Mest økonomisk kørsel med Aut.Gear?
Fra : cbpwr@worldonline.dk

Dato : 05-03-07 20:09

Hej.
Har en gl. Ford Sierra 2.0 med Aut.gear fra 1993 Kombi kaldes den. Og
med Aut.gear, jeg plejer ikke at bruge "N" særlig meget. Men opdagede
at Svigerfar bruger "N" ret meget, Hans bil er noget nyere, en Toyota
et eller andet. Så det er nok ikke samme gearkasse :)

Er der nogle der ved hvordan man mest økonomisk køre med Aut.Gear

Jeg plejer at køre i "D", og slippe speederen og bremse når jeg skal
standse eller sænke farten, men sviger far gør det samme med i "N" Når
jeg holder for rødt fx. står jeg stadig i "D", tager det mere benzin
end i "N"?

Kan de betale sig at bruge "N" så meget?

Nogle erfaringer ?

-Claus-

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-03-07 20:29

cbpwr@worldonline.dk wrote:
> [...]
> at Svigerfar bruger "N" ret meget, Hans bil er noget nyere, en Toyota
> et eller andet. Så det er nok ikke samme gearkasse :)

Det kan betale sig at køre i N. Det giver en længere strækning, hvor det
eneste forbrug er tomgang. Kører du 80, kan bilen trille 500+ meter forudsat
det er plant, hvis du kører i frigear, og kun 300 meter hvis du slipper
kassen (hastighedsnedsættelse til 50 km/t).

> Når
> jeg holder for rødt fx. står jeg stadig i "D", tager det mere benzin
> end i "N"?

Det gør det, ja - motoren skal jo køre i tomgang og da den skal dreje
"koblingen" med rundt når den holder i gear, så skal den have lidt mere
brændstof for at holde omdrejningerne på tomgangshastighed (det styres
elektronisk).

Førnævnte med forbehold, de biler med automatik jeg har kørt i, belastet
motoren når de kommer i gear.

> Kan de betale sig at bruge "N" så meget?

Om det kan betale sig ... det er hvert fald billigere brændstoføkonomisk.
Når man opdager man alligevel skal til at bremse når man nærmer sig et kryds
skal bilen i gear igen ASAP for at motorbremse ...

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 20:52

> Om det kan betale sig ... det er hvert fald billigere brændstoføkonomisk.
> Når man opdager man alligevel skal til at bremse når man nærmer sig et
> kryds skal bilen i gear igen ASAP for at motorbremse ...

Skal man så ikke tage det ekstra slid på en dyr gearkasse med i
overvejelserne ??

Mvh
Morten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-03-07 21:43

Morten Juel wrote:

> Skal man så ikke tage det ekstra slid på en dyr gearkasse med i
> overvejelserne ??

Jeg ved ikke om det slider. Men hvis det gør, så er det måske eller måske
ikke næste ejers problem.

Fra : Gearløs

Dato : 07-03-07 10:37

> Om det kan betale sig ... det er hvert fald billigere brændstoføkonomisk.
> Når man opdager man alligevel skal til at bremse når man nærmer sig et
> kryds skal bilen i gear igen ASAP for at motorbremse ...

Så vidt jeg er bekendt, må man kun undtagelsesvis sætte gervælgeren i "N"
under kørsel hvis bilen kommer i slyng og man har brug for at koble ud, og
man må IKKE sætte den i "D" igen før bilen holder helt stille!
Ret mig hvis jeg tager fejl..

-Mathias

Fra : BigMac

Dato : 07-03-07 12:42

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> under kørsel hvis bilen kommer i slyng og man har brug for at koble ud, og
> man må IKKE sætte den i "D" igen før bilen holder helt stille!

uddyb det venligst = ikke forstået...

Fra : Gearløs

Dato : 07-03-07 12:57

> uddyb det venligst = ikke forstået...

1) Gearvælgeren må ikke flyttes til "N" når bilen kører, undtagen i
nødsituationer.
2) Hvis gearvælgeren står i "N" og bilen er i bevægelse, må den ikke flyttes
til "D" førend bilen er stoppet.

Gav det mere mening?
-Mathias

Fra : claus b. p.

Dato : 07-03-07 15:52

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in message

> 1) Gearvælgeren må ikke flyttes til "N" når bilen kører, undtagen i
> nødsituationer.
> 2) Hvis gearvælgeren står i "N" og bilen er i bevægelse, må den ikke
> flyttes til "D" førend bilen er stoppet.

Det er nok ikke et problem med sådan en gammel mekanisk tomatgearkasse, men
med moderne elektroniske gearkasser, som fx. i Mercedes, kan man slet ikke
gå fra N til D uden at bilen holder næsten stille.
Noget andet er at ved påløb, (motorbremsning) er det noget sludder at den
bruger mere brændstof end ved tomgang. Tværtimod. Motoren skal holdes igang
ved tomgang, ved påløb afbrydes brændstoftilførslen. (Gælder selvfølgelig
ikke karburator). Derimod er der lidt at spare på at gå i N eller P ved stop
for rødt, - endnu mere hvis man også slukker motoren. Men det kræver selvf.
at man er kvik til at starte bilen og sætte i D når lyset skifter til grønt
igen.
/Claus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-07 17:52

In article <45eed185$0$48628$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote:

> Det er nok ikke et problem med sådan en gammel mekanisk tomatgearkasse, men
> med moderne elektroniske gearkasser, som fx. i Mercedes, kan man slet ikke
> gå fra N til D uden at bilen holder næsten stille.

Vores elektronisk og der kan man sagtens skifte mellem N og D. Der
virker lyder eller føles mærkeligt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-03-07 10:39

claus b. p. wrote:

> Noget andet er at ved påløb, (motorbremsning) er det noget sludder at
> den bruger mere brændstof end ved tomgang. Tværtimod. Motoren skal
> holdes igang ved tomgang, ved påløb afbrydes brændstoftilførslen.

De mest almindelige nedbremsninger for mit vedkommende sker ved 80 km/t.
Forbrug ved 80 km/t er 28 km/literen (slag på tasken, det officielle forbrug
er 25.9km/l ved 90 km/t).

Mine nedbremsninger sker som hovedregel efter følgende regler:

Med motorbremsning 300 meter før forhindring.
Uden motorbremsning 500 meter før forhindring.

Med motorbremsning:
I forhold til uden motorbremsning forbruges brændstof fra 500 metermærket
til 300 meter mærket, 28 km/l. Det giver et forbrug på 1/28/5=7 mililiter.

Forbrug ved kørsel i tomgang: 0,5 liter i timen, svarende til ca. 4,1
mililiter, gennemsnitshastigheden er sat til 60 km/t på denne strækning, der
(ifølge egne erfaringer) medfører en deccelleration fra 80 til 50.

Ovenstående er udregnet på en bil der bruger forholdsvis lidt brændstof. Der
er større besparelser ved mere brændstofkrævende biler.

Jeg ved godt at forskellen mellem ovenstående situationer er lille - med
mindre man begynder at beregne besparelsen over et helt liv (eller man
deltager i økonomiløb, hvor hver mililiter tæller :)).

--
Per, Esbjerg

Fra : Gearløs

Dato : 09-03-07 11:17

> Med motorbremsning:
> I forhold til uden motorbremsning forbruges brændstof fra 500 metermærket
> til 300 meter mærket, 28 km/l. Det giver et forbrug på 1/28/5=7 mililiter.

Men... når man motorbremser lukkes der jo for brændstoftilførslen, så du kan
da ikke have samme forbrug som ved 80 km/t konstant fart..?

Mvh
-Mathias

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-03-07 13:04

> Men... når man motorbremser lukkes der jo for brændstoftilførslen, så du
> kan da ikke have samme forbrug som ved 80 km/t konstant fart..?

Kommer an på bilen.
Sierra lukkede for benzinen ved motorbremsning.
Mondeo gør det ikke.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-03-07 14:09

Gearløs wrote:

> Men... når man motorbremser lukkes der jo for brændstoftilførslen, så
> du kan da ikke have samme forbrug som ved 80 km/t konstant fart..?

De 7 ml forbruges ved kørsel med 80 km/t fra 500 metermærket til 300
metermærket. Resten af - som du ganske rigtigt nævner - gratis.

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-03-07 17:51

In article <5LxHh.49$Xx5.44@news.get2net.dk>,
"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote:

> 1) Gearvælgeren må ikke flyttes til "N" når bilen kører, undtagen i
> nødsituationer.

Hvorfor?

> 2) Hvis gearvælgeren står i "N" og bilen er i bevægelse, må den ikke flyttes
> til "D" førend bilen er stoppet.

Hvorfor?

> Gav det mere mening?

Ja, men ikke hvorfor

Fra : Gearløs

Dato : 07-03-07 18:52

> Hvorfor?

Gearkassen kan blive beskadiget af det. Du må heller ikke bugsere en bil med
automatgearkasse (på de trækkende hjul) særlig langt eller hurtigt. Står i
instruktionsbogen til begge de biler med aut jeg har haft (Mercedes).

-Mathias

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 08-03-07 00:00

>>> 1) Gearvælgeren må ikke flyttes til "N" når bilen kører, undtagen i
>>> nødsituationer.

øøøøøøøøøøøøø NÅ !!! så hellere fedte alle bremsebåndene af når man holder
for rødt og lade den stå i drive ??
Jeg har trillet rundt i bil med plørekasse i flere år og brugt N fligtigt
uden at ødelægge noget.
Men det kan da godt være at en US TH350/400 er mere sejlevet end end
euro-plørekasse.

-Leon

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-03-07 00:22

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fligtigt
> uden at ødelægge noget.
> Men det kan da godt være at en US TH350/400 er mere sejlevet end end

He-he, prøv at tage en Euro-kasse og kør 2-3gange std. motoreffekt
gennem den på en dragway......
En 350'er tager vel snildt 350-400Hk uden problemer, en 400 klarer 500Hk
uden at brokke sig.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Gearløs

Dato : 08-03-07 15:18

> [...]
> uden at ødelægge noget.
> Men det kan da godt være at en US TH350/400 er mere sejlevet end end

Med: "når bilen kører" mener jeg: når bilen er i bevægelse! Selvfølgelig er
det godt at sætte den i "N" når man holder stille!

-Mathias

Fra : Bjørn

Dato : 16-03-07 15:06

On Thu, 8 Mar 2007 15:17:54 +0100, "Gearløs"
<baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote:

>Med: "når bilen kører" mener jeg: når bilen er i bevægelse! Selvfølgelig er
>det godt at sætte den i "N" når man holder stille!

Må jeg lige høre det en gang mere fra automat gears ejerne.
Stiller i den i N når der holdes for rødt, for derefter at sætte i D
når i kører igen? Eller trædes der blot på bremsen under hele seancen?

Jeg er nysgerrig efter den tekniske forklaring. Troede egentligt altid
man blot trådte bremsen ved rødt, for derefter at slippe igen ved
grønt.

Bjørn

Fra : Gearløs

Dato : 16-03-07 15:13

> Må jeg lige høre det en gang mere fra automat gears ejerne.
> Stiller i den i N når der holdes for rødt, for derefter at sætte i D
> når i kører igen? Eller trædes der blot på bremsen under hele seancen?

Jeg træder normalt blot på bremsen for rødt lys, men sætter den i N hvis jeg
fx. holder og venter på toget ved en jernbaneoverskæring.

Mvh
-Mathias

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-03-07 16:42

On Thu, 8 Mar 2007 00:00:06 +0100, "Leon Hulstroem"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

> [...]
>for rødt og lade den stå i drive ??
>Jeg har trillet rundt i bil med plørekasse i flere år og brugt N fligtigt

Et eller andet sted synes jeg at det automatiske er ved at forsvinde.

Man køber vel i princippet en bil med aut. gear for at slippe for
besværet med alt det skifteri?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-03-07 20:26

On 5 Mar 2007 11:08:54 -0800, cbpwr@worldonline.dk wrote:

> [...]
>jeg holder for rødt fx. står jeg stadig i "D", tager det mere benzin
>end i "N"?
>
>Kan de betale sig at bruge "N" så meget?

Nix, det tror jeg ikke gi'r det store. Jeg bruger kun N hvis jeg kan
se jeg kommer til at holde længere tid og ikke syntes jeg vil slukke
for motoren. Og så ryger den lige så let i P.

Fidusen ved aut gear er jo netop at det er automatisk

I teorien sparer man vel lidt ved at sætte den i N når man holder
stille hvis det kobler momentomformeren fra.

** Lars