Valuta og Veksle, Hvor veksler I?
Fra : Anders Og Sanne

Dato : 04-03-07 21:51

Hvor veksler I?

Hjemme eller når I er kommet frem?

Vi har i en årrække holdt ferie i Tjekkiet og "tjent" meget ved, at veksle
når vi kom frem.

Det ene år tjekkede jeg kurser og gebyrer inden vi tog hjemmefra. Det år fik
vi ca. 40 % flere penge i hånden, ved at veksle i Tjekkiet frem for DK.
Trods vi betalte 120 kr. i veksel gebyr.

Man kan sige, at alt hvad vi brugte penge på, fik vi til noget nær halv
pris.

Sidst vi har i Tjekkiet var forskellen dog ikke nær så stor, og kursen ikke
så favorabel.

Men hvordan er det med Italien?

Vi var der for 2 år siden og havde kun Visa-kotet med. Men skal man købe små
ting, is osv. er det ikke smart kun at have kortet. Så vi vekslede et par
gange i automater hvilket kostede et gebyr på 25 kr hver gang.

Er der økonomiske fordele ved at veksle hjemmefra frem for i Italien eller
omvendt?

Sommerfeiren er af talt med arbejdet, reservationsgebyret er betalt på "den
fede" plads - vi mangler at spare de sidste 10000 op og så er det af sted i
3 uger - hold op hvor jeg glæder mig.

Fra : N. Lindhard

Dato : 05-03-07 07:56

"Anders Og Sanne" <sanand@netguard.dk>

> Så vi vekslede et par gange i automater hvilket kostede et gebyr på 25 kr
> hver gang.

Fx tager Skandiabanken ikke noget gebyr for at hæve i pengeautomater -
hverken andre bankers i DK eller i andre bankers i udlandet. Jeg har
Visa/Dankort og har ingen problemer eller udgifter.

Jeg vil nødig have for mange kontanter med på ferien.

Nic

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-03-07 22:51

> Hjemme eller når I er kommet frem?

Hej

Vi holder også altid ferie i Tjekkiet.
Vi medbringer ikke rede penge eller valuta hjemmefra.
Vi finder i stedet en automat og hæver max. beløbet på VISA kortet.
Det er omkring 1500-2000 dkk, som rækker en del, da vi betaler camping,
restauranter, forretninger mv med VISA kortet. Der koster det jo ikke
gebyr - det er kun ved kontanthævning.

Og jo det bliver måske til nogle hundrede kroner i hæve-gebyr, men så har vi
jo heller ikke risikoen for at pengene bliver stjålet.

Kim Olsen

Fra : Lars

Dato : 12-03-07 23:16

Anders Og Sanne wrote: