Skærme
Fijala 3554
Underlig farve-ghosting på S-PVA panel (
Fra : Jeppe

Dato : 06-03-07 22:05

Kære gruppe,

Jeg har lige fået en DELL 2407WFP ind af døren.
Tidligere har jeg siddet med en 20" DELL med et lidt ældre S-IPS panel,
og det er slående hvor meget mere skarpt dette S-PVA panel er, og hvor
meget mere kul der er på kontrast samt brightness.

Desværre har jeg bemærket at skærmens ghosting er ret sær og meget
markant. Alt efter hvilke farvenuancer man bevæger rundt på skærmen,
kommer der ofte nogle meget lange udtværinger af farver.

Det undrer mig meget i det jeg kun har hørt ret god omtale af skærmen,
og der skulle være tale om 16ms black og 6ms gray/gray responstid.

Prøv at se dette billede:
http://picasaweb.google.com/jeppe.schmidt/DELL2407FP/photo#5038915087104046722

Billedet er taget imens vinduet bliver dragget forholdsvis roligt fra
venstre mod højre.

Er der nogen der kan bekræfte at min skærm vitterlig skal opføre sig på
denne sære måde? Jeg har aldrig før set ghosting så markant og underlig.
Kan det være en produktionsfejl? Ved ingen bevægelse vises alt perfekt.

Det sjove er at jeg intet kan se i spil. Jeg prøvede Counter Strike
Source, og der var intet ghosting at bemærme.

Hvad sker der for det S-PVA panel?

Venlig hilsen
Jeppe

Fra : Jeppe

Dato : 06-03-07 23:27

Jeppe skrev:

> Prøv at se dette billede:
> http://picasaweb.google.com/jeppe.schmidt/DELL2407FP/photo#5038915087104046722

Jeg fandt et link på nettet, som også har et billede af ghosting på lige
nettop denne skærm.

http://www.behardware.com/articles/629-6/24-inches-the-dell-2407wfp-vs-the-samsung-244t.html

Nu ved jeg så ikke helt præcist hvor hurtigt de har bevæget objektet,
men fænomenet på deres billeder minder unægtelig meget det ghosting der
er på mit billede. Og det ser ud til at det er lige galt på både på DELL
og Samsung skærmen.

Jeg har efterhåndet arbejdet med en del forskellige LCD skærme både på
arbejdet og i hjemmet og jeg synes at dette er ekstremt i forhold til
hvad jeg tidligere har arbejdet med af IPS, S-IPS og PVA paneler. Men
sådan er det vel bare?

/Jeppe

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 01:18

Endnu et billede:

http://picasaweb.google.com/jeppe.schmidt/DELL2407FP/photo#5038968885864396434

Pink/Lilla farve-ghosting efter en *GRÅ* box - ved let scrolling, er det
virkelig hvad man skal acceptere idag?

Fra : Hans

Dato : 07-03-07 10:19

Jeppe wrote:
> [...]
>
> Pink/Lilla farve-ghosting efter en *GRÅ* box - ved let scrolling, er
> det virkelig hvad man skal acceptere idag?

Har du prøvet med deaktivering af "Jævn rulning" i din browser?

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 11:42

Hans skrev:

> Har du prøvet med deaktivering af "Jævn rulning" i din browser?

Hej Hans, jeg har ikke prøvet det, men alt hvad jeg trækker rundt på
skærmen som er gråt på hvid background skaber denne effekt, så det vil
næppe hjælpe meget - men jeg kan godt følge din tankegang.

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 07-03-07 10:23

Jeppe wrote:
> [...]
>
> Pink/Lilla farve-ghosting efter en *GRÅ* box - ved let scrolling, er
> det virkelig hvad man skal acceptere idag?

Hvilket GFX-kort har du i øvrigt?

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 11:48

Hans skrev:

> Hvilket GFX-kort har du i øvrigt?

Jeg har et ATI Radeon X800 XT Platimum Edition. Ikke det nyeste skud på
stammen, men stadig et udemærket kort.

Iøvrigt har min far købt samme DELL skærm - vi benyttede os af samme
tilbud, hvor skærmen kortvarigt var nedsat med 2000,-.
Jeg ringede lige til ham for at høre om han havde bemærket noget.. Det
havde han ikke, men da jeg bad ham at gå ind på berlingske.dk og
scroller lidt op og ned op siden, kunne han godt se at hans eksemplar
også havde samme effekt.

Så enten er alt som det skal være, eller også er der tale om en række af
produktionsfejl.

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 07-03-07 12:21

Jeppe wrote:

> Jeg har et ATI Radeon X800 XT Platimum Edition. Ikke det nyeste skud
> på stammen, men stadig et udemærket kort.

Jeg har selv et ATI Radeon X850 XT Platimum Edition og er også ganske
tilfreds.

Du har vel ikke ATITool kørende, hvor du har valgt en lavere clock i 2D?

> [...]
> også havde samme effekt.
>
> Så enten er alt som det skal være, eller også er der tale om en række

Det som undrer mig er at det kun er skrivebordet som driller, hvorfor jeg
mistænker at det er et windowsproblem. Hvordan ser film i Medieafspilleren
ud?

Hans

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 13:05

> Det som undrer mig er at det kun er skrivebordet som driller, hvorfor jeg
> mistænker at det er et windowsproblem. Hvordan ser film i Medieafspilleren
> ud?

Du har ret, men jeg tror det er fordi at spillet består af mange
farvenuancer mixet sammen. Hvis jeg f.eks. tager et stort billede og
trækker rundt på desktoppen, så bliver det ikke smøret mere ud end hvad
man kan forvente af en LCD skærm, men derimod trækker rammen en lang
klat efter sig.

Jeg har nu prøvet at stille skærmen over i "game mode". Det hjælper en
anelse på det i det. "Halerne" bliver lidt lysere og blender bedre i med
baggrunden. Men det ser stadig ikke for spidst ud.
Det kan godt være at jeg skal prøve at have fat i DELL, for at høre hvad
de har at sige.

/Jeppe

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 13:29

Jeppe skrev:

> [...]
> baggrunden. Men det ser stadig ikke for spidst ud.
> Det kan godt være at jeg skal prøve at have fat i DELL, for at høre hvad

Endnu en forbedring:

I et review af skærmen havde forfatteren sat brightness ned fra 50 til
30 for at undgå ghosting.
Jeg har nu prøvet at sætte brightness til 30 og samtidig sat den i
MultiMedia mode. Vi er ved at nærme os en opførsel jeg kan leve med. Men
tilgengæld ryger der noget lysstyrke i svinget.

/Jeppe

Fra : Hans

Dato : 07-03-07 13:40

Jeppe wrote:

> [...]
> MultiMedia mode. Vi er ved at nærme os en opførsel jeg kan leve med.
> Men tilgengæld ryger der noget lysstyrke i svinget.

Jeg kører lys 30 og kontrast 50 på min FP2001, så det er nok ikke helt ved
siden af.

Hans

Fra : Hans

Dato : 07-03-07 13:32

Jeppe wrote:

> [...]
> med baggrunden. Men det ser stadig ikke for spidst ud.
> Det kan godt være at jeg skal prøve at have fat i DELL, for at høre

Jeg har lige strikket et snapshot sammen for de optimale Indstillinger for
ydevne på fladskærme:

http://kvik.org/fotos/ydeevne.jpg

Prøv med disse indstillinger og se om det ikke hjælper med ghosting på
skrivebordselementer.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-03-07 17:31

Jeppe skrev:

> Pink/Lilla farve-ghosting efter en *GRÅ* box - ved let
> scrolling, er det virkelig hvad man skal acceptere idag?

Jeg ville absolut ikke acceptere det, hvis jeg skiftede fra min
nuværende 2405WFP med et PVA-panel uden de problemer til en
nyere 2407WFP med S-PVA. Den ville ryge retur med det samme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 20:43

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg ville absolut ikke acceptere det, hvis jeg skiftede fra min
> nuværende 2405WFP med et PVA-panel uden de problemer til en
> nyere 2407WFP med S-PVA. Den ville ryge retur med det samme.

Hej Thomas,

Jeg vil være ganske tilbøjelig til at give dig ret.
Problemet er blot at jeg ikke har nogen anden 24" at falde tilbage på,
og jeg er faktisk allerede blevet afhængig af denne fantatiske 1920 x
1200 opløsning. ;)

Umiddelbart ser det ikke ud som om at der er andre muligheder hos DELL,
med mindre man enten går op eller ned i størrelse. Og det ville ikke
undre mig om de fleste 24" fra andre fabrikanter, i samme prisleje,
bruger det samme panel (som f.eks Samsung).
Panelet er dog ikke lutter skidt. Det har et fantastisk godt og skarpt
billede. Klart det bedste jeg endnu har set en LCD levere, men om det
kan opveje ghosting-problemerne?? Tjaa..
Det sjove er at f.eks bevægelse af lys tekst på mørk baggrund klarer den
helt fortræffeligt, næsten som var det en CRT). Mange andre paneler vil
i følge mine erfaringer ikke blot udtvære teksten i denne situation, men
også flimre.

Nå, men nu har jeg sendt en mail afsted til teknisk support hos DELL, så
må jeg se hvad de siger til problemet. Jeg forventer dog desværre nok at
panelet blot er konstrueret med denne artifact. :|

/Jeppe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-03-07 21:08

Jeppe skrev:

> Problemet er blot at jeg ikke har nogen anden 24" at falde
> tilbage på, og jeg er faktisk allerede blevet afhængig af denne
> fantatiske 1920 x 1200 opløsning. ;)

Den er stærkt vanedannende ja. :)

> [...]
> det ville ikke undre mig om de fleste 24" fra andre fabrikanter,
> i samme prisleje, bruger det samme panel (som f.eks Samsung).

Hvad så med:
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=159747> ?
Den skærm får en del ros i de kredse, hvor jeg normalt færdes
(digital billedbehandling, grafisk produktion og lignende).

Godt nok kan man få en 27" Dell til den pris, opdager jeg lige.
Anede ikke at der fandtes en 27", men der er trods alt "kun" en
tusindlap til forskel fra en EIZO FlexScan S2410W-BK/W til en
2407WFP.

Nu vi snakker Dell, ved I så evt. hvad HC står for i 3007WFP,
som tilsyneladende er en ny udgave af deres 30"?
<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=88764>

> Panelet er dog ikke lutter skidt. Det har et fantastisk godt og
> skarpt billede. Klart det bedste jeg endnu har set en LCD
> levere, men om det kan opveje ghosting-problemerne?? Tjaa..

Hmm, det er nok en svær beslutning af tage ja og da specielt, hvis
det er muligt at justere sig ud af det værste ghosting, eller hvad
det nu end er.

> [...]
> DELL, så må jeg se hvad de siger til problemet. Jeg forventer
> dog desværre nok at panelet blot er konstrueret med denne

Jeg er spændt på at høre, hvad de siger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 21:38

> Den er stærkt vanedannende ja. :)

Intet mindre! :D

> [...]
> Den skærm får en del ros i de kredse, hvor jeg normalt færdes
> (digital billedbehandling, grafisk produktion og lignende).

Se, det ser jo ud til at være cremen af cremen. Desværre koster den
næsten 10.000 bananer, alt efter hvor man køber den, og jeg har kun
givet 6300,- for den her. Jeg nåede lige at bestille skærmen den sidste
dag tilbudet galt. Nu koster den + 2000,-.
Så jeg skal altså næsten smide 4 stærke ekstra for at skifte til EIZO
skærmen :-|

Det mærkelige er at den EIZO skærm har det samme panel. Jeg checkede
lige inde på PRAD.DE. Og den er god nok - det er fuldstændig det samme
S-PVA Samsung panel.

> Nu vi snakker Dell, ved I så evt. hvad HC står for i 3007WFP,
> som tilsyneladende er en ny udgave af deres 30"?
> <http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=88764>

Pas.

> Jeg er spændt på at høre, hvad de siger.

Det er jeg godt nok også. I hører fra mig.

/Jeppe

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-03-07 18:03

Thomas G. Madsen wrote:

> Nu vi snakker Dell, ved I så evt. hvad HC står for i 3007WFP,
> som tilsyneladende er en ny udgave af deres 30"?

Vildt gæt: "Home Cinema"?

-Rune

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-03-07 21:46

Jeppe skrev:

> Jeg nåede lige at bestille skærmen den sidste dag tilbudet galt.
> Nu koster den + 2000,-. Så jeg skal altså næsten smide 4 stærke
> ekstra for at skifte til EIZO skærmen :-|

Nå okay. Det er jo en ret stor prisforskel så. Nok for stor for
de fleste.

> Det mærkelige er at den EIZO skærm har det samme panel. Jeg
> checkede lige inde på PRAD.DE. Og den er god nok - det er
> fuldstændig det samme S-PVA Samsung panel.

Det undrer også mig, at det samme panel åbenbart kan opføre sig
vidt forskelligt, men det må vel være fordi at det ikke styres af
den samme elektronik fra det ene fabrikat til det andet(?).

> I hører fra mig.

Tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jeppe

Dato : 07-03-07 22:24

Thomas G. Madsen skrev:

> Det undrer også mig, at det samme panel åbenbart kan opføre sig
> vidt forskelligt, men det må vel være fordi at det ikke styres af
> den samme elektronik fra det ene fabrikat til det andet(?).

Ja, det må man formode.. Men det er også underligt at rigtig mange
mener, at der så godt som ingen ghosting er på denne DELL 2407WFP, som
f.eks ExtremeTech:

"....response time, where a box is moved quickly around the screen at a
regular speed (we tweak both box and background colors) showed minimal
tearing and almost no ghosting. Our subjective tests during games backed
it up: This monitor shows very little blurring or ghosting."

....Mens andre taler om "noticable ghosting".

Flere af dem der rapporterer "no ghosting" sidder med en Revision A03,
hvor jeg sidder med en nyere revision A04.. Har DELL mon gjort i
nællerne i deres iver for at fixe et andet problem?

Nå... DELL må for lov at tale :)

/Jeppe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-03-07 18:34

Rune Zedeler skrev:

> Vildt gæt: "Home Cinema"?

Nå ja. Det gør det da sikkert.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jeppe

Dato : 09-03-07 15:17

Så kom der svar fra DELL.
Ifølge hvad de kunne se på billederne, så var det ikke tilsigtet at
skærmen skulle opføre sig sådan. De sender mig en fabriksny 2407WFP og
fragtmanden tager den her med tilbage.

Så må vi se om jeg er heldig at få et fejlfrit eksemplar..

/Jeppe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-03-07 18:18

Jeppe skrev:

> Så må vi se om jeg er heldig at få et fejlfrit eksemplar..

Jeg krydser fingre og godt at høre, at de så det som en fejl.

--
Hilsen
Madsen