Anmelde en privat?
Fra : Lars

Dato : 03-03-07 11:02

Hej.
Kan man anmelde en privat ved at tage nr pladen og ringe til politiet?
- og vi politiet gøre noget ved det?
vh Lars

Fra : Jan B.

Dato : 03-03-07 12:59

"Lars" <None@None.None> wrote in message
> Hej.
> Kan man anmelde en privat ved at tage nr pladen og ringe til politiet?
> - og vi politiet gøre noget ved det?
> vh Lars

Ja, du kan godt anmelde en lovovertrædelse.

Hvor vidt politiet vil gøre noget ved det, afhænger formentlig af
omstændighederne. Lå selv engang bag en bil på motorvejen fra Kolding til
Århus. Den var bogstavelig talt over det hele, og jeg kunne ikke afgøre om
det var druk eller ophæng/dæmpere, men faretruende så det ud, og jeg valgte
til sidst - mellem Kolding og Vejle - at ringe til politiet. Det gjorde jeg
så to gange yderligere, men da jeg forlod motorvejen ved Århus, var der ikke
sket noget, så...

Vh/Jan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-07 15:00

Jan B. wrote:
> [...]
> politiet. Det gjorde jeg så to gange yderligere, men da jeg forlod
> motorvejen ved Århus, var der ikke sket noget, så...

Det er mit indtryk at først når politiet spørger efter ens personnummer, så
begynder de at gøre noget ved det.

Formentlig af hensyn til evt. vidneudsagn.

--
Per, Esbjerg
Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500

Fra : Jakob

Dato : 03-03-07 13:11

"Lars" <None@None.None> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Kan man anmelde en privat ved at tage nr pladen og ringe til politiet?
> - og vi politiet gøre noget ved det?
> vh Lars

Problemet er jo også at det vil være dit ord mod vedkommendes. Med mindre
der er tale om beviser som f.eks spirituskørsel eller der generelt er andre
vidner.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 13:43

> Kan man anmelde en privat ved at tage nr pladen og ringe til politiet?
> - og vi politiet gøre noget ved det?

Ja, men reaktionen afhænger af travlhed og lovovertrædelsens størrelse
(kaffe eller køre?) :)

Men snakkede med en taxa chauffør der så en køre over for rødt flere gange,
han ringede og medte ham. Et par timer efter ringede politiet så igen og
meddelte at han var snuppet med en promille på 2,6!

Men det er sgu svært. Står på en tankstation, og det er utroligt så mange
håndværkere der lige skal have en 6 pack eller to øl, gerne ½ Liter Tuborg,
til madpakken, eller turen hjem....

/SWP

Fra : mfn

Dato : 03-03-07 13:55

> [...]
> han ringede og medte ham. Et par timer efter ringede politiet så igen og
> meddelte at han var snuppet med en promille på 2,6!

Ahhhhh den tror jeg nu ikke på. Hvad i alverden skulle mandens promille rage
en eller anden taxachauffør? Desuden har de ikke svar på en evt. blodprøve
på "et par timer" - det tager typisk 1-3 uger at fastslå den. Desuden er
der vist også brudt en tavshedspligt hvis det skulle være sandt.

Fra : Møller

Dato : 03-03-07 14:17

"mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> på "et par timer" - det tager typisk 1-3 uger at fastslå den. Desuden er
> der vist også brudt en tavshedspligt hvis det skulle være sandt.

Tro kan du gøre i moskeen.
Her skal du vide

Jeg ved ikke hvor du har din opfattelse fra, men den er forkert.
Her er ikke plads til diskussion!
Det rager mig at nogle køre rundt med en kraftig promille, hvorfor skulle en
taxachauffør så ikke også kunne optræde ansvarsbevist?
Svar på alkoholpromille i blodprøve kommer normalt under 2 timer fra
anholdelse! Personer der bliver anholdt på alkoholmistanke, skal stilles for
en dommer inden 24t. Men hvis der foreligger et resultat på en blodprøve,
bliver han blot sluppet ud og skal møde i retten senere.

Der er ikke fremkommet oplysninger der ikke er offentlig tilgængelig ved
retsmøder eller i døgnrapporten, så der er ingen brud på tavshedspligt, og
hvorfor skulle en spritbilist nyde særlig beskyttelse?

Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-07 14:26

Møller skrev:

> [...]
> en dommer inden 24t. Men hvis der foreligger et resultat på en blodprøve,
> bliver han blot sluppet ud og skal møde i retten senere.

De tager to blodprøver, med en times mellemrum. Så kan de regne sig frem
til promillen i gerningsøjeblikket.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-03-07 01:00

> [...]
>
> --
> MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
> Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Du er desværre også dumpet
Der tages normalt kun 1 blodprøve, og den dømmes folk ud fra.
Der kan være særlige omstændigheder, hvor pgl. først anholdes efter kørslen,
og hvor det ved anholdelsen ikke med sikkerhed kan fastslåes, at pgl. ikke
har drukket efter kørslen, blive tale om at udtage yderligere en blodprøve.
Men det vil så være 2 timer efter. Ved at sammenligne de 2 blodprøver, kan
man lave forskellige beregninger og bl.a. konstatere om promillen er
stigende eller faldende.

Kurt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-03-07 08:13

Kurt B. Andersen skrev:
> Du er desværre også dumpet

Som du da har travlt med at dumpe folk.

> [...]
> Men det vil så være 2 timer efter. Ved at sammenligne de 2 blodprøver, kan
> man lave forskellige beregninger og bl.a. konstatere om promillen er

Det er muligt at det er lavet om.

Men der tages, i nok de fleste tilfælde, to prøver da nok de fleste
tilfælde er dem hvor politiet ikke tager folk "på hjul".

Og de gange jeg har været involveret i den slags fik jeg at vide at der
ville blive taget to prøver med en (1) times mellemrum.

Men måske de har fundet ud af at det giver størrere nøjagtighed ved at
vente en time mere med nr to prøve. Det ved jeg ikke.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-03-07 22:29

> [...]
>
> Men måske de har fundet ud af at det giver størrere nøjagtighed ved at
> vente en time mere med nr to prøve. Det ved jeg ikke.

Jeg må lige korrigere dig igen
I langt de fleste tilfælde hvor nogen sigtes for promille- eller
spirituskørsel tages der kun 1 prøve, idet langt de fleste tages på hjul.
Derudover er jeg nu blevet opmærksom på, at selv hvis der er tvivl om
efterfølgende indtagelse af alkohol, tages der nu kun 1 blodprøve.
Forskellen er bare, at den først tages 2 timer efter.
De fleste af dem, som anmeldes for spirituskørsel er rent faktisk ikke
påvirkede, men kører slingrende/usikkert af andre grunde.
Af dem som så rent faktisk er påvirkede, tages de fleste på hjul, hvorfor
der kun skal tages 1 blodprøve efter de normale regler.
Nu ved jeg ikke, hvordan du har været involveret i det, men ihvert fald de
sidste 30 år har 2 timers reglen været gældende, så nogen har måske bildt
dig noget ind. Men som anført ovenfor, er det nu ændret således at den
"første" blodprøve nu undlades og man tager kun prøven efter 2 timer.
Der findes bl.a. et cirkulære, hvor der omtales hvorledes udåndingsprøver
skal foretages, udtagelse af blodprøver m.m. samt på hvilket lovgrundlag, at
man kan gøre det.
Her kan man bl.a. læse følgende:
3.2. Blodprøver:

3.2.1. Blodprøve søges udtaget hurtigst muligt. Dette gælder hvad enten
sigtede er indbragt i tilslutning til kørslen eller først anholdes på et
senere tidspunkt.

3.2.2. Såfremt det på tidspunktet for sigtedes indbringelse ligger klart, at
der fundet spiritusindtagelse sted efter kørslen afslutning, eller dette
ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan udelukkes, bør blodprøven dog tidligst
udtages 2 timer efter spiritusindtagelsens afslutning. Kan dette tidspunkt
ikke fastlægges, regnes de 2 timer fra anholdelsen af sigtede.

Samme regel gælder, når der foreligger flere adskilte kørsler med
mellemliggende spiritusindtagelse.

3.2.3. Blodprøven indsendes til undersøgelse ved Københavns Universitet,
Retsmedicinsk Institut. Dog indsendes blodprøver, som udtages fra afdøde
personer i Jylland eller på Fyn, til alkoholundersøgelse på henholdsvis
Århus Universitet, Retsmedicinsk Institut, og Odense Universitet,
Retsmedicinsk Institut.

Kuverten med blodprøven skal inden indsendelsen til retsmedicinsk institut
forsejles eller sammenhæftes med klemmer eller på lignende måde og forsynes
med klæbestrimmel med embedets stempel, således at strimmelen sidder over
klemmernes spidser.

Som du måske kan se under pkt. 3.2.2. udtages der nu oftest kun 1 blodprøve,
også selv om der er tvivl om efterfølgende spiritusindtagelse. Nu venter man
bare 2 timer med at tage blodprøven.

Så der må jeg også lige rette mig selv, angående metoden med at beregne om
promillen er stigende eller faldende. Den er man generelt gået bort fra, og
det var vist nok tilbage omkring 1997, hvor cirkulæret blev lavet om.

Hvis man skulle have lyst til at læse hele cirkulæret findes det på
www.retsinfo.dk

og det hedder

CIR nr. 11112 af 25/02/1997

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-03-07 00:57

"Møller" <post.spam@ok.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> retsmøder eller i døgnrapporten, så der er ingen brud på tavshedspligt, og
> hvorfor skulle en spritbilist nyde særlig beskyttelse?

Når man skriver ovenstående, så burde man sætte sig ind i reglerne først,
eller kende nogen som kender reglerne, for ovenstående er en gang vrøvl fra
ende til anden.
Når en person stoppes blæses der i alkometer som viser et eller andet, som
normalt vil ligge meget tæt på det, som blodprøven viser.
Blodprøven sendes til Retsmedicinsk Institut og der går fra normalt 2-4
uger, inden resultatet foreligger.
Så det kan under ingen omstændigheder foreligge inden for 2 timer.
I hastende tilfælde (typisk udlændinge) kan prøven foreligge inden for ca. 1
døgn.
Personer der anholdes på mistanke om spirituskørsel skal ikke fremstilles
for en dommer inden for 24 timer. Så snart blodprøven er udtaget og
afhøringen er afsluttet løslades de, og alt efter promillens størrelse vil
de efterfølgende få en tilkendegivelse med deres straf eller blive indkaldt
til et retsmøde. Det afhænger af sanktionspåstanden, om det bliver
tilkendegivelse eller retsmøde.

Hvis du er jurastuderende, må jeg desværre meddele, at du er dumpet.
Jurauddannet kan du umuligt være ud fra ovenstående

Kurt

Fra : Møller

Dato : 04-03-07 16:48

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in message

> Hvis du er jurastuderende, må jeg desværre meddele, at du er dumpet.
> Jurauddannet kan du umuligt være ud fra ovenstående

Rart med en kyndig på siden.

Møller

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-07 14:21

mfn skrev:
> [...]
> på "et par timer" - det tager typisk 1-3 uger at fastslå den. Desuden er
> der vist også brudt en tavshedspligt hvis det skulle være sandt.

Det er vores arbejdsplads. Hvad ville du sige til, hvis du arbejder på
et kontor eller i en butik, at jeg lå og kørte rundt der på en knallert
i beruset tilstand?

Desuden tager det kun nogle sekunder at få svaret fra et pust i en
ballon. Viser den at der er noget at komme efter er det de tager blodprøver.

Og så har jeg, som taxichauffør, selv brugt at anmelde formodede
spritbilister. (Den ene gang var politiet lidt for langsom, for havde de
proppet en ballon i munden på manden da han kom for at hente konen (det
var hende jeg havde anmeldt, og som de havde bragt på stationen) kunne
de havde fået to på en gang.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-07 14:52

> [...]
> på "et par timer" - det tager typisk 1-3 uger at fastslå den. Desuden er
> der vist også brudt en tavshedspligt hvis det skulle være sandt.

Tager ikke lang tid at få svar fra et pust...

Tjaa.. Jeg ville ikke nyde at en spritbilist kører overfor rødt og rammer
mig.

Og så synes jeg det er fint nok at anmelderen lige får respons, istedet for
at desperat tjekke avisen næste dag, for hvem den spritbilist har ramt...

/Swp

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-03-07 15:02

mfn wrote:

> Ahhhhh den tror jeg nu ikke på. Hvad i alverden skulle mandens
> promille rage en eller anden taxachauffør?

Jeg har personligt meldt en bil, der kørte sidespejlene af en anden bil.
Efter en kort jagt endte den i en mur med strømmerne lige i hælene.

Strømerne ringede til mig og fortalte at nummerpladerne var stjålet fra
moderen til chaufførens kammerat.

Spørg mig ikke hvad det ragede mig. Jeg fik oplysningerne!

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 13:53

"Lars" <None@None.None> skrev i en meddelelse

> Kan man anmelde en privat ved at tage nr pladen og ringe til politiet?
> - og vi politiet gøre noget ved det?

Ja, hvis der er kød på anmeldelsen. Jeg har en medarbejder, som
en dag blev truet med en pistol, fordi han ikke rykkede hurtigt nok
ind til højre på motorvejen - efter en overhaling. Medarbejderen
greb knoglen og ringede til strømmerne, som påbaggrund af num-
merpladens oplysninger kørte til pistolmandens adresse og anhold-
te ham !

Fra : Leonard

Dato : 03-03-07 17:18

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> wrote:

> [...]
>greb knoglen og ringede til strømmerne, som påbaggrund af num-
>merpladens oplysninger kørte til pistolmandens adresse og anhold-

Hvorlang tid fik du?

--
Leonard

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 17:20

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorlang tid fik du?

Jeg kender ikke dommen - men pistolmanden blev...

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 17:21

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke dommen - men pistolmanden blev...

....buret inde med det samme...

Fra : Leonard

Dato : 03-03-07 17:27

>Jeg kender ikke dommen - men pistolmanden blev...

Undskyld, jeg glemte en smiley
- med slet skjult antydning til at du fremtræder som en af de ivrigste
fortalere for at holde til højre og at det derfor kunne være dig, der
var blevet træt af en langsom venstrebane rytter ...

.... men indrømmet, mit indtryk er ikke at du er så temperamentsfuld at
du ligefrem truer de sløve i trafikken ...

--
Leonard

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 17:37

> Undskyld, jeg glemte en smiley

I know, men nu valgte jeg blot en kølig stil denne gang :)

> - med slet skjult antydning til at du fremtræder som en af de ivrigste
> fortalere for at holde til højre

Det er klart, idet jeg er hurtigere på motorvejen end gennemsnittet...
Kørte over Fyn igår ved 18-tiden - ringere bilister skal man dælme
lede længe efter. Højre vognbane var generelt fri og en overgang holdt
man helt stille i venstre bane, mens vi gled forbi med rimelig fart i højre.
Gosh !

>og at det derfor kunne være dig, der var blevet træt af en langsom
> venstrebane rytter ...

OK - hvad ville der ske, hvis nu man gjorde trickte med en vandpistol?

> ... men indrømmet, mit indtryk er ikke at du er så temperamentsfuld at
> du ligefrem truer de sløve i trafikken ...

Nej, jeg anvender enten en lakonisk "thumbs up eller rysten på hovedet

Fra : Martin Bak

Dato : 03-03-07 18:21

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
>
> OK - hvad ville der ske, hvis nu man gjorde trickte med en vandpistol?

Det ville være at betragte som trusler idet den "truede" jo ikke automatisk
kunne vide at der ikke var tale om en ægte pistol. Jeg tror det ville betyde
en tur i brummen..

Martin

Fra : Henning

Dato : 03-03-07 16:33

On Sat, 3 Mar 2007 11:02:02 +0100, "Lars" <None@None.None> wrote:

>Hej.
>Kan man anmelde en privat ved at tage nr pladen og ringe til politiet?
>- og vi politiet gøre noget ved det?

Tjo, når du har taget nummerpladen, eventuelt begge, vil han sikkert
blive stoppet på et eller andet tidspunkt

Fra : Lars

Dato : 03-03-07 17:49

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Tjo, når du har taget nummerpladen, eventuelt begge, vil han sikkert
> blive stoppet på et eller andet tidspunkt

Mange tak for jeres svar.... det blev til god læsning
vh Lars

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-03-07 18:00

On 3 Mar., 17:36, "Mogens..." <nyhedsgrupper FJER...@jubii.dk> wrote:

> [...]
> man helt stille i venstre bane, mens vi gled forbi med rimelig fart i højre.

Dette er en helt normal opførsel på Fyn og jeg har endnu ikke fundet
ud af hvorfor det går galt der hver gang. Men sært er det.

Mikael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-03-07 20:17

<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Dette er en helt normal opførsel på Fyn og jeg har endnu ikke fundet
ud af hvorfor det går galt der hver gang. Men sært er det.

Det gælder på hele E20, og skyldes de mange lastbiler og håndværkerbiler.
Tilbringer et par timer der dagligt: Folk vil ikke "låses fast" bag en
lastbil, for ingen giver plads for at hjælpe dem ud. SLET IKKE
håndværkerbilerne, som vil gerne køre hurtigt, men de tager en "krig" om at
komme op i fart efter nedbremsning. I mellemtiden hvorfor holde til højre?
;).

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 20:27

> [...]
> håndværkerbilerne, som vil gerne køre hurtigt, men de tager en "krig" om
> at komme op i fart efter nedbremsning. I mellemtiden hvorfor holde til

Ja, det forstår man ikke. Jeg "udnytter" hver en chance for at ligge i
højre vognbane, og man kan se, at den forankørende venstrebilist
søger febrilsk i bakspejlet efter een. Jeg gør det, fordi man om mu-
ligt SKAL ligge i højre vognbane - og fordi det øger mit synsfelt og
dermed tid til reaktion betragteligt !

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-03-07 21:31

.. Jeg gør det, fordi man om mu-
> ligt SKAL ligge i højre vognbane - og fordi det øger mit synsfelt og
> dermed tid til reaktion betragteligt !
Nu bliver dit synsfelt ikke større af at det bliver fyldt op af 46 t. gl.
jern ;). De lastbiler har en sjælden evne til at holde en afstand, ~200 m.,
så en presset Vito, VWtransporter, Ducato ikke kan overhale inden du hænger
i r.. af den næste lastbil, ergo du bliver i venstre spor til der bliver
plads i rækken af lastbiler. Hvis skyld det er, ved jeg ikke, hønen el.
ægget kom først?, men det er mønsteret.

Fra : Mogens...

Dato : 03-03-07 21:54

> Nu bliver dit synsfelt ikke større af at det bliver fyldt op af 46 t. gl.
> jern

Skriver jeg ikke noet om !

> [...]
> r.. af den næste lastbil, ergo du bliver i venstre spor til der bliver
> plads i rækken af lastbiler. Hvis skyld det er, ved jeg ikke, hønen el.

Aner det ikke - jeg er gået forbi for længst på een eller anden måde

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-07 23:14

MikLarsen@gmail.com skrev:
> Dette er en helt normal opførsel på Fyn og jeg har endnu ikke fundet
> ud af hvorfor det går galt der hver gang. Men sært er det.

Det er den bro i den anden ende der gør det. Det er blevet for nemt for
dem at lære af dem på Djævleøen.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-07 01:03

>Dette er en helt normal opførsel på Fyn og jeg har endnu ikke fundet
>ud af hvorfor det går galt der hver gang. Men sært er det.

Det er alle de skide køwenhavnere.... Samt manglende 3. spor... Derved
diverse naturfonde "uha nej, ikke en motorvej, og da slet ikke en motorvej
uden kø... ".... Asfalter dog alle grønne arealer, så vil alle seriøse
bilister og os med høfeber få de meget bedre.....

/SWP

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-07 09:49

On 3 Mar., 13:42, "Søren Wagner" <me på/fra cacba snavs dk> wrote:
> Men det er sgu svært. Står på en tankstation, og det er utroligt så mange
> håndværkere der lige skal have en 6 pack eller to øl, gerne ½ Liter Tuborg,
> til madpakken, eller turen hjem....

Det er så sådanne håndværkere som jeg 3 gange har ringet om, alle 3
gange stoppet med for meget sprut i blodet.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk