Silkeworm- kan det passe et spil 19 år eft~
Fra : Kim2000

Dato : 07-03-07 18:44

Inspireret af Thomas' indlæg vil jeg da lige bringe en anmeldelse af
Silkworm til Amiga (Anmeldt i DC44 med skærmbilleder og alt det der). Godt
nok fremgår det af anmeldelsen, men da ingen jo siger alle kommer igennem
den, så stiller jeg spørgsmålet med det samme. Er det ærlig talt ikke en
lidt af en falliterklæring at et spil fra 1989 fortsat er et af de bedste
skydespil på markedet?

Jeg synes slet ikke jeg kan komme i tanke om et lignede actionspil på PC.
Let tilgængeligt, hurtigt action og en sværhedsgrad der er til at snakke
med. Men skal jeg finde lignende spil på dagens pc markede, så er man da
vist henvist til PD spil eller hvad? Alt respekt for den slags spil, men de
spil jeg har spillet mangler altså lige det sidste før de er fremragende.

Og anmeldelsen:

Verden er blevet overtaget af en computer, der styrer hele verdens maskiner.
Det er din opgave at stoppe den, det kan du gøre enten i en helikopter eller
i en jeep, eller hvis du har en ven, så kan man være 2. Herefter går det løs
over 12 levels, 12 end of levels bosser og masser og atter masser af
fjender. Der forskellige bonus skydevåben, beskyttelsesting osv.

I 1988 udgav Tecmo og Random Access Silkworm til både 8 og 16 bit
maskinerne. Og man kan sige ret meget omkring det spil. Bl.a. at jeg vil
påstå, at vi hverken før eller siden har set et shoot'em up spil, der i den
grad forstod sin genre.

Autofire, uendelig ammo, 40-60 sprites på skærmen på én gang, og når man
dør, så gendannes man sekundet efter. Når man er helt død tager det under 10
sekunder at vende tilbage til action. SÅDAN! Ikke alt muligt udenoms
skrammel, hårdt pumpede action, fantastiske lydeffekter, fremragende
lynhurtig grafik. Bevares en PC kan måske nok lave det bedre, men sker det?
Nejvel. Dagens spilscene skal af en eller anden grund byde på 23
mellemsekvenser, 3D grafik - uanset om det dur i spillet eller ej - musik,
reklamer og uendelig lange sørgmodige scener, når man dør. Som om grafikerne
bare ønsker at prale med deres evner. Når jeg sætter mig ned for at spille,
så er det netop sådan det skal laves. Her kommer pulsen op og du bliver
opslugt. Hvis du ikke har en joypad/stick, så kan du styre med tasterne, men
det er bestemt ikke optimalt.

Kort sagt, og måske sørgeligt nok, så er Silkworm formentlig NITTEN (19) år
efter sin ankomst på markedet det bedste bud på et shoot'em up. Ikke for
svært, ikke for let og så kan man være to på skærmen. Alene Silkeworm er
grund nok til at have UAE på din computer.

mvh

Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 18:56

Kim2000 wrote:
> [...]
> lidt af en falliterklæring at et spil fra 1989 fortsat er et af de bedste

Må jeg henlede opmærksomhed på både Xenon og Sidewinder :)

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-07 19:09

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg henlede opmærksomhed på både Xenon og Sidewinder :)

Udover de da vist begge er nogenlunde fra samme tidsperiode (kom de
nogensinde til PC?), så fandt jeg aldrig ud af hvad der var fantastisk ved
Xenon, men Sidewinder var jeg helt vild med, må lige se om det er til at
opspore på nettet.
mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-07 21:06

Kim2000 wrote:

> [...]
> Xenon, men Sidewinder var jeg helt vild med, må lige se om det er til at

Ja Sidewinder var i en klasse for sig, en barndomsven og jeg delte
opgaven, en sørgede for at holde våbenene kørende og den anden styrede
skuden... stort.