Hvilket værktøj til aftagning af hjul
Fra : eichen

Dato : 27-02-07 14:38

Hej gruppe

Jeg ved faktisk ikke hvad det hedder, men det værktøj man bruger til
at løsne hjulmøtrikkerne når man skifter hjul skal jeg have en
erstatning for idet det originalt medfølgende fra Ford gik i stykker i
fredags da jeg skiftede til vinterdæk i snestorm
Den krydsnøgle jeg lånte af naboen fik jeg også knækket, så nu vil jeg
høre hvilket værktøj I vil anbefale, som kan tåle at man lægger
kræfterne i når genstridige møtrikker skal ud.
De eneste steder jeg lige kan komme på er T-hansen og Harald Nyborg og
det er ikke steder jeg just forbinder med kvalitet.
Hvilket sted kan I anbefale og hvad er bedst, en topnøgle, en
krydsnøgle eller noget tredje?

Mvh Kim Eichen

Fra : Mads Stetter

Dato : 27-02-07 14:44

eichen wrote:
> Hej gruppe
>
> Hvilket sted kan I anbefale og hvad er bedst, en topnøgle, en
> krydsnøgle eller noget tredje?
>
> Mvh Kim Eichen

Svaret er:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4245&n=10&KundeID=

Tror måske også den kan fåes i thansen!

Den virker og er solid!

MVH Stetter

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-02-07 14:50

"eichen" <eichen@ruc.dk> skrev i en meddelelse
[...]

En slagnøgle eller møtrikspænder.
www.biltema.dk søg på dette: 15-081

Den findes også ved Harald og alle mulige andre.
Den er btw. til trykluft.

Ellers så er en topnøgle af god kvalitet ikke at foragte.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : eichen

Dato : 27-02-07 14:56

On 27 Feb., 14:44, "Mads Stetter" <stet...@gmail.com> wrote:

> Svaret er:
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4245&n=10&KundeID=
>
> Tror måske også den kan fåes i thansen!
>
> Den virker og er solid!

Ok, den bliver jeg i hvert fald ikke ruineret af at købe. Jeg synes
det virker mærkeligt at den ligesom skrår ud af i modsætning til eks.
en almindelig topnøgle, men det gør måske ikke noget?

Mvh Kim

Fra : Brian

Dato : 27-02-07 18:39

eichen wrote:

> Ok, den bliver jeg i hvert fald ikke ruineret af at købe. Jeg synes
> det virker mærkeligt at den ligesom skrår ud af i modsætning til eks.
> en almindelig topnøgle, men det gør måske ikke noget?

Tværtimod, så får du ikke skindet på knoerne kørt af.

På en alm. topnøgle, vil man (jeg) jo også bruge en forlænger, for at få
knoene lidt ud fra hjulet. Det gør pokkers ondt, når møtrikken pludselig
slipper, og man står og lægger alle kræfter i

Dén der, kan du jo også roligt hoppe lidt på, hvis armene giver op.

/Brian

Fra : eichen

Dato : 27-02-07 15:08

On 27 Feb., 14:49, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> En slagnøgle eller møtrikspænder.www.biltema.dk søg på dette: 15-081
>
> Den findes også ved Harald og alle mulige andre.

Ja, men så mangler jeg jo lige trykluften.

> Ellers så er en topnøgle af god kvalitet ikke at foragte.

Jep, det var såmænd topnøglen i dette sæt http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=51&produkt=1134
det lykkedes mig at få møtrikken af med, men den mangler nu noget
moment.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-02-07 16:51

eichen skriver:

> Den krydsnøgle jeg lånte af naboen fik jeg også knækket, så nu vil jeg
> høre hvilket værktøj I vil anbefale, som kan tåle at man lægger
> kræfterne i når genstridige møtrikker skal ud.

Du trænger til en momentnøgle, så du ikke "knokkelspænder" boltene igen.

Den kan også bruges til at løsne med igen.

129 kr hos H.N. + en top i passende størrelse.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-02-07 18:58

> Du trænger til en momentnøgle, så du ikke "knokkelspænder" boltene igen.
>
> Den kan også bruges til at løsne med igen.

Det var måske en udemærket ide, specielt til Alubasser.
Spørgsmålet er så bare hvor man finder en tabel der
viser hvor meget moment de forskellige fælgtyper skal have.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-02-07 19:21

"Andersen [3650]" skriver:

> Det var måske en udemærket ide, specielt til Alubasser.

Jeps også til alubasser.

> Spørgsmålet er så bare hvor man finder en tabel der
> viser hvor meget moment de forskellige fælgtyper skal have.

Delvist i instruktionsbogen til bilen og delvist på fælgens godkendelse.

Eksempelvis har jeg TÜV godkendelsen på mine BBS fælge, der står der
(som i instruktionsbogen) 120nM.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-02-07 21:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Du trænger til en momentnøgle, så du ikke "knokkelspænder" boltene igen.
>
> Den kan også bruges til at løsne med igen.

Momentnøgle anbefales ikke til at løsne med, fordi den kan gå ud af
justering, hvis bolten sidder fast, og man lægger kræfter i. Jeg ved
ikke om det er et problem i praksis, men det står på brugsvildledningen
til min momentnøgle, så jeg løsner altid med krydsnøgle og strammer med
momentnøgle.

Mvh Rune

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-02-07 18:55

> [...]
>det er ikke steder jeg just forbinder med kvalitet.
>Hvilket sted kan I anbefale og hvad er bedst, en topnøgle, en

Helt ærligt, hvis du kan ødelægge en krydsnøgle, så er du enten supermand
eller så har din nabo godt nok den dårligste x-nøgle der findes.
Jeg har gennem tiden både brugt jernstænger og stolper til at forlænge
x-nøglen og få et rigtig kraftigt moment for at få genstridige bolte af.
Aldrig har x-nøglen givet efter, og nej jeg har ikke vat i armene
Så med en ny x-nøgle er du godt hjulpet.

Fra : Brian

Dato : 27-02-07 19:00

Andersen [3650] wrote:

<Klip>

> Jeg har gennem tiden både brugt jernstænger og stolper til at forlænge
> x-nøglen og få et rigtig kraftigt moment

<Klip>

> og nej jeg har ikke vat i armene

Er du sikker ?

/Brian

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-02-07 19:33

> Er du sikker ?

Hvorfor vidste jeg bare der kom noget i den henretning...... tsk. tsk.
Og så fra en Brian. Skulle du ikke bare blive ude på vejene,
så vi andre ved hvor vi har dig (og de andre Brian'er).
(hint: kast ikke med sten når du selv bor i glashus)

Fra : Brian

Dato : 27-02-07 20:35

Andersen [3650] wrote:

> Hvorfor vidste jeg bare der kom noget i den henretning...... tsk. tsk.

Jeg ville da ikke skuffe dig...

> Og så fra en Brian. Skulle du ikke bare blive ude på vejene,
> så vi andre ved hvor vi har dig (og de andre Brian'er).

Med 50.000+ Km om året, tilbringer jeg rigelig med tid på vejene - måske du
allerede har mødt mig

> (hint: kast ikke med sten når du selv bor i glashus)

Hmm... hvordan vidste du, at jeg går med vat skulderpuder ?

/Brian

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-02-07 21:11

Andersen [3650] wrote:
> Helt ærligt, hvis du kan ødelægge en krydsnøgle, så er du enten supermand

Its a bird, its a plane, its Eichen! :)

> eller så har din nabo godt nok den dårligste x-nøgle der findes.

Enig. Den må have været noget gammelt rusten skrammel - naboen burde
være glad for at få den ødelagt, så han ikke selv knækkede den en dag,
hvor han stod og skulle bruge den.

Vh Rune

Fra : Kim Eichen

Dato : 27-02-07 22:01

"Rune S. Larsen" <not@working.email> wrote in message

> Its a bird, its a plane, its Eichen! :)

Lol

> Enig. Den må have været noget gammelt rusten skrammel - naboen burde
> være glad for at få den ødelagt, så han ikke selv knækkede den en dag,
> hvor han stod og skulle bruge den.

Jeg kan nok ikke afvise at det er mere sandsynligt at krydsnøglen har set
bedre dage end at jeg har overmenneskelige kræfter

Mvh Kim

Fra : /Bluch

Dato : 27-02-07 23:13

"eichen" <eichen@ruc.dk> wrote in news:1172583478.013703.184870
> [...]

> det er ikke steder jeg just forbinder med kvalitet.
> Hvilket sted kan I anbefale og hvad er bedst, en topnøgle, en

Jeg plejer at smøre boltene med kobberfedt, når jeg monterer dem. Det
hjælper en del, når de skal af igen(Undskyld bagklogskaben). Det lyder
nemlig som om dine er tæret fast. Af flere gode råd til at løsne boltene
kan nævnes :

a) Giv bolten et slag på hovedet med en hammer, før du for alvor lægger
kræfter i.
b) Påsprøjt rustløsner i rigelige mængder nogle timer før operationen.
c)Driller skidtet, så prøv at stramme bolten en smule, før du løsner
den.
d) Anvend slagnøgle(luft), lidt som forslag a.

Det er i øvrigt altid en god ide at anvende momentnøgle, når hjulene
skal på. Om det er en dyr eller billig er faktisk ikke særligt vigtigt.
Det vigtige er at tilspændingen sker over kryds og i jævnt forløb så
f.eks alufælge ikke bliver skæve.

Eksempel :
Alufælgen har 4 møtrikker, de skal spændes med 100 Nm. Dette foregår
ideelt sådan her(ca.).
1) De 4 bolte spændes på med håndkraft, så de ligger fast mod
underlaget.
2) Momentnøglen indstilles til 50 Nm og boltene spændes til i kryds(kl.
12, 6,9,3).
3) Instil nøglen til 70 Nm og krydsspænd ifølge ovenstående.
4) Indstil nøglen til 100 Nm og krydsspænd igen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-02-07 23:34

On Tue, 27 Feb 2007 22:12:34 +0000 (UTC), "/Bluch" <none@none.dk>
wrote:

> [...]
>12, 6,9,3).
>3) Instil nøglen til 70 Nm og krydsspænd ifølge ovenstående.
>4) Indstil nøglen til 100 Nm og krydsspænd igen.

Alt sammen rigtigt, men du glemmer en meget vigtig detalje.

Alle anlægsflader skal gøres omhyggeligt rene. At det ikke bliver
gjort, er den hyppigste årsag til at hjulene evt. løsner sig.

Jo tungere køretøjet er, des vigtigere er det.

Og hvis boltene er spændt på i hård kulde, så husk at løsne dem lidt
når det bliver varmere i vejret. Ellers gør de det af sig selv.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-02-07 00:04

> [...]
> gjort, er den hyppigste årsag til at hjulene evt. løsner sig.
>
> Jo tungere køretøjet er, des vigtigere er det.

Så i fredags en 4-akslet lastbil med kærre holdende i nødsporet.
Der var ingen hjul på 3. aksel i venstre side.
De stod lænet op ad autoværnet foran vogntoget

Hvor har sjafutten mon fanget hjulene?

> Og hvis boltene er spændt på i hård kulde, så husk at løsne dem lidt
> når det bliver varmere i vejret. Ellers gør de det af sig selv.

Løsne og så spænde igen forhåbentlig?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : ShutEye

Dato : 28-02-07 00:49

> Løsne og så spænde igen forhåbentlig?

Hvad er 'hård kulde' i denne sammenhæng?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-02-07 10:03

On Wed, 28 Feb 2007 00:49:05 +0100, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Hvad er 'hård kulde' i denne sammenhæng?

>--

Det er nok lidt uheldigt formuleret af mig.

Det handler lige så meget om temperaturforskellen.

For 3 uger siden knækkede der 4 bolte på en af vores Scania'er.
Hjulene var monteret i Greve ved ca. 0 grader, og knækkede i Paris,
hvor der var ca. 14 grader.

Der har naturligvis været anvendt luftværktøj, så de er garanteret
blevet spændt det den har kunnet trække.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-02-07 09:58

On Wed, 28 Feb 2007 00:04:23 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Løsne og så spænde igen forhåbentlig?

>--

Ja, det er det der skal til.

Alternativet er at hjulboltene simpelthen knækker.

Det er ikke mere end 3 uger siden vi måtte have en Scania på værksted
i Paris, fordi der var knækket 4 stk. bolte.

--

Venlig hilsen
Folmer