Netværk hjemme
Fra : surfer...

Dato : 29-12-00 13:33

Hej

Vi har efterhånden 4 pc'er hjemme og jeg tror det er på tide at jeg får
bygget et ordentligt hjemme netværk op.

Jeg er interesseret i at dele ISDN og Win-printer ligesom jeg gerne ville
lave en web-site. Jeg tror det vil være rigtigt at udnævne een pc som host
(altid tændt) og nu er spørgsmålet hvilket OS?

Jeg overvejer Linux (men det er jo en helt ny verden) da de den ikke kræver
meget af maskinen (ram, processorhastighed) eller Win 2000 Prof eller Win
2000 Server. Hvad skal jeg vælge?

Kan Win2000 prof fungere som server?

Nogen kommentarer eller gode råd.

Fra : N/A

Dato : 29-12-00 13:59

Fra : Morten Boysen

Dato : 29-12-00 13:59

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in message
> "surfer..." <wolff@compaqnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke helt enig - nu har jeg prøvet Corel's - Red Hat's og
Mandrake's
> distributioner, og fælles for dem er, at de ikke kører specielt
meget bedre
> på min 350mhz 192mb ram PC'er -end f.eks. Windows 2000 prof
gør.... - uden
> at forøge nogen form for provokation - så er det efter min mening
lidt a' en
> 'skrøne' det med Linux og systemkrav.

Nu skal du være opmærksom på at et af grunprincipperne i UNIX og
kloner er modularitet. Derfor kan man fravælge de ting, som man ikke
har bruge for. Jeg vil gå udfra, at din sammenligning af hastighed, er
mens du f.eks. har kørt X og Netscape, og i dette tilfælde har du ret.
Hvis man derimod skal bruge maskinen til ren server, så behøver du
slet ikke at installere/køre X, hvilket frigiver betydelige mængder
resourcer. Dette kan ikke gøres under Windows 2000. Der får man enten
alt eller intet. Af samme grund kan en DX486 fungere som en udemærket
server, så længe man ikke presser den alt for hårdt. Dette vil ikke
kunne lade sig gøre på en Windows 2000 maskine.

--
Morten Boysen

Fra : arne.h.wilstrup

Dato : 29-12-00 14:22

Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> "JK" <dempsey@email.dk> wrote in message

Det med linux har det med at udarte sig til en religionskrig - løsningen må
være at bruge det, han har til rådighed eller det han kan benytte på sine
maskiner. Har han linux og ikke er newbie, så er det sikkert en udmærket
løsning. Har han NT, så er der også nogle systemkrav han skal overholde
(både med hensyn til harddiskplads og rammængde) og ved w2k server er der
endnu større krav.

F.eks. er minimumkravene til w2k pro 64 MB ram og en hd på ikke under 2 GB
(hvilket jo heller ikke er særlig meget i dag.)
Skal han have en server af W2k-familien kommer han ikke uden om at skulle
investere i mindst 128 MB ram - helst det dobbelte. Endelig skal det være en
pentiummaskine (bedst mindst Pentium II) - og minimumskrav til CPU er 133
MHz, helst 200 Mhz.

En NT-server kan køre udmærket med langt mindre ram og diskplads

Og Linux kan formentlig køre med mindre systemkrav - men igen: det handler
om: hvad har han, hvad kan han købe (har råd til at købe!) hvor meget tid
har han til at vedligeholde det.

Endelig - ja, man kan godt lade en W2k Pro fungere som "server", idet der
også i Windows 2000 indeholdes en computeradministration.

--
ahw

Fra : surfer...

Dato : 29-12-00 17:24

JK
Tak for svaret - Jeg tror jeg går efter en Win 2000 Server !

Fra : surfer...

Dato : 29-12-00 17:36

Tak, alle der svarede!

Et par kommentarer:

Jeg har en Pent 200 MHz med (snart) 192MB og 14G.

Problemet er egentlig ikke så meget hvad licenserne koster som hvad der er
lettest at gå til. Jeg er som mange andre vant til Win brugerfladen og
tilgangen til systemet.

Selvfølgelig hvis Win2000Prof er tilstrækkeligt så nøjes jeg med det, men
hvis jeg ved valg af Win2000Prof fraskriver mig nogle muligheder (ordentlig
deling af ressourcer samt Web-server muligheder) så vil jeg gå efter
Win2000Server.

Jeg har en (forsøgs) linux-server og jeg synes det er svært tilgængeligt (og
så er der det med tiden). Jeg har brug for en "hjemmenetværk" template til
Linux, men det er vist ikke lige at finde. Jeg har brugt meget tid på
opsætning ad CD-ROM samt Printer (har en HP Win-printer som kun kan skrive
S/H).

mvh

torben...

Problemet er

Fra : arne h. wilstrup

Dato : 30-12-00 00:13

> Tak, alle der svarede!
>
> Et par kommentarer:
>
> Jeg har en Pent 200 MHz med (snart) 192MB og 14G.

200 MHz går an, men selvom du med 192 MB har tilstrækkeligt til en
Windows2000 Server, anbefales det alligevel at få 256 MB.

> Problemet er egentlig ikke så meget hvad licenserne koster som hvad der er
> lettest at gå til. Jeg er som mange andre vant til Win brugerfladen og
> tilgangen til systemet.

Det er en parameter for mange.

> [...]
(ordentlig
> deling af ressourcer samt Web-server muligheder) så vil jeg gå efter

Har ingen erfaring med web-servere, men kan ikke se, hvorfor en sådan ikke
skulle kunne installeres.
Ressourcedeling er til gengæld i orden på en Windows 2000 pro - men igen:
afhængig af, hvad du vil kunne gøre.

> [...]
> Linux, men det er vist ikke lige at finde. Jeg har brugt meget tid på
> opsætning ad CD-ROM samt Printer (har en HP Win-printer som kun kan skrive

Linux er ikke for "almindelige" mennesker - det er for nørder. (imho)

--
ahw