/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lidt OT: forstærker spørgsmål
Fra : Dak


Dato : 02-03-07 14:27

Hej all.

Jeg ejer lige pt. en Ford sierra med standard lydudstyr. dvs. to
fronthøjttaler og en eller anden forstærker gemt ved forruden. Nu vil jeg
prøve at lære
lidt om bilstereo og tænkte nok jeg kunne starte her.

Jeg har nu billigt købt 2 stk. 4" og 4 stk. 5,25" højttaler som jeg havde
tænkt mig at sætte ind i bilen istedet for de nuværende da den ene er delvis
røget sig en tur. Der skal så sidde 1 højttaler i hver dør og så ved jeg
ikke om jeg vil sætte de to sidste i hylden bag bagsædet eller nede ved
fødderne på forsæderne eller evt. på gulvet under forsæderne.

Mit spørgsmål er så: Hvad kræver det af en slags forstærker(skal det være en
med 6 kanaler osv.)? og kan man tilslutte to forskellige samtidig(og hvordan
gøres dette uden at overbelaste ledningsnettet osv.)? og hvor kan man få den
billigste af billigste.. Og hvis der er nogen gode gør-det-selv guides?

4" 2-vejs højttalersæt
Max belastning: 120 Watt
P.P. Injection cone
1" ASV voice coil
1,5" diskant
7 oz magnet
Frekvensområde 100 Hz - 20KHz, 86 dB(1W/1m)
Impedans: 4 Ohm

5,25" 2-vejs højttalersæt
Max belastning: 160 Watt
P.P. Injection cone
1" ASV voice coil
1,5" diskant
8 oz magnet
Frekvensområde 80 Hz - 20KHz, 88 dB(1W/1m)
Impedans: 4 Ohm


Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
"Som ikke forstår en dyt af de infos om højttalerne"



 
 
Tom (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 02-03-07 17:08


"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
news:45e82625$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej all.
>
> Jeg ejer lige pt. en Ford sierra med standard lydudstyr. dvs. to
> fronthøjttaler og en eller anden forstærker gemt ved forruden. Nu vil jeg
> prøve at lære
> lidt om bilstereo og tænkte nok jeg kunne starte her.

Der er ellers en NG bilstereogruppe

--
Tom



Dak (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 02-03-07 17:22


> Der er ellers en NG bilstereogruppe
>

Har postet der men det sr ikke ud som om der er meget liv i den. Der er ca.
10 post i løbet af en måned. :-/


Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap



Tom (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 02-03-07 19:23


"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
news:45e82625$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej all.
>
> Jeg ejer lige pt. en Ford sierra med standard lydudstyr. dvs. to
> fronthøjttaler og en eller anden forstærker gemt ved forruden. Nu vil jeg
> prøve at lære
> lidt om bilstereo og tænkte nok jeg kunne starte her.
>
> Jeg har nu billigt købt 2 stk. 4" og 4 stk. 5,25" højttaler som jeg havde
> tænkt mig at sætte ind i bilen istedet for de nuværende da den ene er
> delvis
> røget sig en tur. Der skal så sidde 1 højttaler i hver dør og så ved jeg
> ikke om jeg vil sætte de to sidste i hylden bag bagsædet eller nede ved
> fødderne på forsæderne eller evt. på gulvet under forsæderne.
>
> Mit spørgsmål er så: Hvad kræver det af en slags forstærker(skal det være
> en
> med 6 kanaler osv.)? og kan man tilslutte to forskellige samtidig(og
> hvordan
> gøres dette uden at overbelaste ledningsnettet osv.)? og hvor kan man få
> den
> billigste af billigste.. Og hvis der er nogen gode gør-det-selv
> guides?

Du skal bare have flere forstærkere. Det med at seriekoble eller
parallelkoble højtalerne er noget hø, men selvfølgelig en mulighed hvis man
bare ikke vil ofre penge på mere end en forstærker

--
Tom



Ukendt (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-07 20:08

Til sådan nogle alm skod højttalere, skal du bare tilslutte dem til din
radio, det er rigeligt til sådan nogle små nogle, jeg er sikker på din radio
har 4 udgange, og er der ikke kabler til bagenden, så må du trække et sæt :)

Mvh
Morten **der har bygget store og ret gode anlæg i en del biler efterhånden**



Tom (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 02-03-07 21:06


"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
news:45e87692$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Til sådan nogle alm skod højttalere, skal du bare tilslutte dem til din
> radio,

how er du sikker på at det ikke er dynaudio enheder som dak har købt?



--
Tom



Ukendt (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-07 21:58

> how er du sikker på at det ikke er dynaudio enheder som dak har købt?
>
>

hehe ja synes ligesom man er ved at lære DAK at kende hehe og kvalitet er
vist ikke hans stærkeste side, men igen hvis han er under udd, så er pengene
ikke rigtigt til det..

og så fordu han skrev: "Jeg har nu billigt købt 2 stk. 4" og 4 stk. 5,25"
højttaler" hehe sikkert fra thansen..



Ukendt (02-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-03-07 21:59

fordi even..



Dak (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 03-03-07 14:17

> Til sådan nogle alm skod højttalere, skal du bare tilslutte dem til din
> radio, det er rigeligt til sådan nogle små nogle, jeg er sikker på din
> radio har 4 udgange, og er der ikke kabler til bagenden, så må du trække
> et sæt :)
>

okay, kan man så f.eks. gøre følgende:

Fra den nuværende forstærker som vistnok er en 2-kanals sætte 2 stk.
højttaler i hver af udgangene(altså købe en T-stik lignende tingest) og så
sætte de resterende 2 højttaler i autoradion hvis man skal have 6 ialt?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap



Ukendt (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-07 22:37

> okay, kan man så f.eks. gøre følgende:
>
> Fra den nuværende forstærker som vistnok er en 2-kanals sætte 2 stk.
> højttaler i hver af udgangene(altså købe en T-stik lignende tingest) og så
> sætte de resterende 2 højttaler i autoradion hvis man skal have 6 ialt?

Så ville jeg sætte de 4 første på radioen (der jo har 4 højttaler udgange)
og de to største på din forstærker..

Fordi det kommer MEGET an på hvilken forstærker det er du har, om den kan
håndtere 4 højttalere..

Og på dem måde risikere du ikke at futte din forstærker af..

Mvh
Morten




Klaus D. Mikkelsen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-07 15:18

Dak skriver:
>
> Jeg ejer lige pt. en Ford sierra med standard lydudstyr. dvs. to
> fronthøjttaler og en eller anden forstærker gemt ved forruden. Nu vil jeg
> prøve at lære
> lidt om bilstereo og tænkte nok jeg kunne starte her.

dk.teknik.bilstereo....

> Mit spørgsmål er så: Hvad kræver det af en slags forstærker(skal det være en
> med 6 kanaler osv.)? og kan man tilslutte to forskellige samtidig(og hvordan
> gøres dette uden at overbelaste ledningsnettet osv.)? og hvor kan man få den
> billigste af billigste.. Og hvis der er nogen gode gør-det-selv guides?

Kan du overhovedet slutte en forstærker til din nuværende radio ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (03-03-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 03-03-07 17:19

> Kan du overhovedet slutte en forstærker til din nuværende radio ?

Det kan man til alle radioer.



Klaus D. Mikkelsen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-07 17:49

ShutEye skriver:
>
> Det kan man til alle radioer.

Ikke alle forstærkere - langt fra.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (03-03-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 03-03-07 18:39

>> Det kan man til alle radioer.
>
> Ikke alle forstærkere - langt fra.

Okay, ikke uden lidt hjælp:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=829018911&n=1200267213&pn=1742872132
Selvfølgelig ikke optimalt, men det kan lade sig gøre.



Klaus D. Mikkelsen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-07 18:51

ShutEye skriver:
>
> Okay, ikke uden lidt hjælp:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=829018911&n=1200267213&pn=1742872132
> Selvfølgelig ikke optimalt, men det kan lade sig gøre.

Langt fra optimalt. Støjen i et effekttrin er ikke ubetydeligt og skel
den forstærkes endnu mere op i en effektforstærker mere, er chancen for
at det bliver noget gudsjammerligt lort rimeligt stor.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (03-03-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 03-03-07 21:16

>> Okay, ikke uden lidt hjælp:
>> http://www.thansen.dk/product.asp?c=829018911&n=1200267213&pn=1742872132
>> Selvfølgelig ikke optimalt, men det kan lade sig gøre.
>
> Langt fra optimalt. Støjen i et effekttrin er ikke ubetydeligt og skel
> den forstærkes endnu mere op i en effektforstærker mere, er chancen for
> at det bliver noget gudsjammerligt lort rimeligt stor.

Effekttrin? Ikke forstået!
Men nu er det jo bare til Dak og hans Sierra :)



Klaus D. Mikkelsen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-07 21:47

ShutEye skriver:
>
> Effekttrin? Ikke forstået!

Udgangsforstærkeren i en almindelig autoradio.

> Men nu er det jo bare til Dak og hans Sierra :)

Ja, ikke en Fiat 500 fra 1900oggrønhvidkål.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (04-03-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-03-07 00:23

> Ja, ikke en Fiat 500 fra 1900oggrønhvidkål.

Blev de bygget dengang?

Det _kan_ lade sig gøre og sådan er det!



Ukendt (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-07 22:38

>> Ikke alle forstærkere - langt fra.
>
> Okay, ikke uden lidt hjælp:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=829018911&n=1200267213&pn=1742872132
> Selvfølgelig ikke optimalt, men det kan lade sig gøre.

Hehe sådan en er lige til at lukke op og skide i, det bliver crappy lyd..
Men igen det kan man ikke høre hvis man køber thansen XZound højttalere
)))

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (03-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 03-03-07 22:45

Morten Juel skriver:
>
> Hehe sådan en er lige til at lukke op og skide i, det bliver crappy lyd..
> Men igen det kan man ikke høre hvis man køber thansen XZound højttalere
> )))

Jo, det kan du....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ShutEye (04-03-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-03-07 00:24

> Jo, det kan du....

Nej det kan DU



ShutEye (04-03-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-03-07 00:24

>>> Ikke alle forstærkere - langt fra.
>>
>> Okay, ikke uden lidt hjælp:
>> http://www.thansen.dk/product.asp?c=829018911&n=1200267213&pn=1742872132
>> Selvfølgelig ikke optimalt, men det kan lade sig gøre.
>
> Hehe sådan en er lige til at lukke op og skide i, det bliver crappy lyd..
> Men igen det kan man ikke høre hvis man køber thansen XZound højttalere
> )))

Det var også det jeg tænkte :)



Uffe Bærentsen (04-03-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 04-03-07 00:29


"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
news:45e82625$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg ejer lige pt. en Ford sierra med standard lydudstyr. dvs. to
> fronthøjttaler og en eller anden forstærker gemt ved forruden. Nu vil jeg
> prøve at lære
> lidt om bilstereo og tænkte nok jeg kunne starte her.

Kom lige til at tænke lidt.
Hvad er det du kalder forstærker?
Er det den metalkasse der sidder under forruden i højre side,
hvor der er monteret et multistik, der er skruet fast med en skrue i midten?
Adgang til den opnås ved at afmontere den lille lomme i instrumentpanelet.

Hvis ja, så er du liiiiige ved at sabotere motorstyringen på din fine bil





PS. Standard lydudstyr på Sierra inkluderer ikke forstærker svjv.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet
Tipo 1,6i



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste