Tangamperemetre (multimeter) til hobbybrug~
Fra : Ole Pagh

Dato : 04-03-07 07:48

For nogle uger siden havde vi en længere tråd om brug af multimetre i
båden til bl.a. at måle på akkumulatorerne og hvilke krav der burde
stilles til deres måleevne.

Det endte op med at vi var 3 fra gruppen der slog sig sammen og købte
nogle kombinerede tangamperemetre / multimetre fra Biltema.
3 stk. 200 A DC/AC tangamperemetre, varenummer 15-281 til knap. 360 kr
pr. stk.
Manualen med tilhørende spec. kan downloades her:
http://www.biltema.dk/products/manual.asp?iItemId=91949&iVariantId=1599&iManualId=96194

Vi valgte tangamperemetre fordi det har indlysende fordele, når man vil
måle strømforbrug eller ladestrøm, at undgå at skulle afmontere kabler
for at måle strøm eller indsætte shunte m.v.

Da jeg arbejder på et akkrediteret kalibreringslaboratorium, lovede jeg
at få foretaget nogle målinger på instrumenterne i de måleområder der
er mest aktuelle for vores hobby, nemlig DC og tildels AC strøm og
spændingsområderne.

Målingerne foreligger nu og jeg har lagt en PDF version af resultaterne
op på dk.binaer. Det er IKKE en del af et akkrediteret certifikat!
Dokumentet er anonymiseret med hensyn til instrumenttype, serienummer
og fabrikat. De hedder blot meter B og C.

Vi fik kun målt på 2 af de 3 indkøbte metre, da det ene havde en defekt
ved afbryderen og skulle byttes. Derfor kom det ikke med i måleserien.

Som en sammenfatning kan man konkludere at instrumenterne fuldt
overholder sine specifikationer ved DC og AC spændinger, men resultatet
er lidt svingende på tangamperesiden. Det var også forventet på et
instrument til den pris. Der er en del målepunkter hvor resultaterne
falder lidt uden for spec. Dog ikke mere end at det er fuldt ud
anvendeligt til hobbyformål.

De øvrige måleomåder (Ohm, Frekvens, Kapacitet) er overfladisk testet
og fundet i orden.

Tangamperemeterne har en fin lille taske det hele kan ligge i og selv
prøveledningerne ser fornuftige ud. De er behageligt lange og virker
solide.
Den gule beskyttelsekappe er også rar, men den beskytter ikke for fugt.

Begge apparaterne er klassificeret som CAT II (Kategori 2), og de
skulle så være tilladt at bruge til apparater der er tilsluttet
stikkontakt.
(se evt.:
http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Spoergsmaal___svar/Overspaendingskategorier_for_maaleinstrumenter.html
)

Det er med andre ord altså IKKE tilladt at bruge dem i faste net
installationer (el tavler), så skal det være cat. III.

Som en samlet konklusion kan det næsten ikke siges bedre end en af
instrumentejerne skrev i en mail til mig:

.... alt i alt synes jeg simpelthen der er tale om "Value for money" og
med de resulatater, vil et professionelt udstyr ikke være pengene værd
for mit vedkommende ...

Som et efterskrift vil jeg tilføje at dette instrument har en øvre
strøm målegrænse på 200 A og det er næppe tilstrækkeligt til at måle
bådmotorens starter strøm med. I hvert fald ikke hvis motoren er kold.

Andre lavpris varehuse sælger også af og til billige tangamperemetre.
Hvis man køber et af disse, bør man sikre sig at de kan måle DC
(jævnstrøm). Ellers er de intet væred til hobbybrug i båden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Claus Bjerre

Dato : 15-03-07 23:11

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stk.
> Manualen med tilhørende spec. kan downloades her:

Interssant, men biltema har ingen netbutik og sender vist ikke. Er der
nogen, der kender en leverendør der kan levere de samme eller tilsvarende
til en tilsvarende pris?
Claus B