MS Windows
briani 27239
Reg.database backup hvordan?
Fra : Lone

Dato : 07-03-07 18:42

Har XP Home SP2.

Da jeg har problemer med at MS ikke vil validere min Office,
har jeg bedt om hjælp hos teknisk support, der i første omgang
foreslog mig at fjerne to filer...............som jeg ikke har. (skulle
ang. være 'aktiveringfiler' - og idéen var at hvis jeg fjernede disse,
og så efterfølgende genaktiverede, kunne det være valideringen
ville gå som 'smurt i olie')

Nu har jeg så fået en besked med en ny idé fra teknisk support
om at fifle med fjernelse af produktnøglen nede i reg.databasen
.......whaaaa ....>svede.svede.avi<

Men inden fjernelsen, skal jeg lave en "database backup"

Jeg er absolut ikkenørd, og er nåed nervøs ved at rode i reg.
Så jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med to ting:
1) etablering af en reg.database backup
2) enkel forklaring på hvordan den så evt. bruges hvis
der går kludder i noget

(Undrer mig desuden over hvorfor systemgendannelse ikke
er godt nok...hmm...)

Teknisk support skriver at backup skal laves sådan her:
a.. Tryk start
b.. Tryk Kør
c.. Slet hvad der eventuelt står i feltet
d.. Skriv regedit
e.. Tryk ok

Dette åbner din registreringsdatabase.

Tryk på filer og exporter gem denne fil for at have en backup af din
database, skulle der gå noget galt.

Men: når jeg trykker på 'Filer' 'Exporter fil'.................skal jeg så nederst
vælge 'ALT' og så bare give den en destination? Dette har jeg prøvet -
og den fil der så gemmes har typen "registreringer", og højreklikker
jeg på den står der øverst "flet"...........er det mon funktionen til at
genetablere reg.databasen, eller hvordan bruges den backup hvis
der nu går kludder i 'operationen'? Og skal jeg gemme den på en CD,
eller hvodden?

Håber nogen herinde kan hjælpe.

--
vh Lone

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-03-07 23:08

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> genetablere reg.databasen, eller hvordan bruges den backup hvis
> der nu går kludder i 'operationen'? Og skal jeg gemme den på en CD,

Du er inde på det rigtige. Den fil som du gemmer jfr. ovenstående kan du
genetablere ved at importere den.
Under Filer hvor du eksporterer backupen, har du også et punkt som hedder
importer, og der henter du så din backup, hvis det bliver nødvendigt.
Det er ikke nødvendigt at gemme den på en cd. Den foreslår formentlig selv
Dokumenter mappen og det er OK.

Kurt

Fra : Lone

Dato : 07-03-07 23:29

> [...]
> Under Filer hvor du eksporterer backupen, har du også et punkt som
>hedder importer, og der henter du så din backup, hvis det bliver nødvendigt.

Fjong - tak for responsen!
(har siddet og rodet med det, og sendt ngt der krydser dit svar...)

Overskrives hele reg.databasen så ved 'importer'?

> Det er ikke nødvendigt at gemme den på en cd. Den foreslår
>formentlig selv Dokumenter mappen og det er OK.

Okay....det var så livrem og seler Jeg har ret meget respekt for de der
filer i 'dybet' )

Ved du hvad "flet" er for en funktion?

--
vh Lone

Fra : emj

Dato : 08-03-07 00:01

Lone skrev:

>Overskrives hele reg.databasen så ved 'importer'?

Du behøver ikke importere den. Det er helt tilstrækkeligt at klikke
direkte på den eksporterede fil, så finder den selv tilbage.

Når du vælger Filer/eksporter og på den måde gemmer *.reg filen, så
får den et lille karakteristisk grønt ikon.

Prøv det. Det er ganske udramatisk

Hilsen emj

Fra : Lone

Dato : 08-03-07 00:32

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse news:9pguu252h6579vu2afvdvlo6b8p1bekj4t@4ax.com...

> [...]
>
> Når du vælger Filer/eksporter og på den måde gemmer *.reg filen, så
> får den et lille karakteristisk grønt ikon.

Jeg regner med at når du skriver den 'selv finder tilbage', så
betyder det at den overskrives totalt med backup'en?

Holy macarony .....)) Prøvede det med dobbeltklik af......
Jep - den spørger lige om man er sikker på man vil importere
........ Men Panda flipper fuldstændig ud og kommer med advarsler
om at 'nogen vil ændre på reg.basen,den og den fil - må de det?'
..........og da jeg så havde sagt ja en mio gange, prøvede jeg
at sige nej et par gange - hvorefter jeg fik beskeden at reg.backup'en
ikke kunne overføres _overhovedet_. Vildt. Nå men så lærte jeg da
også det ) Panda skal åbenbart lige passificeres ved sådan et stunt ;)

Er der nogen idé i med jævne mellemrum at lave en backup af
reg.databasen?

På min gl.w95 lavede jeg nogen opstartsdisketter - med nogen
specifikke filer fra regdatabasen - kan sådan en reg.database-
backup bruges på samme måde? (altså hvis systemet går i udu,
kan det så startes fra backup'en...)

--
vh Lone

Fra : LarsS

Dato : 08-03-07 12:33

Lone <logro@mail.tele.invalid> wrote:

> Jeg regner med at når du skriver den 'selv finder tilbage', så
> betyder det at den overskrives totalt med backup'en?

Nej, den gamle "flettes" sammen med den nye...
dvs. at alle de gamle værdier overskrives med de nye.
MEN gamle værdier, som ikke findes i den nye, bliver osse bibeholdt.
Altså, de bliver IKKE fjernet. DERFOR ordet "flettet" i modsætning til
en "rigtig" reg-database udskiftning ("restore") (hvor maskinen er nød
til at reboote) hvor hele den gamle Registry blir erstattet af den nye.

> Er der nogen idé i med jævne mellemrum at lave en backup af
> reg.databasen?

Jae, hvis man fortryder ændringer, eller vil være sikker på at
afinstallerede programmer ikke efterlader nogen værdier, eller vil
være sikker på at kunne returnere til et godt virkende system, så
er det en god ide.

> [...]
> specifikke filer fra regdatabasen - kan sådan en reg.database-
> backup bruges på samme måde? (altså hvis systemet går i udu,

Nej, det tror jeg ikke, men det er heller ikke nær så nødvendigt
som med de gamle win95 eller win98.

Jeg bruger 2 forskellige Registry Backup/Restore programmer
(begge shareware):
Registry Clean Expert http://www.registry-clean.net/ og
Registry Operator http://www.superfoxs.com/
Sidstnævnte gemmer 5 registry-backups, laves første gang windows
starter med ny dato, herefter overskrives ældste...

/LarS

Fra : Lone

Dato : 08-03-07 20:25

"LarsS" <Lars.Sidenius@NOSPAMmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den gamle "flettes" sammen med den nye...

Aha! så måske laver den også 'importer-fænomenet' hvis der
højreklikkes på filen og vælges "flet"?

> dvs. at alle de gamle værdier overskrives med de nye.
> MEN gamle værdier, som ikke findes i den nye, bliver osse bibeholdt.
> Altså, de bliver IKKE fjernet.

Lidt underligt, hmm, jeg havde jo -efter at have taget backup'en -
fjernet en produktnøgles ProduktID og en anden fil i reg'en, og efter
genstart skrevet produktnøglen ind i programmets box igen.
Det betød at de tre sidste cifre i ProduktID i reg.basen var blevet
ændret. Efter stuntet med at dobbeltklikke på reg.backupen er ID'en
tilbage til de cifre den hed _før_ mine ændringer.

Det vil altså sige: _nogen_ nye ting i reg.basen overskrives med de
gamle koder (det der ligger i backupen) når backuppen importeres.
For der står ikke to versioner af ProduktID-koden nu.
(- ikke at det gør noget - for det hjalp alligevel ikke på 'aktiverings-
validering-dilemmaet', - men det er da et lidt interessant fænomen)

Man kan altså ikke vide sig sikker efter en backup-import, på hvad der
reelt bliver skiftet ud vs. tilføjet.

>DERFOR ordet "flettet" i modsætning til
> en "rigtig" reg-database udskiftning ("restore") (hvor maskinen er nød
> til at reboote) hvor hele den gamle Registry blir erstattet af den nye.

Tak for den forklaring!
Restore virker vel så i virkeligheden bedre - så ved man da at reg'en blir
som den var før, og ikke en eller anden spøjs mellemting

Virker systemgendannelse ikke som en restore på reg.databasen bl.a.?

> [...]
> afinstallerede programmer ikke efterlader nogen værdier, eller vil
> være sikker på at kunne returnere til et godt virkende system, så

Men denne hersens ekporter-importer metode kan vel ikke sikre
at du får den reg.base du havde før du installerede og prøvede
et program af + fjernede det igen...........hvis den jo gemmer på
nyeste filer der ikke findes gamle varianter i backup'en af?

Så skal der vel en komplet 'restore' /udskiftning til?
Kan den 'eksporterede' backup bruges til det, eller kan den kun
importeres/flettes?

> Nej, det tror jeg ikke, men det er heller ikke nær så nødvendigt
> som med de gamle win95 eller win98.

Nå, okay. Der er ikke mulighed for nogen bootefiler fra cd el.
diskette på en XP så- ...........eller der findes måske noget på XP-cdén
der kan bruges til dét?

> [...]
> Sidstnævnte gemmer 5 registry-backups, laves første gang windows
> starter med ny dato, herefter overskrives ældste...

De ser da fine ud! Tak for de links - dem kigger jeg nærmere på.
Har du brugt dem ved restore så du har erfaret at de virker ok?

Prøvede lige 'reg.oprydning' på MS i dag (for lige at tjekke at de
sidste dages roderier ikke havde lavet for meget ballade
http://onecare.live.com/site/da-DK/default.htm
Den ku' da lige hitte en bunke ubrugelige ting i reg'en som jeg
ikke anede var der - hmm, måske rester fra afinstallerede
programmer eller dobbeltgænger filer med små variationer

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 07-03-07 23:20

> [...]

> genetablere reg.databasen, eller hvordan bruges den backup hvis
> der nu går kludder i 'operationen'? Og skal jeg gemme den på en CD,

Tadaaa måske har jeg hittet ud af det: hvis man trykker - filer ->importer,
og så markerer backupfilen på cdén .......overskrives /udskiftes reg.databasen
så totalt med backupén på cdén?

(der står ikke noget i hjælp om hvad "flet" betyder, og heller ikke om
hvad konsekvensen er af "importer"..........)

--
vh Lone