Hvorfor får man ikke stød af et svejseværk~
Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 22:29

ja topic..

Why?

selv hvis man glemmer at sætte stel på bilen, og holder på metallet man vil
svejse i, så får man ikke noget der minder om et zapp.. hvordan kan det
være??

Mvh
Morten

Fra : Leonard

Dato : 04-03-07 22:36

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

>selv hvis man glemmer at sætte stel på bilen, og holder på metallet man vil
>svejse i, så får man ikke noget der minder om et zapp.. hvordan kan det
>være??

Stil dig i en metalbalje med vand i og sæt stel til baljen.
Læg et stykke jern henover kanten af baljen og fyr svejseren af på det
metal.
Så tror jeg nok du opdager et bette stød

Når du glemmer at sætte stel på, så er der jo ingen forbindelse,
medmindre du står med stelklemmen i den ene hånd ...

--
Leonard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-03-07 22:39

Morten Juel skriver:

> selv hvis man glemmer at sætte stel på bilen, og holder på metallet man vil
> svejse i, så får man ikke noget der minder om et zapp.. hvordan kan det
> være??

Fordi rap over fingrene kræver en høj spænding.

Det skal dog siges at du godt kan blive slået ihjæl af et svejsevæk. Min
far stod for maskinparken ved et entrpenørfoirma. Her var en af de
hyppige gæster en fyr der svjesede tænder på skovle til gravemaskiner.
Han havde en dårlig vane med at have "pindene" under armen og når der
skulle bruges en ny kunne han lige stikke "hovedet" op til en pind og
skrue den fast.

Det gik indtil en dag han var gennemblødt af vand og stod i en skov,
hvor han fik trykket knappen ind, samtidig med at han var ved at skrue
"pinden" fast.

Meeen det er et særtilfælde.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-03-07 18:28

> Det gik indtil en dag han var gennemblødt af vand og stod i en skov,
> hvor han fik trykket knappen ind, samtidig med at han var ved at skrue
> "pinden" fast.

Hva' for en knap, jeg har aldrig set en elektrodesvejser med nogen
slutteknap. Når svejseren et tændt er der hele tiden spænding på
håndtag/elektrode.

--
MVH Hans

Fra : Tom

Dato : 04-03-07 22:45

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> selv hvis man glemmer at sætte stel på bilen, og holder på metallet man
> vil svejse i, så får man ikke noget der minder om et zapp.. hvordan kan

Pr. definition får man stød ved 36Vac eller 42 Vdc. Måske kan man mærke
noget allerede ved lavere spændinger med det er først over at det begynder
at gøre ondt.
Normalt er et svejseapparat langt under denne spædning, men det er jo først
ved belastning, så det er da muligt at lige når det skal starte kan
spændingen komme op i området hvor det gør nass.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-03-07 18:37

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Normalt er et svejseapparat langt under denne spædning, men det er jo
> først ved belastning, så det er da muligt at lige når det skal starte kan
> spændingen komme op i området hvor det gør nass.

Normalspænding på standardsvejser er s.v.j.h. ca. 70-75 volt.

Svejseværk til rustfrit stål er spændingen ca. 100-105 volt, den højere
spænding laves oftest ved at vekselspændingen på 70-75 volt ensrettes (DC).

--
MVH Hans

Fra : Benny

Dato : 04-03-07 22:48

> [...]
>
> selv hvis man glemmer at sætte stel på bilen, og holder på metallet man
> vil svejse i, så får man ikke noget der minder om et zapp.. hvordan kan

Det kan jeg hilse og sige at det får man også. Du nævnte ikke hvilke svejse
metode du mener.

MAG anvendes typisk til tyndplade (normalt kaldt CO2 ) er spændingen ikke
særlig høj ca. 25v.

Elektrode og der især basisk elektrode, hvor at tomgangsspændingen r i
område 70 volt. Der kan du nemt få en hilsen. For satan det gør ondt.

Den sidste type MAG anvendes normalt til rustfri stål. Her er det den
højfrekvente der kan mærkes.

Benny

Fra : Benny

Dato : 08-03-07 03:20

> Den sidste type MAG anvendes normalt til rustfri stål. Her er det den
> højfrekvente der kan mærkes.

Hovsa der sku stå TIG

Benny

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-03-07 23:01

Morten Juel wrote:

> selv hvis man glemmer at sætte stel på bilen, og holder på metallet
> man vil svejse i, så får man ikke noget der minder om et zapp..
> hvordan kan det være??

Prøv med et TIGsvejseværk i stedet

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 23:10

Ok, mange tak for jeres svar, det er jo MAG svejsning, altså co2..

Nå men så der det jo derfor jeg ikke har fået et rap over nallerne, for
satan man bliver glad for sådan et svejseværk, sådan et skulle jeg jo ha
købt for 10 år siden )

Mvh
Morten

Fra : ERLO

Dato : 05-03-07 10:26

> [...]

> Nå men så der det jo derfor jeg ikke har fået et rap over nallerne, for
> satan man bliver glad for sådan et svejseværk, sådan et skulle jeg jo ha

Hej
Svejseslangen og svejsehåndtaget er isoleret fra den strømbærende ledning.
Derfor får du ikke stød når du svejser.
Endelig, når du ikke har sat stelledningen på dit svejseemne så er
strømkredsløbet ikke sluttet - i disse tilfælde får du kun stød hvis der er
overgang/defekt et eller andet sted i svejseapparatet.
På et tidspunkt var der et svejsefirma som leverede svejseslanger hvori der
var for meget sort farvestof (kønrøg) i den ydre naturgummikappe. Det
resulterede i at spændingsspidserne, når man startede og slukkede på
svejsehåndtaget, gav stød, hvis man havde svejseslangen op ad et par bare
arme. Slangekappen blev herefter ændret til nitrilgummi.

Senere blev der lagt loft på hvor høj tomgangsspændingen måtte være. Jeg
mener at den er omkring 25- 30 volt.

Mvh. ERLO
--
www.støddæmpere.dk
til alle biler haves

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-03-07 17:47

> Nå men så der det jo derfor jeg ikke har fået et rap over nallerne, for
> satan man bliver glad for sådan et svejseværk, sådan et skulle jeg jo ha
> købt for 10 år siden )

Fård?, hold dig til biler der ikke skal svejses i, i stedet ;).

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-07 18:29

> Fård?, hold dig til biler der ikke skal svejses i, i stedet ;).

ford, ALDRIG !! har haft en mondeo i 1 mdr tror jeg før den blev solgt
videre..

Mvh
Morten