Nogen der har prøvet disse tågelygter?
Fra : Dak

Dato : 24-02-07 10:59

http://www.thansen.dk/product.asp?c=824037947&n=1199149608&pn=1223718472

Eller har nogen nogle gode de kan rekommandere? Tror jeg vil prøve at købe
så mange lygter som er lovligt og så blænde modkørende som kører med
tågelygter i godt vejr! Så må nok også investere i et xenonanlæg.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : alexbo

Dato : 24-02-07 11:11

"Dak" skrev

? Tror jeg vil prøve at købe så mange lygter som er lovligt og så blænde
modkørende som kører med
> tågelygter i godt vejr! Så må nok også investere i et xenonanlæg.

Næh, jeg har investeret i en brosten, jeg kan smide ind gennem forruden på
en modgående der blænder med vilje.
Jeg bruger mine tågelygter som kørelys i godt vejr, så hvis du møder en rød
Carisma, skal du overveje konsekvenserne ved at tænde hele blusset.

mvh
Alex Christensen

Fra : ShutEye

Dato : 24-02-07 11:26

> [...]
> Jeg bruger mine tågelygter som kørelys i godt vejr, så hvis du møder en
> rød Carisma, skal du overveje konsekvenserne ved at tænde hele blusset.

Så du må gerne gøre hvad der passer dig, men han må ikke?

Fra : alexbo

Dato : 24-02-07 11:28

"ShutEye" <no@no.no> skrev

> Så du må gerne gøre hvad der passer dig, men han må ikke?

Jo vi kan begge gøre som vi synes, han tænder for hele blusset og jeg kaster
min brosten, det er vel rimeligt nok.

Det er vel ikke din påstand at jeg ikke må bruge tågelygterne som kørelys?

mvh
Alex Christensen

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 24-02-07 11:53

> Jo vi kan begge gøre som vi synes, han tænder for hele blusset og jeg
> kaster min brosten, det er vel rimeligt nok.

lidt ala ungdomshusets retorik eller hva?

/tue

Fra : Nansen

Dato : 24-02-07 12:00

> Det er vel ikke din påstand at jeg ikke må bruge tågelygterne som kørelys?

Nu skriver jeg ikke meget i denne gruppe, men nu vil jeg da give min mening
med.
Hver gang en nævner ordet "Tågelys" ender det med en alen lang diskussion,
jeg tror denne tråd bliver en af dem...
Tåge lygter er og bliver lovligt som kørelys i dagtimerne kombineret med
Pos. lys.
Jeg har ALDRIG, gentager ALDRIG endnu set en bare nogenlunde korrekt
justeret tågelygte blænde, OK jeg har da godt nok med mine 21 år bag rattet
kun tilbagelagt ca. 7-800.000 Km diverse vejstrækninger.
Noget helt andet er de eftermonterede Xenon-kits i ikke godkendte lygter,
Det dur ikke.
Nu skal jeg ikke male fanden på døren, men har selv købt et sæt, monteret
det, indrømmet... Fantastisk Nærlys, Røvelendigt Fjernlys, Kørt med det i en
uges tid, byttede en aften bil med en kammerat og kørte imod min egen bil,
fuck hvor er det skarpt men ikke kun det, der kommer alt for meget (ikke
korrekt afskærmet) lys ud, og det blænder ad H....... til.
Det skal bemærkes at de var korrekt justeret, stillede dem efterfølgende
lidt lavere, DUR IKKE.
Lortet er nu afmonteret, overvejer at montere den ene i min MC, så bliver
den da ikke overset i trafikken.

Nansen

Fra : Niels Pein

Dato : 24-02-07 13:19

"Nansen" skrev ...
> ... overvejer at montere den ene i min MC, så bliver den da ikke overset i
> trafikken.

Så blænder du med vilje. Usmart.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira og TransAlp

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 25-02-07 10:33

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> Så blænder du med vilje. Usmart.

Det er man desværre nødt til for at undgå at blive overset af
søndagsbilister eller hastighedsfejldømt fordi de tror man er en knallert
45.

Hellere blænde end død.

vh, Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-07 10:46

"Erik B. Hansen" skriver:

> Det er man desværre nødt til for at undgå at blive overset af
> søndagsbilister eller hastighedsfejldømt fordi de tror man er en knallert
> 45.

Desværre er mange motorcyklister som mange cyklister og knallertkørere
nærmest usynlige. Heldigvis har en del af dem lært at køre med en
sikkerhedsvest, så de er til at få øje på. Et mindre køretøj (lys eller
ej) er let at overse, specielt nor køretøjet og dragten chaufføren har
på begge dele er mørke og falder i med omgivelserne.

Men decideret at blænde med vilje, nej det er ikke nødvendigt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 25-02-07 10:59

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Desværre er mange motorcyklister som mange cyklister og knallertkørere
> nærmest usynlige.

Det burde jo ikke være sværere end at se en en-øjet bil.

> [...]
> eller ej) er let at overse, specielt nor køretøjet og dragten
> chaufføren har på begge dele er mørke og falder i med omgivelserne.

Af samme grund er min hjelm hvid/rød/blå og jakken blå. Men det er desværre
ikke nok.
Ofte når bilister holder ved en sidevej og vil svinge ud (foran dig) er det
eneste der hjælper at de får det lange lys.
Hvis du ikke tænder det lange lys er faren for at blive vurderet til
langsommere kørende eller overset desværre stor. Neon-vest eller ej.

> Men decideret at blænde med vilje, nej det er ikke nødvendigt.

Det er jeg (desværre) ikke enig i.

vh, Erik BH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-02-07 11:34

> Det er jeg (desværre) ikke enig i.

Jeg kan kun give dig ret Erik.

Som 2 hjulet "bilist" af og til kan jeg kun nikke genkendende til det. Med
mit begrænsede kendskab til Klaus så kører han ikke på 2 hjul og kender
derfor ikke til den fare vi konstant er udsat for.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-07 12:05

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Som 2 hjulet "bilist" af og til kan jeg kun nikke genkendende til det. Med
> mit begrænsede kendskab til Klaus så kører han ikke på 2 hjul og kender
> derfor ikke til den fare vi konstant er udsat for.

Som "langsom" 2 hjuler (syklist) kender jeg udemærket farer for 2
hjuler.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-02-07 12:26

> Som "langsom" 2 hjuler (syklist) kender jeg udemærket farer for 2
> hjuler.

Ja men det kan du slet ikke sammenligne med en med motor. Vi kommer med
samme hastighed som bilerne, men bliver konstant forvekslet med noget der
kører markant langsommere...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-07 12:04

"Erik B. Hansen" skriver:

> Det burde jo ikke være sværere end at se en en-øjet bil.

En "en-øjet bil" fylder betydeligt mere i bredden

> Af samme grund er min hjelm hvid/rød/blå og jakken blå. Men det er desværre
> ikke nok.

Nej, (mørk) blåt "forsvinder".

> Hvis du ikke tænder det lange lys er faren for at blive vurderet til
> langsommere kørende eller overset desværre stor. Neon-vest eller ej.

Tro mig, neonvest hjælper på synligheden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-07 12:51

Klaus D. Mikkelsen formulated the question :

> En "en-øjet bil" fylder betydeligt mere i bredden

Men man kan ikke se bredden af den og kan derfor nemt tro det er en
motorcykel.

> Tro mig, neonvest hjælper på synligheden.

Enig

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-02-07 14:29

"Nansen" <nansen@altmuligt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ALDRIG, gentager ALDRIG endnu set en bare nogenlunde korrekt
> justeret tågelygte blænde, OK jeg har da godt nok med mine 21 år bag
> rattet kun tilbagelagt ca. 7-800.000 Km diverse vejstrækninger.

Men selvom jeg måske ikke har kørt 7-800.000 km behøver jeg bare at køre 100
meter hjemmefra for at blive blændet af en tåbelygte.

Justeret eller ej - det er ulovligt hvis ikke der er tåget, så den
subjektive mening omkring blændet el. ikke blændet kan I bare pakke sammen.

Ja - jeg kender alle reglerne om kørelys etc.

/Caspersen

Fra : alexbo

Dato : 24-02-07 14:51

"C. Caspersen" skrev

> Men selvom jeg måske ikke har kørt 7-800.000 km behøver jeg bare at køre
> 100 meter hjemmefra for at blive blændet af en tåbelygte.

Jeg formoder at en tåbelygte er en lygte der kan blænde en tåbe.

> Justeret eller ej - det er ulovligt hvis ikke der er tåget,
>Ja - jeg kender alle reglerne om kørelys etc.

Så vil du måske lige forklare os andre dem, jeg forstår dem sådan at
tågelygter må bruges som kørelys.
Så kan de jo ikke være ulovlige når det ikke er tåget.

mvh
Alex Christensen

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-02-07 15:25

> Jeg formoder at en tåbelygte er en lygte der kan blænde en tåbe.

Nå, hvorfor skulle jeg have den ?

> Så vil du måske lige forklare os andre dem, jeg forstår dem sådan at
> tågelygter må bruges som kørelys.

Ja, tågelygter må bruges TIL kørelys udenfor lygtetændingstiden.

TågeLYS må bruges når der er tåget.

> Så kan de jo ikke være ulovlige når det ikke er tåget.

Nej ikke lygterne, men lyset.

Så skulle den ged være barberet.

Man glemmer ofte herinde, at folk kun læser det de selv vil se.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 15:34

suk endnu en af dem der har set sig sur på lygterne, og som glor ned i
pisset bare for at blive blændet med vilje.. JJEEEZEEE !!!

Mvh
Morten **som der ikke må svares tilbage på da han har fødselsdags helle
**

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-02-07 15:38

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> suk endnu en af dem der har set sig sur på lygterne, og som glor ned i
> pisset bare for at blive blændet med vilje.. JJEEEZEEE !!!

Suk, endnu en af dem der skider på andre bilister med den påstand, at de
ikke føler sig generet.

Og *du* sidder med den endegyldige sandhed ?

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-07 15:42

> Suk, endnu en af dem der skider på andre bilister med den påstand, at de
> ikke føler sig generet.
>
> Og *du* sidder med den endegyldige sandhed ?

du fik vist ikke læst at jeg har helle idag.. !!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-02-07 15:53

Morten Juel skriver:

> Morten **som der ikke må svares tilbage på da han har fødselsdags helle
> **

Må vi kondolere med endnu et trin længere væk fra fødslen

Fra : alexbo

Dato : 24-02-07 15:31

"C. Caspersen" skrev

> Nå, hvorfor skulle jeg have den ?

Det er dig der introducerer tåbelygter i tråden, samtidig med at du skriver
de blænder.

mvh
Alex Christensen

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-02-07 15:47

> Det er dig der introducerer tåbelygter i tråden, samtidig med at du
> skriver de blænder.

...? Du skrev vist også noget om en brosten og lygter der blænder...nå, jeg
fatter det vist ikke.

/Caspersen

Fra : ShutEye

Dato : 24-02-07 13:08

> Jo vi kan begge gøre som vi synes, han tænder for hele blusset og jeg
> kaster min brosten, det er vel rimeligt nok.

Søg. Hjælp. Nu.

> Det er vel ikke din påstand at jeg ikke må bruge tågelygterne som kørelys?

Det _var_ min opfattelse, men som alt andet må man jo lære...

---
Reglerne for brug af tågelygter er ifg. Rigspolitiet sådan:

Tågelygter (for- og baglygter) må kun anvendes i tåge og under kraftig
nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter
(færdselslovens § 33, stk. 5).
TågeFORlygter kan altså i tåge og under kraftig nedbør anvendes i stedet
for - men også gerne sammen med - de foreskrevne lygter (typisk nærlys).
Dog kan tågeforlygter uden for lygtetændingstiden, og under normale
vejrforhold, anvendes som kørelys i stedet for nærlys (og ikke sammen med
nærlys eller særligt kørelys).
---

Dvs at når jeg bliver blændet om natten af en tåbe med tågelys (uden grund)
så er det _ulovligt_.
Resten af tiden er det bare pisseirriterende!
Læs Nansens indlæg, det er den oplevelse jeg har når fjolser bruger det
smartrøvslys.

Fra : Autocadster

Dato : 24-02-07 12:03

alexbo tastede følgende:
> Næh, jeg har investeret i en brosten, jeg kan smide ind gennem forruden på en
> modgående der blænder med vilje.

Klaphat... der er nok rigtig mange der blænder med vilje.

Autocadster / 2620

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-02-07 12:46

Autocadster <autocadster@gmail.com> skrev :

>Klaphat... der er nok rigtig mange der blænder med vilje.

nok ikke med vilje, men måske mod bedre vidende.

bortset fra det - er det vist illusorisk at påstå at tågelys kan
blænde i dagslys.

--
Jan_stevns

Fra : ShutEye

Dato : 24-02-07 13:10

> nok ikke med vilje, men måske mod bedre vidende.
>
> bortset fra det - er det vist illusorisk at påstå at tågelys kan
> blænde i dagslys.

Og (efter at have læst op på reglerne) så må du gerne bruge det uden for
lygtetændingstid som nærlys.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-02-07 13:41

"ShutEye" <no@no.no> skrev :

>Og (efter at have læst op på reglerne) så må du gerne bruge det uden for
>lygtetændingstid som nærlys.

du mener vel som "kørelys" ;)

--
Jan_stevns

Fra : ShutEye

Dato : 24-02-07 13:46

> du mener vel som "kørelys" ;)

Ja ja bla bla ...
Selvfølgelig :)

Fra : KMH

Dato : 24-02-07 12:40

> [...]
rød
> Carisma, skal du overveje konsekvenserne ved at tænde hele blusset.

Uhhh!!!! ????? Der var da vist et udsagn der taler helt for sig selv!!!!
Der er vist ikke ret meget andet at gøre end på det kraftigste at opfordre
Alex Christensen til en meget alvorlig overvejelse omkring hvorvidt man
evner at være i besidelse af et kørekort.
Hvis ens mentale evne og horisont er så afstumpet at man åbenbart er villig
til at bringe sig selv i en situation hvor tiltaler som drab/drabsforsøg
ligger og lurrer så er ens mentale stade tydeligvis langt fra voksent nok
til at færdes i trafikken.

Så gør nu dig selv en tjeneste og aflever det kørekort før du kaster dig ud
i noget du ikke kan overskue konsekvensen af.

Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-02-07 12:43

alexbo skriver:

> Næh, jeg har investeret i en brosten, jeg kan smide ind gennem forruden på
> en modgående der blænder med vilje.

ROFL.....

Se det er det jeg kalder humor.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-02-07 12:48

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Næh, jeg har investeret i en brosten, jeg kan smide ind gennem forruden på
>en modgående der blænder med vilje.

<grin>

er din fjernlyskontakt da gået udu ?

--
Jan_stevns

Fra : 2rb1

Dato : 24-02-07 16:13

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Hvis lys på en bil skal blænde i dags lys, skal der en mørk baggrund til.
Selv 100w kan ikke blænde i dagslys.

Tågelys + nærlys i god sigtbarhed er ikke tågelys, men TÅBE lys. (kilde.
Politiet)