Nå, er det sådan det hænger sammen.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-02-07 14:45

Jeg har lige fået Lastbilmagasinet ind ad døren.

De har været en smut i Australien, for bl.a. at se på modulvogntog.

Volvo Trucks dernede har noget de kalder en Driver Trainer. Han øser
bl.a. ud af sin visdom om, hvordan man bakker med vogntog.

Citat:

Hvis dit vogntog har et ulige antal drejepunkter (1-3-5...) placerer
du hænderne nederst på rattet, (kl 5 og kl 7), og hvis det har et lige
antal drejepunkter, (2-4-6..), placerer du hænderne øverst på rattet.
(kl 11 og kl 13)

Nu er du klar til at bakke, og hvis du vil have den bagerste aksel til
at dreje til venstre, så drejer du rattet i samme retning som den
tommelfinger, der peger mod venstre.

Citat slut.

Jeg vil ikke forsværge, at hvis man følger anvisningerne ikke på et
eller andet tidspunkt rammer den port man har fået anvist, eller i
hvert fald én lige i nærheden, men manden taler jo sort, så
slagtermesteren fra Hobro ville blegne af misundelse.

Hvorfor er folks evner til at forklare sig omvendt proportional med
længden på den uddannelse de har?

Lad mig bare slå fast, at min egen ringe viden om sagen er, at det én
af de ting man ikke kan studere til. Det er noget man går ud og fifler
med i praksis, og gør sig sine erfaringer derudfra.

Hvis man skal i port 38, er det helt sikkert at der allerede holder
biler i både port 37 og 39. Når man så har massakreret dem begge to i
forsøget på at komme til port 38, og efterfølgende prøver at forklare
de ophidsede chauffører på de andre køretøjer, at det skyldtes noget
med en tommelfinger, ja, så garanterer jeg ikke for følgerne. *LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-07 14:56

On Feb 27, 2:45 pm, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> [...]
> af de ting man ikke kan studere til. Det er noget man går ud og fifler
> med i praksis, og gør sig sine erfaringer derudfra.

Jeg har et par gange til høst prøvet at bakke med traktor, presser,
halmsliske og halmvogn. Det er 99,9999% umuligt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Leonard

Dato : 27-02-07 15:15

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Jeg har et par gange til høst prøvet at bakke med traktor, presser,
>halmsliske og halmvogn. Det er 99,9999% umuligt.

Årh, pjat. En af mine venner havde en kort karriere som
blomsterchauffør og kunne bruge meget tid på at bakke til med kærren.
Han fortalte om en bondekone i en blomsterhal i det østlige Tyskland,
der uden dikkedarer kom kørende med 3 almindelige 2-akslede gummivogne
efter en lille traktor (grå Fergusson-lignende). Hun kørte ind påp
pladsen ved siden af ham, bakkede hele trækket ind i en rundbuehal og
knækkede lige de 2 bagerste vogne om et retvinklet hjørne.

Men det er nok ikke lært på at forsøge et par gange

--
Leonard

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-02-07 21:34

Christian B. Andresen skrev:

> Jeg har et par gange til høst prøvet at bakke med traktor, presser,
> halmsliske og halmvogn. Det er 99,9999% umuligt.

Jeg har nu set en landmand bakke med traktor, boggieanhænger og en
lastvognsanhænger. Det foregik omkring et snævert 90 graders hjørne. Han
kørte ikke frem nogen gange. Så blev der ro.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-02-07 21:48

On Feb 27, 2:45 pm, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Jeg har et par gange til høst prøvet at bakke med traktor, presser,
>halmsliske og halmvogn. Det er 99,9999% umuligt.

Da jeg kørte på maskinstation, kunne jeg snildt bakke med
traktor+finsnitter+4-hjulet vogn - det lumske ved lige netop den
kombination var at der ikke var lige træk fra traktor til 4-hjulet vogn,
det var forskudt omkring 25cm til siden i transportstilling, så det var
ikke helt lige meget om man skulle til højre eller venstre......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Propellen

Dato : 27-02-07 16:01

On Tue, 27 Feb 2007 14:45:06 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu er du klar til at bakke, og hvis du vil have den bagerste aksel til
>at dreje til venstre, så drejer du rattet i samme retning som den

hehe...

Der er vist kun 1 måde at lære at bakke på: Learning By Doing!! I mit
forholdsvis nye job, har vi både hængertræk og trækker-trailer.
Ved hængertræk har jeg da lært at: skal du bakke til højre, drejer du
til højre med rat. Og ved trailer: skal du bakke til højre, drejer du
til venstre. Og foden VÆK fra speeder!!

En ting er sikkert. Jeg vil sgu meget hellere bakke med hænger end med
1 akslet trailer..

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 27-02-07 23:26

> Hvorfor er folks evner til at forklare sig omvendt proportional med
> længden på den uddannelse de har?

Hvad havde han af uddannelse? Lastbilschauffør?

Det er da et kvalificeret gæt ud fra hans jobbeskrivelse.

VH