hvide pletter og flossede kanter
Fra : Fleck

Dato : 01-07-01 21:40

Hvad er den bedste behandling imod hvide pletter på finnerne?

Flossede finnekanter med en mælkehvid belægning er det sygdomstegn
eller kan det opstå efter kamp ?

Fra : Aardvark

Dato : 01-07-01 21:42

Flossede finner med belægning er begge...kamp og råd...finder flåsser..og
går i råd.....jeg behandler effektivt med et Tetra-mærke...kan være andre
har et bedre middel.

Især mine Pseudotropheus har det problem...da de slås meget..indimellem.

/Brian

Fra : Madsen

Dato : 01-07-01 22:17

"Fleck" <fleck@ofir.dk> skrev:

> Hvad er den bedste behandling imod hvide pletter på finnerne?

Temmelig sikkert er det fiskedræber. Behandles med Faunamor.
Gør det så hurtigt som muligt.
Fiskedræber starter oftest på finnerne og efter nogle dage har det
spredt sig til resten af kroppen. Det er små hvide prikker på størrelse
med et knappenålshoved. Det kan også være forkølelelsespletter,
men de ligner mere puddersukker og ligger ofte tættere end fiske-
dræber. Fiskedræber er det mest almindelige. Har du evt. et billede
af det?

Dette er taget fra en eller anden akvarieside og som jeg tidligere
har sendt her i gruppen:

Fiskedræber (Ichthyopthirius) :
Ca. 1 mm store, skarpt afgrænsede pletter særligt synlige i finnerne
hos alle fisk (også tetraarter)

Oodinium (Forkølelsespletter) :
Ca. 1/10 mm store gullige tætsiddende prikker, særligt på finner og
på fiskens øvre del (ikke hos tetraarter)

> Flossede finnekanter med en mælkehvid belægning er det sygdomstegn
> eller kan det opstå efter kamp ?

Det kan opstå i forbindelse med kamp og de er så måske flossede
fordi andre fisk har bidt i dem. Det skal dog ret hurtigt vokse ud igen
og hvis det ligner sådan noget mælkevidt skumgummiagtigt stads,
så kan det være finneråd som Brian snakker om.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.