Mine vinterbetragtninger.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-02-07 14:23

Undskyld at jeg kommer lidt sent, men jeg skulle jo lige hjem og
skimme gruppen før jeg kan kloge mig.

Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det stadig undrer mig at læse
disse glædesudbrud, der kommer, hver gang der kommer sne. Sne er i min
verden kun til meget besvær, og derfor ikke populært.

Jeg har i den forgangne uge tilbragt 3½ døgn i fuld snestorm. Deraf de
2½ døgn i den norske variant af slagsen.

Det er fandme noget der trækker tænder ud, selv hvis det havde været
en erfaren chauffør der havde kørt.

Jeg startede med at laste kartoffelchips ude i nærheden af Kongsvinger
i Norge. Lortelæs! Ingen eller kun ringe tryk på trækakslen, og uden
mulighed for at flytte på pallerne, da ingen af dem vejede noget af
betydning.

Destinationen var Stavanger.

Det gik sådan set meget godt de første par hundrede kilometer. Det
sneede og blæste mellem 20 og 24 sekundmeter, men det stykke vej
passerer så mange tilpas store byer, at snerydningen var OK.

Efter Kristianssand var det imidlertid slut med den service. Og det
var ydermere blevet mørkt.

Jeg har aldrig i mit liv set en ASR-lampe gå i den grad amok. Da jeg
manglede 100 km. i at være i Stavanger kunne jeg ikke mere se hvad der
var vej, og hvad der ikke var vej. Ind på en tankstation og sove.

Næste formiddag var det forholdsvis uproblematisk at komme ind til
Stavanger og losse.

Jeg skulle derefter til Stavanger lufthavn, Sola, for at læsse
Lufthansa til Frankfurt/M.

Ind og få en snak med lastepersonalet om belæsningen. Mit ønske var
selvfølgelig mest mulig vægt over trækhjulene. Derefter ud og sove
igennem.

Det lykkedes. Kl. 21:00 kørte jeg fra lufthavnen med 11 tons. deraf de
7.5 tons lige over trækakslen. Min deadline var kl. 02:00 i
Kristianssand, for at komme med kl. 08.15, og samtidigt have orden i
køre- og hviletiderne.

De sidste 125 km. var der ikke på noget tidspunkt under 30 cm. sne på
vejen, men af den lette type fygesne, der er rimelig nem at køre i, så
længe man ikke bliver forstyrret.

Jeg ankom til Kristianssand kl. 01:30, uden at have haft kæderne
fremme. Under 20 km. længere ude af vejen, var der person- og
lastbiler der holdt indesneede i over 22 timer.

Sejlturen fra Kristianssand til Hirtshals gider I ikke høre om. Det
blæste stadig 24 sekundmeter.

I Vendsyssel har de en fin motorvej hele vejen fra Hirtshals og ned i
Europa. Den var bare ikke til at få øje på! Alt var hvidt, helt uden
nuancer. På et tidspunkt var der kun "omvendte" biler at køre efter.
. Jeg gik ud fra, at når de lå til både højre og venstre, var
motorvejen formentlig derimellem. Det var en korrekt antagelse.

Nede i tunnelen i Ålborg havde de godt nok saltet igennem, men ellers
bar vejen præg af at sneplovene var sendt ud alt for sent. Der var i
den grad fastkørt sne, som var blevet til is over det hele. Det sker
ikke hvis beredskabet kører ud når svineriet begynder, og iøvrigt
holder saltet væk, så længe det fryser mere end 3 grader. Og det
gjorde det.

Nede ved Århus havde jeg fornøjelsen af at holde stille i 3½ time en
halv kilometers penge fra afkørslen til Tilst. Politiet havde s'gu
lukket motorvejen. Det var vist nok et par østeuropæiske kolleger der
havde det svært på en stigning?

Efter Vejle var der ikke flere problemer, bortset fra en skidesur
beifahrer, der havde siddet ret op og ned på en stol hos GLS i Kolding
og ventet på mig i 5 timer.

I Frankfurt/M. var der 13 graders varme. Ak ja.

Jeg kom hjem fra Frankfurt/M. i nat kl. 03:00, og jeg er faktisk en
lille smule træt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mikkel Lund

Dato : 25-02-07 15:55

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> ikke hvis beredskabet kører ud når svineriet begynder, og iøvrigt
> holder saltet væk, så længe det fryser mere end 3 grader. Og det

Den tror jeg ikke på. Du skal huske at det hele kom på en dag (onsdag),
og der var de i gang fra morgen.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-02-07 16:01

On Sun, 25 Feb 2007 15:55:16 +0100, Mikkel Lund <mmlu03@space.aau.dk>
wrote:

>Den tror jeg ikke på. Du skal huske at det hele kom på en dag (onsdag),
>og der var de i gang fra morgen.

>--

Jeg er ligeglad med, på hvilken tid af døgnet de er startet.

Det er et faktum, at der var rigelige mængder med fastkørt sne, der
langsomt bliver til is, og det er der ikke hvis der fjernes sne, før
der bliver kørt for meget i den.

Sådan er det bare.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-02-07 17:35

> [...]
> disse glædesudbrud, der kommer, hver gang der kommer sne. Sne er i min
> verden kun til meget besvær, og derfor ikke populært.

Hmm

Når man bor 50-100 km SYD for "snelinien" og har 4 børn fra 4-12 år - så er
det bare SÅ surt

/Jan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-02-07 10:19

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

'> Når man bor 50-100 km SYD for "snelinien" og har 4 børn fra 4-12 år - så
er
> det bare SÅ surt

Hvorfor 4 børn?
1 er nok til at det er surt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-02-07 12:01

On Mon, 26 Feb 2007 10:19:12 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
>
>'> Når man bor 50-100 km SYD for "snelinien" og har 4 børn fra 4-12 år - så
> [...]

Børn, børn, børn - bom bom bom? Hvad er det nu lige det er for noget?

Nåeeeeerh jo. Det skulle vel ikke være de skrigende, utilpassede og
snotbefængte kødposer der er oppe og nede og alle vegne, f.eks. på
Rødby-Puttgaeden overfarten, når man gerne vil slappe lidt af fra
ræset på de tyske autobahner?

Det kunne det godt være.

Mine egne grundige studier har iøvrigt godtgjort, at danske børn er i
den grad mere grovmotoriske og støjende end børn fra lande længere
nede i Europa.

Ja, jeg véd det s'gu ikke, men det er ikke sandsynligt at det er noget
de har fundet på selv.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-02-07 15:07

> [...]
> snotbefængte kødposer der er oppe og nede og alle vegne, f.eks. på
> Rødby-Puttgaeden overfarten, når man gerne vil slappe lidt af fra

De ligner jo nok forældrene.
Mht. afslapning, er der ikke en spec. afdeling til jer?

> Det kunne det godt være.
>
> Mine egne grundige studier har iøvrigt godtgjort, at danske børn er i
> den grad mere grovmotoriske og støjende end børn fra lande længere
> nede i Europa.

Nu kan jeg ikke huske om du har nogen selv,
men oplevelser længere sydpå synes at bekræfte din iagttagelse.
Dog er det nok nærmere frygt for følgerne af larm, der får dem til at være
stille.

> Ja, jeg véd det s'gu ikke, men det er ikke sandsynligt at det er noget
> de har fundet på selv.

Se længere oppe

--
mvh Uffe (hygger lige nu med den mindste
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-02-07 15:59

On Mon, 26 Feb 2007 15:07:15 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>De ligner jo nok forældrene.
>Mht. afslapning, er der ikke en spec. afdeling til jer?

>--

Jeg har jo for hævlede lige sagt, at de er allevegne.

> [...]

>men oplevelser længere sydpå synes at bekræfte din iagttagelse.
>Dog er det nok nærmere frygt for følgerne af larm, der får dem til at være

Nej, jeg har klogeligt afstået fra den slags.

Mht. følgerne, så har jeg ikke kunnet konstatere blå mærker, eller
anden tegn på vold hos de "artige" børn, såeeee deeeeet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-02-07 16:11

> Jeg har jo for hævlede lige sagt, at de er allevegne.

Børn er jo nok kommet for at blive.

> Nej, jeg har klogeligt afstået fra den slags.

Det var nok mindre klogt.
Her havde du en enestående chance for at påvirke menneskeheden,
i positiv retning ved at det netop var _dine_ gener der blev videreført.
Hvad sker der så, det er andres gener der bliver videreført.

Men ok, en ble med top på kan vist få alle til at tænke mindst 4 gange

> Mht. følgerne, så har jeg ikke kunnet konstatere blå mærker, eller
> anden tegn på vold hos de "artige" børn, såeeee deeeeet.

Nej, men de får garanteret at vide at der er lukket for fredagsslik i mange
år,
hvis de ikke er artige.
Nå-nej, der er vist noget med at gulerod er bedre end pisk

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (nysynet

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-02-07 18:33

> [...]
> nede i Europa.
>
> Ja, jeg véd det s'gu ikke, men det er ikke sandsynligt at det er noget

Nu er jeg heldigvis enig med dine betragtninger - og har opdraget ALLE mine
børn efter det med at tage hensyn til andre - hvilket der desværre IKKE er
ret mange andre der gør

Så hvis du bliver forstyrret i dine pauser, kan jeg garantere at det IKKE er
mine børn der vil forstyrre dig - det skal jeg nok sørge for.

/Jan