Stadig problemer med dropdownmenu og css
Fra : Frederik Fuglsang - ~

Dato : 06-03-07 22:44

Hej igen. Jeg har skrevet før under "hjælp til css og dropdown
menu".
Min side: http://www.ffn.frac.dk
Min css kode: http://www.ffn.frac.dk/style.css

Hvordan kan det dog være, at den der menu opfører sig sådan
underligt? Er der ikke nok "plads" til den eller hvad er
problemet?

Hvorfor kan jeg ikke angive "heigh" i % ligesom jeg kan med
width?? Her snakker jeg css.

Håber I kan svare på de dumme spørgsmål

Med venlig hilsen
Frederik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-03-07 23:50

Frederik Fuglsang - Nordentoft skrev:
> [...]
> problemet?
>
> Hvorfor kan jeg ikke angive "heigh" i % ligesom jeg kan med

Det er vist to forskellige spørgsmål?

1)
Så vidt jeg kan se relaterer scriptet den udfoldede
undermenu til hændelsens postion med en eller anden
offsetværdi. Men dit script og dit stylesheet er noget
værre miskmask, som det er svært at hitte rede i. Hvorfor
ikke bruge en enklere metode, se for eksempel
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
eller, hvis du absolut vil have de få fordele der er
ved en JavaScript løsning, én af menuerne, jeg beskriver
i artiklen:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dynamiske_menuer.php

2)
Det hedder height og ikke heigh, og hvad er det for en
højde, du refererer til, jeg kan ikke se nogen height
i dit stylesheet?

På trods af hvad du skriver, validerer din side ikke,
der er et par banale fejl:
http://validator.w3.org

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Frederik Fuglsang - ~

Dato : 09-03-07 19:50

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> 2)
> Det hedder height og ikke heigh, og hvad er det for en
> højde, du refererer til, jeg kan ikke se nogen height

Jeg refererer til min højde på selve hjemmesiden, forstår du?
Altså jeg har jo lavet en div omkring body sådan at forstå.
> På trods af hvad du skriver, validerer din side ikke,
> der er et par banale fejl:
> http://validator.w3.org

Jeg er godt klar over det, og det har jo noget med den menu at
gøre så vidt jeg kan se?

Fra : Torben

Dato : 07-03-07 10:30

On 06 Mar 2007 21:44:20 GMT, Frederik Fuglsang - Nordentoft
<frederiikNOSPAM@gmail.com> wrote:

> Hej igen. Jeg har skrevet før under "hjælp til css og dropdown
> menu".

Hvis jeg indskyde en bemærkning, så er drop down menuer noget af det
mest irriterende man kan komme ud for.
Jeg har set mange sidde og fægte med musen og ustandselig "hoppet ud
af" disse menuer.
Drop down menuer giver et dårligt overblik over mulighederne.

Men som en engang skrev, - de er sjove at lave, og ham der laver dem
ved jo hvor han skal finde de forskellige links.

Fra : Rune Jensen

Dato : 07-03-07 22:03

"Torben" skrev i en meddelelse...

> [...]

> mest irriterende man kan komme ud for.
> Jeg har set mange sidde og fægte med musen og ustandselig "hoppet ud

Jeg er enig, for så vidt, det gælder, at der ikke er arbejdet med denne del
af brugervenligheden. Farum Jensen behandlede emnet på et tidspunkt, og
fremlagde en løsning, hvor et stykke udenom menuen var "aktivt", så menuen
ikke bare lukkede, når man rykkede lidt forkert udenfor menuen nede på
tredje-fjerde niveau, og så skulle starte forfra med at åbne menupunkter.
Iøvrigt er det et problem på nogle folde-ud-menuer (synes jeg så), hvis man
ikke kan tilgå menupunkter med tasterne (som minimum TAB + retur), men er
tvunget til at bruge mus.

> Men som en engang skrev, - de er sjove at lave, og ham der laver dem
> ved jo hvor han skal finde de forskellige links.
> Drop down menuer giver et dårligt overblik over mulighederne.

Overblikket har vel ikke kun noget at gøre med formen, men også om
forfatteren magter at sætte en logisk struktur op.... Fordelen ved sådan en
foldeud-menu, er at man kan gå direkte til det ønskede punkt.
Bruger så selv den metode med at vise undermenupunkter fast efter det valgte
hovedmenupunkt, og styrer også lidt med ASP, så er der ikke noget, som
lukker uventet: Grundidéen er skitseret her http://www.html-faq.dk/2013.asp.
Kan også selv godt lide, at menupunkter "bliver hvor de er", hvis man kan
sige det sådan.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-07 13:39

Torben wrote:

> Hvis jeg indskyde en bemærkning, så er drop down menuer noget af det
> mest irriterende man kan komme ud for.

Den mening har du da lov til at have. Men hvis alternativet er at skulle
have en 2 km. lang menu eller brugeren skal klikke på 7 forskellige menuer
for at komme frem til det ønskede, vil de fleste nok alligevel foretrække
"drop down" eller "folde ud"

> Jeg har set mange sidde og fægte med musen og ustandselig "hoppet ud
> af" disse menuer.

Det er da vist et spørgsmål om din egen finmotorik.

> Drop down menuer giver et dårligt overblik over mulighederne.

Næ, tvært imod gør det det lettere for en hjemmsideejer at gruppere sider i
en logisk struktur og lade brugere komme let til det ønskede.

> Men som en engang skrev, - de er sjove at lave,

Skal det fungere fornuftigt for brugerne, er der ikke så meget sjov ved
fremstillingen. Første gang kan være et helvede og efterfølgende udvidelser
er rent slavearbejde.

> og ham der laver dem
> ved jo hvor han skal finde de forskellige links.

Men den fornuftig gruppering skulle det heller ikke være noget problem for
brugerne at regne ud, hvor noget specifikt kan findes. Men det kræver jo, at
ham, der laver det, bruger tid til at tænke sig om og se det gennem bugerens
briller.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Leonard

Dato : 09-03-07 13:54

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Det er da vist et spørgsmål om din egen finmotorik.

Hvis menuen laves ordentligt, så kan den betjenes med tastaturet.
--
Leonard

Detected 892k stolen memory

Fra : Frederik Fuglsang - ~

Dato : 09-03-07 19:41

TAK for alle indlæggene - ja der kunne vel blive en hel lang debat
om hvad der er det bedste i.f.t. menuer :)

Med venlig hilsen
Frederik 15 år- laver kun hjemmeside for sjov.