required felt i en formular.
Fra : Ole Køster

Dato : 10-03-07 18:13

Jeg har forsøgt at gøre sådan, at formularen ikke kan sendes
førhen bestemte felter er udfyldt.Som her feltet "Hest"
DEt virker bare ikke. Hvad gør jeg galt.
PS. Jeg er nybegynder på dette område..
mvh Ole

<input type="hidden" name="sender" value="navn@domaene.dk" />
<input type="hidden" name="recipient"
value="mtteole@tele2adsl.dk" />
<input type="hidden" name="subject"
value="Championat indberetning fra hjemmeside" />
<input type="hidden" name="url"
value="http://www.hesselrod-rideklub.dk/championat_tak.html" />
            <input type="hidden" name="required" value="Hest">

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-07 18:38

Ole Køster skrev:

> Jeg har forsøgt at gøre sådan, at formularen ikke kan sendes
> førhen bestemte felter er udfyldt.Som her feltet "Hest"
> DEt virker bare ikke. Hvad gør jeg galt.

Det er desværre ikke muligt at angive at et felt skal udfyldes før
submit direkte i html-koden (hvis det var, ville det i øvrigt nok
være noget a la <input ... required>)

Man kan gøre to ting - validere på serversiden og validere på
klientsiden (i browseren). Ofte anvendes begge metoder.

Serversidevalidering kræver at man selv kan skrive (eller redigere)
formhandleren - altså det script som modtager og behandler
formularen.

Clientsidevalidering (javascriptvalidering) kan til gengæld sættes
på enhver webformular.

På siderne herunder kan du se en introduktion til validering med
javascript:

<http://www.infimum.dk/HTML/validering.html>
<http://www.html.dk/artikler/00016/>

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Erik Nielsen

Dato : 10-03-07 19:12

> Det er desværre ikke muligt at angive at et felt skal udfyldes før
> submit direkte i html-koden (hvis det var, ville det i øvrigt nok
> være noget a la <input ... required>)

Nej men det han prøver på med required gør jo at
brugeren får en fejl når han sender, så han kan se
at det er en Ommer.
Det bruger jeg selv med stor fornøjelse, og det kan
mine kunder godt finde ud af.
Det er da en udmærket simpel løsning, uden alt
muligt indviklet serverside PHP eller ASP kode,
som hverken jeg eller spørgeren tydeligvis har
forstand på endnu .

--
Venligst Erik N.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-07 21:43

Erik Nielsen skrev:

> Nej men det han prøver på med required gør jo at
> brugeren får en fejl når han sender, så han kan se
> at det er en Ommer.

Det er så formhandleren der læser og tolker den skjulte værdi - og
selve valideringen foregår derfor på serversiden.

Tilsyneladende bruger både du og Ole et form2mail-script - sådan et
der stilles til rådighed af mange webhoteller. Hvis det
understøtter brugen af et required-felt, er det selvfølgelig oplagt
at benytte den mulighed.

> Det er da en udmærket simpel løsning, uden alt
> muligt indviklet serverside PHP eller ASP kode,

Bestemt. Serverkoden er der stadig - det er bare ikke noget man som
bruger behøver at pille ved (og som regel heller ikke noget man
*kan* pille ved). Men man skal tjekke om scriptet understøtter
markering af obligatoriske felter - mange vil nok gøre det, men
ikke nødvendigvis alle.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 11-03-07 14:09

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> Det er desværre ikke muligt at angive at et felt skal udfyldes før
> submit direkte i html-koden (hvis det var, ville det i øvrigt nok
> være noget a la <input ... required>)

Vil lige indskyde, at den måde at angive required på faktisk er en del
af den nye HTML5-specifikation, og Opera har det implementeret i den
nyeste version. Se eventuelt følgende eksempel med Opera:

http://sappy.dk/required-eksempel/

Men man skal naturligvis også have serversidevalideringen med.

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://sappy.dk/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-03-07 16:32

Christoffer Kjeldgaard Petersen <nospam@invalid.none> posting:

> [...]
>af den nye HTML5-specifikation, og Opera har det implementeret i den
>nyeste version. Se eventuelt følgende eksempel med Opera:

Virker også i IE6, men ikke i FF2.

Se i øvrigt også http://olav.dk/wf2/demo/

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 12-03-07 09:05

Christian Bohr-Halling skrev:

> Virker også i IE6, men ikke i FF2.

Jeg har ikke selv lige adgang til en Internet Explorer, så jeg har ikke
mulighed for selv at teste det, men det lyder umiddelbart ret
besynderligt at det skulle virke heri.

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-03-07 14:49

> [...]

>Jeg har ikke selv lige adgang til en Internet Explorer, så jeg har ikke
>mulighed for selv at teste det, men det lyder umiddelbart ret

Gør det heller ikke, nu jeg har tjekket igen. Jeg må kun have
tjekket IE på <http://olav.dk/wf2/demo/>, hvor det virker i IE, og
ikke <http://sappy.dk/required-eksempel/>, hvor det ikke virker i
IE.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 14-03-07 13:26

Christoffer Kjeldgaard Petersen <nospam@invalid.none> posting:

>Vil lige indskyde, at den måde at angive required på faktisk er en del
>af den nye HTML5-specifikation, og Opera har det implementeret i den

Jeg er i øvrigt lige faldet over Operas beskrivelse af det:
http://dev.opera.com/articles/view/improve-your-forms-using-html5/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-07 18:44

> Virker også i IE6, men ikke i FF2.

Her virker den hverken i IE6 eller IE7.

> Se i øvrigt også http://olav.dk/wf2/demo/

Ovenstående virker til gengæld i begge IE-udgaver.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-03-07 20:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse...

> Ovenstående virker til gengæld i begge IE-udgaver.

Også hos mig. Jeg er iøvrigt faldet over de muligheder før, men antog dem
for at være fremtidige. Men de er jo meget gode, de idéer, spørgsmålet er
bare, hvornår vi kan tage dem i brug...?

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Nielsen

Dato : 10-03-07 18:58

"Ole Køster" <metteolefjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> value="http://www.hesselrod-rideklub.dk/championat_tak.html" />
> <input type="hidden" name="required" value="Hest">

Den sidste linie.
Din value (id) på feltet er "Hestens navn" og ikke "Hest".
Så det virker i hvertfald ikke.
Jeg er heller ikke sikker på at du må have mellemrum i en id.
Jeg ville nok kalde den "Hestens_navn"

Jeg har ikke overblik over resten, men så lige den fejl.
Du har sandsynligvis lignende problemer andre steder.

--
Venligst Erik N.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-07 21:35

Erik Nielsen skrev:

> Den sidste linie.
> Din value (id) på feltet er "Hestens navn" og ikke "Hest".

Hvor ser du "Hestens navn" henne?

Har du et link til siden (jeg har ikke set noget i tråden).

Id og value er i øvrigt to vidt forskellige ting - det er
problematisk at blande betegnelserne sammen.

> Jeg er heller ikke sikker på at du må have mellemrum i en id.

Det er korrekt. Det samme gælder i øvrigt for name.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Nielsen

Dato : 10-03-07 22:41

> Hvor ser du "Hestens navn" henne?
>
> Har du et link til siden (jeg har ikke set noget i tråden).

Den så jeg delvist i den medsendte kode.
Siden http://www.hesselrod-rideklub.dk/championat.html
hvor formularen kom fra.
Det kunne jeg regne ud ud fra den omtalte kode Ole sendte.

> Id og value er i øvrigt to vidt forskellige ting - det er
> problematisk at blande betegnelserne sammen.

Hans felt hedder <input id="Hestens navn" name="Hestens navn">
Han har som value brugt teksten Hest der står ud for feltet som tekst.

Jeg roder nok lidt rundt i begreberne, men det er vist bla. her der er
et problem.
Jeg håber du vil udrede begreberne, hvilket du heldigvis også
plejer, så jeg (og Ole) kan få dem på plads.

--
Venligst Erik N.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-07 23:48

Erik Nielsen skrev:

> Den så jeg delvist i den medsendte kode.
> Siden http://www.hesselrod-rideklub.dk/championat.html
> hvor formularen kom fra.
> Det kunne jeg regne ud ud fra den omtalte kode Ole sendte.

Godt set.

(til Ole): Generelt er det altid en god ide at give et link til den
side man arbejder med - det er den letteste måde at få overblik
over en problemstilling. Se også siden her:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

> Hans felt hedder <input id="Hestens navn" name="Hestens navn">

Det kan jeg se nu. Det er - som nævnt før - ikke tilladt at have
mellemrum i id- og name-parametre. Det er i øvrigt ikke nødvendigt
at bruge id i formen.

> Han har som value brugt teksten Hest der står ud for feltet
> som tekst.

Nej! "Hest" er ikke brugt som value - det er en etiket (label),
selv om den ikke er opmærket som label.

Felter i en form bygges ofte op efter følgende grundstruktur:

   Navn: <input type="text" name="navn">

Herover er "Navn: " (før inputfeltet) en etiket mens "navn" (inde i
inputkoden) er elementets navn. Værdien af elementet (value) er
tom, indtil brugeren skriver noget i feltet.

Ofte vil navnet på etiketten og navnet på formelementet være helt
eller delvist det samme - det er i sig selv ikke noget problem. Man
skal bare være klar over at det er etiketnavnet der vises, men det
er elementnavnet der submittes (sendes til formen). Når formen
submittes, sendes navn/værdi-par til formhandleren - altså fx
navn=Hans+Jensen, hvis brugeren havde indtastet "Hans Jensen" i
feltet.

Det ofte oversete label-element bruges til at knytte en etiket til
et formularfelt. Hvis man fx skriver:

   <label for="navn">Navn:</label>
   <input type="text" name="navn" id="navn">

- vil et klik på teksten "Navn:" betyde at der sættes fokus på
feltet navn (så man er klar til at skrive i feltet). Det er
specielt praktisk ved checkbokse og radioknapper, men også meget
rart ved almindelige tekstelementer.

Prøv evt. hvordan det virker her:
<http://gyros.dk/usenet/html/label.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ole Køster

Dato : 11-03-07 12:20

> [...]
>
> Jeg har ikke overblik over resten, men så lige den fejl.
> Du har sandsynligvis lignende problemer andre steder.

Tak for jeres input, syntes dog at noget af det er lidt sort snak for
mig.
Jeg er klar over det med min value ikke stemmer overens ("hest" kontra
"hestens navn", men med den udgave jeg roder med, har jeg taget højde
for det. Vil ikke pille ved den der ligger på nettet, for ikke at
overdynge modtageren af formmailen med alle mine mislykkede forsøg.
Undskyld at jeg ikke linkede til siden, men I var jo så kvikke at I
selv fandt den, hvilket jeg også havde regnet med.

Venlig hilsen Ole