MS Windows
briani 27239
backup af pc
Fra : tidemann

Dato : 08-03-07 15:51

Hej NG
Håber det er den rigtige gruppe :)

Jeg vil gerne tage en backup (et image) af hele min pc. Jeg har i min pc to
harddiske, den nye som kører med NTFS og en gammel en fra en anden computer
med FAT32.

Kan jeg tage en backup af alle drevene på den nye (C, F og G) lægge denne
backup på den anden harddisk i samme pc og være sikker på at den virker?

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Ole C

Dato : 08-03-07 16:39

tidemann skrev blandt andet:

> [...]
>
> Kan jeg tage en backup af alle drevene på den nye (C, F og G) lægge
> denne backup på den anden harddisk i samme pc og være sikker på at

Ja da, - og du kan sagtens lave et image af et NTFS drev på en harddisk med
FAT32.
Men der skal selvfølgelig være tilstrækkeligt med plads.

--
vh
Ole C.

Fra : tidemann

Dato : 08-03-07 22:08

Ole C wrote:

> Ja da, - og du kan sagtens lave et image af et NTFS drev på en harddisk
> med FAT32.

OK, tak.

> Men der skal selvfølgelig være tilstrækkeligt med plads.

Ja. :)

Fra : torben

Dato : 10-03-07 11:05

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med FAT32.
> Men der skal selvfølgelig være tilstrækkeligt med plads.

Det mener jeg nu ikke at man kan. Det kommer måske an på hvilken software
tool man bruger til at lave den backup med.
Og det andet drev skal være af samme størrelse og partition som det man
backup'et fra- mener jeg.
Det har været tilfældet med mig da jeg gjorde det samme.
Så lavede jeg partitionen ens på begge drev og så kunne jeg smide den på.
Det var nu bare nøjagtigt det samme drev jeg smed den på, havde bare om
partioneret den efter backup.
Så det med fra FAT32 til NTFS er derfor også et lidt vidt begreb hvis
partitonen ikke er identitisk.

-
Torben

Fra : Ole C

Dato : 10-03-07 16:22

torben skrev blandt andet:

> [...]
> bare om partioneret den efter backup.
> Så det med fra FAT32 til NTFS er derfor også et lidt vidt begreb hvis

Jeg bruger da Acronis True Image til at lave et komprimeret image af mit
C-drev på en ekstern USB-harddisk der er formateret med FAT32 - og er af en
ganske anden størrelse end C-drevet.
Mon dog ikke det samme lader sig gøre med for eksempel Ghost, som jeg ganske
vist ikke selv har brugt længe.

--
vh
Ole C.

Fra : tidemann

Dato : 10-03-07 19:03

Ole C wrote:

> [...]
> en ganske anden størrelse end C-drevet.
> Mon dog ikke det samme lader sig gøre med for eksempel Ghost, som jeg

Jeg har også kig på Acronis, men kan ikke helt gennemskue om den både kan
gemme _og_ gendanne, med samme program? Skal man ikke ha´ et tillægsprog.
for at gendanne?

Jeg har hentet en trial version (af 10´eren), bare lige for at prove den.
Jeg har også læst om en anden en, ImageMaker, kender I den??

Fra : torben

Dato : 10-03-07 21:37

"tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg bruger selv Norton Ghost.
Det med eksterne lagreenheder poop vinduet i Norton Ghost skal man bare
springe over hvis man har usb enheder men ikke usb lagerenheder /eksterne
lagerenheder.
Men ellers er Norton Ghost god.

Fra : Ole C

Dato : 10-03-07 22:04

> [...]

> Jeg har hentet en trial version (af 10´eren), bare lige for at prove
> den. Jeg har også læst om en anden en, ImageMaker, kender I den??

Jo den kan da begge veje - og mon ikke der ligesom i den jeg bruger, version
8, er et ikon for "Create Image" og et for "Restore Image"?
Acronis havde en overgang version 7 liggende til gratis download, men har
tilsyneladende fjernet den igen
ImageMaker kender jeg ikke - men prøv den da. Til den pris kan det næppe gå
helt galt!
Her er en beskrivelse på dansk:
http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/singlefile.php?cid=135&lid=562

--
vh
Ole C.

Fra : tidemann

Dato : 11-03-07 01:50

Her er en screen dump af den: http://www.mariannes.frac.dk/backup.jpg

> ImageMaker kender jeg ikke - men prøv den da. Til den pris kan det næppe
> [...]

Det var netop her jeg fandt den :)

Fra : Ole C

Dato : 11-03-07 12:33

tidemann skrev blandt andet:

> Her er en screen dump af den: http://www.mariannes.frac.dk/backup.jpg

De to øverste ikoner svarer til dem jeg nævnte - og jeg føler mig overbevist
om at du bliver yderligere vejledt, når du går i gang. Og der sker jo ikke
noget ved at prøve....

ImageMaker er iflg. beskrivelsen et betydeligt mindre avanceret program - og
kan ikke komprimere kopien/imaget. Men har du plads nok på
backup-harddisken, er det jo ikke noget problem.
--
vh
Ole C.

Fra : torben

Dato : 10-03-07 21:33

> [...]
> en ganske anden størrelse end C-drevet.
> Mon dog ikke det samme lader sig gøre med for eksempel Ghost, som jeg

Det er jo ikke det samme som at smide et drev backup over på et andet drev.
-
Torben

Fra : Ole C

Dato : 10-03-07 22:10

torben skrev blandt andet:

> Det er jo ikke det samme som at smide et drev backup over på et andet
> drev. -

Jeg citerer fra det oprindelige indlæg:
"Jeg vil gerne tage en backup (et image) af hele min pc"
og:
"Kan jeg tage en backup af alle drevene på den nye (C, F og G) lægge denne
backup på den anden harddisk i samme pc og være sikker på at den virker?"

Det er det jeg har svaret på - og jeg forstår i øvrigt ikke hvad du mener.

--
vh
Ole C.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 11-03-07 08:41

> [...]
> backup på den anden harddisk i samme pc og være sikker på at den virker?

Jeg har Win MCE, og der kan du vælge full imagekopi af det hele. Dog vil
prpgrammet have en diskette
til sidst. Du skal altså bruge en diskette. Jeg købte et externt til ca. 200
kr.
Omfatter alle data på denne computer, og opretter en
systemoprettelsediskette, som kan bruges til
at gendanne Windows i tilfælde af alvorlig fejl.
Windows har det jo selv liggende.!

Ole

Fra : tidemann

Dato : 11-03-07 15:42

Ole Christiansen wrote:
> [...]
> Omfatter alle data på denne computer, og opretter en
> systemoprettelsediskette, som kan bruges til
> at gendanne Windows i tilfælde af alvorlig fejl.

Jeg har ikke noget diskette-drev, så det duer vist ikke! :)