Formatere eksterne disk
Fra : Steen

Dato : 08-03-07 10:08

Jeg har en Lacie usb-disk.
Jeg har før prøvet at flytte filer fra min Mac til en Windows-maskine
via denne transportable disk, men Windows kunne ikke finde disken.
Problemet var muligvis, at jeg har formateret disken som Mac OS -
udvidet (journaled).
Nu skal jeg have en stak billedfiler til fremkaldelse, så denne gang vil
jeg jo gerne være sikker på, at fotoforretningen kan læse min disk - de
bruger jo nok Windows.

Med Diskværktøj kan jeg formatere i tre formater:
- Mac OS - udvidet (journaled)
- Mac OS - udvidet
- UNIX Arkivsystem
Hvad bør jeg bruge?
Jeg troede jeg kunne bruge FAT, så normalt bruges af Windows, men det
tilbyder Diskværktøj åbenbart ikke.

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lyrik

Dato : 08-03-07 13:33

Den 08.03.2007 kl. 10:07 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> [...]
> - UNIX Arkivsystem
> Hvad bør jeg bruge?
> Jeg troede jeg kunne bruge FAT, så normalt bruges af Windows, men det
++++++++
Det forstår jeg ikke. For jeg har også en Lacie USB disk. Under fanebladet
"Partition" kan jeg vælge FAT såvel som de andre formater.

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Steen

Dato : 08-03-07 15:23

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det forstår jeg ikke. For jeg har også en Lacie USB disk. Under fanebladet
> "Partition" kan jeg vælge FAT såvel som de andre formater.

Hmm, kan være jeg kigger et helt forkert sted...
Jeg ville bruge programmet "Diskværktøj" til at formatere med, og der
var angivet de tre variationer. Hvor finder du det omtalte faneblad?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lyrik

Dato : 09-03-07 11:05

Den 08.03.2007 kl. 15:23 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> Hmm, kan være jeg kigger et helt forkert sted...
> Jeg ville bruge programmet "Diskværktøj" til at formatere med, og der
> var angivet de tre variationer. Hvor finder du det omtalte faneblad?

+++++++++
I diskværktøj. Ude til venstre foroven vælger du disken. Min hedder "
298,1 Gigabyte Seagate" så står der et navn nedenunder som man har givet
den "LACIE" eller andet. Jeg markerer "Seagate".
Så markerer jeg fanebladet "Partition" Ude til højre er der et navn og
nedenunder et "rullegardin" hvor valgene blandt andet er:
"MS-DOS arkivsystem"=FAT

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Steen

Dato : 09-03-07 12:29

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Så markerer jeg fanebladet "Partition" Ude til højre er der et navn og
> nedenunder et "rullegardin" hvor valgene blandt andet er:

Hej Jens

Under "Partition" har jeg ikke den mulighed
Under "Slet" har jeg tilgengæld muligheden for at vælge MS-DOS File
System. Er det FAT?

Tak til andre som har foreslået mulighederne for at gøre det i Windows.
men jeg foretrækker at lære det på Mac, jeg bruger kun nødtvunget
Windows

--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lyrik

Dato : 09-03-07 12:56

Den 09.03.2007 kl. 12:28 skrev Steen <isteen@gmail.com>:

> Hej Jens
>
> Under "Partition" har jeg ikke den mulighed
> Under "Slet" har jeg tilgengæld muligheden for at vælge MS-DOS File
> System. Er det FAT?
+++++
Ja!

Hilsen
Jens

--
Sendt med iso-8859-1.

Fra : Steen

Dato : 09-03-07 16:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> +++++
> Ja!

Fjong - Windows siger FAT32 efter jeg formaterede i MS-DOS File
System med Diskværktøj - så nu spiller disken fint sammen med både Mac
og Windows.
Tak for hjælpen
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-07 17:12

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Under "Slet" har jeg tilgengæld muligheden for at vælge MS-DOS File
> System. Er det FAT?

Kiggede lige efter. Du kan formattere HELE disken ved at slette som
MS-DOS. Den vil ikke formattere en enkelt partition som FAT.

Det er 10.3

Fra : Steen

Dato : 09-03-07 21:21

> Kiggede lige efter. Du kan formattere HELE disken ved at slette som
> MS-DOS. Den vil ikke formattere en enkelt partition som FAT.
>
> Det er 10.3

Jeps, sådan fandt jeg osse ud af det
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-07 14:31

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Jeg troede jeg kunne bruge FAT, så normalt bruges af Windows, men det
> tilbyder Diskværktøj åbenbart ikke.

Kawær disken er for stor? Under XP går grænsen ved 32 Gb cirka.

Fra : René

Dato : 08-03-07 15:27

jeg oplevede det samme med min maxtor 320 gb den kunne jeg heller ikke
formattere i fat32 på maccen, men jeg kunne på pcen og den kører fint nu på
maccen

/René

--
-

Fra : Steen

Dato : 08-03-07 15:50

René <rhsin(fjernher)@post4.(ogher)tele.dk> wrote:

> jeg oplevede det samme med min maxtor 320 gb den kunne jeg heller ikke
> formattere i fat32 på maccen, men jeg kunne på pcen og den kører fint nu på
> maccen

Også formateret i Diskværktøj?
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Steen

Dato : 08-03-07 19:18

René <rhsin(fjernher)@post4.(ogher)tele.dk> wrote:

> jeg oplevede det samme med min maxtor 320 gb den kunne jeg heller ikke
> formattere i fat32 på maccen, men jeg kunne på pcen

Prøvede at stikke Lacie i lommen, og gå hen til en kammerat med Windows
XP. Når jeg satte Lacie til hans maskine, kunne jeg overhovedet ikke se
disken via "Denne computer"!
Sjovt nok optrådte ikonet "sikker fjernelse af hardware" fint på
computeren, men min disk formateret i Mac OS - udvidet (jounaled) kunne
overhovedet ikke ses på computeren, så jeg kunne altså ikke formatere
den, på den måde.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 08-03-07 20:09

Steen skrev:
> [...]

> computeren, men min disk formateret i Mac OS - udvidet (jounaled) kunne
> overhovedet ikke ses på computeren, så jeg kunne altså ikke formatere
Hej Steen

Windows XP kender ikke noget til Mac filsystemer overhovedt!

Du bør formatere disken fra en Windows maskine i FAT32 format, så kan
din Mac og en Windows maskine begge læse og skrive på den.

Kent Wormsdorf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-07 21:40

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@hotmail.com> writes:

> Du bør formatere disken fra en Windows maskine i FAT32 format, så kan
> din Mac og en Windows maskine begge læse og skrive på den.

Jeg endte med at bruge Knoppix på en PC - DEN kunne formattere uden
diverse politiske begrænsninger.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 08-03-07 21:13

Steen skrev:

> [...]
> computeren, men min disk formateret i Mac OS - udvidet (jounaled) kunne
> overhovedet ikke ses på computeren, så jeg kunne altså ikke formatere
Iøvrigt bør du nok benytte Windows XP's administrative værktøjer i
kontrolpanelet til at finde disken og formatere disken.

Kent Wormsdorf

Fra : Steen

Dato : 08-03-07 22:29

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> Iøvrigt bør du nok benytte Windows XP's administrative værktøjer i
> kontrolpanelet til at finde disken og formatere disken.

Jeg prøvede alt hvad jeg kunne huske fra Windows, men jeg kunne ikke
finde disken i win xp.
Hvis du kan huske fremgangsmåden, ville jeg være taknemmelig
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-03-07 22:44

isteen@gmail.com (Steen) writes:

> Jeg prøvede alt hvad jeg kunne huske fra Windows, men jeg kunne ikke
> finde disken i win xp.
> Hvis du kan huske fremgangsmåden, ville jeg være taknemmelig

XP kan ikke formattere FAT32 større end 32 Gb, men sagtens BRUGE dem
når først de er formatterede.

Du kan _SE_ drevet ved at højreklikke på "my computer" og vælge
"manage" (engelsk XP). Der kan du se disken og ændre partitioner mv.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 08-03-07 22:38

Steen skrev:

> Jeg prøvede alt hvad jeg kunne huske fra Windows, men jeg kunne ikke
> finde disken i win xp.
> Hvis du kan huske fremgangsmåden, ville jeg være taknemmelig
Hmmm...
Nu sidder jeg ikke lige foran en Windows XP maskine, så det er lidt
bøvlet at "huske"

Der er vitsnok et.... Naaa...

Læs hellere denne artikel hos Microsoft:
http://support.microsoft.com/kb/309000

Det skulle hjælpe.

Kent Wormsdorf

Fra : René

Dato : 09-03-07 12:57

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> computeren, men min disk formateret i Mac OS - udvidet (jounaled) kunne
> overhovedet ikke ses på computeren, så jeg kunne altså ikke formatere

lidt underligt... jeg brugte programmet swissknife på pcen
http://www.compuapps.com/download/Swissknife/swissknife.htm den maxtor jeg
havde købt var ntfs formatteret så kørte oprindeligt fint på pcen men kunne
kun læse på maccen ikke skrive.. så derfor omformatterede jeg den med
swissknife til Fat32 og sidenhen har den kørt perfekt... hvilket jeg også
med succes har brugt på langsomme usb memorysticks på 4gb

/René