Collision på netværk ??
Fra : Flemming Hansen

Dato : 30-12-00 22:18

Hejsa...

Jeg har sat et lille netværk op, mellem to maskiner og en ADSL router.
Det hele suser gennem en hub 10mbit.
Problemet er at der sker utroligt mange collisions når jeg overfører mellem
de to maskiner (Win98).
Hvad kan jeg gøre for at undgå dette ??
De to maskiner står lige ved siden af hinanden, med 1 meter utp kabel, kat5,
til hubben.

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-12-00 23:14

On Sat, 30 Dec 2000 22:17:54 +0100, "Flemming Hansen"
<unlimited@get2net.dk> wrote:

> Jeg har sat et lille netværk op, mellem to maskiner og en ADSL router.
> Det hele suser gennem en hub 10mbit.
> Problemet er at der sker utroligt mange collisions når jeg overfører
> mellem de to maskiner (Win98).

Kollisioner er ikke en fejl i shared ethernet (som når du bruger
en hub); det er simpelthen sådan shared ethernet virker. Se evt.
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=kollision

Men *mange* kollisioner er naturligvis et problem, og det kan
skyldes mange ting. I dit setup kan det være et defekt netkort,
en defekt hub, dårlige kabler etc.

Hvordan definerer du 'utroligt mange'?

> Hvad kan jeg gøre for at undgå dette ??

Hvis det er en hardware-fejl, kan du skifte den defekte stump ud.
Hvis du køber en switch, er det helt slut med kollisioner.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-12-00 23:21

Asbjorn Hojmark skrev:
> Hvis du køber en switch, er det helt slut med kollisioner.

Da kun hvis man kører fuld duplex?
En switch og en PC kan da vel lige så vel sende samtidig, som to stk. PC'er
kan?

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-12-00 00:05

On Sat, 30 Dec 2000 23:21:16 +0100, "Tomas Christiansen"
<toc@blikroer.removethis.dk> wrote:

> Da kun hvis man kører fuld duplex?

Ja, men hvorfor skulle man ikke det?

> En switch og en PC kan da vel lige så vel sende samtidig, som
> to stk. PC'er kan?

To pc'er (forbundet med et krydset kabel) kan skam også køre fuld
duplex.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-01-01 22:04

Asbjorn Hojmark skrev tidligere:
> Hvis du køber en switch, er det helt slut med kollisioner.

Jamen, det var bare denne sætning, som jeg studsede over.
Var der noget, som jeg totalt havde misforstået, eller er sætningen ikke
altid sand?

Jeg tror at vi er helt enige!

-------
Tomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-01-01 22:11

On Mon, 1 Jan 2001 22:03:46 +0100, "Tomas Christiansen"

> Jamen, det var bare denne sætning, som jeg studsede over.

Det er slut med kollisioner, underforstået fordi man kan køre
fuld duplex, og da der ikke er nogen god grund til ikke at gøre
det, er sætningen 'sand'.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/