"Størrelse" på både
Fra : kalvoere

Dato : 05-03-07 19:05

Hej,
Er der nogle her i gruppen der kan give en kort og præcis, eller måske
bare en "tommelfingerregel" omkring størrelse (længde og vægt) på både
inden man skal til at investere i et bevis der er et nummer større end
duelighedsbevis?

Jeg har søgt og fundet beregningerne flere steder, men det er ikke for
almindelige mennesker at regne ud hvor stor en båd man kan købe før
man overskrider grænsen ved de ca 15 meter.

Både i dag kan for de flestes vedkommende jo sagtens ligge deroppe.

MVH

/Lars

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-07 20:02

"kalvoere" <Lars.Helsboel@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

15 meter, det er ikke så lidt, det er sjældent jeg ser en "lystbåd" på den
størrelse, men vi kommer nok ikke de samme steder

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-07 21:30

Hej Lars,

Du kan tage udgangspunkt i denne bekendtgørelse:

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2002/0046505.htm

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-03-07 22:22

Jeg forstår ikke dit spørgsmål "... stor en båd man kan købe før man
overskrider grænsen ved de ca 15 meter."

Du kan køber en båd der er op til 15 meter lang. 15 meter svarer nogenlunde
til 46 fod, hvis man er mere til de gammeldavs længdemål. Alle moderne både
opgives dog i meter, selvom nogle modelbetegnelser stadig indikerer længden
i fod. En sejlbåd i den størrelse ligger ca på 12-14 ton og lige på grænsen
af hvad der kan klares i en normal lystbåde havn. Hvad en motorbåd i den
klasse vejer tør jeg ikke gætte på.

Med mindre du har helt andre venner end jeg har, så er det ikke rigtigt at
de "fleste" er i den størrelse. Prøv at søg på nogle af båddatabaserne. På
fx Scanboat er der 3071 danske både til salg og af disse er mindst 95% under
15 meter. En båd over 15 meter koster iøvrigt mellem 1 og 60 mio kroner, så
helt alm. bliver de nok ikke foreløbig.

De få gange jeg har på både i den størrelsesorden har jeg aldrig været i
tvivl om, at de kræver lidt mere end et duelighedsbevis

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 00:37

Kan det tænkes, at Lars tænker på de særlige krav der stilles til
føreren af en båd, der er over 15 m lang? ... For der stilles jo
skrappere krav ... f.eks. yachtskipper-eksamen ... og der er også
specielle krav til bådens sikkerhedsudstyr ...

Jeg har godt nok ikke sat mig ind i det, for mine "drømme" slutter ved
en størrelse sejlbåd, der kan styres med en god gammeldags rorpind ...
og så når vi nok ikke op på 15 m eller ca. 50 fod (Hvorfor skriver du
forresten 46?) ..., som jeg anser for at være en STOR båd i mange
millioner kroner klassen ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:45ec89e3$0$136$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : kalvoere

Dato : 06-03-07 02:09

On 5 Mar., 21:29, Harding E. Larsen <hard...@BA0Y4larsen.tdcadsl.dk>
(slet BA0Y4) wrote:
> Hej Lars,
>
> Du kan tage udgangspunkt i denne bekendtgørelse:
>
> http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2002/0046505.htm
>
> Mvh/Harding

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej.

Ja det er blandt andet denne bekendtgørelse jeg faldt over. Jeg har
blandt andet set på en 48 fods sejlbåd. Hvis man så ser at længden
foreksempel er 16 meter, er man jo over grænsen, men så akal man
trække forskellige ting fra og så bruge regnestykket i stykke to i
bekendtgørelsen..Og det er der jeg står af.

Men det bedste er jo nok at få tingene sat på plads af en kyndig
person fra en eller anden styrelse INDEN man køber....

/ Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 02:57

Hej Lars,

Da en fod er 0,3048 m er en 48 fods båd = 14,63 m og så skulle du være
inden for grænsen ... og skulle der rage "lidt" ud over, er der nok
ingen, der nogensinde vil "gø af det" ... ...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 18:13

Og en Bavaria 46 er 14,4 meter, hvilket jo ikke hænger sammen med den
standard du nævner. Som tidligere diskutteret, så er der ikke en standard
for "fod", men stort set en pr land. Derfor var mit skud et "cirka" skud.
Det er muligt det skulle have været 47-48 fod.

En rigtig god grund til at måle i meter istedet for "fod".

Bortset fra det så skal man ikke sejle/købe en 48 fods båd med mindre man
har adskillige års sejlads i en størrelse man kan håndtere når man laver
begynder fumlerier.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 20:22

Jeg ved ikke, hvilken standard eller målemetode, Bavaria anvender, men
at en fod er tæt på de 30cm (0,3048m), er vel den standard vi anvender
her i landet og i EU - ikke? ... ...

--

en meddelelse news:45eda118$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-03-07 20:51

Så vidt jeg husker konklusionen fra sidst, så har england, sverige, usa og
danmark i hvert fald ikke samme definition. Hvad tyskland bruger ved jeg
ikke. Husk at fod blev afskaffet før EU blev opfundet, så det har EU næppe
standardiseret.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-03-07 13:25

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:45edc636$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> ikke. Husk at fod blev afskaffet før EU blev opfundet, så det har EU næppe

Mens jeg har kigget efter både det sidste års tid, har jeg også tit
konstateret at antal fod og meter ofte slet ikke passer sammen, måske
benytter man nogen gange vandliniefod og andre gange totallængdefod? Så er
der også spørgsmålet om badebro og bovspryd er medregnet. Så det er altid en
god ide, i den sammenhæng, at se på detailbeskrivelsen. Men iøvrigt er 15
meter grænsen jo ganske veldefineret.
/Claus

Fra : Hundehandleren

Dato : 09-03-07 21:03

Tjaa.

En dansk fod er 12 tommer. En dansk tomme er 12 linier. En linie er 2,18
mm - så..
En dansk tomme er 2,62 cm, og en fod er så 144 linier ~ 0,31385 m

lidt nørdet ikk..

Bent