At gejle sig op til "ufrivillige bevægelse~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-02-07 21:30

At gejle sig op til "ufrivillige bevægelser"

Jeg har aldrig bevidst gejlet mig op til at stamme, omend jeg har
påskønnet, at min underbevidsthed fik mig til at stamme frygtsomt og
tidobbelt, når jeg stoppedes af politiet for at køre uden cykellygte -
og derved aldrig fik bøde.

Men jeg fornemmer, at både min og mine søskendes stammen i ungdommen
var en bøn om opmærksomhed - omend ikke særlig smart. Mange lytter
tavst og med medlidenhed, når man har en talefejl - eller tics. Man er
i centrum. Men det er kortsigtet og dumt, for det stjæler tid og
irriterer.

Jeg læser nu at Den Amerikanske Lægeforening(AMA) ser tics (Sct
Vejtsdans) som noget der går i sig selv, hvis det ignoreres, og man
betragter påfaldende hosten, gøen, grynten og bandeord(Tourette
Syndrom) som en slags verbale tics - alle rammer især drenge, der jo
skal gøre sig bemærket mere end piger, der har fået den evne forærende
i kraft af udseende.

De smukke og intuitivt vise piger behøver ikke gejle sig op til noget.

"Den kendsgerning, at en troende er lykkelige end en skeptiker, har
ikke større betydning for sagen end at en beruset mand er lykkeligere
end en ædru. Lykken ved lettroenhed er en billig og farlig følelse".
Bernard Shaw

DVS MAN GEJLER SIG OP TIL RELIGIØS TRO OG LYKKE - helt som man med
sprut gør sig beruset.

Og den småsindsyge som stammen, Tourettes Syndrom, tics og lignende
er, er også noget man gejler sig op til og som går i sig selv, hvis
ikke det holdes i live pr velmenende ynk og terapi.

Mange småting kan bidrage til at man kommer ind i en dum vane med
ufrivillige unoder, hvilket bl.a. den britiske kong Georg3 gjorde og
det forklares ved smerter fra stofskiftesygdommen porfyri. Det kan
have kuet ham, så han måtte slå igen - og at han som konge aldrig fik
modspil, har nok provokeret selvdestruktiv ulykkesfugl-tendens i ham
til at han "teede sig tosset" og stammede lidt og slog på tyendet -
helt som den samtidige danske Christian7

En britisk filosof Samuel Johnson på den tid passer også ind i
billedet - han var fattig og havde mange infektioner der bl.a. gav ham
uren hud og hans ansigtsgrimasseren tiltrak ham opmærksomhed og hans
store intelligens blev talt om, og da man ville lade en
universitetsuddannet ufarlig person få berømthed ved at lave en
Britisk Ordbog som paralel til de franske encyklopædier, blev han
valgt til jobbet og blev berømt på det - og på sine mange aforismer

- og hans Tics, Tourette Syndrom og depression blev en charme,
der aftvang respekt.

- Det er også et aspekt af aflednings-manøvre
(overspringsbevægelse) ved de mange typer selvopgejlet , repetitiv,
ufrivillig tvangshandling

Samuel Johnson (1709-1784)English Author

"Happiness is nothing if it is not known, and very little if it is not
envied. Samuel Johnson, English Author

"Pity is not natural to man. Children always are cruel. Savages are
always cruel. Samuel Johnson 1763

Hell is paved with good intentions. Helvede er brolagt med gode
forsætter Samuel Johnson

We are inclined to believe those we do not know, because they have
never deceived us Samuel Johnson (1709-1784)English
Author

Men seldom give pleasure when they are not pleased themselves.
Samuel Johnson

Hope is itself a species of happiness, and perhaps the chief happiness
which this world affords.Love of food is sincere Samuel
Johnson (1709-1784)English Author

Whatever enlarges hope will also exalt courage Samuel Johnson
(1709-1784)English Author.

Efterhånden som en mand bliver ældre, opnår han hvad der er bedre end
beundring - dømmekraft til at skatte tingene efter deres sande værdi.
Samuel Johnson

Patriotism is the last refugee of the scoundrel. Samuel Johnson

"Ingen er hykler i sine egne øjne"Samuel Johnson

The master of mechanics laughs at strength.Samuel Johnson

Unless a woman has an amorous heart, she is a dull companion.
Samuel Johnson

Beundring og kærlighed er som at være beruset af champagne; sund
dømmekraft og venskab som at være oplivet af den. -
Samuel Johnson

Man is not weak - knowledge is more than equivalent to force.The
master of mechanics laughs at strength.Samuel Johnson

Boswell: Men er ikke frygt for døden naturlig for mennesket?
Dr. Johnson: I saa høj grad, sir, at hele livet bestaar i at holde
tanken om den borte. Samuel Johnson

Lawful and settled authority is very seldom resisted, when it
is well employed. Johnson

There is no kind of idleness by which we are so easily seduced as that
which dignifies itself by the appearance of business. Samuel
Johnson

Prejudice not being founded on reason cannot be removed by argument.
Samuel Johnson