Råd til opsætning af nv på 2 pc'er
Fra : Z

Dato : 29-12-00 14:32

Hej exprts

Min egen maskine har netværkskort sat til Cisco 677 (WO 256) kører perfekt.

Nu vil jeg gerne have min kones PC til at dele ADSL'en og sat op sådan, at
jeg fra min maskine kan få adgang til hendes - og helst omvendt.

Der er Win ME på begge.

Kan det lade sig gøre?

I så fald - hvad kræves der - jeg har købt 15 meter kabel og der sidder
vistnok et netkort i hendes mask. (ellers køber jeg et)

Venlig hilsen og glædelig jul.

Michael

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-12-00 15:18

Hej,

Det bedste er at købe en hub eller switch (bedst, men også lidt dyre end en
hub). Routeren kobler du på den port der hedder "uplink" med det kabel der
fulgte med routeren (krydset kabel). Så kan du ellers forbinde så mange
maskiner på netværket som der er porte i hub/switch'en. Når du har forbundet
dine maskiner, sætter du dem op jvf. WOL's medsendte manual, og vupti
(forhåbentlig) kan alle maskiner gå på nettet.
To ting at huske på er at hver maskine skal have en unik IP-adresse, og
undgå at bruge adressen 192.168.1.2 da alt uønsket trafik bliver sendt
hertil og kan give en sikkerhedsrisiko.

Godt nytår
Tonni Aagesen

Fra : Z

Dato : 01-01-01 04:20

Hej Tonni

Jeg fik vist vist aldrig sagt tak - Tak!
Selvom afsnittet om adressen 192.168.1.2 forvirrer mig en kende. (jeg tror
jeg er stødt på den i min WO-opsætning)

Hilsen og velkommen til 2001
Michael

Fra : Uni Bull

Dato : 01-01-01 16:25

Fik du det op at køre ?
--
Uni Bull

Fra : Z

Dato : 01-01-01 21:11

Hej UB

Ikke endnu......
Jeg skal lige shoppe lidt hos min pc-pusher (Restlageret) først og købe de
fornødne ting.
Der går nok et par dage - men jeg er spændt og melder tilbage om resultatet.

Iøvrigt kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der menes med:

<To ting at huske på er at hver maskine skal have en unik IP-adresse, og
undgå at bruge adressen 192.168.1.2 da alt uønsket trafik bliver sendt
hertil og kan give en sikkerhedsrisiko.>

WO skriver at jeg skal skrive netop den adresse ind i TCP/IP Properties.
(Jeg ér en novice!)

Hilsen
Michael

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-01-01 17:12

"Z" <diggler_6@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Tonni
>
> Jeg fik vist vist aldrig sagt tak - Tak!

Det var da så lidt

> Selvom afsnittet om adressen 192.168.1.2 forvirrer mig en kende. (jeg tror
> jeg er stødt på den i min WO-opsætning)

Så prøver jeg lige at uddybe det lidt:

Når IP-adressen 192.168.1.2 kan udgøre en sikkerhedsrisiko, er det som sagt
fordi alt traffik du ikke selv har bedt om vil blive sendt til denne IP af
routeren. Når du sender en forespørgsel ud på nettet, indeholder den din
adresse, således at svaret kan finde tilbage til dig, og det er jo smart.
Men andre kan også sende en forespørgsel til din adresse (213.237.xxx.xxx),
og her lurer det "farlige". Hvis du giver din PC adressen 192.168.1.2 , har
svage sjæle (større) mulighed for scanne din PC for kørende services og åbne
porte og dermed finde sikkerhedshuller i dit system. Hvis der derimod ikke
findes nogen PC med adressen 192.168.1.2, vil pakkerne sendt til dig bare
dø. Nu skal du ikke tro at dit system dermed er 100% sikkert, men det
hjælper et stykke af vejen.
Skal du forsøge dig med at køre en server f.eks webserver, hvor det jo er
meningen, at andre skal kunne sende en forespørgsel til din computer, kan du
tilføje en NAT ENTRY til port 80, men det er en anden historie, som jeg
gerne vil hjælpe med, hvis det bliver aktuelt.

Håber det hjalp en smule, ellers bare spørg igen

Mvh
Tonni Aagesen