Sus på den analog forbindelse?
Fra : Jacob

Dato : 01-07-01 21:04

Kan nogle hjælpe mig med en løsning!

Jeg oplever sus i røret når jeg vil bruge min analog forbindelse! Linien
kommer ud fra den analog udgang på mit Lasat Speed II modem. Derefter bliver
signalet sendt videre rund i huset på 2 ledere i mit 4 lederkabel (2 ledere
bliver brugt til at føre det digitale signal op til NT-boksen). På vej
rundet i huset er der 4 samledåser! Kan dåserne være støjkilden? Her sidder
ledningerne jo bare "klemt" ned i stikkene.

Jeg tror selv det støj fra det digitale signal der støjer! For når sætter
analogtelefonen direkte til modemet er der ingen problemer!

Har nogle af jer oplevet det samme? Hvordan kan det løses?

/Jacob

Fra : S.J.

Dato : 01-07-01 21:51

Jacob skrev i meddelelsen <9hnvgb$hg8$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>analogtelefonen direkte til modemet er der ingen problemer!
>
>Har nogle af jer oplevet det samme? Hvordan kan det løses?

Hvilke farver bruger du til hvad i det 4 leder kabel ?

--
MVH
SJ

Fra : Jacob

Dato : 02-07-01 18:43

Jeg bruger farverne gul og brun til det "rå" datasignal ind i huset!

Blå og rød bruges til det analog signal fra modemet!

/Jacob

Fra : S.J.

Dato : 02-07-01 20:29

Jacob skrev i meddelelsen <9hqbje$l3p$1@news.inet.tele.dk>...
>Jeg bruger farverne gul og brun til det "rå" datasignal ind i huset!
>
>Blå og rød bruges til det analog signal fra modemet!
>
>/Jacob

Hej Jacob.
Ja det er jo rigtigt nok.
Jeg tænkte at du måske havde brugt f.eks. rød-gul og blå-brun eller
lignende.
Hvis man får splittet parrene på denne måde kan det nemt give støj på
linien.
Men det er jo ikke tilfældet her.Du bruger et par til hver linie.

Har du fået trykket ledningerne rigtigt ned i klemmerne i dåserne?

Er det gul-brune par samlet i de samme dåser eller kører det ubrudt igennem
til NTén?
Hvis de ligger sammen med de rød-blå ledninger i dåserne så prøv at svinge
dem ud af dåserne.
Når de ligger sammen uden at være snoede,kan der godt overføres støj mellem
parrene.

Prøv evt. at skille den analoge linie i dåserne.Tilslut så den første dåse.
Hvis der ikke er støj her så monter den næste o.s.v.
På den måde kan du se hvor på ledningen støjen kommer ind.
--
MVH
S.J.

Fra : MB

Dato : 02-07-01 20:34

Hej Jacob

Det er ikke isdn-signalet der "støjer", da det er et digitalt signal som
ikke påvirker et analogt ( med mindre der er en kortslutning eller andet
forkert forbindelse mellem de to lader-par). det er højst sandsynligt at der
er dårlig forbindelse i din analog installation, altså darlige ledninger
eller dårlige stik, samlinger m.v. dette forklarer også støjen forsvinder
når du sætter telefonerne direkte i lasat'ens analog-porte. Der fjerner du
jo netop det analog ledningsnet mellem modem og telefoner og dermed
støjkilden.

MB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-07-01 20:54

"MB" <broekner@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke isdn-signalet der "støjer", da det er et digitalt signal som
> ikke påvirker et analogt

Vrøvl, al elektrisk højfrekvent strøm kan inducere støj i nabopar

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Anders Larsson \(Rem~

Dato : 03-07-01 00:02

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:9hqjga$ldp$1@news.inet.tele.dk...
> "MB" <broekner@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vrøvl, al elektrisk højfrekvent strøm kan inducere støj i nabopar
>
> --

Jeg må nok give MB (mest) ret, selvom det selvfølgelig er muligt med en
maget kraftigt induktion at påføre støj i parsoede kabler.
MEN... såfremt et parsnoet kabel er monteret korrekt, vil du få samme støj
overlejring i begge ledere.
Så selvom jeg giver MB mest ret, skyldes dette ikke at ovenstående støj
immunitet kun gælder ved differential signaler, men at det faktisk er den
normale fejl ved analoge installationer - hvilket jo grundlæggende var hvad
spørgsmålet handlede om.

Faktisk har jeg oven i købet selv måtte døje med tilfældet med støj på en
analog tlf. Selvom alle vægstik er udført som RJ45 stik med CAT5 kabling -
da de også benyttes til et 100M netværk, ISDN, Analog samt iøvrigt audio -
mistænkte jeg da ikke kablingen. Nææ... det var såmænd bare en enkelt leder
jeg ikke havde fået trykket ordentligt ind i vægtstikket. Herefter har der
ingen støj været på den pågældende analoge tlf....

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-07-01 09:27

"Anders Larsson (Remove x)" <x.BitNix@NoSpam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må nok give MB (mest) ret, selvom det selvfølgelig er muligt med en
> maget kraftigt induktion at påføre støj i parsoede kabler.

Ja, det var mest kommentaren om at digitale signaler ikke påvirker analoge
jeg stejlede over

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jacob

Dato : 04-07-01 21:15

tak for de mange svar. Jeg vil i weekenden lige gå ledningsnettet igennem!

/Jacob

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:9hrvje$jgp$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Finn L. Madsen

Dato : 24-07-01 20:59

Hej Jacob
Har du fået styr på dit sus, det er jo en gammel sag, ellers ved jeg godt
hvad det er. Det er det stykke kabel hvor både analog- og
digitalforbindelsen løber, der er sygt, der er nogle gamle typer kabel hvor
parsnoningen er så elendig at det ellers kan være nok, det skal skiftes.
Hilsen
Finn

Fra : Claus Skovbo

Dato : 05-07-01 23:20

Hej.

Jeg var ude for efter at have fået ISDN, netop at der var sus og skratten i
røret.
Telemontøren fandt frem til at ledningen mellem centralen og vores hus var
for lang.
Han koblede om til kortere ledninger, og støjen var væk.

Hilsen Claus Skovbo