Hover på H2 og div.
Fra : C. Nielsen

Dato : 09-03-07 16:07

Her på siden http://www.checkthisout.dk/ har jeg forsøgt at lave en hover
effekt på ? tegnet i det nederste hø. farvefelt , men det virker ikke .
Jeg forstillede mig blot, at det skulle blive større ved hover.
Hvad er det jeg gør forkert ?
Jeg ville også gerne lave en hover effekt på en hel div , sådan at farven
f.x. blev en anden, eller der var et billede istedet for en farve - Kan man
det ?
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-03-07 17:59

C. Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> f.x. blev en anden, eller der var et billede istedet for en farve - Kan man

Før slutningen af head tilføjer du :

<script>
function onOverBox4() {
box4.style.backgroundColor = ny farve;
// her kan du også manipulere størrelse og placeringen gennem box4.style
}
function onOutBox4() {
// her sætter du de style attributer du har ændret, tilbage til de oprindelige
}
</script>
</head>
onmouseout="onOutBox4()">
<h2><a href="privat.htm" class="ex">?</a></h2>

Du kan også definere en CSS style for når musen er over boxen kan befinde sig
i, f.eks.
..overBox4 {
background-color = farve når mus over;
// andre style definitioner
}
Du kan så skifte mellem dem sådan:
onmouseout="this.className='box4'">
<h2><a href="privat.htm" class="ex">?</a></h2>

Håber det er forståeligt og kan bruges

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tidemann

Dato : 09-03-07 18:33

C. Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg ville også gerne lave en hover effekt på en hel div , sådan at farven
> f.x. blev en anden, eller der var et billede istedet for en farve - Kan

..box4 a:hover {
color: black;
font-size : 4.6em;
}
--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-03-07 16:14

Ja, prøv at se http://html-faq.dk/2026.asp og
http://html-faq.dk/1012.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : C. Nielsen

Dato : 10-03-07 23:21

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Ja, prøv at se http://html-faq.dk/2026.asp og
> http://html-faq.dk/1012.asp

Det er bare så skønt at komme hjem og så er der 3 svar på en løsning. Tak
for forslagene.
Jeg vil gerne prøve styre alt design fra css-arket, så jeg har valgt ikke at
bruge script løsningen.
?-tegnet , virker nu . Det var <H2> jeg havde focuseret på ,da ?-tegnet er
en H2 , og ikke hele boxen som helhed.
Jeg har læst om links og skift et billed med CSS på html - men jeg kan ikke
blive klog på hvad det er der driller.
Nu er det box3 - den turkise firkant - der skulle gerne være et andet
billede når musen er henover - men hvordan ?
Siden er her http://www.checkthisout.dk/

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : tidemann

Dato : 15-03-07 23:10

C. Nielsen wrote:
> [...]
> Nu er det box3 - den turkise firkant - der skulle gerne være et andet
> billede når musen er henover - men hvordan ?

Sådan:
#box1 a, #box2 a, #box3 a, #box4 a{
width:220px;
height:220px;
color: white;
float: left;
font-size:1.6em;
font-weight: bold;
letter-spacing : 0.2em;
text-align: center;
line-height: 180px;
text-decoration:none;
}
#box1 a{background-color: #48f558;}
#box2 a{background: url(../images/baggrunde/blomster_blaa1_220x220.gif);}
#box3 a{background:#1ECAEC;}
#box3 a:hover {background: url(../images/baggrunde/oje_220x220.gif); }
#box4 a{background-color: #8b151a;}
#box4 a:hover {color:#fff; font-size:2.4em;}

og

<a
href="http://www.checkthisout.dk/test/lone_seeberg/side_1.htm">Test

<a class="h2" href="http://www.checkthisout.dk/illu/oversigt.htm">Illu

Tror det virker :)

--
www.singingwolfs.dk - www.royalmontana.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-07 09:07

Jacob Ask skrev:

> Og hvis du vil undgå at billedet "flimrer" første gang musen
> kører over det:
>
> #boxX {
> width:xx;
> height:yy;
> backgrund-image:url(hover-billede);
> }
>
> #boxX a {
> display:block;
> height:yy;
> width:xx;
> background-image:url(baggrunds-billede);
> }
>
> #boxX a:hover { background-image:url(hover-billede); }

Hvorfor ikke bare:

#boxX a:hover { background-image: none; }

-?

Hvis hover-billedet allerede ligger som baggrund på boksen
nedenunder, burde det give samme effekt (dog ikke testet)

En anden måde at opnå det samme på er ved at forskyde et
baggrundsbillede i dobbelt størrelse ved :hover. Jeg kan ikke
huske adressen til det på stående fod, men jeg har givet et link
for nylig i et svar til Bertel.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Ask

Dato : 16-03-07 08:44

On Mar 15, 11:09 pm, "tidemann" <tidem...@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)>
wrote:

> [...]

background-image:url(baggrunds-billede);
}

#boxX a:hover { background-image:url(hover-billede); }

på #boxX a skal der nok lidt padding til for at få centreret teksten.

Dette går at boksen har hover-billedet som baggrund og derved bliver
det loaded når siden indlæses. Ovenpå dette kommer så a med baggrund
og hoverbillede.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jacob Ask

Dato : 16-03-07 08:47

En tilføgelse. Med display:block på a får du også hover-effekten til
at virke på hele kassen, og ikke kun når du er over teksten.

/ask

Fra : Jacob Ask

Dato : 16-03-07 13:12

On Mar 16, 9:06 am, Jens Gyldenkærne Clausen <j...@gyros.invalid>
wrote:

> [...]
>
> Hvis hover-billedet allerede ligger som baggrund på boksen
> nedenunder, burde det give samme effekt (dog ikke testet)

Det er self rigtigt, om ikke anden kan man for at være sikker angive
baggrundsfarve til transparent (igen ved hover).

Fra : C. Nielsen

Dato : 16-03-07 23:42

"Jacob Ask" <jacobask@gmail.com>
wrote:

> [...]

Det er self rigtigt, om ikke anden kan man for at være sikker angive
baggrundsfarve til transparent (igen ved hover).

Jubii, det virker nu. ( se her : http://www.checkthisout.dk )

Jeg har ikke fået display:block med, men det gør åbenbart ingen forskel ?
Heller ikke dette med #boxX a:hover { background-image: none; } og
transparent , hvad er fordelen ved dette ?, ligger baggrundsbilledet ikke
allerede i cachen, så det burde da ikke belaste download tiden ? eller er
det en helt anden årsag.

Tak for hjælpen.
--
Venlig hilsen
Charlotte

Fra : tidemann

Dato : 17-03-07 01:15

C. Nielsen wrote:
> [...]
> allerede i cachen, så det burde da ikke belaste download tiden ? eller er

Du burde fjerne disse fra css´en, så du ikke får dobbeltkonfekt!!

#box1 {
width:220px;
height:220px;
color: #66ffff;
background-color: #48F558;
float: left;
}

#box2 {
width:220px;
height:220px;
color: #66ffff;
background-color:inherit;
background-image: url(../images/baggrunde/blomster_blaa1_220x220.gif);
float: left;
}

#box3 {
width:220px;
height:220px;
color: #66ffff;
background-color:inherit;
background-image: url(../images/baggrunde/oje_220x220.gif);
float: left;
clear:left;
}

#box4 {
width:220px;
height:220px;
color: #66ffff;
background-color: #8B151A;
float: left;
}

og hvis du vil ha´ teksten længere ned, kan du sætte line-height til 200px;