ny bios, men hvilken
Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 13-03-07 14:04

Hje.

Jeg har et bundkort af typen "A8N-SLI Premium"
Når jeg booter maskinen, så får jeg først en lang liste over hvad der
er af hardware i maskinen og efter et lille stykke tid så skifter
billedet (stadig i dos) hvor jeg bliver bedt om at trykke F4 eller
ENTER for at indstille SLI funktioner.. Hvis jeg ikke vil ændre dem så
skal jeg vente 10 sekunder før den booter videre til Windows XP.

Jeg er dog træt af at skulle se den besked hver gang og tænkte at
løsningen måske er en ny BIOS, men jeg ved ikke hvilken det skal være?

Er der nogen som har samme bundkort og som har fundet et sted at slå
beskeden fra?

Ellers vil jeg gerne have et bud på hvilken BIOS jeg skal vælge i
stedet. Jeg har ingen krav til an masse muligheder for at kunne ændre
i bios, bare den ikke skal vise en masse tekst og valgmuligheder hver
gang.

Jeg har set efter "silent boot" og "fast boot" indstillinger, men de
er sat til "on". Jeg ved ikke om der er andre steder man kan ændre
noget sådan jeg er fri for at skulle vente og fri for at skulle ændre
i min BIOS, da jeg ikke en nogen ekspert på det område.

Chr.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-03-07 14:07

"Christian Møller Nielsen" <cmnielsen05@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> ENTER for at indstille SLI funktioner.. Hvis jeg ikke vil ændre dem så
> skal jeg vente 10 sekunder før den booter videre til Windows XP.

DOS er et OS, det er sikkert BIOS(CMOS) som du ser.

1. Hvad præcist står der på skærmen
2. Kører du med SLI
3. Hvordan har du vendt SLI soklen på bundkortet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 16-03-07 19:01

On 13 Mar., 14:07, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:

> DOS er et OS, det er sikkert BIOS(CMOS) som du ser.
>
> 1. Hvad præcist står der på skærmen
> 2. Kører du med SLI
> 3. Hvordan har du vendt SLI soklen på bundkortet?

Hej og mange tak for svaret.

Jeg har været syg og har ikke haft mulighed for at svare på indlægget
før nu.

Jeg har vidst været lidt hurtig på tasterne da jeg skrev indlægget
tidligere.
Det handler om RAID og ikke om SLI.

Jeg har lagt et "screendump" online så man kan se præcist hvad BIOS
skriver under opstart.

Der er 3 skærmbilleder og det er nr. 2 som jeg gerne vil være fri for
at se hver gang jeg starter op, da den venter ca. 10 sek. inden den
fortsætter med at boote.

http://cmnielsen.dk/bios1.jpg
http://cmnielsen.dk/bios2.jpg
http://cmnielsen.dk/bios3.jpg

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-03-07 19:31

Christian Møller Nielsen wrote:

> det er nr. 2 som jeg gerne vil være fri for
> at se hver gang jeg starter op,
> http://cmnielsen.dk/bios2.jpg

Har du prøvet at gøre som der står... trykke Ctrl - s eller F4? Det virker
for mig som det mest naturlige sted at sætte den slags indstillinger.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 16-03-07 19:44

On 16 Mar., 19:30, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:

> Har du prøvet at gøre som der står... trykke Ctrl - s eller F4? Det virker
> for mig som det mest naturlige sted at sætte den slags indstillinger.

> [...]

Jep, men der er ikke mulilghed for at "disable" beskeden.

jeg bruger ikke RAID overhovedet, så det må gerne forsvinde.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-03-07 21:21

> Jep, men der er ikke mulilghed for at "disable" beskeden.

Hvis du kigger i manualen kan du se de henviser til side 4-24 for disabling
af Silicon RAID controlleren.

Advanced->Silicon SATA Controller = disable

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Møller Nie~

Dato : 17-03-07 10:05

On 16 Mar., 21:21, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> af Silicon RAID controlleren.
>
> Advanced->Silicon SATA Controller = disable

Mange tak for hintet. Jeg havde aldrig gættet at det var der det
skulle slås fra.

Go weekend.

Chr.