Sommerdæk i vinter
Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 14:32

Er der nogen her fra gruppen som har erfaringer med at køre gennem vinteren
på sommerdæk? Hvordan gik det?
Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke haft
meget at se til i denne sæson.

--
Sørensen

Fra : kim jensen

Dato : 04-03-07 14:59

"Sørensen" <-> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her fra gruppen som har erfaringer med at køre gennem
> vinteren på sommerdæk? Hvordan gik det?
> Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke haft
> meget at se til i denne sæson.

Jeg kører selv på sommerdæk hele året. Men det er mere fordi jeg ikke har
den daglige kørsel på flere 100 km hver dag.
Jeg tror nu også, at der er flere som deler meningen omkring brug af
vinterdæk. Vinterdæk skulle vist ikke stå helt så godt fast på tør vej som
sommerdækkene går.
Havde på vores tidligere bil vinterdæk, men syntes ikke, at jeg kunne mærke
den store forskel. Men der jo selvfølgelig forskel på de enkelte mærker.

Kunne nu ellers godt have tænkt mig, at der sad vinterdæk med pigge efter
den sne som kom sidst på bilen.

mvh Kim

Fra : Henning

Dato : 04-03-07 15:22

On Sun, 4 Mar 2007 14:31:35 +0100, "Sørensen" <-> wrote:

> [...]
>på sommerdæk? Hvordan gik det?
>Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke haft

95% af tiden kan du sagtens klare dig på sommerdæk - men for din egen
og andres skyld bør du så lade bilen stå de dage der er snevejr

Fra : Stoffer

Dato : 04-03-07 16:07

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> 95% af tiden kan du sagtens klare dig på sommerdæk - men for din egen
> og andres skyld bør du så lade bilen stå de dage der er snevejr

Lader du så din bil stå, når det ikke sneer, for vores andres skyld

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-03-07 16:50

Stoffer skrev:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Lader du så din bil stå, når det ikke sneer, for vores andres skyld

LOL

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Gunna007

Dato : 04-03-07 19:59

"Stoffer" <smap@me.invalid> skrev i en meddelelse
> Lader du så din bil stå, når det ikke sneer, for vores andres skyld

Sandsynligheden for at du kører galt i glat føre er større end vinterdæk
kører galt på vådt vejr,
Sådan rent statistisk..

Og jeg havde sommerdæk på, indtil første snefald (2640), og kunne ikke
forcere indkørslen til hovededøren på sommerdæk, kørte til den lokale
gummimand, og fik UG7 påm så kunne den forceres igen.
Jeg har altid vintergummi på, når det (iflg. kalenderen) er vinter.
Jeg gider ikke at skifte rundt, når turen går til Norge på ski..

Hilsen G
Mazda 5 '07

Fra : Jakob

Dato : 04-03-07 16:52

> [...]
> vinteren på sommerdæk? Hvordan gik det?
> Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke haft

Jeg har også kørt hele vinteren på sommerdæk. Der har max været 3 dage hvor
jeg hellere ville ha haft vinterdæk, og jeg bor i Aalborg. Så er meget
tilfreds med mit valg om at beholde dem på. Selvom jeg har fine vinterdæk
liggende.

Fra : Bob :-\)

Dato : 04-03-07 17:05

> [...]
vinteren
> på sommerdæk? Hvordan gik det?
> Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke haft

Har også kørt på sommerdæk hele tiden , og har nu også været på arbejde
i snestormen .
Så er nu fint nok tilfreds med sommerdæk til det

Hilsen Robert

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 04-03-07 17:09

> [...]
> vinteren på sommerdæk? Hvordan gik det?
> Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke haft

Indtil videre har jeg haft den stående 2 dage. Den første dag, den slemme
torsdag. Om fredagen orkede jeg ikke at grave den fri 2740 Skovlunde.

Men må indrømme at der ikke skulle særligt meget sne til før forhjulene bare
fes rundt uden at flytte bilen. Så til næste vinter kommer der sikkert
vindersutter på.

Bjarne

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-07 20:56

Sørensen wrote:

> Er der nogen her fra gruppen som har erfaringer med at køre gennem
> vinteren på sommerdæk? Hvordan gik det?
> Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke
> haft meget at se til i denne sæson.

Har kørt med nedslidte sommerdæk hele "vinteren" - og har kun haft problemer
een gang over et par hundrede meter nede i bunden af Kolding. Problemerne
var dog ikke større end de kunne klares ved at lade være med at give gas,
det gav et rimeligt vejgreb til at køre op ad en svag bakke.

Jeg har det meste af vinteren ikke været afhængig af at skulle køre langt på
bestemte tidspunkter og mine gode sommerdæk ligger hos mekanikeren fordi jeg
kørte i et hul i asfalten (kommunen betaler) - og fælgene skulle laves
først, de var ikke på lager :(

Forventer at få fælge med ordentlige dæk om få dage :)

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 21:27

Sørensen wrote:
> Er der nogen her fra gruppen som har erfaringer med at køre gennem
> vinteren på sommerdæk? Hvordan gik det?
> Jeg bor i det sydlige jylland, og vinterdækkene har ærlig talt ikke
> haft meget at se til i denne sæson.

Har I andre skiftet til sommerdæk nu, eller venter I?

/Sørensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-03-07 22:02

On Sun, 4 Mar 2007 21:26:31 +0100, "Sørensen" <-> wrote:

>Har I andre skiftet til sommerdæk nu, eller venter I?

Jeg venter lige til marts er nogenlunde overstået. Man ved sgu aldrig
og så har vinterdækkende da fået 2½ måned på vejen.

Men jeg bor også hvor der ikke saltes/ryddes i bund når der er sne.

** Lars

Fra : ShutEye

Dato : 04-03-07 22:05

> Har I andre skiftet til sommerdæk nu, eller venter I?

Skiftede første gang til vinterdæk engang i november for "det kan du lige så
godt"!
De var sgutte til meget nytte, tværtimod.
Skulle så på en ferietur i det nordjyske (bor i Ballerup) og tog et kig på
vejrudsigten ...
På med sommersutterne igen. Og det var en god beslutning; regn regn regn,
blæst og ... regn.
Da så det blev vinter for et par dage, ja så røg vinterskoene på igen.
Monteringen blev foretaget (efter at ha' gravet 45 minutter) midt i driver
og blæsevejr (så kan jeg lære ... noget?)
Nåede jeg at være _MEGET_ glad for de vinterdæk i et par dage.
Men nu? DMI siger 5 om natten og 10 om dagen (altså grader C) den næste uge.
Der går vist ikke så lang tid før jeg -igen- skifter tilbage.
Det vil nok ikke tage mig så lang tid med al den øvelse :)

Fra : Andreas Jensen

Dato : 04-03-07 22:24

Hej Sørensen

Jeg har en 20 år gammel MB 230TE, d.v.s ca. 1,5 tons gammelt tysk jern med
baghjulstræk og automatgear - samt sommerdæk (-.

Og jeg har ikke haft eet eneste problem i vinter.

Jeg ser ud af vinduet hver morgen, og hvis der ikke er sne/is på vejen samt
vejrudsigten lover nogenlunde det samme, så tager jeg bilen. Ellers tager
jeg toget. Og dét har jeg så skullet gøre 7 gange i vinter.

Så altialt mener jeg, at med de temperaturer (typisk > 5 gr. C) som vi har
haft det meste af tiden siden marts 2006, så har jeg været bedre kørende
end, hvis jeg havde ofret adskillige tusinde kroner på vinterdæk. Mine
erfaringer med at køre "i vand" ved mere end 5 gr. på vinterdæk (2004/2005 -
samme vogn) ér at sommerdæk er _bedre_ i dét vejr, som vi har haft i denne
vinter.

Men det hele skyldes selvfølgelig, at jeg lader bilen stå, når det er
uforsvarligt at køre !

M.v.h.
Andreas Jensen

Fra : ShutEye

Dato : 04-03-07 22:58

> Men det hele skyldes selvfølgelig, at jeg lader bilen stå, når det er
> uforsvarligt at køre !

Det er vist også konklusionen på en (temmelig lang) snak her i gruppen :)

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-07 17:44

"Sørensen" <-> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her fra gruppen som har erfaringer med at køre gennem
> vinteren på sommerdæk? Hvordan gik det?

Det gik fint.
Der var ikke sne her jeg bor.