Gulplade bil - sæder i over græsen
Fra : Thomas B

Dato : 27-02-07 19:41

Hejsa

Nogen der har erfaring eller ved noget om det lovlige eller praktiske i
dette.
En ny Turan hvor sæder, seler m.v. bliver leveret med og den bliver lavet om
fra hvide til gulplade.
Er det nemt at sætte dem i over grænsen,og skal der laves noget forberedelse
for dette.
Har både hørt at det er lovligt og det modsatte ?

pft

Fra : Per O.

Dato : 27-02-07 19:58

Thomas B" <skyggen@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forberedelse for dette.
> Har både hørt at det er lovligt og det modsatte ?

Du har to delsituationer:

1. I udlandet går de ikke op i om du har sæder i en bil på gule plader, og
de vil sikkert ikke brokke sig over det. Du behøver altså ikke være bange
for at blive stoppet og udspurgt om de 'ulovlige' sæder.

2. Du har ikke forsikret en bil med sæder i, og jeg vil tro du er vældigt
meget på den, hvis du er involveret i et uheld på din udlandsrejse. Din
forsikring vil sikkert undre sig over, at eventuelle tilskadekomne i din bil
kunne sidde på det bagsæde som ikke er der.

Jeg synes det grænser til idioti at tage en chance af den slags, for hvis
det går galt står du med alle regningerne, også de som skal betales til en
eventuel modpart som du har 'mødt' med din bil. Det kan koste en totalskade
på din privatøkonomi at 'spare' pengene i stedet for at købe en bil på hvide
plader, som både er lovlig og lovligt forsikret.

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 27-02-07 21:48

Per O. skrev:
> Jeg synes det grænser til idioti at tage en chance af den slags, for hvis
> det går galt står du med alle regningerne, også de som skal betales til en
> eventuel modpart som du har 'mødt' med din bil.

Enig i, at det grænser til idioti. Dog ser jeg ofte den påstand, at ved
et eventuelt uheld i en tunet bil, så vil man personligt kommer til at
hæfte for eventuelle erstatninger til modparten. Jeg har endnu til gode,
at se dette beskrevet i paragraffer m.m.

Problematikken har været diskuteret inde på www.fiatklubdanmark.dk, hvor
følgende er skrevet (af en person, som dagligt arbejder med forsikringer
- og kører i tunede biler):

<citat>
Lad os antage at man har tunet sin bil i sådan en grad at ens
forsikringsselskab går bagover - og man kører galt og torpedere en
familie på fem, og de alle sammen bliver slået til lirekassemænd.

Det koster en bunke penge i erstatning!

Den erstatning som de skadelidte er berettiget til, kan de kræve dækket
af bilens motoransvarsforsikring idet der gælder et lovpligtigt
objektivt ansvarsgrundlag jf. Færdselslovens § 101,1.

Derudover hæfter motoransvarsforsikringsselskabet direkte overfor
skadelidte jf. Færdselslovens § 108,1.

I Færdselslovens § 108,2, står der at et motoransvarsforsikringselskab,
kun kan gøre regres mod føreren af bilen, såfremt denne har forvoldt
skaden ved "grov hensynsløs kørsel".

"Grov hensynsløs kørsel" kan sidestilles med sagen om kapløbet på
Frederikssundsvej. (Den sag hvor der røg et par stykker "i svinget".)

Så meget skal der til førend domstolene statuerer "grov hensynsløs
kørsel", med efterfølgende hjemmel for selskabet til at gøre regres med
fører.

(Regres = kræve sin udgift hjem af skadevolder)

Så at voldtune sin bil, hører ikke hjemme i den kategori - så bare rolig
- en fører af en bil kommer sjældent til at skulle hæfte for den
erstatning et selskab har udlagt for, i tilfælde af en skade på
tredjemand eller dennes ting.

Men skal godt nok kvaje sig big time hvis det endeligt skal være...

<citat slut>

Jeg er klar over, at der forventeligt kommer en regning andre steder fra
(politi, udbedringer af skade på egen bil, m.m.) men lige præcist
erstatning til modparten kræver specielle omstændigheder, førend man kan
afkræves dette beløb. Nogen, der kan bekræfte dette?

Mvh
Mandal

Fra : Leonard

Dato : 27-02-07 22:20

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@UGYLDIG.dk> wrote:

> [...]
>erstatning til modparten kræver specielle omstændigheder, førend man kan
>afkræves dette beløb. Nogen, der kan bekræfte dette?

Men hvordan med en selv og evt. passagerer i bilen?

Jeg _ved_ at det værste er de fysiske og psykiske mén, men det bliver
absolut ikke sjovere, hvis man samtidig skal leve af andres nåde og
ikke har mulighed for at holde bare en lille smule sjov i gaden.

Jeg ville have det meget dårligt, hvis jeg var skyld i en passagers
invaliditet - men jeg tror jeg ville have det ulideligt ringe, hvis
jeg samtidig var skyld i at der ikke var nogen økonomisk erstatning.

--
Leonard

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 27-02-07 22:30

Leonard skrev:
> Men hvordan med en selv og evt. passagerer i bilen?

Godt spørgsmål (som jeg ikke kender svaret på). Jeg stillede mig blot
undrende overfor den ene påstand om, at man SELV komme til at betale
eventuelle erstatninger til skadeslidte...

Misforstå mig endelig ikke - det er i mine øjne uhyggeligt dumt at
forbryde sig imod de betingelser, man har skrevet under på i sin
bilforsikring.

Mvh
Mandal

Fra : Per O.

Dato : 28-02-07 18:42

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@UGYLDIG.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for eventuelle erstatninger til modparten. Jeg har endnu til gode, at se

I min verden er der stor forskel på at tune en bil og så transportere mange
flere personer end bilen er godkendt til og på sæder bilen ikke er leveret
med. En tunet bil kan bare køre stærkere, men er ellers lovlig, hvilket en
varebil ikke er så snart du sætter sæder i varerummet. De passagerer som
sidder på sæder i varerummet kan næppe dækkes af forsikringen uden
yderligere kommentarer fra forsikringen. Mon ikke forsikringsmanden vil
undre sig over at der er 4-5 personer eller flere som pludselig skal have
erstatning efter uheld med en varebil med 2 eller 3 sæder?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-02-07 21:45

Per O. skrev:

> yderligere kommentarer fra forsikringen. Mon ikke forsikringsmanden vil
> undre sig over at der er 4-5 personer eller flere som pludselig skal have
> erstatning efter uheld med en varebil med 2 eller 3 sæder?

Jeg kommenterede kun på delen "som skal betales til en eventuel modpart
som du har 'mødt' med din bil." - Jeg har ingen forventning om, at
forsikringen har noget tilovers for de "ekstra" personer, som har været
med i den ulovlige gulpladebil.

Mvh
Mandal

Fra : Per O.

Dato : 01-03-07 21:04

> [...]
> som du har 'mødt' med din bil." - Jeg har ingen forventning om, at
> forsikringen har noget tilovers for de "ekstra" personer, som har været

og jeg snakkede kun om de skadede personer, da skader på biler ikke rigtig
tæller i den forbindelse. Skidt med en smadret bil, men et smadret liv uden
erstatning er da meget værre. Vi snakkede åbenbart om hver sin del, og jeg
kan stadig ikke se nogen sammenhæng mellem en tunet bil og en ombygget
varevogn.

Fra : sailor99

Dato : 28-02-07 15:54

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikring vil sikkert undre sig over, at eventuelle tilskadekomne i din
> bil kunne sidde på det bagsæde som ikke er der.

Snak med dit forsikringsselskab. Mod en mindre merpræmie kan du hos nogle
selskaber udvide forsikringen, så passagererne også er dækket.

Afgiftsspørgsmålet blander de sig ikke i.

Mvh
Georg

Fra : Leonard

Dato : 27-02-07 19:59

"Thomas B" <skyggen@dsa-net.dk> wrote:

>Nogen der har erfaring eller ved noget om det lovlige eller praktiske i
>dette.

Da bilen er godkendt og forsikret efter danske regler er det disse
regler den skal overholde sålænge den er på danske plader, uanset hvor
i verden den befinder sig.
Derfor er det og har altid været ulovligt at sætte bagsæder i en
varevogn når den kører i Tyskland, selvom der går mange historier på
det modsatte.
Det er det samme der gælder den modsatte vej, når et udenlandsk
registreret køretøj kører i DK. Er det sluppet over grænsen og er
lovligt i det land det er registreret i, så får det også lov at køre
videre her.

--
Leonard

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-02-07 20:31

Thomas B skrev:
> [...]
> for dette.
> Har både hørt at det er lovligt og det modsatte ?

Sikker på det svjv. bliver sæderne ikke leveret sammen med bilen, men
bliver destrueret?

Fra : alexbo

Dato : 27-02-07 20:45

"Thomas B" skrev

> Er det nemt at sætte dem i over grænsen,og skal der laves noget
> forberedelse for dette.

Nej og ja, der hvor sæderne har været er svejset en plade på dels for at få
en plan bund, dels for at
forhindre geninstallering, måske er også sædebeslagene fjernet.
Nu kan man selvfølgelig altid fjerne bunden selv om den er svejst på, og
det er også forskelligt hvor meget montøren gør ud af det.

> Har både hørt at det er lovligt og det modsatte ?

Ja, det kommer an på hvem du spørger, og hvad du mener.
Det er selvfølgelig ikke lovligt herhjemme, men i Tyskland er der ingen
lovgivning der forhindrer en ombygning.
Danske love gælder i Danmark og tyske love i Tyskland.
F.eks. behøver man ikke at bruge kørelys i Tyskland, selv om det er
lovpligtigt herhjemme.
Man må så til gengæld ikke bruge pigdæk i Tyskland, selv om det er lovligt
herhjemme.

Så er der det forsikringsmæssige, og her er det kun spørgsmålet om dækning
af passagerene, bilen er naturligvis stadig forsikret.
Jeg har aldrig hørt om eller kunnet finde nogen afgørelser, om nogen der har
mistet forsikringdækning, selv om de havde passagerer i varevognen.
Men du kan da prøve nedenstående links.

http://www.forsikringsoplysningen.dk/
http://www.ankeforsikring.dk/

mvh