Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
filtre der dæmper lyset i alle nuancer ude~
Fra : Samir Munir

Dato : 01-07-01 15:39

Hejsa,

jeg skal ta' nogle billeder udendørs på en dag som idag.

Det jeg har brug for er at:
- lave optagelser med en exp. tid mellem 1-2 sec.

Men med det intense sollys er selv en langsom film på 100 asa ikke
langsom nok.

Jeg har fundet ud af, at ved den midste blænde på 32 skal jeg bruge en
exp. tid på 1/4 sek.
Er det korrekt forstået, at hvis jeg ønsker at bruge en exp. tid på 1
sek, så skal jeg dæmpe lyset med yderligere 4 blænder?
men når jeg nu i forvejen bruger den mindste blænde er dette jo noget
svært.

Spørgmåler er da, om der findes nogle filtre, som dæmper lyset lige
meget, uden at kompromitere farverne?
Hvad hedder disse filtre?
hvor kan de købes billigt?

mvh
s@mir
mvh
Samir Munir
samir[remove_this]@mdb.ku.dk

P.S.: Svar gerne også til min email

Fra : Amund Johansen

Dato : 01-07-01 16:31

Samir Munir wrote:

> Spørgmåler er da, om der findes nogle filtre, som dæmper lyset lige
> meget, uden at kompromitere farverne?
> Hvad hedder disse filtre?
> hvor kan de købes billigt?

   Hei,
ND-filtre (neutral density) reduserer lysmengden i forskjellig grad.
Det er helt sikkert det du er ute etter.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Niels Svendsen

Dato : 01-07-01 23:53

Du skriver ikke hvilken form for fotos du vil optage, men
se lidt på et polfilter, prøv om du kan låne et. Det tager når det er på ca.
2 blænder og er anvendeligt til mange formål.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 02-07-01 01:05

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du skriver ikke hvilken form for fotos du vil optage, men
> se lidt på et polfilter, prøv om du kan låne et. Det tager når det er på
ca.
> 2 blænder og er anvendeligt til mange formål.

Og med to kan man (teoretisk set så dæmpe med lidt over 2 til maaange
blænder ved at dreje dem ifht. hinanden. Det er dog muligt det først ikke må
være af den cirkulære type?

Mvh.
Anders