Skære i glasfiber med stiksav
Fra : Per Christiansen

Dato : 07-03-07 21:26

Hej
Jeg skal lave hul i en glasfiber båd.
jeg vil bruge en stiksav vilke klinge skal jeg bruge
og skal jeg køle med moget.

Fra : john

Dato : 07-03-07 22:30

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg skal lave hul i en glasfiber båd.
> jeg vil bruge en stiksav vilke klinge skal jeg bruge
> og skal jeg køle med moget.

Hej Per
du kan købe en diamantklinge til stiksaven, og hvis du bare saver roligt, så
er der ikke behov for køling

hilsen John

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-03-07 23:08

Du kan også køre med en helt alm fin flinge. Den bliver hurtigt slidt, men
de koster jo ikke ret meget.

Bjarke

Fra : Per Christiansen

Dato : 08-03-07 15:40

> Hej Per
> du kan købe en diamantklinge til stiksaven, og hvis du bare saver roligt,
> så er der ikke behov for køling
>
> hilsen John

Hvor og hvad koster en diamant klinge.

Fra : ThomasB

Dato : 08-03-07 16:14

Per Christiansen skrev:
> Jeg skal lave hul i en glasfiber båd.
> jeg vil bruge en stiksav vilke klinge skal jeg bruge
> og skal jeg køle med moget.

Du kan bruge en alm. fintakket savklinge.

Husk at save fra den side, hvor du vil have "flosserne".

Fra : Per Nordahl

Dato : 08-03-07 17:18

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse

> Du kan bruge en alm. fintakket savklinge.
>
> Husk at save fra den side, hvor du vil have "flosserne".

Hvis behovet skulle være der. kan man også få tilsvarende klinger med
"tænderne", vendende modsat altså nedefter:

Mvh. "Thulfen"

Fra : Per Christiansen

Dato : 08-03-07 19:18

Tak for alle de bud.

Det bliver nok en fintakket klinge

Tak.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-03-07 13:07

Hej Per,

Her er der en oversigt over de forskellige klingeformer og deres
formåen:

http://www.vikingsaw.dk/files/pdf/VIKING_CATALOGUE_26-1.PDF

Desuden et link til en maskine som er meget anvendelig på
arbejder der skal udføres på en båd:

http://www.fein.de/feindownload/da/FEIN_MULTIMASTER_da.pdf

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-03-07 16:03

"Harding E. Larsen (slet UT7ZK)" <harding@UT7ZKlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11734423180.241972463920131@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> http://www.vikingsaw.dk/files/pdf/VIKING_CATALOGUE_26-1.PDF
>
> Desuden et link til en maskine som er meget anvendelig på

Utroligt informativt link du fandt der, vedr. div. klinger.
Jeg kan bare ikke hitte den med modsatte/nedadvendte tænder ?
Jeg har dem selv. i tømrerfirma. eller er de "næsten" hemmelige.
Købt gennem Würth. Måske kun firmaer?

Vedr. Fein-saven (værktøjet) er det et af mine bedste stykker værktøj, i
samlingen.
Men husk, for alt i verden, at den skal kunne reguleres. elektronisk i
hastighed. (omdrejninger).
Det ikke mask. der koster så meget mere, men klinger + plus div. løber
hurtigt op.
Tre-kant,sliber. glem den. men ellers næsten alt andet tilbehør - er
super.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-03-07 20:57

Hej Per,

Ja der findes mange gode links på nettet, Google er min ven.

Er det virkeligt rigtigt at de savklinger er så hemmelige!
Så har vi en meget hemmelig tømmerhandel på Kongelundsvej
der,...tys tys.. har så mange at de sælger af dem.

Fein-saven er virkeligt et stykke rigtigt godt specialværktøj
med elektronisk regulering forstås og med mange
anvendelsesmuligheder. Det er ikke billigt kineserkram, men
prof. værktøj, den koster nok i området af 2000,-, det er
rigtigt at de forskellige typer klinger koster kassen.
Det er næsten som sammenligning til printere og blækpatroner.
Der er vist kun dette firma der laver denne type sav, der kan
holde. Der er lagt mange udviklingsomkostninger i denne, en
afballanceret sag. Skal man skære helt ind til en vinkelret
flade eller skære gamle nodder op, skære i glasfiber, honeycomb
ect. er den perfekt.

Trekant/deltasliber er perfekt til små hjørner, den er absolut
ikke beregnet til større flader, for så er den hård både ved
slibepapir og pengepung.
Rigtige håndværkere bruger heller ikke en skruetrækker som
mejsel.

Mvh/Harding