jeg har
selv en en trådløs a/b/g USB adapter fra Trendnet (TEW-504UB/EU) der kun
virker på de "gamle" frekvenser på 5GHz båndet. Jeg venter stadig på at
firmaet lægger en rettet driver ud på deres site.