Mærkelig oplevelse på bidvind
Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-01 22:07

Der er min opfattelse at denne gruppe mest bruges til spørgssmål om
motorsejler, men det kan være at der er en den kan hjælpe mig med et
spørgsmål ang. en europa jolle .
For et par ugersiden var jeg ude at segle i denne glimrende en mands jolle.
Det blæste godt (et gæt er omkring 10 sekundtmeter) om jeg sejlede på
bidvind. Den gode vil ville normalt give mig en god fart, men såden var der
ikke. Båden prøvede nemelig heletiden at gå i vinde. Min kamp for at få den
til at kolde kyrsen resulterende i at roret stod nærmest sidelens mens båden
sejlede ligeud. Det tog meget at min fart, men der var godt vind i sejlet
for jeg var langt ud at hænge.

Havde jeg indstillet sejlet forkert eller hvad var der galt?????

Mvh
Anders Lund

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 02-07-01 07:29

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for jeg var langt ud at hænge.
>
> Havde jeg indstillet sejlet forkert eller hvad var der galt?????

Nu sejler jeg mest kølbåd, men jeg vil mene at du havde for meget sejl. Jeg
ved godt at du ikke kan rebe på en europa jolle, men du ville sikkert have
holdt samme fart, hvis ikke højere, og næsten samme kurs, hvis du havde
slækket lidt ud på sejlet, så luften kommer ud af sejlet i stedet for at
gørre din båd luv gerrig.

En anden ting, kunne være for hule sejl, dvs. bomudhalet ikke halet hårdt
nok.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Anders Lund

Dato : 02-07-01 13:54

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> wrote in message

> [...]
> gørre din båd luv gerrig.
>
> En anden ting, kunne være for hule sejl, dvs. bomudhalet ikke halet hårdt
Du har nok ret, det var også min egen konklution. Jeg vil prøve om jeg har
samme problem neste gang jeg er ude i god vind.

Mvh
Anders Lund

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-07-01 13:02

Isang tao pinangalanan Anders Lund nagsulat :

>Der er min opfattelse at denne gruppe mest bruges til spørgssmål om
>motorsejler, men det kan være at der er en den kan hjælpe mig med et
>spørgsmål ang. en europa jolle .

Gruppen handler om al slags sejlads, så bare kom igang

> [...]
>for jeg var langt ud at hænge.
>
>Havde jeg indstillet sejlet forkert eller hvad var der galt?????

Jeg har ikke en disse forstand på trimning af europajollen, men dit
problem er helt klart, at der er for meget tryk på den bageste del af
båden. Du må enten trimme sejlet fladere, og/eller slække på skødet.

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Rune

Dato : 02-07-01 21:07

Prøv næste gang at slække løjgangen længere ud. Stram cunningham og udhal.
Og prøv at sejle bare en lille smule højere i pustene, så e-jollen ikke
krænger for meget over. Den går meget bedre uden for meget krængning.

Fra : Gunnar W. Holm.

Dato : 02-07-01 21:12

Hvad er: "Sekundmeter" ??? Jeg troede det hed "Meter i sekundet" !!!
Nå - jeg er i det drillesyge hjørne, men det hedder faktisk "Meter i
sekundet" ligesom det hedder "Kilometer i timen" når man snakker om
hastighed på land.

God sejlads.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-07-01 22:55

Isang tao pinangalanan Gunnar W. Holm. nagsulat :

> [...]
>Nå - jeg er i det drillesyge hjørne, men det hedder faktisk "Meter i
>sekundet" ligesom det hedder "Kilometer i timen" når man snakker om

Sekundmeter, er et udtryk der er mere mundret. Man er vel egentlig
heller ikke i tvivl om hvad der menes med "sekundmeter", vel?

Fra : Allan Anonym

Dato : 02-07-01 23:34

"Gunnar W. Holm." <gholm@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Nå - jeg er i det drillesyge hjørne, men det hedder faktisk "Meter i
> sekundet" ligesom det hedder "Kilometer i timen" når man snakker om

Det er ikke det samme. Det hedder måske meter i sekundet, når man er på land
og i vejrudsigten i TV, men ude på søen hedder det sekundmeter :)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-07-01 23:42

> [...]
> Nå - jeg er i det drillesyge hjørne, men det hedder faktisk "Meter i
> sekundet" ligesom det hedder "Kilometer i timen" når man snakker om

Skal vi nu være helt på tværs så hedder det meter pr. sekund (m/s) og
kilometer pr. time (km/t)!

Mvh
Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-07-01 23:51

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> wrote in message
> [...]
> for jeg var langt ud at hænge.
>
> Havde jeg indstillet sejlet forkert eller hvad var der galt?????

Din mast skal længere for over og bom udhalet skal strammes for at opnå et
fladere sejl. Din cunningham må ikke være for stram idet du flytter dybden i
sejlet agterud og dermed også sejlcenteret! Hvis du har mulighed for det
skal sværdet vippes så langt bag over dvs. toppen (det der stikker op ad
sværdkisten) skal frem i sværdkisten. Du skal desuden sørge for at holde
båden relativt plan.
Afhængig af hvor høje bølger der er, kan du også flytte dig længere frem i
båden. Afhængig af din størrelse(vægt) og bølgehøjde kan du godt komme til
at sidde "hen over" løjgangen. Hvis der er høje krabbe bølger bliver du nødt
til at sidde lidt til bage i båden for at få snuden op over bølgerne. Er der
fladt vand skal du sidde langt fremme for at holde snuden nede!

Mvh
Lars