Citroen C4 Picasso versus Mitsubischi Gran~
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-07 19:18

Hej med djer,

Overvejer disse 2 biler med 7 sæder.

Nogen der har for og imod dem?

Prisforskellen på dem i Diesel udgaven er ca 50.000 kr hvor Grandis jo er
den dyreste.

På forhånd tak.

Bo

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 26-02-07 20:33

EJSMB skrev:
> [...]
>
> Nogen der har for og imod dem?
>
> Prisforskellen på dem i Diesel udgaven er ca 50.000 kr hvor Grandis jo er

Hmm -- Svært valg i mine øjne. De er jo meget ens, men Grandis'en er dog
alligevel næsten 20 cm længere, så mon ikke der er en anelse mere plads
i den. Jeg kender ikke modellen, men mener dog at vide, at den er dyrere
i reservedele, men det betyder vel ikke så meget, hvis der ikke skal
bruges så mange af dem i forhold til Citroen'en. Der hvor jeg kan se en
stor fordel i Grandis'en, er det man må smide på krogen efter den. Jeg
ved selvfølgelig godt, at kommer man over 3500 kg, og der er bremser på
anhængeren (campingvognen), så SKAL man have minimum B+E kort for at
måtte køre med det, og har man ikke det, så er det jo lige i omegnen af
1175 kg man må smide på krogen for begge modeller. Jeg ville tage ud og
kigge på begge to, og se hvilke fordele/ulemper de har hver især, og så
afgøre det på den måde. Designmæssigt kan jeg godt lide begge modeller,
så derfra kan jeg ikke udelukke den ene fra den anden. Citroen'ens kæmpe
frontrude fandt jeg utrolig dejlig, da jeg sad i den, men som sagt har
jeg ikke prøvet Grandis'en, så jeg ved ikke om den har samme størrelse.
Helt ærligt, så vil jeg have mere end svært ved at vælge.

Jesper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-02-07 22:11

On Feb 26, 7:18 pm, "EJSMB" <ejsmb(A)privat.dk> wrote:
> Hej med djer,
>
> Overvejer disse 2 biler med 7 sæder.
>
> Nogen der har for og imod dem?

Nogen speciel grund til ikke at vælge en Ford S-max?

Fra : KASO

Dato : 27-02-07 08:16

>Nogen speciel grund til ikke at vælge en Ford S-max?

Jeg har prøvet C4 Picasso og S-max, men ikke Grandis. C4 virkede "lækrere"
end Ford'en, men begge kørte rigtigt godt og komfortabelt. Ford havde et
klart bedre gearskifte - til gengæld var deres 1.8TDCI støjende, ukultiveret
og uden trækkraft under ca. 1700rpm. Picassoen kunne jeg desværre kun prøve
i 1.8 benzin, men den klarede det faktisk fint og støjsvagt, og PSA's HDI'er
roses jo generelt i andre biler (selv om jeg ikke var imponeret over
1.6'eren i en Focus).

Jeg ville klart vælge Picasso'en af de nævnte. Ifht. Grandis tror jeg også
at rustbeskyttelse og sikkerhed er væsentligt bedre.

Alternativt: Grand Scenic, der fåes i et utal af varianter efterhånden. Jeg
er svært tilfreds med vores eksemplar (1.9dCi)

Fra : Oh-no

Dato : 27-02-07 15:30

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> støjsvagt, og PSA's HDI'er roses jo generelt i andre biler (selv om jeg
> ikke var imponeret over 1.6'eren i en Focus).

Du har prøvet en 1,6 PSA HDI motor i en Focus? Er det det du skriver?

> Jeg ville klart vælge Picasso'en af de nævnte.

Du er fuldstændig sikker, men kender ikke Grandis? Er du ikke _skrå_sikker
tror du?

> Ifht. Grandis tror jeg også at rustbeskyttelse og sikkerhed er væsentligt
> bedre.

Du _tror_? Mitsubishi's generelle kvalitet er da vist lysår foran citroens?!

> Alternativt: Grand Scenic, der fåes i et utal af varianter efterhånden.
> Jeg er svært tilfreds med vores eksemplar (1.9dCi)

Fortæl fortæl Det var da interessant at høre noget om en bil du faktisk
kender og bruger (kick..). Hvor langt har du kørt, hvilke fejl etc.

Jeg kikker også efter en 6-7 sæders bil. Udover de nævnte kikker (tænker)
jeg sharan., touran, corolla verso, zafira - benzinmotor og med nogle år på
bagen, så den ikke koster ½ sommerhus.

Nogle gode bud?

Er det korrekt opfattet, at alle mpv'er ombygget til campere er udstyret med
4-500 kg dødvægt for at nå op over to ton? Er det ikke en total dræber for
bilen? Jeg tænker på køreegenskaber (aktiv sikkerhed), passiv sikkerhed,
slid, benzinøkonomi... det bli'r jo nærmest en PMV i stedet for en MPV ;)

Ærbødigst
Henrik

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-02-07 17:32

Oh-no skrev:
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Du har prøvet en 1,6 PSA HDI motor i en Focus? Er det det du skriver?

Det lyder meget sandsynligt. Ford får også motorer fra PSA-koncernen, da
de er nogen af de største producenter af sådanne motorer, og dem der har
langt den største erfaring. Om man kan lide det eller ej, er så en anden
sag. Der er jo forøvrigt mange biler fra forskellige mærker, der også
deler samme platform, så her arbejder de også sammen, og det hjælper da
også på priserne, selv om det nok er svært at se det her i Danmark, men
det er jo Kristian Jensen der er så glade for os bilejere, så han syntes
en bil skal koste 3 bilers pris i forhold til andre lande.

Jesper

Fra : KASO

Dato : 28-02-07 16:41

"Oh-no" <nono@no.no> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Du har prøvet en 1,6 PSA HDI motor i en Focus? Er det det du skriver?

Ja - hvis du gider sætte dig ind i tingene, vil du opdage, at PSA bl.a.
leverer dieselmotorer til Toyota, Ford, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover,
Suzuki....

> Du er fuldstændig sikker, men kender ikke Grandis? Er du ikke _skrå_sikker
> tror du?

Jeg fortæller, hvilken _jeg_ vil vælge - det står dig frit for at være
uenig. Jeg skrev, at jeg ikke havde _prøvet_ Grandis - ikke, at jeg ikke
_kendte_ Grandis!

> Du _tror_? Mitsubishi's generelle kvalitet er da vist lysår foran
> citroens?!

Igen brillerer du med din manglende viden! Check www.euorncap.com -
Mitsubishi har endnu aldrig været i nærheden af topkarakterer i sikkerhed.
Grandis er ikke testet, men der er intet, der indikerer, at den skulle
adskille sig positivt. Picasso, S-max og Scenic er derimod alle testet til 5
stjerner.

Mht. rustbeskyttelse, er det vist ingen hemmelighed, at Citroën og Renault
er lysår foran Mitsubishi. Ford har haft det sværere her. Du kan evt. se
andre Mitsubishi-modeller her http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp -
bemærk, at kun den svenske importørs efterbehandling redder bilerne fra en
total dumpe-karakter.

Jeg udtalte mig ikke om generel kvalitet, men det er heller ingen
hemmelighed, at Mitsubishi er ved at gå fallit bl.a. som følge af bøder m.m.
fordi de har "glemt" at tilbagekalde et hav af gange trods mange, kendte
fejl. Den gl. Picasso er iflg. tysk statistik markedets mest fejlfri MPV!

> Fortæl fortæl Det var da interessant at høre noget om en bil du
> faktisk kender og bruger (kick..). Hvor langt har du kørt, hvilke fejl
> etc.

I modsætning til dig, har jeg sat mig grundigt ind i markedet - så mit valg
er velbegrundet. Når du har gjort samme forarbejde - og lært "kammertonen",
kan du vende tilbage med spørgsmål!